zucht, paard weigert steeds...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Salama

zucht, paard weigert steeds...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 17:42

Hai bokkers!

Ik heb eigelijk een probleem(pje) waar ik best wel mee zit.
Ik heb dus een geweldige pony (NRPSje) waar ik heel blij mee ben, alleen...
als wij gaan springen in het bos (ja hier in soest is een parcour met kleine hindernissen, ook hogere maar die durf ik niet Clown )
dan weigert ze zelfs de kleinste hindernissen, maar de meeste hindernissen met staanders en balken, dus de 'gewone' hindernissen weigert ze zelden.
Maar ik vind het wel vrij irritant dat ze zelfs de meeste kleine boomstammetjes dus die van 40/50/60 cm. weigert. Maar ik rij er heel rustig en in een gelijkmatig tempo opaf, en geef een aanmoediging zoals bijv. JA, of nog een beetje been, of zelfs een tikje op haar schouder, of ik klik met mijn tong.
Ik ben er al eens afgevallen, maar niet angstig geworden, maar sinds die val weigert ze zo ontzettend veel, soms zelfs gevaarlijk,dan sjeest ze de bosjes in...
Ik heb al zoveel geprobeert, zoals eraan laten snuffelen, ernaast springen Clown en al dat soort dingetjes om het vertrouwen weer terug te krijgen, maar ik heb het idee dat ze er ook behoorlijk misbruik van maakt, want dan zie je die oren zo gluren, en dan hoor je haar gewoon denken''jaaaa doeeii' en woesh, weg paard.

Ik hoop dat jullie adviezen hebben, want ik weet het echt niet meer. En oh ja, ik heb volgende week al een springwedstrijd van 60cm.\

Groetjes, en alvast bedankt!

Carina.

_Mel

Re: zucht, paard weigert steeds...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 17:44

Zowieso niks overhaasten omdat je volgende week een wedstrijd hebt. Desnoods zeg je die wedstrijd gewoon af.

Ik denk dat je gewoon weer rustig vanaf het begin moet beginnen. Balkjes lopen, lage kruisjes en vanuit daar gewoon weer op gaan bouwen.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 17:47

Ga een keer ernaast met de longeerlijn en laat haar aan de longeerlijn springen. Probeer haar niet extra aan te moedigen: stopt ze? Gewoon afwenden en opnieuw proberen. Zo kan ze zelf de hindernissen op haar eigen tempo nemen zonder dat jij het risico loopt om te vallen.
Misschien heeft ze zich eens flink gestoten aan een vaste hindernis en is daarom het vertrouwen weg.

Salama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 17:51

ja, ik kies er liever voor om ze uit draf te springen, want ze springt als een halve ezel (lees: 4benen de lucht in en racen maar Clown ).
Maar meestal springt ze (als ze springt) wel heel mooi, maar ik ga zowiso morgen overleggenmet mijn instructrice of het wel verstandig is als ik meedoe, en we gaan eraan werken.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 17:52

Lijkt me verstandig om zo'n probleem met je instructeur op te lossen en de wedstrijd af te zeggen.
Als je pony op de wedstrijd straks niet wil springen, is het moeilijk om dat te corrigeren. Dan leer dat wedstrijden niet leuk zijn...

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 17:54

De hulp die hier al gegeven is is bekeken vanuit vertrouwen bij de pony, en dit is inderdaad een mogelijkheid. Maar als het niet aan het vertrouwen van de pony ligt, heb je andere manieren nodig.
Zoek dus uit (dmv lesgever?) waarom ze weigert
Test ze je? durft ze niet? heeft ze trauma? heeft ze pijn? heeft ze geen zin? ...
en anders probeer je haar een keer te testen: je zet een normale hindernis, een enge hindernis, een boomstammetje en je rijdt er telkens op dezelfde manier naar toe, zie hoe ze reageert.
(een tik ed op de schouder helpt niet, dat hindert alleen dus laat dat best achterwege)
Merk je dat ze je test, zie dan dat je kordaat reageert. Over een boomstam van 40cm kan je ze makkelijk 'overduwen' dus bv kort omdraaien en verplichten erover te gaan, daarna heel uitbundig belonen en nieuwe kans geven om er over te gaan.
Ik denk dat je weigeren sowieso nooit alleen op kan lossen. moest ze echt niet over durven/willen kan je hulpbalkjes aan de zijkant gebruiken en die kan je echt niet altijd zelf leggen.
Mijn tip: zoek iemand die je kan helpen (laat desnoods eens iemand anders met haar springen om te zien of ze het bij hen ook doet)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 18:00

Eerst uitsluiten dat je paard geen pijn heeft in de benen of rug. Misschien zit je zadel te strak, knijpt het, waardoor je paard zich niet rond durft te maken bij het springen.
Springt ze wel als je haar los laat springen, zonder ruiter erop?

Goofke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 18:09

Je geeft aan dat ze in de bak met 'normale hindernissen' wel wil springen en dat dat goed gaat.
Maak daar dan gebruik van! Ik weet niet wat je allemaal voor handen hebt, maar maak die hindernissen eerst eens wat 'enger', door bijvoorbeeld pionnetjes, kleden, vlaggetjes, enz bij en over de hindernisjes te leggen. En dan wel op een hoogte wat vertrouwd is en waar je haar eventueel nog over zou kunnen drukken. Met zijbalkjes maak je het voor jezelf ook makkelijker.

Gaat dit dan beter, dan kun je het nog eens proberen in het bosje. Maar dan ook weer met zijbalkjes enzo als dat lukt, om het gewoon iets makkelijker te maken. Dat jij haar vertrouwen geeft enzo. Maar iemand die je er even bij kan helpen zou helemaal ideaal zijn. Die ziet net iets meer!!

Succes

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 23:46

je moet hetzelfde doen zoals je bij een gewone hindernis ook doet, dus als je dan geen ja zegt, waarom doe je het dan in het bos wel? dan merkt je pony dat je anders doet. Maar goed je been eraan houden (continu) en teugels niet losgooien van tevoren, niet naar voren gaan zitten, en misschien ben je toch onbewust wat anders gaan rijden na die val, wat je pony merkt en denkt doei?
uit stilstand kunnen ze lagen dingetjes wel springen, en als je peesbeschermers om hebt beschadigen der benen ook niet, dit moet je alleen doen als het egt aan je pony ligt en niet aan jou, maar gewoon dan er overheen duwen (sorry voor de mensen die dit zielig vinden, maar als het paard geen pijn heeft maar gewone "kuren" dan kun je dat wel doen.)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 01:37

Hoe stom het voor jou ook lijkt, maar als het paard een gewone hindernis wel springt en een iets vreemdere niet meer dan is dat niet de schuld van het paard, je mag hem dit dus ook niet gaan verwijten.
Het paard heeft het er een beetje moeilijk mee , begrijpt de situatie niet goed, voelt een soort stressreaktie bij jou ---- dus het zal wel iets echt eng zijn zelfs mijn leider vind het zelfs raar, zo denkt een paard.
Als hij het niet betrouwd in draf dan zet je hem er gewoon voor, stilstand, je vraagt hem heel rustig er over te stappen met je benen ( zachtjes bumpen )je handen iets naar voor alsof je wijst daar is het naartoe, je moet uiteraard ook zelf de goede kant uitkijken. Probeert hij om te draaien of weg te gaan, dan zet je hem er gewoon weer voor alsof er niks gebeurt is, echt geen emotie tonen, dus niet boos worden niet extra hard gaan trekken niet dit of dat, je vraagt het gewoon constant door tot hij er uiteindelijk over stapt, dan moet je wel onmiddelijk alle hulpen stoppen en ontspannen zitten, dus ook niet echt willen stoppen niet wegdraven niets vragen gewoon lange teugel ontspannen.
En een minuutje later zet je hem er weer opnieuw voor, zelfde vraag zeker niet harder of vlugger willen werken, gewoon blijven bumpen tot hij erover stapt.
Neem er echt de tijd voor ik verwittig je al de eerste keer kan dat gewoon 15min duren , niks van aantrekken al duurt het een uur maar hij mag geen andere kant uit dan erover, punt uit. maar zonder emotie, dus niet boos worden , maar wel onophoudelijk blijven vragen - vragen - vragen alsof je heel je leven de tijd ervoor hebt.
Als hij er uiteindelijk dan over stapt, even rust geven want ook voor het paard was dit een hele worsteling, je kan dit als mens moeilijk inschatten, maar het zou me echt niet verbazen dat hij gewoon nat is van het zweet.
Na dat even rust probeer je dadelijk opnieuw, niks anders doen dan dat, ik verwacht, dat hij die 2de keer weer zal aarzelen mssn zelfs weer stoppen maar dat hij echt niet lang zal wachten om het dan toch maar te doen want dat leek de goede oplossing om van die vervelende bumpjes (hulpen ) af te komen.
dan de derde maal opnieuw proberen na hem weer eerst even die verdiende rust gegeven te hebben.
Waarschijnlijk stapt hij er nu over alsof hij het heel zijn leven lang al gedaan zou hebben.
Braaf paard stop met de training , dus niet verder gaan niet gaan draven niet galoperen gewoon rust op de weide of stal.
Een ontspannend buitenritje in jouw ogen is dit echt niet in de ogen van het paard, hij heeft echt heel wat stress moeten verwerken om er op die manier toch over te stappen het lukt hem dus beloon er hem ook voor, RUST.
Ik weet ook wel dat het niet echt een sprong was, en dat hij het fisiek zou moeten kunnen maar vraag het hem nu nog niet volgende keer als je ermee gaat oefenen vraag je het eerst weer op diezelfde wijze, waarschijnlijk zal hij er niet echt veel problemen meer van maken, dan is het moment aangebroken om het terug in draf te proberen.

Veel succes
je mag me steeds privé ook contacteren.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 01:43

En ik vergat het erbij te zetten
Maar bega niet de fout om met zo'n paard eerst die wedstrijd te gaan rijden, dan maak je het probleem alleen maar erger, en dus nog moeilijker om het hem te leren.
Je zal er nadien echt de vruchten van plukken, eens het paard het goed geleerd heeft is het iets dat er voor zijn ganse leven zal inzitten.
Als er een probleem is , los dit dan eerst op en ga pas nadien verder.
Stapje voor stapje een paard leert niet op dezelfde manier als een mens.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 06:58

Alicia2u schreef:
Ga een keer ernaast met de longeerlijn en laat haar aan de longeerlijn springen. Probeer haar niet extra aan te moedigen: stopt ze? Gewoon afwenden en opnieuw proberen. Zo kan ze zelf de hindernissen op haar eigen tempo nemen zonder dat jij het risico loopt om te vallen.
Misschien heeft ze zich eens flink gestoten aan een vaste hindernis en is daarom het vertrouwen weg.

gewoon afwenden en opnieuw proberen?? heb je toch niks aan , zo blijf je bezig. paard leert nooit dat ie naar de overkant MOET.

paard ziet niet t verschil tussen een losse en vaste hindernis.

als ie stopt, niet weg bij de hindernis maar erover heen duwen. je zegt zelf t zijn maar lage hindernissen dus daarbij is het niet zo een probleem. zo leer je hem dat er maar 1 weg is en das de weg naar de overkant.
wegdraaien en opnieuw aanrijden heeft weinig zin, doet ie nog 20x wordt dan een leuk spelletje voor um

en anders professionele springles, schiet meer op dan hier wat tips aannemen, aanpakken mag van half bokt toch niet dus

succes

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 08:26

juudje84 schreef:
Alicia2u schreef:

gewoon afwenden en opnieuw proberen?? heb je toch niks aan , zo blijf je bezig. paard leert nooit dat ie naar de overkant MOET.

paard ziet niet t verschil tussen een losse en vaste hindernis.

als ie stopt, niet weg bij de hindernis maar erover heen duwen. je zegt zelf t zijn maar lage hindernissen dus daarbij is het niet zo een probleem. zo leer je hem dat er maar 1 weg is en das de weg naar de overkant.
wegdraaien en opnieuw aanrijden heeft weinig zin, doet ie nog 20x wordt dan een leuk spelletje voor um

en anders professionele springles, schiet meer op dan hier wat tips aannemen, aanpakken mag van half bokt toch niet dus

succes

Waarom zou je een paard willen dwingen? hij springt echt beter als hij zelf wil hoor! Jij presteerd ook niet goed als je angstig bent en stijf staat van de stress. Dat is met paarden precies zo.

Door het paard de kans te geven om dit op haar eigen tempo op te lossen, creeer je vertrouwen tussen mens en dier; het paard heeft door dat het niet gedwongen wordt, dat het geen pijn doet en dat er een beloning wacht aan de andere kant van de hindernis. Het duurt misschien wat langer dan een paard over een hindernis heen slaan, maar de band die je samen opbouwd is wel onbeschrijfelijk veel sterker.

Het is maar net hoe je een dier iets wil aanleren: met of zonder pijn. Dat is je eigen keuze. Maar ik mag er toch vanuit gaan dat mensen hier het beste willen voor hun paard? En als je je paard over een hindernis moet slaan, is het het dan wel waard?

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 16:31

@alicia2u heeft niet te maken met met of zonder pijn, ipv weg te rijden van de hindernis en opnieuw aan te rijden, laat je hem er vanuit stap/stil stand overheen gaan, op een lage hindernis is dit geen probleem, en je leert hem gelijk dat ie niet weg mag van de hindernis daarna belonen en klaar.

maar van mij mag je best steeds opnieuw aanrijden en je paard niet leren wat de bedoeling is.

Het is maar net hoe je een dier iets wil aanleren: met of zonder pijn. Dat is je eigen keuze.

niemand zegt iets over een paard over de hindernis slaan hoor!
je kan t even goed met beleid doen, je gebruikt een stem hulp en daarna een beloning.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 20:45

Citaat:
aanpakken mag van half bokt toch niet dus

succes

haha ja idd zo denk ik er ook over...
want dat is zielig,,, maar als een paard jou uitprobeert moet je hem toch de baas zijn,
zeg niet dat je hem moet mishandelen
maarja boeiend.

paar goede lessen erin op zon terein kan ook wel schelen;) als je de mogelijkheid hebt tenminste.

Salama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-08 16:13

haai bokkers,
Jullie tips hebben wel heel erg geholpen, ik spring nu vol vertrouwen rond, en ik heb sinds afgelopen zondag, geen weigeringen meer gehad (ja 1tje, maar dat kwam door mij helemaal Clown )
Ik ga dus meedoen morgen, en jullie horen nog wel het resultaat!!

Bedankt!!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 16:30

ik ben benieuwd
wat bij mijn konik heeft geholpen is hem bewust maken van zijn voeten. een paard ziet heel anders dan ons en ook zijn voeten niet of waar die ze neerzet. leg maar eens balkjes kris kras en dan eroverheen stappen
je kuns ze ook op elkaar leggen. en dan bijvoorbeeld eerst 1 of 2 voeten, halthouden even wachten en weer stuk je verder. En dat soort oefeningen.
succes

Mandyy94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 22:26

mijn pony wilde eerst ook niet meer springen.
toen ben ik rustig begonnen met balkjes lopen, zelf daar weigerde hij vaak.
toen moest ik vaak achter een andere pony aan en ging hij wel.
deed dat zolang tot dat hij alleen kon.
en daarna kleine kruisjes springen, ook achter een pony aaan en daarna alleen proberen.
en heb dat 4 keer gedaan en kan nu al een steiltje met hem springen van 65 cm zonder dat hij achter een ander aanrijd:D

Salama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-08 08:44

Helleu,
Resultaat voor haar 1ste wedstrijd;
1 balk. En bij de dubbelsprong stuurde ik haar er 2x langs, want ze stierde er gewoon op af, en anders kregen we ongelukken, maar gelukkig ging het de 3de keer wel goed. dus eigelijk geen weigeringen gehad.

gr.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 08:45

goed joh! leuk zo´n veradering hoor!

Mies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 11:48

GOED MAN!! Vork Hyper! Go jij! Go jij!

Katarina S

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 11:54