rijprobleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

koeienkop

rijprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 18:16

hallo allenmaal
ik weet niet of het hier goed staat ?

maar ik heb een probleem
ik heb een paard die ik nu 3 jaar heb
het ging in het begin niet zo goed maar sinds een jaar ging het echt goed
eigenlijk nadat we het springen haden ondekt dus ging ik springwedstrijden rijden en dat ging echt supper
alleen het dressuur ging niet zo goed ik ree nooit ene punt in de B
tot ik in de zomer ongeveer les kreeg toen heb ik in de zomer wedstrijden gerden en had ik in 2 dagen 5 winstpunten gereden het ging echt supper tussen ons het springen ging oook echt goed.
omdat het met dresuur nu ook echt goed ging wou ik wat meer lessen zodat het net nog iets beter ging
toen werd ze een maand kreupel dus had ik niks kunnen doen.
toen ze weer beter was ongeveer nu 5 maanden geleden ging in weer privellessen rijden en iedereen zei dat mn paard echt supper ging lopen.
met het springen ging het niet zo heel goed maar ook daar ging ik wat meer in lessen.
het ging wel wat beter ze stond in ieder geval ze stond niet meer stil.
dus omdat mn paard zo supper liep en het ging met de ruiterdagen zo goed dacht ik ik ga het weer is proberen om te dresuur wedstrijd te rijden.
ik had 167&179 punten gehaald het ging wel goed dacht maar dat kan nog ik dacht mischien verkeerde jury
met het springen had ik 20 strafpunten ongeveer elke wedstrijd.
dus ik ging zowel in het dresuur als in het springen extra privelessen.
nu ging het voor mijn idee nog beter ik heb all mijn kracht erop gezet om het te doen.
dus ik ging weer dresuur rijden en nu had ik weer met mijn wedstrijd 165&170 punten gereden terwijl het naar mijn idee zo onwijs goed ging.
en met het springen gaat het ook niet meer ze staat alleen maar stil voor de hindernissen ik weet het niet meer
ik heb geen zin meer om na 4 jaar weer over nieuw te beginnen en weer de strijd met der aan te gaan
ik heb er zelfs al over na zitten te denken om der te verkopen
maar als ik dan der koppie ziet van lola dan kan ik het echt niet meer
ik hou van der.
ik kan ook niet iemand anders erop laten rijden want dan komt ze alleen maar in verzet niemand wil eigenlijk op der rijden maar ik kan der echt niet weg doen ook niet voor training ofzo ik kan dat gewoon niet
maar ik weet het even echt niet meer
bedankt alvast

Agnes75

Re: rijprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 19:57

Is ze wel helemaal goed opgeknapt? En heeft er al een osteopaat, dierenarts, fysiotherapeut etc. naar gekeken? Dat kun je altijd nog doen voordat je aan verkopen gaat denken.

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 20:20

Waar kom je vandaan dan?? Als je in de buurt woont wil ik er wel eens op hoor.
Heb je misschien foto's van het rijden?? en wat voor commentaar staat er op je protocollen van je dressuurwedstrijden?

koeienkop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 22:01

ze is helemaal rontgologisch gekeurd en nadat ze kreupel is geweest is er 2 x dierenarts erna geweest!

koeienkop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 22:02

koeienkop schreef:
ze is helemaal rontgologisch gekeurd en nadat ze kreupel is geweest is er 2 x dierenarts erna geweest!

en hoe moet je een foto er op zetten ??

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 23:45

Wat wil je eigenlijk nu te weten komen via bokt?

Je hebt duidelijk een probleem, alleen staat er niet echt een vraag met een duidelijk rijtechnisch probleem.

Vind je paard het rijden wel leuk?
Door de manier dat je het hebt neergezet krijg ik het gevoel dat je erg gebrand bent om prestaties te leveren met je paard. Alleen ben je daarin niet aan je paard voorbij gegaan?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 00:39

Mssn is het antwoord van " Lise " inderdaat het juiste, om echt prestaties te kunnen neerzetten heb je daar ook het juiste paard voor nodig, niet ieder paard wil zoiets doen.
Uiteraard moet het gezond zijn.
En dat hij vroeger een tijdje wel goed presteerde wil niks zeggen, je kan hem overvraagt hebben , en nu zegt hij gewoon mij niet meer gezien, ik doe niet meer mee.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 22:04

Een dierenarts is wat anders als een fysio en osteopaat. Daarnaast kun je de problemen die hun kunnen oplossen niet altijd op foto's zien.
Een paar voorbeeldjes.
pony nooit echt lekker op het bit 3x tandarts volgens alle 3 onderhoudsvrij. 1x tandarts beetje gevijlt. en de laatste heeft er een uur electrisch aan staan vijlen en na de laatste+bezoek osteopaat gaat het ineens wel.... En ik ben uiteraard bijgeschoolt.

pony kreupel achter en voor en vast in schouder--->problemen in het gebit.

Pony niet meer willen springen---> vast in rug en geen passend zadel

pony altijd veel in verzet, met strenge ruiter wel aan het werk te krijgen--->spat in beide acherbenen. Ook veel weigeren met springen.

en zo zijn er nog 10000000 mogelijkheden. wil je alles uitsluiten, kies dan een goede smid (die kijkt ook hoe je paard loopt, voor en na zijn werk), osteopaat/chiropractor/oid voor het losmaken in het lijf, tandarts (ik zou voor electrisch gaan maar dan wel iemand met verstand, pben mag altijd) en zadel na laten kijken door een goede zadelmaker, iemand met een degelijke opleiding. Er is een site daar schijnen wel goede op te staan. Dan zou je ook nog verder kunnen denken naar bijvoorbeeld de organen etc etc, en daar kan meestal een gewone dierenarts niet erg bij helpen. geen echt probleem dan hoef je er ook niets aan te doen, hoewel het vaak een oorzaak is voor een ander probleem. etc etc etc.
mijn pb box staat altijd open.

probo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 22:08

misschien moet je even rust nemen met haar , rij even 1 of 2 weekjes met wat meer ontspanning , lang teugeltje , even niks vragen , vaak knappen ze hier ook wel van op

mntj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 22:18

Kan best zijn dat je paard iets vast gezet heeft na zijn beenblessure. zou hem eerst eens goed laten doorlichten.
wat ik lees met al je lessen en trainen denk ook aan ontspanning. rij eens een buitenrit of aan de longe.
en denk erom ga je eigen gevoel af. bij een probleem paard staan vaak de beste ruiter met groot comentaar aan de kant maar durven er zelf niet op. ik ken dit uit ervaring. ook met mijn paard was een tijdlang onhandelbaar, mankeerde niets, zat geestelijk in een bubbel denk k. aanhouder wint. ben een tijdje terug naar simpel rijden gegaan. na 5 maanden was het zo goed als voorbij. ik ben de L doorgevlogen. ben nu bijna door de m1 en bij nieuwe oefeningen raakt ze neit meer in de stress of paniek.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 22:25

das een goede, volg je gevoel en niet je portemonee of de mening van een ander.

SRG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 12:08

Probeer gewoon lol te maken met je paardje.. gezellig een wandeling maken, longeren, grondwerken, lekker een dagje tutten.
Als jullie veel lol hebben met elkaar komt de rest vanzelf waarschijnlijk wel.
Je paardje moet voor jou graag willen werken, en dat doet ie sneller als hij er lol in heeft!
Succes!

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 23:51

je zegt steeds: heb meer lessen genomen in dressuur en springen, in de hoop dat het beter zou gaan, iedereen zei dat het beter ging, maar heb je je paard niet overvraagt, want als je heel vaak springt dan is de lol eraf na een tijdje voor een paard, ging de dressuur niet te snel voor hem? Kon die geestelijk wel tot rust komen? heb je alleen lessen gereden, of heb je ook weleens lekker langs de weg gereden? (als je daar de mogelijkheid voor hebt tenminste), misschien is die beetje dood geraakt (geestelijk dan) dat hij geen zin meer heeft, ga leuke dingen met hem doen (als het kan), bos in strand op, met andere mensen rijden langs de weg in de bak;)