Hackamore oplossing? Of toch maar wat anders?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Charisma

Hackamore oplossing? Of toch maar wat anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 11:44

Hallo, ik heb even een vraagje voor degene onder jullie die ervaring hebben met het rijden op een hackamore.
Ik heb een 10jarige Holsteiner ruin die ik nu gewoon op een dubbel gebroken bit (niet te scherp wegens gevoelige mond) en dat gaat eigenlijk wel prima. Hij is helemaal niet vast of hangerig en loopt er heel ontspannen op.
Alleen... als we gaan verzamelen in draf en galop opent hij zijn mond heel erg, ik rij niet met een harde hand, hij doet het gewoon uit protest, ook als ik nageef opent hij zijn mond als weerstand. Nu ik kan niet met een dubbele neusriem rijden wegens te gevoelige huid, hij ligt dadelijk open en krijgt open wondjes in de kin. Ook mijn hoge neusriem kan ik hierdoor niet vast aantrekken.
Nu dacht ik misschien om eens met een hackamore te gaan rijden, dan is zijn mond ontlast en dan kan hij geen weerstand meer bieden door deze te openen.
Nu ik rij absoluut niet met een harde hand, maar ik weet niet of een hackamore wel de paardvriendelijkste oplossing is.
Zijn er mensen die met een hackamore rijden of een andere oplossing hebben voor dit probleem. Want ik vind het erg dat hij steeds zo met zijn mond openloopt, het is net of ik zijn tanden eruit trek en een hele harde hand heb en voor hem is het ook niet plezant, hij is zo gevoelig in de mond en als hij de hele tijd zo weerstand gaat bieden vind ik ook maar niks.

Nb: ik heb 2x per week les van een goede instructrice en ik heb het aan haar nog niet voorgesteld of een hackamore beter is, ga dat zeker doen, maar ze is nu in vakantie. En ze zegt ook dat hij het puur uit weerstand doet en niet omdat ik met een te harde hand rij.

Wie heeft er tips of oplossingen voor mij?

8nnemiek

Re: Hackamore oplossing? Of toch maar wat anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 12:02

Een hackamore werkt vrij sterk in op de neus door de hefboomwerking. Ik zou eerst eens een bitloos hoofdstel zonder hefboomwerking proberen Lachen Misschien eerst eens proberen om de teugels aan een aansnoerneusriem vast te maken. Dan kun je proberen hoe je paard erop reageert Lachen
Een hackamore werkt trouwens ook in op de kin, meer dan een normaal bitloos hoofdstel.

Het openen van de mond kan ook komen doordat je paard wat last van de tanden heeft bijvoorbeeld.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 12:07

En kan je deze gewoon in een paardenwinkel vinden? En kan je met een bitloos hoofdstel wel nog je zijgangen en dressuuroefeningen rijden? En springen op parcours, ik spring parcours van 1.10m.
Ben niet zo bekend met het hele bitloze gebeuren Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 12:09

Je paard protesteert niet voor niets. Ik zou dus eerst een goede tandarts laten komen om de mond en het gebit te inspecteren.

Daarnaast is bitloos een heel goed alternatief natuurlijk. Dan zou ik echter niet kiezen voor een mechanisch systeem als de hackamore, maar juist een vriendelijk hoofdstel.

Meer info vind je op de website van mijn onderschrift.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 12:12

Ja zijn tanden worden elk half jaar nagekeken, nu nog pas in november en ze zijn perfect in orde.
Ja, liefst iets vriendelijk wel, ik wil hem niet gaan pesten met ik weet hoe zware gevaartes op zijn hoofd.

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 12:14

ik zou gaan voor een sidepull of een crosslink ofzo
met een hackamore kan je ook niet echt dressuurmatig rijden, omdat hij scherp inwerkt, is niet zo lekker met constante aanleuning..

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 12:23

Ja ik heb echt geen idee wat het beste is voor mijn paard, hij is 1.78cm groot, weegt 700-750kg en is niet sterk of moeilijk. Wel wil hij nog al eens achter te teugel gaan lopen als hij teveel druk krijgt in zijn oefeningen, zeer vervelend.
Kun je deze hoofdstellen gewoon in een paardenshop krijgen of moet je ze in een speciaalzaak gaan halen?
Heb eens op je site gekeken Joviban, maar het is allemaal chinees voor mij, ik weet echt niet wat het beste systeem is voor mijn paard. Ik denk het Merotisch systeem, maar kan compleet verkeerd zijn e!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 19:07

Het is echt met ieder ding hetzelfde verhaal , het werkt scherp in als je als ruiter met je handen scherp inwerkt, een heel goede ruiter kan met een ijzerdraad als bit zachter rijden dan een andere amateurruiter met een zacht bit.

En dan is er natuurlijk ook de vraag wat wil je ermee gaan doen want als recreatieruiter vraag je minder dingen aan je paard als wanneer je echt dressuur wil gaan rijden, of een jumping wil gaan doen, of bv met een koets zou willen gaan rijden.

Ook voor al die dingen zijn er specifieke eisen die gesteld worden.

Een " Hackamore " werkt idd meer in maar dan kan je ook meer vragen natuurlijk.
Zelf gebruik ik bij de opleiding van jonge paarden dikwijls een " indian bosal " werkt weer heel anders maar is ook iets heel goed.

stilwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 19:11

Cassano1: probeer eens een bustrens of een nate-bite

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 21:03

Ik heb goede ervaingen met de cross-rope bridle en dresuur: het werkt vrijwel hetzelfde als een hoofdstel met bit, maar is een stuk vriendelijker. De man die dit hoofdstel ontworpen heeft heeft veel onderzoek gedaan naar bitten in de paardenmond.

Meer info vindt je op www.bitlessbridle.com

pirouetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 15:00

Als jij een rustige hand hebt, kun je gemakkelijk een hackamore proberen. Ik had soortgelijke problemen en rij heel veel op een hackamore, ook omdat ze daar veel rustiger op is. Eerst ook gewoon bitloos geprobeert (sidepull +LG zaum), maar dan bleef ze gewoon doorlopen zonder stuur of rem. Nu heb ik met de hackamore in het parcours wel wat stuurproblemen, dus rijd ik ze met een hackamore-trens in het parcours. Het is een kwestie van zoeken denk ik, mijn andere merrie reageert heel goed op een gewone sidepull.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 15:25

Ja, mijn instructeur heeft er eentje liggen en ik ga volgende week eens advies aan hem vragen en kijken of ik hem eens mag proberen. Als het niet gaat, dan gaan we maar gewoon iets anders proberen, misschien helemaal bitloos of een ander bitje, we zien wel. Ik laat weten wat ik heb geprobeerd en wat het advies was. Bedankt voor alle reacties!