paard hangt op mijn hand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

paard89

paard hangt op mijn hand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 09:17

Wat moet ik hier nu mee? Ik heb een paard dat met het rijden de hele tijd maar hangt, het voelt alsof ik zijn hoofd moet gaan zitten dragen. Als ik hem dan goed naar voren rij, dan gaat hij of nog meer hangen of hij gooit zijn hoofd in de lucht en gaat er vandoor. Die druk die ik op mijn handen voel is absoluut niet goed. Ik heb ook andere paarden gereden die gewoon licht in de hand zijn, en heb dit nog nooit eerder meegemaakt.Heb dus na die tijd al wondjes van de teugels of blaren en ik heb zelfs handschoenen aan. Ik heb nu dus ook al geprobeerd om hem helemaal los te laten ( lange teugel, wel contact) en dan veel figuren rijden maar hierbij loopt hij de hele tijd maar in de lucht te kijken en drukt hij zijn rug weg. Wie heeft er goede tips!!??

Barco

Re: paard hangt op mijn hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 09:22

Schakelen, schakelen en nog eens schakelen.
Je paard is niet goed op het achterbeen en heeft zijn gewicht te veel op de voorhand.
Je moet consequent zijn in je hulpen. 1 keer been is voorwaarts. Dat is het begin. En van daaruit rijd je veel tempo wisselingen en overgangen.
Die voorkant is niet het belangrijkste, maar juist de achterkant. Als die goed is, kan je vanzelf begrensen en laten afbuigen.
En niet te vergeten, neem goed les.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 11:31

Het paard neemt hier duidelijk af en toe of heel de tijd zijn bit, en er ontstaat zo een wedstrijdje touwtrekken, hij mag gewoon niet trekken.
Het hoofd in de lucht steken das dan weer iets anders, dat kan bij sommige paarden een conformatieprobleem zijn, maar heel dikwijls is het ook een manier om onder de druk uit te kunnen komen, hier bij jou lukt dat blijkbaar, dus blijven doen dus zegt het paard, das de oplossing.
Maak hem dit dus gewoon moeilijk, maak vooral buigoefeningen ( hoofd en nek samen) dit is extreem moeilijk met zijn hoofd in de lucht, hij zal dus zeker zelf gaan zakken, uiteraard belonen dan teugels los en lang gaan verderrijden.
Ik vermoed dat je hier zelf ook eigenlijk een beetje ook de oorzaak bij bent, je wil teveel teugelcontact houden, probeer dit eerst met een echt losse teugel op te lossen, maar heel consequent hij mag het bit nooit vastnemen, doet hij het wel dadelijk corrigeren maar wel onmiddelijk erna weer toegeven, toegeven toegeven, als je dat niet durft of doet kom je er zeker nooit.
oefen en/of train dit met een lesgever , alleen gaat je dit zeker nooit lukken.
ik stuurde je ook een pb

Jasterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 14:32

mijn paard deed dit ook , ik heb er erg mee geoefent , ze deed het alleen in de galop, ik dee half rondje gewoon aan de teugel en 2 rondjes goed laag hastrekken , dan rekken die spieren goed mee en gaat ze aan de teugel lopen makkelijker vinden zonder dat ze gaat hangen, de eerste keer merk je er niet so heel veel van , maar daarna wel..
kun je proberen?

luffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 14:50

Barco schreef:
Schakelen, schakelen en nog eens schakelen.
Je paard is niet goed op het achterbeen en heeft zijn gewicht te veel op de voorhand.
Je moet consequent zijn in je hulpen. 1 keer been is voorwaarts. Dat is het begin. En van daaruit rijd je veel tempo wisselingen en overgangen.
Die voorkant is niet het belangrijkste, maar juist de achterkant. Als die goed is, kan je vanzelf begrensen en laten afbuigen.
En niet te vergeten, neem goed les.

Helemaal mee eens, heb het zelf ook aan de hand gehad, is heel vervelend! Boos! Maar het probleem is opgelost, heb nu tijdens het rijden bijna niets meer aan gewicht in mijn handen! Haha!

pauline1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 14:54

dit advies kreeg ik ook altijd,schakelen tot je scheel ziet, maar nu bleek dat mijn paard last van de rug had en zn gewicht niet op de achterhand kon/wilde verplaatsen,hij hierdoor op de hand ging hangen en ik maar denken dat mijn paard gewoon lastig was.

Charly05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 16:03

mijn paard kreeg ook last van zijn rug en werd shagrijnig

0ojillo0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 19:38

Schakelen, schakelen en nog eens schakelen.... Veel figuren en vooral zelf NIET terug trekken! Zodra je paard gaat hangen meteen tegels los en been er tegen.... Zodat hij schrift van jou reactie... Ik weet dat het moeilijk is, was bij mij ook een probleem! Hij gaat trekken vervolgens ga jij weer trekken. Je wilt het toch niet van 600 kg. Geloof mij... DUS: gaat je paard hangen, teugels los (niet overdreven), flink met je been eraan en schakelen zonder je hand te gebruiken. Rijden doe je met je zit. Zodra je paard niet meer heeft om op te gaan hangen zal het vanzelf verdwijnen. Ook al loopt hij met zijn neus tussen de wolken maakt niet uit... eerst op zijn eigen benen laten lopen en rijden met je zit! De rest komt vanzelf geloof mij....

Liefs

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 19:49

HOe oud is het paardje? Als het een jong beestje is dan kan het te maken hebben met zijn balans, dat ie nog niet op z'n eigen benen loopt, dan zoekt ie de steun op bij jou.
Als het een wat ouder paard is dan kan het gewenning zijn, of misschien houd je teveel druk op de teugels. Rijd hem in beide gevallen eerst lekker helemaal los door veel overgangen te rijden (korte overgangen, geen hele rondjes) en ga dan pas vragen.
Als ie dan alsnog gaat hangen, dan inderdaad even de teugeldruk wegnemen en vervolgens wat bijdrijven, dan weer wat druk opbouwen. Over het algemeen los je het op die manier wel op.

Mocht dat ook niet werken dan zou ik inderdaad even z'n rug laten nakijken.

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 19:53

Probeer anders eens te longeren. Als je bv een pessoa neemt dan moet hij zn achterhand er wel onderzetten, zeker als hij zich zo sterk maakt van voren. Of als je met dubbele longe kunt longeren is dat ook een optie.

Verder wat de rest ook zegt, zelf maar weinig druk nemen op de teugels, dan maar af en toe met zn kop in de luucht maar wel op eigen benen, de rest komt later wel weer

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 13:17

Mijnpaard deed dit ook,mijn instructuur zei altijd zorg dat je paard niks heeft om op te hangen.De eerste tijd liep hij met z'n hoofd in de lucht maar door middel van veel overgangen en schijnovergangen rijden kwam zijn hoord vanzelf weer naar beneden en toen werdt hij pas echt nagevenlijk.
Longeren met passoa ben ik niet zo dol op,want mijn paard ging ook lekker op de touwtjes hangen Knipoog

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 15:42

Ik ben zelf ook meer fan van dubbele longe, maar dat moet je wel kunnen, anders moet je er niet aan beginnen...

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 17:04

Meid, wat zul jij een spierpijn hebben! Te strak houden is niet goed bij zo een, maar helemaal losgooien ook niet.
Allereerst: ga alles na: ligt het zadeldekje niet te strak op zijn rug? Past het zadel goed? Heeft hij geen last van de singel? Is zijn rug goed, zitten er geen wervels scheef? Heeft hij last van zijn benen? Is hij scheef (niet recht gericht)? Heeft hij een onderhals die hij er uit drukt?

Er is een reden dat hij zo hangt! Paarden die hangen gebruiken hun rug en achterhand niet en ze ontspannen ook niet. Vaak is daar een reden voor! Ik zou dat eerst achterhalen zonder er allerlei hulpstukken aan te doen. Als ik je verhaal lees, dan denk ik aan iets lichamelijks, of het paard is altijd veel te veel op de hand gereden, zonder been erbij en is daar zo stijf van geworden dat ie zijn achterhand en rug niet meer goed gebruikt.

Daniellejody

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 21:02

ik had het ook en ik moest als ze ging hangen gewoon een x been doen zodat ze weer iets hoger kwam met haar hoofd by my werkte het wel hulsptukken en gedoe kun je beter niet gaan gebruiken !