actiever, doorzitten??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

eef_juh

actiever, doorzitten??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 22:53

hey, ik heb sinds een paar maanden een eigen paard en ik heb ondertussen een klein probleem.
Ik reed vroeger op een erg snel paard en ik was het gewoon van haar te kalmeren met mijn zit, doorzitten daar werd ze 'rustig' (nog altijd actief) van,
ze concentreerde zich en ik kon me ook heel goed concentreren op de teugels, mijn figuren, houding.
Nu rijd ik dus met men eigen paard, maar deze is niet zo vooruit als het paardje waar ik vroeger mee reed, nu dat is geen probleem,
maar ik ben zijn conditie aan het opbouwen en zijn tempo aan het verhogen en ik ondervind problemen met mijn doorzitten.
Om hem een goed tempo te doen lopen moet ik blijven lichtrijden, maar mijn figuren en houding lijden er enorm onder. Weet iemand raad??

midgie

Re: actiever, doorzitten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 23:03

Als je je paard leert in een juiset balans t elopen, zal hij je ook beter laten zitten, dus echt aan het rechtrichten gaan werken.
Waarom moet je lichtrijden??
Maak het tempo niet te hoog, het belangrijkste is het voorwaartse.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 21:39

Veel overgangen maken, zorg dat hij alert is op je been.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 22:44

Moet eerlijk zeggen dat ik je probleem niet helemaal snap? Waarom moet je lichtrijden om hem actiever te laten lopen? Een paard wat goed aan je been is (dus voorwaarts) blijft ook doorlopen als je doorzit, en je kunt als je zo'n goede houding hebt met doorzitten als jij zegt dat je hebt ook prima been geven terwijl je doorzit.

Het doorzitten/lichtrijden is denk ik dus niet het eigenlijke probleem. Of je paard is onvoldoende aan het been (geef je zelf al aan) of jouw houding is toch (ook met doorzitten) niet zo goed als jij hier aangeeft. Ik denk zelf dat je meer aan je eigen houding moet werken om dit probleem op te lossen. Als jij niet goed kunt lichtrijden en tegelijkertijd figuren rijden heb je geen onafhankelijke zit. Als je geen been kunt geven terwijl je doorzit heb je ook geen onafhankelijke zit. Verder moet je eraan werken om je paard voorwaarts te krijgen en te houden.