Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Tips ... ik weet niet...
En veeel overgangen maken.
) :l siskeh schreef:hoe reageerd hij verder?
vertoond hij soms een schrikreactie(waar dan ook maar voor)
op het eerste gezicht lijkt het mij op een pony die in zichzelf gekeerd is, en stoicijns op alles reageerd.
ipv vluchten zal de pony dan doen alsof hij dood is
Wow in 7 minuten al best veel reacties ... Hopelijk komen er een paar van pas! saskiakefie schreef:siskeh schreef:hoe reageerd hij verder?
vertoond hij soms een schrikreactie(waar dan ook maar voor)
op het eerste gezicht lijkt het mij op een pony die in zichzelf gekeerd is, en stoicijns op alles reageerd.
ipv vluchten zal de pony dan doen alsof hij dood is
mm, interessant, vertel eens verder
Maar waarom zal een paard zich verstoppen? en wanneer doet ie dat? saskiakefie schreef:mm, dat wist ik nog nietMaar waarom zal een paard zich verstoppen? en wanneer doet ie dat?

siskeh schreef:pfff moeilijk uit te leggen![]()
paarden kunnen als ze in de natuur aangevallen worden drie reacties laten zien:
vechten, vluchten en 'verstoppen'
afhankelijk van het karakter van het paard zal hij 1 van deze reacties laten zien.
alle drie kan je redden,
als je vecht versla je het dier en bescherm je de kudde,(dus een leider zal eerder vechten)
als je vlucht ben je simpel weg van het gevaar, en als je je 'verstopt' ben je dood dus niet meer interesant(soms)
de meeste paarden zullen vluchten, vandaar dat als je een tik met de zweep geeft de meeste paarden zullen gaan lopen.
het paard wat vecht zal ernstig gaan bokken en steigeren als je een tik geeft.
maar het paard wat zich verstopt zal zijn gevoel uitschakelen en wachten tot het voorbij is.
uhh dit is het een beetje
kan het nog uitgebreider vertellen!
edit: deze reactie is veranderbaar in de meeste gevallen!
dus het is niet zo dat als hij altijd zo reageerd dat er niets aan te doen is
siskeh schreef:uhh nee, niet echt rijtechnisch, allen de tip:
geeeeeen druk!!
druk geeft juist het effect wat je niet wil.
zelf kies ik dan voor de nh methode wat aanpak betreft.
loswerken en grondwerken, juist omdat het hierbij makkelijker is om minder druk te geven.
maar zou hier niet zelf mee gaan oefenen