Ik heb een 7-jarige kwpn merrie van Hors la loi. Ik ben op dit moment lekker bezig om de basis te bevestigen. Probeer dr lekker actief voorwaarts-neerwaarts los te rijden, om haar daarna op te pakken en wat simpele oefeningen te rijden. Maar mijn paardje lijkt liever lui dan moe want ik vind dat ze niet goed op mijn been reageert, ik weet dat als ze na 2x been nog niet reageert ik haar een tikje moet geven, hier reageert ze wel op door actiever te gaan lopen. Maar een paar meter verder valt ze weer terug. Op dit moment blijf ik de tik herhalen maar ik word wel een beetje ongeduldig en dus ook af en toe boos. En ik wil eigenlijk niet boos worden maar het op een rustige en geduldige manier oplossen. Ik probeer veel overgangen te rijden, en tempowisselingen. De tempowisselingen gaan soms SUPER goed en de andere keer reageert ze bijna niet. Van mijn instructrice heb ik als huiswerk gekregen om haar heel voorwaarts moet laten galopperen zodat ze haar achterhand eronder kan swingen (vind ze nog moeilijk). Maar in de galop zit ik dus eigenlijk ook heel erg achter dr broek aan om haar voorwaartser te laten gaan. Het komt dus allemaal niet echt vanuit haarzelf.
Ben benieuwd of jullie goede oefeningen kennen of ervaringen hiermee hebben. Alle tips zijn welkom!!
groetjess

Heb morgen les, zal het dan met mn instructrice er nog over hebben
. Er is helemaal niks mis met hm hoor maar hij is gewoon te lui om te reageren. Allereerst moet je natuurlijk kijken of je paardje niet ziek is. Maar als dat niet het geval is dan heeft ze gewoon last van lamlendigheid.
Probeer als je drijft gewoon druk te geven, dus niet te schoppen daar worden ze alleen maar ongevoeliger voor en dus moet je steeds meer drijven. Je zegt dat ze op de zweep wel goed reageert dus als ik jou was zou ik haar gewoon een keer goed op dr donder geven en ff duidelijk maken dat zij moet werken en niet jij. Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel. Probeer gewoon haar heel gevoelig te maken voor je hulpen. Dus bij lichte druk moet ze als ze stilstaat gaan stappen. Je geeft voor een beetje ruimte zodat ze weet dat ze naar voren moet. Bij draf exact hetzelfde, je geeft druk en blijft die druk aanhouden tot dat ze gaat draven, ( natuurlijk voor weer een beetje druk van de teugel). Reageert ze niet op het been, dan geef je haar een tik. Zo merkt ze vanzelf dat ze als ze die hulp krijgt moet lopen. Zo gaat ze beter aan het been en wordt ze veel oplettender want ze gaat dus constant erop letten of jij druk geeft.
Probeer ook wat meer afwisseling te houden in het rijden, rij figuren die ze niet verwacht, daar worden ze alerter van en ze moeten wel opletten anders vallen ze gewoon om. Ik laat die van mij ook vaak springen, als ik erop zit maar ook gewoon los (vindt ie prachtig allemachtig!!
Nou en dan is de les voorbij en begin ik de volgende week weer opnieuw. X3