links niet aannemen, niet buigen om rechts.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Biieniie

links niet aannemen, niet buigen om rechts.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 13:54

Ik rij sindskort een 4 jarige arabier bij.

Loop tegen een probleemp op. Hij wil links niet aannemen. Hij houd alleen druk op rechts (niet veel, maar wel druk) Wil je links erbij pakken gaat hij of met zijn hoofd helemaal naar links of hij gaat met zijn kin op zijn borst lopen. (dit probeer ik dan natuurlijk weer voorwaarts op te lossen) Buigen om mijn rechterbeen doet hij simpelweg helemaal niet.

Wat is het beste?
Eerst zoveel mogelijk voorwaarts op te lossen om het eerst recht te krijgen (zoals ik net omschreef) En daarna proberen hem naar rechts te laten buigen.

Of hebben jullie andere suggesties?

Groetjes

xmarliez

Re: links niet aannemen, niet buigen om rechts.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 14:50

Ik heb het zelfde probleem gehad en daarom ben ik begonnen met het rechtrichten vanaf de grond. ik ben daar nu nog steeds mee bezig en heb al zeker 2 maand al niet meer op mijn pony gezeten. veel werken op de grond helpt echt, vooral schouderbinnenwaarts/longeren beetje wandelen voor de afwisseling, en ik doe ook nog wat andere dingen erbij die niet specifiek gericht zijn op het rechtrichten maar gewoon voor de spieropbouw en afwisseling en opbouw van conditie Lachen. zo doe ik het. heel veel..... en ze is nog steeds niet recht, maar door veel er mee bezig te zijn en veel oefenen komt het allemaal van zelf Lachen.

kijk anders eens op http://www.paardenbegrijpen.nl voor wat oefeningen op de grond Lachen.
Ik zelf heb een instructice die mij met bepaalde oefeningen helpt en mij wat dingen uitlegt. ik vind het erg fijn dat er iemand bij is met verstand ervan. Lachen

ik hoop dat ik je wat op weg heb geholpen, ik ken jou situatie natuurlijk niet maar ik geef even wat voorbeelden Lachen.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 15:02

Jouw paard zijn holle kant is de linkerkant en zijn bolle kant is rechts. Ieder paard heeft voorkeur, net als mensen.
Om het beter te krijgen is het belangrijk dat je eerst gaat rechtrichten, dus hem zeker niet naar rechts trekken met zijn hoofd, dan krijg je een s bocht in zijn rug en ben je verder van huis.

Let eens goed op zijn achterhand, hoogstwaarschijnlijk zet hij zijn linkerachterbeen buiten de massa (niet goed onder zijn lijf), dit kan je voelen en ook goed zien als je op de linkerhand rijd naar iemand toe, hij loopt dan scheef.

Om hem recht te krijgen moet je op de linkerhand iets schoudervoor gaan rijden, je brengt je beide handen iets naar binnen en drukt met je rechterteugel zijn hals iets naar links toe, probeer zijn hoofd recht voor zijn hals te houden en zeker niet teveel stelling te nemen. Dit doe je in alle gangen, dus ook in galop, maar let erop dat je niet teveel wil! Schoudervoor is géén schouderbinnenwaarts! Ook op voltes en de binnenhoefslag kan je dit goed oefenen.

Ga hier voorlopig mee aan de slag, je paard is ook nog jong en hij moet sterker worden. Als dit lukt, ben je al een hele stap verder. Let er ook op dat je een goede instructrice hebt die op het rechtrichten let!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 15:04

Ik heb ook zo'n paardje gereden..
Zoek eerst een gelijke verbinding, dus rechts losser laten en links eraan houden (let er goed op, je bent gauw geneigd om rechts vaster te houden).. je paardje kijkt nu naar links.. vraag em daarom wel op rechts zodat hij uiteindelijk (kan een aantal dagen duren, geeft niets) zijn hoofd recht vooruit houd en je evenveel druk op beide teugels hebt.

Verder rijden met je rechterbeen naar je linkerhand toe.. en veel rechtsom.. probeer dat hij je hand op gaat zoeken op links, terwijl je rechts alleen stelling vraagt. Niet terug werken op rechts!
Feitelijk moet hij de linkerkant zijn spieren op gaan rekken.. je paardje is links gebogen.

Je kan ook een kijkje nemen op de site van Antoine de Both, http://www.hoefkatrol.com/
Hierin staat beter omschreven wat jouw probleem is en wat eraan te doen..

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 15:24

grondwerk.
Veel zijgangen.
Na laten kijken bijv osteopaat of fysio.
Zadel na laten kijken op eenzijdige druk.

Tuurlijk heeft een paard een holle en een bolle kant, is links of rechtshanding.
Maarrrem.. in mijn opzicht klinkt dit als Te.
Dit klinkt niet als een normale voorkeur.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 17:48

Zet een stapje terug , eerst de basis nog eens goed doorlopen.
Heel veel grondwerk en als dat allemaal goed gaat dan pas terug proberen te rijden, het betreft hier een jong paard dat wel zadelmak gemaakt is maar voor de rest is er niet veel werk ingestopt, dus dan kan je ook niet verwachten dat het eruit komt.
Leer eerst de basis goed aan voor je begint.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 17:53

Klinkt niet als een normale voorkeur, die elk paard wel heeft. Ik zou eerst eens beginnen het gebit goed na te laten kijken, daarna je zadel.

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 20:47

Hartstikke bedankt voor de tips.

Zadel is nagekeken en ligt prima. Tandarts ga ik voorstellen. Of dat dat wordt geen idee.

Ik wil graag grondwerk doen maar heb daar niet echt de ruimte voor hier nog. Ik ga wel de oefeningen inkijken wat ik wel zou kunnen gaan doen.

Knopje voorwaarts zit er nu redelijk op. (nog niet helemaal)

Dus kan al meer naar stapje verder gaan orienteren. Ga vanaf volgende week dat schouder voor maar is proberen. Dan is er ook een instrutrice die ook kan zien hoe hij zijn benen neer zet.

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 15:01

Als ik het dus goed begrijp rijd je linksom en hierin wil hij links niet aannemen? Het eerste waaraan ik denk is wegdrukken naar binnen voor je buitenbeen. Jonge paarden vinden dit eerst heel moeilijk, ze snappen in het begin niet goed hoe ze er mee om moeten gaan. Daarom moet je hiermee in stap beginnen. Probeer hem 1 of 2 stapjes naar binnen te laten "wijken" (begeleid hem daarbij met een lichte teugeldruk aan de buitenkant en laat je binnenhand ontspannen) na deze 2 pasjes probeer je hem door te vragen op de binnenhand, zodra hij weer achter de teugel drijgt te kruipen druk je hem gewoon weer 2 pasjes opzij (of iets meer als je geen reactie krijgt) en probeer weer contact te zoeken. Dit is toch iets je paard langzaamaan moet leren, ze zijn nog jong dus ze snappen soms niet altijd wat je bedoelt. Succes!