Hoe onderhoud je een ouder paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

suus42

Hoe onderhoud je een ouder paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 20:12

Mijn vraag is hoe kun je het beste een ouder paard fit houden.

Vroeger heeft ze met de eigenaresse hoog gelopen in de dresseur sport. Ik denk dat het ermee te maken heeft dat ze daarom wat eerder oud geworden is(lichamelijk) (nu bijna 22 jaar) Helaas in der hoofd is ze nog 4 en dat geeft vaak problemen. Ze kan moeilijk alleen zijn (maatje pas laten inslapen), niet in het weiland staan (wordt de boer niet gelukkig van) en een stapmolen weet ze voor je terug te stoppen in de doos. Longeren is een gevecht en kan soms zelfs gevaarlijk worden. In de grote buitenbak alleen is geen succes. Als ze los gaat mag ze in de longeerbak, welke dicht bij haar box staat en dat gaat goed. Buitenrijden alleen konden we voor het eerst deze zomer. Nu (komt door het weer denk ik) een klein blokje om de stal (15 min) anders wordt het heel gezellig....(zelfs gevaarlijk). Je hoeft dus ook niet te proberen nog een rondje te doen, want thuis is thuis.

Ze komt in ieder geval iedere dag uit haar box. Er wordt op haar gereden, maar dus niet iedere dag. Als we rijden rijden we ongeveer 45 minuten. Op de dagen waarop ze niet gereden wordt, wordt er met haar gestapt (half uur ongeveer)en/of los gegooid (ongeveer een uurtje)

Mijn vraag is hoe kun je haar het beste fit houden. Ze hoeft geen kunstjes meer te vertonen met rijden. Als we nu rijden is het stap, draf en galop en wat figuren rijden om haar soepel te houden. Wanneer moet je gaan zeggen we gaan stoppen met rijden. Wat zal voor haar een goede verdeling zijn met rijden en stappen en losgooien.

Alicia2u

Re: Hoe onderhoud je een ouder paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 20:16

Lekker met de kudde op de wei is volgens mij de beste manier om een paard (ongeacht de leefdtijd), geestelijk en lichamelijk gezond te houden.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 20:18

onze 21 jarige exspringpaard staat bij ons dag en nacht buiten en wanneer dat zo uitkomt gaat ze mee op buitenrit met ons. Dat vindt ze prachtig. Ze heeft de beste conditie van al onze paarden Haha!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 20:20

Veel weidegang is toch het beste, want dan zijn ze toch veel meer in beweging.
En lekker relax door blijven rijden totdat het niet goed meer voelt. Rust roest!

suus42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 20:28

Dat is dus ook zo jammer dat ze niet op het weiland kan. Ze breekt de heleboel af en doet zich zelf nog wat aan.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 20:32

waarom zoek je dan geen andere plek voor haar waar ze wel buiten kan staan, in elk geval minimaal overdag in een paddock of iets dergelijks.

de paarden van onze buren gaan regelmatig gevaarlijk uit hun dak op de weide ik ben bang dat ze hun benen nog een keer breken. Maar ja, ze zijn door het dolle heen als ze eens een keertje naar buiten mogen en gaan dus ook meteen idioot lopen doen.

DIe van ons staan altijd buiten, dus die doen niet zo idioot en bovendien weten ze dat ze uit moeten kijken als het bijv. gevroren heeft.

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 20:32

Ik heb een ex-ZZlicht dressuurpaard van 19.Die loopt elke dag in de wei en als ik tijd heb ,rij ik of longeer ik hem.
Ook hij denkt nog steeds dat hij 4 is.Hij is nog errrrrrg goed in conditie.Beter dan ik,haha.

suus42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 20:38

Ja dat is wel zo natuurlijk, maar het is lastig want het is niet mijn eigen paard. Misschien moet ik het eens bespreken met de eigenaresse, want de capriolen die ze af en toe uithaalt zijn op een gegeven moment ook niet leuk meer. Misschien heeft ze wel teveel energie. Zou wel beter zijn als ze overdag lekker buiten kan staan.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 10:27

Als je ze iedere dag buiten laat worden die gekke dingen echt minder hoor. Die van mij zijn altijd heel rustig op de wei en doen vooral gek als ze met elkaar spelen, of als de grootste vriendin van iedereen de wei uit moet Ach gut Dan is de rest over de zijk...