Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Neem alsjeblieft les bij een goede instructeur... en regel een zadel, ik geloof nooit dat je hem zo echt dressuurmatig aan het werk kunt zetten.
Lenneke_ schreef:Anouar heeft er ook moeite mee. Ik heb nu een andere aanpak, totaal niet dressuur-verantwoord, maar het werkt wel heel goed bij hem (en ik rij toch geen dressuurwedstrijden)
Ik rij hem lekker voorwaarts en vraag dmv druk op de teugels (in ons geval druk op de neus) z'n hoofd naar beneden te doen. Heeft hij z'n hoofd op de juiste positie dan neem ik de druk helemaal weg. Doet hij z'n hoofd weer omhoog dan herhaal ik het weer. Na een paar keer herhalen is het kwartje weer gevallen en blijft z'n hoofd netjes laag.
Niet in de krul of wat dan ook, maar gewoon een net niet horizontale hals en het neusje iets voor de loodlijn. Als hij daarbij goed voorwaarts is en z'n rug ontspant ben ik dik tevreden.
Joceline schreef:Lenneke_ schreef:Anouar heeft er ook moeite mee. Ik heb nu een andere aanpak, totaal niet dressuur-verantwoord, maar het werkt wel heel goed bij hem (en ik rij toch geen dressuurwedstrijden)
Ik rij hem lekker voorwaarts en vraag dmv druk op de teugels (in ons geval druk op de neus) z'n hoofd naar beneden te doen. Heeft hij z'n hoofd op de juiste positie dan neem ik de druk helemaal weg. Doet hij z'n hoofd weer omhoog dan herhaal ik het weer. Na een paar keer herhalen is het kwartje weer gevallen en blijft z'n hoofd netjes laag.
Niet in de krul of wat dan ook, maar gewoon een net niet horizontale hals en het neusje iets voor de loodlijn. Als hij daarbij goed voorwaarts is en z'n rug ontspant ben ik dik tevreden.
Maar als het paard goed voorwaarts is is er toch geen druk nodig..ik zie liever dat het paard zelf de nageeflijkheid opzoekt. Vragen met druk, is een soort dwingen. Er staat dan waarschijnlijk ook druk op de teugels
hestejente schreef:De fjord loopt achter de loodlijn, het ziet er eerder uit als een trucje om niet aan het werk te hoeven of om onder jouw handen uit te komen. Fjorden hebben een kortere hals dan bijvoorbeeld een grote warmbloed, daarom zal het meer moeite kosten om hem netjes nageeflijk te krijgen. Verdiep je eens in het verschil tussen voorwaarts, waarbij het paard met een actief achterbeen door zijn rug de aanleuning opzoekt, en snel, waarbij hij snel loopt, op de voorhand, en soms ook nog eens in een ordinaire krul zoals deze fjord. Verder is de voorhand nog helemaal niet aan de orde, eerst moet het paard actiever worden en dat doe je aan de achterkant, dáár zit de motor! De voorkant komt dan vanzelf ook wel goedNeem alsjeblieft les bij een goede instructeur... en regel een zadel, ik geloof nooit dat je hem zo echt dressuurmatig aan het werk kunt zetten.