Ik heb gisteren gereden terwijl vriendlief foto's maakte.
Het was erg mistig, dus de kwaliteit is helaas niet zo denderend, maar duidelijk genoeg voor een topic vond ik zelf.
Storm is een 4,5 jarige haflinger (van Stradivari) en is sinds vorige zomer onder het zadel, al bijna 1,5 jaar dus.
In die tijd heb ik het erg rustig aangedaan. We rijden 2 a 3 keer per week, de rest van de tijd mag hij lekker met vriendjes spelen in de wei eigenlijk
Af en toe even aan de longe, en we rijden ook weleens buiten maar dat is meer in de zomer.eigenlijk beb ik pas sinds een paar maanden bezig met wat beter dressuurmatig te rijden in de bak.
Storm is een enorm flegmatiek paard en hij wordt al moe van het kijken naar een zadel

Zijn spanningsboog is laag, ik rijd maar een half uur.
Dan ben ik zelf ook moe zat van het rijden, het is erg vermoeiend met zo'n traag paard.
Ons niveau is dus gewoon B.
Waar ik tegenaanloop is zijn trage tempo en weinig reactie op been.
Ik heb nu twee privelessen gehad, tussendoor heeft hij laatst bijna 6 weken nagenoeg stilgestaan door een blessure.
Vorige week was de tweede les. Mijn instructeur is nu op vakantie, dus we kunnen volgende week pas weer lessen, mijn plan is dit om de week te gaan doen in eerste instantie.
Voorheen probeerde ik Storm altijd vlot te rijden in de hoop dat hij dan vanzelf voorwaarts wordt als hij eenmaal die conditie heeft.
Maar met les moest ik hem juist langzamer laten lopen, om zo wel reactie op mijn been te kunnen krijgen.
Dat gaat heel erg goed, hij kan dan vanaf een hele rustige draf mooi actief wegrijden en daarna weer remmen.
Hij heeft gewoon nog een slechte balans, waardoor hij in een hoger (eigenlijk normaal) tempo moeite heeft en dan niet nog kan verruimen, waardoor hij dan slecht voor mijn been lijkt. Maar nu ik het basistempo eerst wat lager leg blijkt hij gewoon keurig te reageren op beenhulpen
(en ik al die tijd maar denken dat hij gevoelloos is door al dat vet
)De galop vind hij door de balans ook nog moeilijk, hoewel dat de enige foto's zijn waar ik zelf tevreden over ben; niet meer zo met de kop in de lucht ongecontroleerd door de bak, maar gewoon netjes in mijn tempo en redelijk nageeflijk!
Vergeleken met hoe het voelde vind ik de foto's erg lelijk
Wel vind ik het er niet sloom uitzien, dat vind ik fijn om te zien want hij voelt wel altijd zo sloom maar dat komt door zijn vlakke gang.
Ik ga morgen laten filmen, dat geeft nog wat meer duidelijkheid!
Foto's staan niet op volgorde, heb ze zelf wat gesorteerd.
In- en uitstappen staat er niet op wegens lage batterij.
oja, hij heeft een hartje op zijn kont maar die staat nogal schuin dus ziet er vanaf de zijkant wat vaag uit

Mijn punten:
* benen lang houden (vind ik echt moeilijk met laarzen, rijd normaal met schoenen maar dan verzuip ik in de wei)
* handen meer op 1 plek houden
* niet teveel terugwerken met mijn bovenlichaam
* Storm lijkt te diep te lopen/wat hangerig te zijn, maar zo voelt hij niet aan. Ben benieuwd hoe dat er op de film uitziet.
Tips zijn welkom

1. Hallo!!

2. Wat inbuigen op de volte (die hand ziet er niet zo vriendelijk uit
mag meer opzij ipv naar me toe)
3. draven linksom

4. draven rechstom op de volte

5. rechtsom draven naar de hoefslag

6. rechtergalop, dit vind ik netjes!

7. rechtsom terugrijden in draf

8. draf linksom

9. even ombuigen naar buiten, hij loopt soms teveel met stelling op links, dan plet hij mijn been tegen de rand!

10. draf linksom

11. idem

12. net voor de galop; veel spanning!Voor mij ook een lastig moment, hij springt op beide kanten soms fout aan, dus moet op erg veel letten.

13. galop op de volte linksom

14. draf linksom