springprobleem: thuis balken eraf en met oefenparcours niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jo77

springprobleem: thuis balken eraf en met oefenparcours niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 20:51

Hoe kan ik dit het beste oplossen:

als ik thuis spring duikt mijn paard met het hoofd tussen de benen ( te nageeflijk voor het springen zeg maar ) waardoor hij zijn achterhand er totaal niet bij heeft. Hierdoor raakt mijn paard elke hindernis die we springen met de achterbenen. Ook het oefenparcours thuis is drama, alle balken met de achterbenen gaan eraf.

Buiten de manege op oefenparcours is hij zeer oplettend, opgeheven hoofd, tempo goed, afstand goed en hij raakt geen balk.

Ik snap het niet.

Hoe zou ik het voor elkaar kunnen krijgen dat hij thuis in de springles en thuis op oefenparcours ook attent is waardoor hij niet met zijn hoofd tussen de benen duikt en de balken eens laat liggen met zijn achterbenen? Met zijn voorbenen raakt hij niets, hij laat puur zijn achterbenen hangen waardoor alle balken getikt worden en er dus afvallen. Afstand klopt thuis ook voor geen meter, krijg het niet voor elkaar.

Als ik hem meer opwaarts wil rijden gaat hij alleen maar dieper lopen, krijg het thuis met springen niet voor elkaar.

Wie heeft er voor mij tips???? hoe kan ik dit probleem oplossen?

Jasia

Re: springprobleem: thuis balken eraf en met oefenparcours niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 20:54

Meer bezighouden tussen het springen door ofzo? Lachen
Dus meer tempowisselingen enzo.. Zodat hij het leuk vind en "fris" is..
Op oefenparcoursen is ie in een vreemde omgeving dus erg op alles aan het letten, "thuis" doet hij dit duidelijk niet.. Dus zou je het wat leuker en spannender voor hem kunnen maken..
Misschien ook iets van een slinger of weet ik veel aan de bak hangen, zodat die "spannender" is en hij wat meer op alles let..?

BenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 20:56

Heb je weleens met een zeil geoefend? Ik zie weleen dat ze een gek gekleurd zeil onder of over de balken hangen. Door het inderdaad wat spannender te maken houdt hij wellicht meer zijn hoofd erbij.

Wat zegt je springinstructeur ervan?

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 20:59

BenB schreef:
Heb je weleens met een zeil geoefend? Ik zie weleen dat ze een gek gekleurd zeil onder of over de balken hangen. Door het inderdaad wat spannender te maken houdt hij wellicht meer zijn hoofd erbij.

Wat zegt je springinstructeur ervan?

Dat kan je ook met een deken doen (zonder touwen enzo er aan natuurlijk..), voor als hij het zeil eng vindt en er dan hélemaal niet meer overheen wilt Tong uitsteken

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 21:01

op concours is er gewoon een stukje spanning bij..............

liever zo dan andersom Lachen

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 21:05

Haha KiWiKo daar heb je wel een punt *LOL*
Maar kan me voorstellen dat het ook fijn is om thuis te oefenen Haha!

Jo77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 21:10

mijn instructeur vind het ook vreemd ( ik word nagenoeg niet geloofd dat ik op oefenparcours buiten de manege foutloos rond kom en thuis totaal niet)
En de oefenparcoursen thuis is ook een balkenraperij.

Ik zal eens vragen of mijn instructeur een zeil over de hindernis wil leggen. Kijken hoe hij daarop reageerd.
Heb ook oefenparcoursen gehad met water en takkenbossen. Hij kijkt niet om of om. Springt gewoon alles ( BEHALVE thuis )

Het is gewoon echt balen!

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 21:17

Ja dat snap ik Nagelbijten / Gniffelen
Frustrerend ook he?
Heb er ook zo één.. Al heb ik maar één onderlinge "spring" wedstrijd gedaan hoor.. Maar toch toen raakte ze geen één balk.. En thuis wel..
Maar nu gaat het thuis ook inééns super.. Nagelbijten / Gniffelen

BenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 21:24

Misschien moet je er maar bij neerleggen, dat je paard gelieve alleen op wedstrijd wil uitblinken.. Pling

Knipoog

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 21:43

Dus dat wordt veel wedstrijden springen dan Ja Tong uitsteken

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 21:48

Beter zo dan andersom inderdaad Lachen

Op concours is er meer te zien, vreemde omgeving, andere hindernissen. Dan let hij waarschijnlijk meer op Lachen. Thuis is alles bekend.

Misschien ook inderdaad zeiltje onder de hindernis of erover, tonnen bij de hindernis, autobanden, vanalles om de hindernissen wat anders aan te kleden.

saden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 21:52

Heb je hulp met het springen?
Een vriendin van mij heeft ook zoiets gehad met haar paard.
Was ze alleen dan gooide haar paard alles er af.
Zodra er iemand kwam helpen bleef alles liggen.
Het paard kreeg namelijk door als hij de balken er af gooide hij een kleine pauze kreeg.
Ze springt nu vaak met hulp en het paard springt weer goed.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 21:58

Mijn paard gooit thuis op parcour hoogte ook na 2 keer goed springen de balken er af .
Op parcour nooit .
Hij vind de hindernissen thuis saai, hij kent ze al en dus vind meneer het zelf dus nutteloos om daar elke keer overheen te gaan.
Dus zet eens andere hindernissen neer met idd een zeiltje erover of een hekje er voor..zoek wat!
Spring verder niet te vaak en niet te lang.
Succes!

lindake

Re: springprobleem: thuis balken eraf en met oefenparcours n

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 00:20

Ik denk dat je het beste alleen springt op wedstrijd met je paardje... Daar doet hij het goed dus waarom thuis oefenen?

Waarschijnlijk is hij thuis meer op zijn gemak en is hij daardoor zo tam. Maak anders de hindernissen wat angstaanjagender Duivel als je thuis toch af en toe wil springen.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 11:12

Thuis springen is altijd moeilijker, ook al geloof je dit niet. Mijn paard zal buitenshuis niet snel een balk trekken, hij is supervoorzichtig, maar thuis wil het wel eens aan concentratie ontbreken. Mijn instructeur zegt dat het thuis altijd moeilijker is omdat ze het thuis helemaal kennen en hun hoofd er niet bij houden en buitenshuis verwachten ze niks, alles is nieuw, dus gaan ze beter opletten. Ik zou idd ook proberen om eens wat andere dingen te springen thuis, muurtjes, planken, waterbakken, enz. En dan gelijk wat afwisseling met gewone sprongen zonder al te veel eronder, zodat er afwisseling inblijft. Bij mij werkt het wonderwel, al is nooit een balk trekken natuurlijk een droom... Lachen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 12:01

Jo77 schreef:

als ik thuis spring duikt mijn paard met het hoofd tussen de benen ( te nageeflijk voor het springen zeg maar ) waardoor hij zijn achterhand er totaal niet bij heeft. Hierdoor raakt mijn paard elke hindernis die we springen met de achterbenen.

volgens mij zit hier het probleem. Hij loopt te veel op de voorhand en kan dus niet mooi vanaf het achterbeen komen in de afzet. Dat los je alleen maar op door dressuurwerk te gaan doen en heel veel te schakelen. Zeiltjes e.d. is symptoombestrijding.

Balkjes in galop op verschillende afstanden, evt in de wendingen en wat kruisjes op de volte kunnen ook heel aardig werken.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 17-12-08 12:12, in het totaal 1 keer bewerkt

BenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 12:09

Heb je een bos in de buurt waar je bijvoorbeeld over natuurlijke hindernissen heen kunt? Lachen

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 12:12

Ik zou ook proberen om thuis de hinernissen spannender te maken.
Door bijv. een deken, zeil, ton etc.

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 08:01

Lielle schreef:
Jo77 schreef:

als ik thuis spring duikt mijn paard met het hoofd tussen de benen ( te nageeflijk voor het springen zeg maar ) waardoor hij zijn achterhand er totaal niet bij heeft. Hierdoor raakt mijn paard elke hindernis die we springen met de achterbenen.

volgens mij zit hier het probleem. Hij loopt te veel op de voorhand en kan dus niet mooi vanaf het achterbeen komen in de afzet. Dat los je alleen maar op door dressuurwerk te gaan doen en heel veel te schakelen. Zeiltjes e.d. is symptoombestrijding.

Balkjes in galop op verschillende afstanden, evt in de wendingen en wat kruisjes op de volte kunnen ook heel aardig werken.

Ik ga totaal mee met deze reactie. Jouw paard is gewoon net zoals Lielle zegt, veelsteveel op de voorhand. Laat haar achterhand werken! Gewoon eens 2weken uitsluitend dressuur oefenen , of alleen met balkjes erbij. Véél , maar dan ook heel veel overgangen maken, goed zijn achterhand mee laten nemen.