Er zijn een aantal dingen waar ik aan denk als ik dit verhaal lees.
Ten eerste een aantal dingen die je moet na gaan voor jezelf:
- Zit je recht en in balans?
- Is het zadel mooi gelijkmatig op de rug?
- Ligt het zadel op de juiste plek?
- Past het zadel goed? (het mag, helemaal bij een niet-voorwaarts paard, absoluut niet op de schouder drukken!)
- Ligt de onderlegger goed?
- Heeft het paard voldoende bespiering?
Als je zeker weet dat deze punten in orde zijn kun je aan het werk gaan.
Pak een vast punt in de bak en markeer dit door een duidelijk voorwerp (bijvoorbeeld een pillon) dat er normaal niet staat. Maak je overgang elke keer bij dit punt. Eerst aan de hand, longe, dan achter een ander paard aan en later helemaal 'los'. Eventueel kun je er zelfs een balkje neer leggen. Dat kan heel goed helpen aangezien het paard de benen dan al meer op moet tillen, een beenhulp op het juiste momen kan dan heel goed helpen. Zorg er voor dat je duidelijke hulpen geeft zowel met je stem als met je been.
Dan nog een stukje rijtechniek dat je heel goed in gedachten moet houden:
Bereid de overgang heel zorgvuldig voor.
Teugels op maat, benen lang, af en toe licht bij drijven en actief rijden in stap. Zodra je voelt dat hij wil gaan draven pak je hem van voor nog heel even bij je, je legt je been aan en laat voor langzaam los tot hij in draf zit. Stop dan direct met je hulpen en laat langzaam je benen weer helemaal los. Met je hand houd je natuurlijk een licht contact. Als hij terug valt in stap is dat niet erg. Herhaal de oefening gewoon. Je zult vanzelf zien dat de draf telkens langer gaat duren. Letterlijk elk stapje is vooruitgang!
Eventueel laat je een paard voor die van jou alvast rustig draven terwijl jij dit paard actief laat stappen ter voorbereiding van de draf.
Ik persoonlijk zou echter eerder kiezen voor een persoon die vanaf de grond begeleid met een longeerzweep en lichaamstaal. Dit omdat het paard dan niet leert om te hangen aan andere paarden.
Wat ook nog wel eens wil helpen maar waar ik niet zo'n enorme voorstander van ben is het paard uit balans brengen en het dan door drijven de draf in. Dit werkt net als bij een brommer of fiets die op het punt staat om te vallen. Door tempo te maken trekt hij weer recht naar voren. Je vraagt eerst binnenstelling, dan ga je drijven, je vraagt steeds meer stelling en drijft nog meer dan laat je hem in een keer afwenden en drijft hem behoorlijk door. De meeste paarden vallen (!) nu in draf. Direct helemaal los laten zodat hij weer balans kan vinden en helemaal de hemel in prijzen!