Benen stilhouden in draf/galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fjordjes

Benen stilhouden in draf/galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-08 18:26

Hoe kan ik het beste mijn benen stilhouden in draf of galop? Mij lukt dat niet goed, ik heb al veel geprobeerd... Zonder zadel rijden, korte beugels/lange beugels. Hakken probeer ik zoveel mogelijk uit te drukken. Iemand tips?

Giolli
Zeg maar Ber!

Re: Benen stilhouden in draf/galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 18:28

Er elke sec. wanneer je rijd er echt aan te denken.
Dan maar een lesje geen dressuur of springen.
oefenen oefenen oefenen!!
Gewoon er elke keer aan denken. wat rond hobbelen en elke keer denken , denken denken denken.!

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 18:29

Stijgbeugels vastbinden met spoorriempjes aan de singel (alleen bij braaf paard). Knipoog

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 18:32

^^ Vind dat geen goed idee.
Elk paard kan schrikken, het is en blijft een vluchtdier.
Als je schrikt en je blijft achterhaken.. Bahh moet er niet aan denken.

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 18:37

Goed druk op je beugels houden en lichtrijden vanuit je enkels, ook in galop voor je gevoel blijven veren vanuit je enkels en je bovenbenen en knie loslaten. Knipoog In het begin even wennen want voor je gevoel ga je losser zitten. Knipoog

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 18:41

Als je benen klapperen in draf, zit je niet in balans.
Leg je onderbeen wat naar achteren zodat je hiel gelijk komt met je rug.
Je voet leg je iets achter de bal van je voet in de beugels.
Zorg wel dat je rug wel recht blijft.

Als je er niet helemaal uitkomt is een lesje Centered Riding erg leuk en dé oplossing!

detoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 22:04

probeer meer vanuit je centrum dus je bekken en heup mee te bewegen en niet vanuit je benen, die hangen er meer voor je balans.
wat je kan doen is je proberen voor te stellen dat je achteruit trapt op de trappers van je fiets,(centrered riding)dus om en om met je benen klinkt gek voelt gek maar werk wel,zeker in draf.

Bo_Sproet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 21:46

Ik Moest beginnen met me boven benen stil(ler) te houden om me knieën in het zadel te drukken

Petraa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 12:34

Ik lees even mee, ik vind het ook altijd zo lastig!

SuperSonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 12:37

detoren schreef:
probeer meer vanuit je centrum dus je bekken en heup mee te bewegen en niet vanuit je benen, die hangen er meer voor je balans.
wat je kan doen is je proberen voor te stellen dat je achteruit trapt op de trappers van je fiets,(centrered riding)dus om en om met je benen klinkt gek voelt gek maar werk wel,zeker in draf.

hey wat grappig zit het hier te proberen op me stoel met losse benen maar voel dan gelijk wat je bedoelt, je voelt dan ook de spieren aan de binnenkant van je benen, ga dit eens uitproberen....

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 12:55

Ikzelf heb er ook wel moeite mee, vooral met doorzitten. Mij is geleerd om je zo lang mogelijk te maken. Denk alsof je aan een touwtje in de lucht hangt en helemaal wordt uitgerekt. Dus hakken enorm goed uitdrukken, lichtrijden vanuit je enkels en helemaal lang maken.

_ivl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 13:01

altijd je benen lang houden, hakken uitdrukken en probeer te veren vanuit je enkels (vooral in galop kun je dit goed voelen)
Liggen je benen goed in het zadel? je moet je knieën makkelijk aan het lichaam kunnen houden zonder erg hard te drukken..

Jasterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 14:27

ik heb geleerd dat je je beugels uit moet doen en en moet gaan staan zitten door je knieen tegen het zadel aan te drukken..

Roomz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 12:28

ik zit met precies het zelfde probleem, instructrice geeft er elke keer weer commentaar op, maar het lukt me niet echt om mijn been stil te houden..
en het is best irritant met paardrijden, want ik heb dit al een tijdje
dus ik lees ook even mee

Chupa_Chup

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 15:52

Een tip die bij velen al heeft geholpen!!

Rij een poos met spoorriempjes door je beugel en dan aan je singel.
Niet te strak natuurlijk Tong uitsteken maar sodat je se in een mooie ligging hebt.

Succes!!

Maristj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 15:57

hallo, ik heb ook dit probleem... zowel als ik moet lichtrijden als doorzitten, ook in galop heb ik dit probleem soms.. in draf is het ergste.. momenteel rijdt in nu met plak(plaksel aan de laarzen, die dan tegen je zadel kleven.. ik weet niet goed hoe ik het moet uitleggen, maar mijn onderbenen maken precies een draaiende beweging, ze zijn absoluut niet stil en ik erger er mij dan ook dood aan

Pegasus_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 16:21

als je een wedstrrijd hebt is er een heel handige tip: namenlijk op de plaatsen waar je been ligt zadelzeep op het zadel te smeren. hierdoor blijft je been als het ware 'plakken'! na een tijdje is de zeep er echter wel af, dus het is handg als je het net voor je proef eropsmeert. bij mij werkt het!:-)

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 18:51

IndyVanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 18:57

zonder beugels oefenen

Dirkje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 19:05

Dit probleem heb ik ook lang gekend.

Train er eerst op in stap dat je je tenen goed naar voren houdt. Zorg dan dat je ontspant je hakken omlaag drukt en je onderbenen een beetje tegen het paard aan hebt gedrukt. Niet je paard fijn knijpen, want dan zal ie alleen maar harder gaan lopen Knipoog Gewoon een beetje spanning. En die tenen naar voren houden! Je kan ze ook naar binnen richten maar bij mij werkte dat niet om mijn benen stil te houden Clown

Uiteraard moet je wel recht in je zadel zitten en je handen boven de schoft. Een perfecte houding kent namelijk geen mankementen. Dus als je je voeten stil wilt houden moet je ook op je handen, rug, hoofd en tenen letten Clown

Als het goed is werkt het. Maar heb wel in de gaten het is niet van de ene op de andere dag over Schijnheilig Gewoon goed oefenen en consequent zijn naar je zelf toe! Lachen

Succes! Lachen