Hallo, ik heb even een vraagje voor degene onder jullie die ervaring hebben met het rijden op een hackamore.
Ik heb een 10jarige Holsteiner ruin die ik nu gewoon op een dubbel gebroken bit (niet te scherp wegens gevoelige mond) en dat gaat eigenlijk wel prima. Hij is helemaal niet vast of hangerig en loopt er heel ontspannen op.
Alleen... als we gaan verzamelen in draf en galop opent hij zijn mond heel erg, ik rij niet met een harde hand, hij doet het gewoon uit protest, ook als ik nageef opent hij zijn mond als weerstand. Nu ik kan niet met een dubbele neusriem rijden wegens te gevoelige huid, hij ligt dadelijk open en krijgt open wondjes in de kin. Ook mijn hoge neusriem kan ik hierdoor niet vast aantrekken.
Nu dacht ik misschien om eens met een hackamore te gaan rijden, dan is zijn mond ontlast en dan kan hij geen weerstand meer bieden door deze te openen.
Nu ik rij absoluut niet met een harde hand, maar ik weet niet of een hackamore wel de paardvriendelijkste oplossing is.
Zijn er mensen die met een hackamore rijden of een andere oplossing hebben voor dit probleem. Want ik vind het erg dat hij steeds zo met zijn mond openloopt, het is net of ik zijn tanden eruit trek en een hele harde hand heb en voor hem is het ook niet plezant, hij is zo gevoelig in de mond en als hij de hele tijd zo weerstand gaat bieden vind ik ook maar niks.
Nb: ik heb 2x per week les van een goede instructrice en ik heb het aan haar nog niet voorgesteld of een hackamore beter is, ga dat zeker doen, maar ze is nu in vakantie. En ze zegt ook dat hij het puur uit weerstand doet en niet omdat ik met een te harde hand rij.
Wie heeft er tips of oplossingen voor mij?