Fjord boomloos en bitloos.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Fjord boomloos en bitloos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 19:00

Sinds een tijdje rijd ik boom en bitloos met mijn fjord, ikzelf vind t veel fijner en mijn paardje beweegt zich ook fijner.

ik ben sinds afgelopen 1 december verhuisd naar een neiuwe stal waar we t super naar onze zin hebben. Sinds afgelopen zaterdag hebben we ook weer les. Ik had namelijk een tijdje geen les gehad omdat ik geen instructrise kon vinden waarmee ik op 1 lijn lag of die ik goed les vond geven. Ik vind dat namelijk heel balangrijk wil je met je paardje aan t werk zijn.
Mijn paardje zet zich redelijk vast vooral op rechts. Waar we met de 1e les dus vooral mee begonnen zijn is het los werken op de volte in de buiging van links en rechts. En zodra ze los liet gelijk weer de andere kant op. Ze moet wat soepeler wordne in haar lichaam. We zagen gelijk al verandereing. Ook het is natuurlijk nog niet toppie maar heb pas 1 les gehad.
ook ben ikzelf bezig met de achterhand er proberen goed onder te houden. Overigens rijden we geen wedstrijden en willen dat ook niet gaan doen.
Mijn eigen houding vind ik best netjes ( op me voeten af en toe na dan Tong uitsteken ) en vind dat ik best netjes boven mijn paard blijf zitten. Mar ook daar blijven we wel aan werken natuurlijk zodat t ik mezelf ook wat minder vast zet.
Nou genoeg info denk ik, hier komen wat foto's, deze staan niet op volgorde.

Afbeelding

Afbeelding
Moet nog meer achterhand onder

Afbeelding

Afbeelding
weer ff wat meer achterhand eronder gemoeten, dan was t best een mooie foto geweest

Afbeelding

Afbeelding
wat moeilijk te zien, maar je ziet wel dat ze mooi zakt en haar achterhand gebruikt

Afbeelding
ze buigt al iets naar links, let nie op mijn voeten Tong uitsteken

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
mooi achterhand gebruik!

Afbeelding
en lekker los

Afbeelding

en dat was t Lachen

Deze foto's zijn trouwens vandaag gemaakt en niet tijdens de les van zaterdag Lachen

Anoniem

Re: Fjord boomloos en bitloos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 20:34

wel kijken en niet reageren Boos!

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 20:39

Leuke Fjord. Leuk te zien hoe hij loopt boomloos en bitloos. Je kan zo op wedstrijd Hihi. Lachen

Nee hij loopt echt goed, ontspannen, je ziet zijn impuls die hij goed beheerst houd en volgens mij heeft hij er ook lol in ook he Lachen

_Google_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 20:45

Ziet er vriendelijk uit!

Probeer alleen je handen wat meer zelf te dragen en niet te laten leunen op de hals van je pony en je benen niet zo naar achteren steken.

Voor de rest ziet het er goed uit

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 20:46

Tja, echt veel kun je er niet van zeggen, de meeste foto's zijn veel te donker...

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 20:49

Leuke foto's!!

Hakkies uitdrukken, en verder vind ik het er heel goed uit zien!

Leuk fjordje heb je toch! Haha!

Is dat trouwens een Dr. Cook hoofdstel"?

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 20:50

kan het niet zo goed zien eerlijk gezegd op de foto's

heb je daar geen verlichting in de bak?

Mopske08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 20:52

amai sjiek. Das goei job... Foto's zijn donker, maar toch mooi dat je het kan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 20:54

Dasnk je wel voor de reacties

De foto's zijn idd wat donker, komt door mijn camera, is net nieuw dus moet t allemaal nog ff zien uit te vogelen hoe ie t beste is hahaha de verlichting is prima daar Lachen

Het is een norton bitloos hoofdstel idd van het dokter cook systeem.

En dat van die handen klopt helemaal, mijn instructrise zei t ookal Lachen maar van mijn vorige moest ik me handen dus juist zo houden dus moet t mezelf weer afleren Tong uitsteken

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 21:10

Ik zie toch maar weinig acherhand gebruik, de foto's waarvan jij zegt dat de achterhand goed wordt gebruikt zijn langs achteren getrokken, en zo een foto's zeggen niet veel.
Het ziet er wel heel ontspannen en vriendelijk uit Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 21:13

waar ik zei waar ze t deed doet ze t ook Knipoog misschien wat moeilijk te zien Lachen
Veel foto's zijn moment opnames natuurlijk Lachen En zoals in t topic staat zijn we er ook mee bezig om die achterhand er goed onder te houden als ze m goed gebruikt Lachen we zijn er dus mee bezig Lachen toch bedankt voor je reactie Lachen

ponny_power

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 23:13

Ziet er goed uit Cin ! Tong uitsteken

Beloof je dat ik dit weekend echt eens kom kijken bij je ! *LOL*
Ben stiekem ook wel benieuwd hoe het er uit ziet daar ... en mis boontje natuurlijk Nagelbijten / Gniffelen

toch ook een beetje mijn ex hobbelknol Nagelbijten / Gniffelen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 23:34

ik zou graag een wat nageeflijker beeld willen zien, hij loopt nu met een lange rechte hals (vergis je niet in het vertekende beeld door de fjordenboog) en achterhandgebruik zie ik zeker nog niet. Let zelf op je terugwerkende binnenhand. Het losser worden in de lengtebuiging zie je wel wat terug, maar ik denk dat ook dat beter zou worden als ze voor losser wordt. Let er wel op dat ze niet vooral in de hals buigt, zonder ook in het lichaam te buigen.

Bovendien vind ik haar wel aan de zware kant, ook dat helpt niet mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 23:40

bedankt voor je reactie, Op foto 1,4 en 6 zie ik toch al wel buiging in dr hals en dit komt niet door de fjordenboog want op de andere foot's is ie rechter Lachen

En het nageven komt allemaal wel als ze losser is, als je mijn verhaaltje heb gelezen kan je ook lezen dat ze zich graag vast zet en dat ik nu 1 les heb gehad en dat we vooral met loswerken bezig zijn geweest. Een paard kan niet nageven als hij vast zit, dus dat komt nog wel, ik bouw liever alles rustig op dan dat ze gelijk in de juiste houding geforceert loopt.
Ze is idd aan de dikkere kant Lachen maar daar word al vanalles aan gedaan Lachen
En achterhand gebruikt valt ook wel eens weg bij dr ( ze gebrukt om ook wel hoor maar op de meeste foto's hier zie je dat niet goed ) en we zijn bezig dat aan te blijven houden.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-12-08 23:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 23:41

en overigens hoeft mijn paard niet perse in de hals gebogen te lopen, ze heeft een brede nek waardoor dit geen fijne houding voor haar is een paard loopt van nature vooruit met t hooft om beter te kunnen ademen. Hoe gebogender ( dus de kin dichter bij de borst ) hoe moeilijker het dat word. Dat wil niet zeggen dat ik voor de rest niet aan buigingen werk Lachen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 23:46

Ook op die foto's zie ik het niet. Trek maar een lijn langs de bovenkant van de hals, die is vrijwel kaarsrecht. En je plaatst foto's op RT-HAW dus ik neem aan dat je tips wil hebben. Nageven betekent niet forceren, nageven betekent dat de impuls die je met je been opbouwt door een zachte hand wordt omgezet in ontspanning voor. Zolang dat niet echt lukt, gaat ook je lengtebuiging niet lukken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 23:50

klopt,

maar ik dnek dat in mijn positie het meer werkt als ik haar zo ver hebt dat ze zich niet meer vast zet ( vooral op rechts ) voor ik verder ga aan nageven etc. Ze zakt zo nu end an al in mijn handen maar blijft zo nog niet lang lopen. Ik vind het loskomen in haar lichaam nu net even iets belangrijker dan t nagevende lopen, zodra zij lekker los is in haar lichaam komt dat ook Lachen alles stap voor stap, bel allang blij dat t al zover komt dat ze niet meer zoveel naar binnenvalt op de rechter volte of over de buiten schouder wegloopt en al meer de volte inkijkt ipv en recht door heen te lopen en naar buiten te kijken Lachen

enne oja + dat ze is de draf altijd sterren keek en dat ook niet meer doet Lachen dus er is al wel wat verbetering Knipoog

Michh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 08:23

Ziet er lekker ontspannen uit. Lachen
Goed van je hoor, bitloos en boomloos! Haha!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 08:40

als je je buitenbeen naar achteren legt, probeer dan niet je hakken op te trekken.

Verder ziet het er ontspannen uit Ja

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 08:49

nageven betekent niet per se zakken in de hals, maar ontspannen en loslaten in het lijf, in feite dus wat je zelf ook aangeeft. Je geeft nu wel wat extra informatie, dus ik kan me heel goed voorstellen dat je blij met wat je tot nu toe hebt bereikt. Maar IMO gaan werken aan stelling en buiging en recht richten (want dat doe je in feite) hand in hand en onlosmakelijk samen met nageeflijk maken in hals en rug. Ik zou behalve het werken aan je wendingen ook veel met overgangen bezig gaan, om de reactie op je been te verbeteren (essentieel om ook je lengtebuiging aan te pakken, ook dat is in feite gehoorzaamheid aan je been) en te zorgen dat ze wat minder op de voorhand gaat lopen.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 13:04

Je geeft achterhand gebruik aan, maar dat zie ik nog niet. Die foto´s zijn schuin van achter genomen, waardoor lijkt dat je paard ondertreed, maar dat gebeurt dus nog niet echt.

Verder zou ik je paard ook graag minder op de voorhand willen zien. Hij is al flink zwaar op de voorhand en hij moet ook ruitergewicht dragen.

Edit, ik denk als je paard nog vast zit op rechts, dat veel wendingen nog moeilijk gaan. Ik denk dat je dan linksom ook nog met rechterrijrichting moet rijden om een goed balans te kunnen vinden. Lanzaam kun je recht gaan rijden om daarna ook linksom te kunnen rijden.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 13:10

Wat meer met rechtrichten bezig, zadat ze beide zijde gelijk gebruikt. En idd, als het paard ontspannen is komt de nageving ook pas.Verder ziet het er leuk uit.
Laatst bijgewerkt door quintusgl op 16-12-08 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 13:11

volgens mij snap jij het paardrijden nog niet helemaal.....

over de schouder vallen naar binnen of naar buiten = scheef paard
niet los willen komen rechts (of links) = scheef paard

zodra je een paard recht maakt, wordt hij vanzelf ontspannen en geeft hij na (dit gebeurd niet door je hand of je been of wat dan ook)
en nageven = aanleuning (mooie verbinding tussen paardenmond en ruiterhand, die mee gaat in de beweging)

dus ben het met lielle eens.... het zijn dingen die samen gaan... sterrenkijken = vast in rug
achterhand niet onder kunnen zetten = rug wegdrukken

zolang het paard niet uit zichzelf nageeft is er spanning (en dat komt meestal door verkeerde zit/houding/hulp van de ruiter)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 14:36

Allereerst jammer dat de foto's zo donker zijn.
Vind het ook jammer dat je op elke tip/opmerking/kritiekpuntje jezelf steeds gaat verdedigen. Als je niet wilt dat mensen je foto's serieus beoordelen (op wat er te zien is, dus geen gejammer over dat het een moment opname is), had je beter jouw foto's onder RJI-ITP kunnen plaatsen.
Verder ga ik mee met Lielle en CinyUniek.
Dat het voor jou niet belangrijk is dat jouw paard de juiste aanleuning heeft, is erg tegenstrijdig met het feit dat je dmv rechtrichten en inbuigen je paard weer recht wilt krijgen.
Een recht paard zoek uit zichzelf de aanleuning op in de ruiterhand MITS dit op de juiste manier 'aangeboden' wordt. Dus niet jouw paard in je handen laten kukkelen, want dit is niet hetzelfde als onstpannen. (foto 1, 2 en 6)
Verder lijkt het op foto 6 alsof jouw zadel schuift en jij scheef gaat zitten. Probeer niet in te knikken met je heupen, want juist met een boomloos zadel ga je je paard extra in de weg zitten (close contact).
Leuk dat je het zo naar je zin hebt op je nieuwe stal! Je staat nu bij Laura ofniet?

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 18:34

Cinnepin schreef:
waar ik zei waar ze t deed doet ze t ook Knipoog misschien wat moeilijk te zien Lachen
Veel foto's zijn moment opnames natuurlijk Lachen En zoals in t topic staat zijn we er ook mee bezig om die achterhand er goed onder te houden als ze m goed gebruikt Lachen we zijn er dus mee bezig Lachen toch bedankt voor je reactie Lachen

het is moeilijk te zien omdat het op zo'n foto's niet te zien is Lachen ik wil je niet aanvallen, het is geen drama dat je paard zijn achterhand niet goed gebruikt, het is juist goed dat je hieraan werkt.
Je fjord valt ook wat over de schouder, misschien wat meer begrenzen met het been Lachen ?