lui paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Latisha

lui paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 21:21

Hallooo,

Ik heb een 7-jarige kwpn merrie van Hors la loi. Ik ben op dit moment lekker bezig om de basis te bevestigen. Probeer dr lekker actief voorwaarts-neerwaarts los te rijden, om haar daarna op te pakken en wat simpele oefeningen te rijden. Maar mijn paardje lijkt liever lui dan moe want ik vind dat ze niet goed op mijn been reageert, ik weet dat als ze na 2x been nog niet reageert ik haar een tikje moet geven, hier reageert ze wel op door actiever te gaan lopen. Maar een paar meter verder valt ze weer terug. Op dit moment blijf ik de tik herhalen maar ik word wel een beetje ongeduldig en dus ook af en toe boos. En ik wil eigenlijk niet boos worden maar het op een rustige en geduldige manier oplossen. Ik probeer veel overgangen te rijden, en tempowisselingen. De tempowisselingen gaan soms SUPER goed en de andere keer reageert ze bijna niet. Van mijn instructrice heb ik als huiswerk gekregen om haar heel voorwaarts moet laten galopperen zodat ze haar achterhand eronder kan swingen (vind ze nog moeilijk). Maar in de galop zit ik dus eigenlijk ook heel erg achter dr broek aan om haar voorwaartser te laten gaan. Het komt dus allemaal niet echt vanuit haarzelf.
Ben benieuwd of jullie goede oefeningen kennen of ervaringen hiermee hebben. Alle tips zijn welkom!!

groetjess Pling

Heb morgen les, zal het dan met mn instructrice er nog over hebben

probo

Re: lui paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 21:44

ik heb dit probleem ook met mijn paard en ik kan alleen maar als tip geven dat je gewoon vol moet blijven houden met oefenen , ik heb me er ook maar bij neergelegt dat sommige paarden nooit erg vlot zullen zijn

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 21:51

Misschien zijn er wat dingen waardoor ze meer zin in het werk krijgt, naast wat je al doet. denk aan simpele lol met je knol momenten, of leg een een balk op de grond. erover stappen draven galoperen. ervoor stilstaat, met een voet erover stilstaan, of met 2, etc etc. En dan heb ik het nog maar over 1 simpele balk.

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 01:37

daarnaast zou ik ook eens even der voerschema bekijken en eventueel aanpassen, door wat extra geplette haver oid bij te voeren zodat ze wat energie krijgt. Verder idd gewoon concequent blijven been is reactie geen discussie!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 08:56

Bedenk me ineens, hoe zijn haar slijmvliezen? Of idd misschien te kort aan iets. Ik heb ooit gelezen dan haver pletten alleen duurder is maar kwa energie opname weinig uitmaakt met hele haver.

Kelnardo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 09:47

Hallo, ik heb hier ook zo af en toe last van jouw probleem. MIjnheer is af en toe niet vooruit te branden Boos! . Er is helemaal niks mis met hm hoor maar hij is gewoon te lui om te reageren. Allereerst moet je natuurlijk kijken of je paardje niet ziek is. Maar als dat niet het geval is dan heeft ze gewoon last van lamlendigheid. Boos! Knipoog Probeer als je drijft gewoon druk te geven, dus niet te schoppen daar worden ze alleen maar ongevoeliger voor en dus moet je steeds meer drijven. Je zegt dat ze op de zweep wel goed reageert dus als ik jou was zou ik haar gewoon een keer goed op dr donder geven en ff duidelijk maken dat zij moet werken en niet jij. Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel. Probeer gewoon haar heel gevoelig te maken voor je hulpen. Dus bij lichte druk moet ze als ze stilstaat gaan stappen. Je geeft voor een beetje ruimte zodat ze weet dat ze naar voren moet. Bij draf exact hetzelfde, je geeft druk en blijft die druk aanhouden tot dat ze gaat draven, ( natuurlijk voor weer een beetje druk van de teugel). Reageert ze niet op het been, dan geef je haar een tik. Zo merkt ze vanzelf dat ze als ze die hulp krijgt moet lopen. Zo gaat ze beter aan het been en wordt ze veel oplettender want ze gaat dus constant erop letten of jij druk geeft. Haha! Probeer ook wat meer afwisseling te houden in het rijden, rij figuren die ze niet verwacht, daar worden ze alerter van en ze moeten wel opletten anders vallen ze gewoon om. Ik laat die van mij ook vaak springen, als ik erop zit maar ook gewoon los (vindt ie prachtig allemachtig!! Pling ). Daar wordt ie heerlijk wakker van, misschien zou je ook wat met haar buiten kunnen rijden, daar worden ze ook alerter van en stappen beter door... Succes!! ( ik zou niet meteen op haver overstappen, dit heeft vaak geen nut!!) Misschien is sportbrok beter!!) Pling

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 10:01

Latisha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 10:15

hallo! Ik geloof niet dat er iets mis is met m'n paard, ze geeft verder helemaal niks aan. Kan goed haar rug loslaten, loopt fijn nagevelijk en protesteert nooit. Als we naar buiten gaan is ze wel voorwaarts en ook als ik haar los gooi of op de wei zet is ze zo gek als een deur. Lijkt erop dus dat ze dressuur niet zo leuk vind, maar ze moet natuurlijk wel getraind en gegymnasticeerd (hoe schrijf je dat?) worden... Misschien is meer afwisseling inderdaad een goed idee. Ben niet zo'n springheld helaas! buitenrijden kan wel zolang er iemand anders mee rijd.
Als ze ergens last van zou hebben zou ze dat toch wel aangeven? Met opzadelen enzo is ze ook hartstikke braaf. Het is gewoon dat ze in de bak sloom is.

Latisha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 10:20

Ohja het is dus een 7-jarig paard, krijgt 2.5 kilo brok per dag en nog een halve kilo luxe muesli met haver. ze staat sochtends en smiddags op de wei en krijgt 3x per dag kuilvoer. Ze is 1.75 hoog.

Oriant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 10:31

Ik heb met mijn ruin precies hetzelfde.... Het is bij hem alleen wel zo, dat hij in een groepsles lekker loopt en meestal wel zijn best doet, maar wanneer we alleen in de bak rijden, hij maar een beetje aan loopt te sukkelen. Ook als we naar buiten gaan is er niks mis mee. Misschien is hij gewoon niet graag alleen in de bak bezig?
Toch maar eens een paar 'lol met je knol momenten' inbouwen? ROFL

Skull

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 10:39

Ik heb dit probleem ook met mijn lievelings manegepaardje. Bij mij heb ik alleen het grote probleem dat alles wat ik haar het uurtje per week aanleer ze de week daarna weer vergeten is door alle beginners die erop gezeten hebben (die schoppen net zolang tot ze wat gaat doen, maar daar luistert ze nul-komma-nul naar en ze wordt hierdoor nóg ongevoeliger). Schoppen doen haar niks meer, dus ik hanteer de regel actie=reactie (geleerd hier op Bokt, werkt echt super! ^^ Is gewoon een kwestie van 2x been geen reactie = tik). Nadat ze dan even flink de bak door gecrosst is loopt ze lekker door en reageert ze zowaar op mijn been en krijgt ze een berg knuffels van me, zij blij ik blij. Lachen Nou en dan is de les voorbij en begin ik de volgende week weer opnieuw. X3

Jij rijdt je paard elke dag dus ik zou dit niet voor je eigen paard gebruiken (waarom op de harde manier als het ook zacht kan) maar als hij echt een loopje met je gaat nemen moet je wel even streng zijn.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 10:53

Je hebt een tik (precies hard genoeg, dus je krijgt reactie maar niet extreem) en je hebt slaan, dan sla je dus te hard want met minder had je ook reactie gekregen en waarom zou iets harder moeten als nodig?

LadyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 12:52

Goede tips allemaal, ik heb dit ook met mijn paard en ik geef haar elke dag een schep haver erbij. Het resultaat is dat ze net niet te gek is maar wel wat actiever is. Verder doe ik veel overgangen rijden en probeer ik het werk zo afwisselend mogelijk te houden voor haar, dus dan een keer dressuur, dan een keer naar buiten, longeren, vrij springen (als je zelf niet durft is dat een optie) en een keer wandelen enz.
Geef in ieder geval nooit op en boos worden op je paard is geen optie, kijk gewoon of ze wel actief stapt en draaft dus met haar achterhoef afdruk op die van haar voor afdruk of eroverheen komt (tenminste zo heeft mijn instructeur het uitgelegd omdat ieder paard een verschillend tempo heeft)

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Latisha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 13:23

Ik denk ook dat ik meer afwisseling moet geven voor haar. Ze loopt trouwens ook beter als er meerdere paarden in de bak lopen zoals Oriant ook zegt. Dan wil ze graag naar die andere paarden toe, en gaat ze dus harder lopen. gek paard Knipoog Bedankt voor jullie tips!! Alle nieuwe tips zijn nog welkom!

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 13:51

Bovenstaande tips zijn prima! Zeker de tip van de haver, die wilde ik ook geven Knipoog
Maar verder gewoon conqequent zijn, geduld hebben en volhouden!

LadyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 12:51

Even nog een tip;-)
als je begint met haver te voeren voer het dan langzaam op, ik ben begonnen met een handje elke dag, gedurende 1 week, toen gekeken wat haar reactie was. De week erna 2 handjes enz enz.
Bij haar helpt 1 schep het beste, want de eigenaar van de stal had nog geprobeerd om haar nog er iets bij te geven omdat ze zo goed liep erop maar toen had ik een probleem hahahahah
dus gewoon even langzaam beginnen ermee want ieder paard is anders.
Paard van mijn vriend is ook niet de snelste (fries) en die kan echt niet tegen haver hebben we al gemerkt, want die is dan echt super gek.

LadyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 12:53

dat je paard met andere paarden in de bak sneller loopt is logisch want het is toch een kudde dier he, maar ook dan moet je gewoon proberen zelfstandig te rijden en niet de hele tijd achter iemand aan te rijden hoe verleidelijk het ook is omdat ze dan sneller is maar anders leert ze het zelf nog niet