Lastige springpony, Enorm veel bloed, en erg veel problemen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sun_Dancer

Lastige springpony, Enorm veel bloed, en erg veel problemen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 23:28

Haai,

Met één van de pony's die ik rijd, heb ik toch erg wat problemen!
Het beestje heeft erg veel bloed, niet normaal!
En hij is zo koppig en eigenwijs als ie maar kan zijn!
Als ik 2 dagen niet met 'm rijd, is ie onhandelbaar!

Telkens als we 'n eerste sprong willen nemen tijdens het rijden, weigert ie..
En als ik opnieuw aanrijd, weigert ie opnieuw en opnieuw en opnieuw...
Ondertussen heb ik al ondervonden, dat ik 'm gewoon pal voor de hindernis moet zetten, en gewoon duwen met m'n benen.
Dan springt ie wel vanuit stilstand. (Helaas gaat daar eerst heel wat gestijger en achteruit lopen mee gepaard)
Na een eindje springt ie wel, maar vaak weigert ie!
Wat kan ik daar aan doen, datie steeds opnieuw zo weigert?
Nogtans staan de sprongen nooit erg hoog, het beestje kan de 1m20 aan, maar we springen bijna nooit zo hoog!

Een ander probleem is, hem in de juiste galop te laten landen.
Iemand anders die er ook af en toe mee rijd, heeft al een paar keer tijdens de sprong geprobeerd om 'm in de juiste galop te laten landen,
maar telkens viel zowel de pony als ruiter op de grond!
Ikzelf heb het nog niet geprobeerd, ik ben toch effe te bang dat hij zou vallen en iets zou breken ofzo!

Ook tijdens dressuur is ie vaak onhandelbaar, dan koerst ie soms gewoon weg!
Het beestje heeft echt te veel bloed, maar krijgt niets van krachtvoer!

Iemand raad?
eeerg bedankt!

annebe

Re: Lastige springpony, Enorm veel bloed, en erg veel problemen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 23:30

Waarom is hij zo onhandelbaar?
Is zijn lichaam in orde? (gebit, rug, benen... noem het maar op)
En hoe zit het met zijn zadel en bit? Past dit goed?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 23:33

Leer rijden zou ik zeggen.

XxXchaXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 23:36

Als ik jou was zou ik eerst maar is zorgen dat je hem meer onder controle heb met dressuur en les nemen. En als die daar braaf mee is af en toe balkjes draven en is over een kruisjes springen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 23:36

Eerst de dressuur in orde en dan pas verder gaan met springen.

Sun_Dancer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 23:38

Hoi,
met onhandelbaar bedoel ik dus, dat ie erg veel bloed heeft!
Als ik er bijvoorbeeld 2 à 3 dagen niet op gereden heb,
dan kan ik er niets mee aanvangen! Dan koerst ie gewoon rond, springen gaat al helemaal niet, en deftige dressuur nog minder!
dan verschiet ie van echt ALLES, ik heb soms het gevoel dat ie ééécht bang is...
Normaal is zijn lichaam goed in orde, de DA komt regelmatig, en bekijkt de pony's dan goed..
Het zadel past, maar het bit is een gewoon watertrensje, zou het beter zijn een zwaarder bit te nemen?
Tegen dat ik 'm na een tijdje onder controle gekregen heb, is ie al helemaal bezweet, dan luistert ie wel perfect, maar ie is dan zoo moe,
dan wil ik het 'm niet aandoen om dan nog hard te werken..
En over mijn rijden gesproken, aangezien ik dressuur en springen M rijd, zal dit wel niet slecht zijn Lachen

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 23:39

misschien de rede zoeken waarom ie zo doet?

inplaats van onhandelbaar paard te noemen.. en veel bloed is ook niet echt een exuus.. ik vind paarden met veel bloed noujuist fijn, die willen echt werken Lachen (mijn ervaring)

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 23:40

en misschien snapt t dier je hulpen niet Lachen

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 23:41

Doet ie ook zo met longeren? .. alleen longeren, geen zadel er op.. alleen hoofdstel, bitstukje, longeerlijn en zo te horen geeen zweep :p

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 23:41

Sun_Dancer schreef:
Hoi,
met onhandelbaar bedoel ik dus, dat ie erg veel bloed heeft!
Als ik er bijvoorbeeld 2 à 3 dagen niet op gereden heb,
dan kan ik er niets mee aanvangen! Dan koerst ie gewoon rond, springen gaat al helemaal niet, en deftige dressuur nog minder!
dan verschiet ie van echt ALLES, ik heb soms het gevoel dat ie ééécht bang is...
Normaal is zijn lichaam goed in orde, de DA komt regelmatig, en bekijkt de pony's dan goed..
Het zadel past, maar het bit is een gewoon watertrensje, zou het beter zijn een zwaarder bit te nemen?
Tegen dat ik 'm na een tijdje onder controle gekregen heb, is ie al helemaal bezweet, dan luistert ie wel perfect, maar ie is dan zoo moe,
En over mijn rijden gesproken, aangezien ik dressuur en springen M rijd, zal dit wel niet slecht zijn Lachen

Een zwaarder bit is alleen een hulpmiddel geen oplossing.

Ik zou toch maar dressuur lessen nemen. Het gaat er niet omdat je keurig netjes als Anky de baan door kan, maar het gaat erom dat je paard naar je gaat luisteren en aan de hulpen staat.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 23:42

zo een paardje heb ik ook nu al meer als tien jaar en nu blijkt dat ie veel rustiger word nu ik zelf ook rustiger ben, als puber was ik erg onrustig en dat spiegelde het paard enorm misschien kun je dr wat mee?
ook kunnen paarden door pijn zulk gedrag vertonen misschien even laten nakijken?
Laatst bijgewerkt door liberty22 op 22-12-08 23:44, in het totaal 1 keer bewerkt

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 23:42

hoort zich aan of die pijn heeft
als die weigert waarom dan toch erop doordrammen om verder te springen
zeker weigert ieder paar/pony wel eens dit uit eigen belang als niet goed uitkomen of de hoogte niet aandurven

maar hier wil de pony volgens mij helemaal niet springen en dan is het beest gelijk onhandelbaar beetje onfair vind je niet

mischien is het wel onkunde van de ruiter die mischien wel veel te veel wil waardoor je ponybeest gewoon schijtnerveus word

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 23:44

en dat je M rijd zegt totaal niks teminste mij niet lijkt mij dat je gewoon te veel eist van je pony en dat je zelf te veel wil

XxXchaXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 23:45

Omdat je M zou rijden , hoef je ook niet eens perfect te rijden en niemand heb hier gezegt dat je niet kan rijden , zelf instructrice krijgen les , zelfs anky krijg les . Dus als ik jou was zou ik eerst dressuurles nemen en veel geduld hebben.

celticpony

Re: Lastige springpony, Enorm veel bloed, en erg veel proble

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 23:46

Het lijkt erop of de pony heel angstig is... Wat ook niet gek, na vallen met springen. Mijn pont reageert ook met vluchtgedrag en dus rennen op voor haar onzekere of onduidelijke signalen. Advies neem goed les en ga stap voor stap te werk. Rustig opbouwen en vertrouwen krijgen. Back to basics zou ik zeggen. Succes!

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 23:47

Ik neem aan, dat ze wel les heeft.. als je M rijd, rijd je dat niet uit jezelf lijkt me.. Knipoog
Ik zou eerst eens gaan kijken of hij het ook aan de longe doet, en idd, begin weer helemaal bij de basis.. halt houden wanneer jij halt wilt houden, reageren op de hulpen..
Probeer met je zit te gaan rijden, niet met een scherper bit of wat dan ook.. je paard wordt daar ook op een gegeven moment gewoon zat van

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 00:33

Citaat:

Sorry.. dit noem ik geen werken, maar breken!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 09:00

Hoe wordt dit beestje gehouden? Zo'n fel dondertje wordt vaak al wat kalmer als hij volle dagen op de wei kan staan, alle dagen gewerkt of in ieder geval in de hand genomen wordt (longeren, rijden, vrijspringen, loszetten,... en daarbij geldt beter vaker en kort dan minder en lang) en regelmatig losgezet wordt en daarbij aangemoedigd om te rennen en te bokken om alle stress en overtollige energie er los uit te kuren. Krachtvoer gaf je al niet, staat ie alleen op hooi?
Daarnaast zou ik beginnen met longeren voor je erop stapt en als hij uitgestoomt is eerst eens gaan dressuren. Die controle en souplesse betalen zich later dubbel terug in het parcours. Zodra je daar weer wat controle hebt een of twee keer in de week wat balkjes lopen en pas als het beestje daar de lol weer van inziet eens in de week achter de balkjes een minikruisje zetten (maximaal 30-40 cm).
En dan zou ik ervoor kiezen om de komende maanden alleen wat gymnastisch springwerk te doen, allemaal hele lage sprongetjes, wat gaan oefenen met afstanden en vreemde aankledingen, in en uitjes. En hierbij er heel erg op bedacht zijn dat het leuk moet zijn voor de pony en dat hij het vol vertrouwen moet springen, dus niet gelijk beginnen met een of andere rare afstand waar hij serieus moet goochelen om erdoor te komen. Laat hem ook af en toe eens vrijspringen in een baantje, zodat hij zelf kan leren regelen en niet gestoord wordt door de ruiter. Daarbij kun je wel op den duur de hoogte weer opbouwen, als je pony het graag doet.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 09:06

Je schrijft dat hij het doet als hij een paar dagen heeft stilgestaan.
Maar je zal toch snappen dat een paardje die zoveel bloed heeft, juist lekker veel de stal uit moet komen.
Zet hem overdag ook lekker buiten, ga buitenritjes met hem maken, werk aan de hand met hem, kortom, hou hem bezig.

Dat hij dressuur niet leuk vind is jammer, maar dressuur is wel de basis van al het andere. Ik heb het idee dat je pony het niet leuk vind wat jij met hem doet, ook het springen niet. Maar het weer een beetje interessant voor hem. Beloon hem flink als hij iets goed doet, en probeer een tijdje positief te reageren op alles, ook als hij stout is, zo krijgt hij ook weer een beetje vertrouwen.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 09:12

Hoppekee, sticker erop 'onhandelbaar' en dat komt door teveel bloed. Oja en hij is lastig. Natuurlijk niet door de opvoeding en de mensen die ermee bezig zijn, welneee. Wat een rotbok dat ie niet springt zeg, gelukkig heb je een manier gevonden om hem er toch over te krijgen. Want jij rijd M.
My god. Zullen we die stukken er maar uitknippen?
Probeer nou eens positief naar hem te kijken, kijk waar het vandaan komt. Wat ZIJN probleem is ipv het jouwe. Wat hij wel leuk vind en wat hij wel wil en kan. Hij geeft gewoon aan dat het te druk in zijn hoofd is. Zowel met dressuur als springen moet er meer rust in komen en dat kan JIJ bereiken. Pas dan kun je zienm of het iets lichamelijks is of iets psychisch. Verander jouw instelling en kijk met andere ogen naar je toppaardje... ik denk dat dat al een stuk zou schelen.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 09:16

Misschien vind hij het door de aanpak van eerst gewoon niet meer leuk?
Wij hebben een weiland/grasveld waar ik altijd aan het longeren was. Vind mijn pony niet leuk en is dus ook niet blij als we weer dat landje op gaan. Tegenwoordig doe ik daar dus leuke dingen en dan is er niets meer aan de hand.

xMnOn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 09:24

Bonita_Bon schreef:
Hoppekee, sticker erop 'onhandelbaar' en dat komt door teveel bloed. Oja en hij is lastig. Natuurlijk niet door de opvoeding en de mensen die ermee bezig zijn, welneee. Wat een rotbok dat ie niet springt zeg, gelukkig heb je een manier gevonden om hem er toch over te krijgen. Want jij rijd M.
My god. Zullen we die stukken er maar uitknippen?
Probeer nou eens positief naar hem te kijken, kijk waar het vandaan komt. Wat ZIJN probleem is ipv het jouwe. Wat hij wel leuk vind en wat hij wel wil en kan. Hij geeft gewoon aan dat het te druk in zijn hoofd is. Zowel met dressuur als springen moet er meer rust in komen en dat kan JIJ bereiken. Pas dan kun je zienm of het iets lichamelijks is of iets psychisch. Verander jouw instelling en kijk met andere ogen naar je toppaardje... ik denk dat dat al een stuk zou schelen.

hier valt niets aan toe te voegen Sigaar

Sun_Dancer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 12:11

MaaikeMo schreef:

inplaats van onhandelbaar paard te noemen.. en veel bloed is ook niet echt een exuus.. ik vind paarden met veel bloed noujuist fijn, die willen echt werken Lachen (mijn ervaring)

Hoi,
Dit paardje is door de eigenaar gered geweest uit mishandeling, volgens mij zal dit de reden wel zijn, het beestje was gratemager en echt slecht behandeld. Tuurlijk heeft ie waarschijnlijk wel een trauma opgelopen, maar we doen zo hard ons best voor 'm, en toch kan ie ons niet vertrouwen...
Bloed vind ik ook wel fijn (heel wat paarden die ik rijd zijn volbloeden), maar bij dit ponytje is het echt niet normaal!

MaaikeMo schreef:
en misschien snapt t dier je hulpen niet Lachen

Normaal snapt ie die wel, maar vaak draait ie gewoon de knop om, en dan doet ie niets meer, behalve mij proberen van 'm te krijgen, en wegkoersen!

NonaWen schreef:
Doet ie ook zo met longeren? .. alleen longeren, geen zadel er op.. alleen hoofdstel, bitstukje, longeerlijn en zo te horen geeen zweep :p

Longeren is al zeker geen optie!
We hebben dit al geprobeerd, maar vanals ie het touw ziet, koerst ie snel weg, en is ie niet te houden...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 12:27

Sun_Dancer schreef:
MaaikeMo schreef:

Hoi,
Dit paardje is door de eigenaar gered geweest uit mishandeling, volgens mij zal dit de reden wel zijn, het beestje was gratemager en echt slecht behandeld. Tuurlijk heeft ie waarschijnlijk wel een trauma opgelopen, maar we doen zo hard ons best voor 'm, en toch kan ie ons niet vertrouwen...
Bloed vind ik ook wel fijn (heel wat paarden die ik rijd zijn volbloeden), maar bij dit ponytje is het echt niet normaal!

Als dat beestje een trauma heeft, dan snap ik niet dat jij door te knijpen en weet ik veel wat allemaal alsnog je pony probeerd over de hindernis heen te krijgen. Dan wordt hij alleen nog maar banger van je.

als ik het zo het zo hoor zou ik van voren af aan beginnen, grondwerken, longeren, een keer een zadeltje op, net alsof je een jong paard inrijd.

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 12:29

Dus jij gaat op een paard zitten die niet eens normaal gelongeerd kan worden?? Frusty

Hoe wordt het paard gehouden en hoe vaak en hoe lang komt hij buiten? Kan hij wel eens goed zijn energie kwijt zonder dat er iemand op zijn rug zit? Lekker uitrennen in een bak of paddock?

Dit klinkt gewoon als een heel gefrustreerd dier die niet weet wat hij met zijn eigen energie aan moet.

En dit is absoluut niet zijn eigen schuld.

Ga eens terug naar de basis en zorg eerst dat het paard aan de longe goed luistert. En laat hem af en toe gewoon eens lekker uitrazen zonder erop te zitten, dat heeft hij nodig!