Sterk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

M_erell

Sterk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 14:43

hoi!
Ik ga straks weer rijden op mijn verzorgpony maar ze is heel sterk en voorwaarts.
Ik ben er niet bang voor maar ik wordt er wel geïrriteerd van als ze niet naar mij luisterd.
Ik rijd zonder zweep en zonder sporen. Wel met martingaal. Heeft iemand tips zodat ze haar mond meer gaat ontspannen en niet er vandoor gaat?

maatlaje

Re: Sterk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 15:22

Probeer veel overgangen en figaren te rijden. Probeer dat vooral op je zit te doen!

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 15:46

Terugzetten op het moment dat ze te snel gaat naar je zin, niet vast blijven houden met je handen (ontspannen), veel overgangen terug rijden en afwisseling houden!

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 15:53

Ik weet hoe je je voelt. Jarenlang heb ik voor verschillende mensen fjorden gereden die erg sterk en ook behoorlijk voorwaarts waren. Wat ik je nu kan aanraden: voltes, voltes, voltes, .... Heel duidelijk zijn in je (minimale) hulpen en dan ook heel erg consequent op je buitenteugel terugnemen. Héél erg duidelijk zijn en zodra je beessie 'de gang er weer in zet', meteen weer op die (kleine) volte. Pas weer groter laten worden wanneer je beessie weer rustig verder rijdt. en de figuren (8-jes?) op beide kanten rijden.
Heel veel succes!

M_erell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 17:07

bedankt! vandaag was ze ook weer behoorlijk aan het klieren!

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 17:10

je kan ook schijnovergangen rijden, dan doe je alsof je bijv. vanuit draf wilt gaan stoppen, maar dan als ze bijna stapt draaf je weer weg door been te geven, zo wordt ze (als het goed is Knipoog ) meer afwachtend van jou, en zal ze er minder snel vandoor gaan...

heel veel succes met haar Knipoog

M_erell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 17:33

okee bedankt!

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 18:43

Heb eigenlijk weinig aan te vullen maar word ze vaak bereden en longeer je haar wel eens? Doet ze dit alleen bij jou?

M_erell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 18:46

ik rijd best vaak maar nu met het slechte weer minder er is namelijk alleen een buitenbak. longeren doe ik bijna nooit want als ik haar longeer is ze te sterk en gaat ze van de volte af en gaat ze de andere kant op. ze word ook bereden door de eigenaar en dochter an de eigenaar maar die laten haar gewoon haar gang gaan en ik denk dat het daar ook wel mee te maken heeft dat ze bij hun haar zin krijgt en bij mij niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 20:49

Een sterk paard heeft vaak te maken met een sterke ruiter....
Probeer zelf zoveel mogelijk een lichte aanleuning te houden, bij zo'n paard kan het erg verleidelijk zijn om kilo's in je handen te nemen, echter is dat niet de bedoeling.

Is het paard goed aan je been? Probeer zoveel mogelijk ook terug te rijden op je zit, zodat je ook op dat punt niet teveel in de mond doet.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 21:52

ervandoor gaan=vluchtgedrag.
eerste vraag, waarom.....

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 23:04

probeer niet alleen terug te rijden. Maar vooral ook voorwaarts. Ben haar voor. Wil zij hard, ga jij nog harder, komt te terug, ga jij weer voorwaarts. Blijf wel altijd controleren of ze nog terug wil komen, door met halve ophoudingen terug te nemen en een schijnovergang te rijden. Blijf idd veel varieren met draaien, en overgangen.

detoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 23:23

ik dacht dat overgangen rijden juist je paard wakkerder maakte?
ik heb juist geleerd heel bewust ontspannen te rijden ,waardoor dat 'vluchtgedrag'ook minder word,maar er zijn vele wegen naar rome en wat voor iemand werkt is niet altijd voor iedereen het zelfde denk ik?

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 23:43

het werkt voor iedereen anders, dat zeker.
ik denk zowiezo dat TS er wel hulp bij kan zoeken. en uitproberen wat het beste voor haar en de pony werkt.
En overgangen worden ze wakker van, maar ook super aan de hulpen én dat is net wat je wilt bereiken. dat je ook met een heel voorwaarts paard op een minimum aan hulpen een overgang kunt rijden.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 00:47

Misschien les nemen??
Idd een sterk paard is vaak een te harde ruiter.
Ik zou de martingaal er gelijk afhalen en puur op techniek gaan rijden, ga grondwerk en handwerk doen, maak je pony weer zacht in de mond , ga op stem werken en op gevoel en niet op kracht, paard rijden heeft niets met kracht te maken,
Ga werken aan het voorwaartse , dus aan de achterkant, voorwaarts en tempo is niet hetzelfde. leer eerst daar de verschillen eens tussen,
Zoek iemand die jou kan leren rijden op zit en gevoel zodat het voor beide leuker word, ook de pony heeft zo geen plezier, bedenk wat je in je handen hebt , ijzer en dat zit in zijn mond, wel eens bedacht wat je daar mee aan het doen bent??
Zou zeggen ga met eigenaar en dochter eens rond de tafel zitten en zoek uit waarom de pony zijn kracht in de strijd gooit, denk dat je dan al een eind op weg ben, zoek de fout bij jezelf en daar zul e hem ook vinden.
Sucses.

M_erell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 07:05

lailapri schreef:
ervandoor gaan=vluchtgedrag.
eerste vraag, waarom.....

ze is gefokt op een draverij.
dus daarom heeft ze altijd wel de pas erin dat vind ik niet erg maar wat ik wel erg vind is dat ze af en toe onder mij vandaan schiet en ik dan niks meer kan doen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 08:41

vluchtgedrag dus. Denk aan pijn, angst, trauma etc.
Als je een oorzaak weet kun je al veel oplossen.
Heb je misschien een rijfoto?
Pijn, denk aan zadel, bit, lichaam, hoeven, gebit. Maar ook jou rijstyle, terug ploffen in het zadel, te harde hand, etc etc.
Zich niet veilig voelen bij jou (als je bijvoorbeeld hele tijd naar oren kijkt, paard heeft liever dat jij de omgeving in de gaten houdt).

Misschien een trauma van vroeger?

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 08:44

Kijk eerst waarom ze vlucht?
Medisch, is ze ergens bang voor?
Misschien bezoekje DA of tandarts?

Probeer niet alleen maar terug te trekken, maar ook ontspannen als ze niet gaat rennen.

Succes meis!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 08:50

O een klein ding vergeten, als jijstokt in je ademhaling of je energie hoog houdt (ademen naar je borst) zit je minder stevig en zeker in je zadel, als je bang of gespannen bent stokt je ademhaling ook, het paard voelt dat dus. Je hebt dan ook een hele andere spierspanning. Probeer te ademen naar je buik en liever nog naar je tenen. Wij hadden er een die ook de hele tijd wegrende. Ik liet de meiden dan 1x zuchten en dat was altijd voldoende om het hete eraf te halen zodat ze op de zit weer terug komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 11:42

detoren schreef:
ik dacht dat overgangen rijden juist je paard wakkerder maakte?
ik heb juist geleerd heel bewust ontspannen te rijden ,waardoor dat 'vluchtgedrag'ook minder word,maar er zijn vele wegen naar rome en wat voor iemand werkt is niet altijd voor iedereen het zelfde denk ik?

Het vluchtgedrag wordt ook minder, door het paard niet steeds in te houden. Veel ruiters drijven aan, en (wss bang dat het paard ook écht naar voren gaat) houden in. Daar krijg je ook vluchtgedrag van..... en steigeraars. Hoe meer jij in die mond zit, hoe meer het paard daar ook op reageert, en hoe moeilijker het is het paard terug te nemen. Een wakker, heet paard is niet verkeerd. Een vluchtend paard, dát is heel vervelend Lachen
marijkedam schreef:
het werkt voor iedereen anders, dat zeker.
ik denk zowiezo dat TS er wel hulp bij kan zoeken. en uitproberen wat het beste voor haar en de pony werkt.
En overgangen worden ze wakker van, maar ook super aan de hulpen én dat is net wat je wilt bereiken. dat je ook met een heel voorwaarts paard op een minimum aan hulpen een overgang kunt rijden.

Idd waar, en een paard dat fijn aan de hulpen staat, zal ook niet onder je wegrennen.
Verder TS, is de tip van naar het zadel laten kijken ook wel een goede. Heb je wel eens zitles? Teveel naar voren zitten (of op wat voor manier dan ook uit balans) en het paard met je billen naar voren willen drukken (de drijvende zit) kan heel goed resulteren in een paard dat onder je vandaan wil vluchten.....