Wat doen jullie als je paard ervan door gaat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Petraa_

Wat doen jullie als je paard ervan door gaat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 20:55

*ik weet niet of dit goed staat

Nou de titel zegt al een hele hoop, wat doen jullie als je paard er buiten of binnen
vandoor gaat. Proberen jullie je pony/paard terug te krijgen met je stem/zit/teugels
een mix of iets heel anders?

Jessix

Re: Wat doen jullie als je paard ervan door gaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 20:57

Bidden dat hij een keer stopt! Knipoog En in de tussen tijd probeer ik te stoppen met teugel-, stem- en gewichtshulpen.

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 20:59

Stevig blijven zitten, en er alles aan proberen te doen om hem langzamer te krijgen.

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 20:59

Ik zet hem op de volte en speel wat met de teugels om weer contact te krijgen, ook met m'n stem zeg ik; hoooo (niet schreeuwend ofzo, gewoon normaal)

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 21:00

Ik gebruik de one-rein-stop. Maar ik heb het nog maar 2 keer nodig gehad in het bos. Als je paard er vaak vandoor gaat, zou ik eerst wat schrik- en obstakel training doen in een gecontroleerde omgeving.

Cherrypop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 21:01

In het zadel blijven zitten en m proberen terug te nemen door idd op de volte te zetten of gewoon aan de teugels te trekken Tong uitsteken Tenminste als ie op een gemene manier weg schiet. Als mn paard beetje gaat rennen uit speligheid laat ik m lekker ff uithollen, ga ik in verlichte zit en als ie uitgedold is neem ik m weer terug. Als mn Odermus het doet vind ik het altijd wel grappig Nagelbijten / Gniffelen

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 21:02

handen naar voren, en been geven, op de volte en zodra mevrouw langzamer wil, laat ik haar nog even door razen.
In het bos kan ik de niet op de volte zetten dus is het gewoon handen naar voren, ophouding maken en hopen dat ze langzamer gaat Knipoog
En praten, hele verhalen, tot ze rustiger wordt.

Aniek93

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 21:02

Als me dat zou gebeuren, zou ik hem met mijn stem, zit en teugels proberen stil te krijgen en op een volte zetten.

o0jamie0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 21:05

hij moet doorrennen !
anders maakt hij er een spelletje van.
of op de kleine volte zetten

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 21:07

Ik zet hem diect op de volte, zodat de snelheid verminderd.
Maar moet ook eerlijk zeggen dat het ook aan de situatie ligt.
Als het paard elke keer aan de klep gaat zonder dat daar een aanleiding voor is, laat ik hem net zo lang rennen totdat hij het niet meer leuk vind.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 21:08

Als ze er zelf vandoor gaat (dus niet uit angst), haar nek vastzet, het bit vastpakt en niet meer reageert op wat dan ook, dan zet ik mijn vuist tegen de zijkant van haar nek (halverwege) en dan 'trek' ik haar om. Ze heeft namelijk nogal een lange en hele sterke nek, waar anders echt geen beweging in te krijgen is . Maar dat is alleen in situaties dat ze anders echt niet te stoppen is en ik geen ruimte heb om haar op een volte te zetten (in het bos zijn alleen maar smalle paadjes met daarnaast bomen, volte is dus geen optie).

Ik ben er bij toeval aan gekomen toen ze inderdaad een keer geen zin had om te stoppen in het bos en ik er zonder zadel opzat, ze had toen ook enkel een halstertje om dus dat had ook bijster weinig effect. Ik had er al 500 meter rempoging opzitten en had nog 1 kans Nagelbijten / Gniffelen....

Als ze door angst aan de kletter gaat dan zit ik het meestal gewoon even uit, dan stoppen ze vaak vanzelf wel, of zijn ze uiteindelijk wel weer terug te rijden op zit/stem/teugel combi. Mocht het gevaarlijk worden dan gebruik ik de noodremtechniek die ik hierboven heb neergezet, gelukkig heb ik 'm nog maar 1 keer nodig gehad Lachen

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 21:09

Handen in mijn haar en krijsen als een mager speenvarken Knipoog .

Nee, eerst de situatie overzien. In de wei of bak? Ok, ren maar door op een volte tot je moe bent. Buiten? Kijken of er mogelijkheid is tot een veilig stuk waar ik meer tijd heb om haar stil te krijgen. Is dat er niet? Sorry meid, maar dan wordt ik naar. Een heftige ophouding, teugels los. In combinatie met zit en stemhulpen.

Niet leuk om te doen, maar je hebt geen keus. Tot nu toe is het altijd wel gelukt onder het zadel, aan de hand helaas nog niet altijd. Je moet proberen de angst te doorbreken en het enige wat er eigenlijk nog wel eens doorheen wil komen is pijn... Natuurlijk het laatste waar je naar grijpt, maar als het anders gevaarlijk wordt...

PreciousViva

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 21:13

In ieder geval handen laag houden en niet in paniek raken want daar heeft je paard ook niks aan xD

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 21:13

Vooral rustig proberen te blijven al valt dat meestal niet mee. Proberen om te trekken, snoeihard aan de teugels/leidsels trekken, proberen ergens op af te sturen en alles wat ik op dat moment nog meer kan bedenken. Als het echt niet meer gaat probeer ik hem over zijn tempo te rijden zodat hij alsnog terugkomt.

Als het uit gemeenheid is krijgt hij als hij moe wordt een ongelooflijke schop zodat we nog een stuk flink doorgaan dat de lol er wel vanaf is om weg te kletteren.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 21:15

Paard van mijn schoonzus heeft er een tijdlang een handje aan gehad. Totdat ik er eens op ben gaan zitten en haar eens een hele grote glimlach heb bezorgd, door me naar achteren in het zadel te gooien. Was niet de meest diervriendelijke oplossing, maar alle andere dingen had mijn schoonzus al geprobeerd en die hielpen niet.
Sinsdien keek die krak elke keer achterom als ik op haar rug stapte (nadat ze mijn schoonzus er weer in bokkende galopsprongen vanaf had gekegeld). Dan probeerde ze het nog niet om er vandoor te schieten. Ja...1 keer vlak erna heeft ze het nog eens geprobeerd en een keer heel lang erna, toen het weer steeds erger werd en ik me maar weer opofferde (hihi). Maar vanaf die tijd wist ze wie er op haar rug zat en dat het niet leuk was om met mij proberen ervandoor te vliegen, want dat deed pijn in het mondje. (Uiteraard ben ik er geen voorstander van om het zo te doen, maar het is nogal een stijfkoppig paard, kruising Fjord, en wat je ook probeerde, ze bleef je uitproberen). Inmiddels reageerd ze dus op de zit, door je gewicht achterover te brengen en je zwaar te maken, gaat ze, in combinatie met ophoudingen, rustiger lopen. Maar helaas hebben we in het begin toch even hardere maatregelen moeten gebruiken.

Petraa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 21:18

Heel erg bedankt voor alle reacties, ga er zeker een paar uitproberen als het ooit nog zo ver komt
en ik daar nog aan kan denken haha!

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 21:39

Bij mijn eigen pony moest ik altijd nog harder willen als dat ze ging, dan vond ze het niet meer leuk (ze ging er altijd expres vandoor, en als ze schrok deed ze nog een extra'tje erachter aan). dus ging ik in de verlichte zit handen naar voren en nog harder willen en dan viel ze terug in de draf en ging ik weer rustig zitten, even uitademen en naar stap rijden met mn zit.

dit was wel altijd achter de dijk dus niet zomaar in het dorp, in het dorp schrok ze nooit en als ze schrok dan vaak knieen klemmen rustig zitten handen laag en anders de one-rein stop, maar die heb ik pas 1 hoeven gebruiken.

bij elke andere pony doe ik altijd het zelfde, rustig blijven, knieen klemmen, rustig praten (anders word ik zelf helemaal gek dus ik moet me zelf altijd rustig houden met praten haha) wel zachtjes anders horen ze weer de angst in je stem en daar heb ik ook niet echt goede ervaringen mee, en handen laag houden anders worden ze vaak helemaal gek. en hoe rustiger je zelf bent hoe rustiger ze ook worden, want die spanning voelen ze echt wel en dan spreek ik uit eigen ervaring Knipoog

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 21:45

het ligt eraan waar het gebeurt Clown

gisteren reed ik op het fietspad met een smalle berm en aan beide zijden een diepe sloot
ze liep de hele weg al te klooien Clown en struikelde in de berm,dat was een gelijk een teken om er vandoor te gaan Haha!
helaas voor haar kwamen er fietsers aan en ging de noodrem erop Ja

met een Whoa en diepe zit achterin mijn zadel en teugels ff strak stond ze in 1 sec stil Haha!
gebeurt het op het strand dan idd versnellen en eventueel op de volte
maar dat kan niet altijd.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 23:47

dit flikte mijn paarden beest ok wel eens
ik heb een scherper bit gekocht
wat die niet vast kon pakken

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 23:55

Ik doe mijn teugel losser tot ik weer goed zit (als er een bok of omdraaiactie aan vooraf is gegaan), en rijd nog even voorwaarts, ze hebben dan niks om aan te trekken en bokken dan vaak geen tweede keer in tegenstelling tot bij meteen inhouden. Vervolgens ligt het eraan waar ik ben, in de bak heb je tijd en plaats om het op te lossen, ik heb het 1 keer op de weg meegemaakt en toen pakte ik toch echt de noodrem.

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 00:01

Als de arabier die ik rij er vandoor gaat, dan gooi ik de teugels los (wel contact houden), probeer zo ontspannen en makkelijk mogelijk te zitten. voor de rest doe ik niets (behalve volte rijden). Als ik ga lopen trekken aan de teugels, praten e.d. gaat ze alleen maar harder en krijg ik haar nooit meer terug. Op deze manier is ze binnen 1 rondje door de bak weer rustig.

Dus lekker licht contact houden en comfortabel zitten.

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 09:39

Van de zomer was ik met m'n 4 jarige en m'n zusje een trainingsrit voor de endurance aan het maken, ik reed hem met zo'n halsterhoofdstel en had de teugels aan de neusriem geklikt ipv het bit. Een aankomend paard was blijkbaar heel eng en onze paarden stoven er beide vandoor ... poe, dat hadden we ff niet verwacht .. zit je dan met je teugels aan het halster wat normaliter geen probleem is. Ik heb hem toen aan een kant bij het bit gepakt en in een bocht getrokken(en beetje neerwaarts), hopend dat ie slim genoeg was dat ie niet tegen een boom aan zou lopen/knallen ... maar dat ging gelukkig goed.

Eigenlijk zelfde verhaal als ik het wel een keertje gebeurd als ik met m'n gewone hoofdstel rijd ... of 1 teugel heel kort vastpakken en in de bocht trekken of bij het bit Lachen

edit: oh ja, en gewoon 'ho' zeggen, voor zover dat doordringt.
Laatst bijgewerkt door Lappie_Lap op 23-12-08 09:42, in het totaal 2 keer bewerkt

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 09:40

Op een kleine volte proberen te krijgen en rustig Hoooooooooooo maar zeggen.
Dan geruststellen

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 09:44

Vaak als Madeira er van door gaat (is alleen snel rennen, niet bokken ofzo hoor) dan schrikt ze van iets dat ze ziet. En ja, ik zie dat niet Clown dus ik schrik dan wel écht heel erg meestal. Ik bid ook dat ik er niet afval/dat ze stopt (doet ze ook na een half rondje) en ik hou mij goed vast, probeer recht op te zitten, en met mijn stem: hoooo te zeggen (niet schreeuwend zoals hier eerder is gezegd).

Jasterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 14:55

hem eerst een half rondje laten gaan en daarna praten en met 2 handen over de hals aaien , mensen seggen dat wel eens tegen
mij dat het er zo debiel uitziet, een paard wat er keihard vandoor schiet en een meisje wat hem druk loopt te aaien en in de manen te woelen, maar hier word die echt rustig van ,
en hier bewijst dat die erg veel vertrouwen in mij heeft..