Filmpje wedstrijd, Zsa Zsa (obelisk x Zeoliet)in topform

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

webster543

Filmpje wedstrijd, Zsa Zsa (obelisk x Zeoliet)in topform

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 10:29

Zsa Zsa, of Zaphira voor de vrienden, is een 4-jarige merrie van Obelisk. Ik heb ze nu sinds juni en na een serieus dipje, gaat het weer beter. Zij is altijd gereden geweest voor de verkoop, dit wil zeggen : showen met de beentjes, ik hou je vast! Het was en is nog altijd een lange weg om ze meer over de rug te laten lopen en op haar eigen benen. Op training blijft die basis continu een rode draad door het werk, maar toch bouwen wij nu stilletjes aan op naar moeilijkere oefeningen zoals gebroken lijn in galop, wijken, schouder binnenwaarts, ...
Wij hebben dit seizoen al een keer mee gedaan, toen hebben wij deze proef ook gewonnen. Wij starten momenteel de E-proeven bij de Kempische Regionale. Fijne proeven om je paard te laten kennismaken met het wedstrijdgebeuren. Zeker het inrijden blijft spannnend, elk paard dat 3 meter in de buurt komt, riskeerd een aanval. Daarom heb ik een rood lintje in haar staart, maar niet iedereen schijnt de betekenis ervan te kennen.

Persoonlijk vind ik mijn houding goed, tot de benen. Tijdens het trainen lukt het mij vrij goed om op een lang en stil been te letten, maar tijdens de proef niet. Ze is dan ook vrij terughoudend in haar manier van lopen en "draag" ik ze een beetje door de proef (duidelijk te zien in de galop, hoefslag volgen). FOUT, ik weet het... Zal er aan blijven werken.

hierbij de video :

http://nl.youtube.com/watch?v=bVjeG3ph5To

Draflinger

Re: Filmpje wedstrijd, Zsa Zsa (obelisk x Zeoliet)in topform

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 10:56

ziet er erg netjes uit vindt ik, haar gallopade is erg mooi. Haar draf zou wat meer voorwaarts mogen.
Maar verder vindt ik het heel erg netjes.,
Ze is geschoren of niet?

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 11:10

ziet er niet slecht uit voor een 4 jarige!
het binnenkomen was wat minder en het hoofd zou ietje stiller mogen verder netje!

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 11:11

Vond het heel erg goed uitzien!
Juist je benen iets stiller, zoals je zelf al aangaf. Heb hier zelf ook moeilijkheden mee op wedstrijd...

Goed dat je een rood lintje aandoet. Heb ooit eens een slag gehad tijdens het inrijden (en 2min later iemand anders)...Vond dat men dan op zijn minst een rood lintje kon aandoen.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 12:15

Draflinger schreef:
ziet er erg netjes uit vindt ik, haar gallopade is erg mooi. Haar draf zou wat meer voorwaarts mogen.
Maar verder vindt ik het heel erg netjes.,
Ze is geschoren of niet?

Ja, ze is geschoren. Maar niet de benen en het hoofd.

Bedankt voor de reacties!

PreciousViva

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 12:28

Ziet er netjes uit, alleen wat meer buiging op de volte zou de proef wat chiquer maken. Voor de rest vind ik het er netjes uitzien!

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 13:37

Wat je zelf al aangeeft, kan ik het helemaal mee eens zijn! Jouw houding, en het feit dat ze meer los door het lijf / hals zou mogen zijn.

Toevoeging; proef mag wel met iets meer buiging/stelling, ze lijkt wat door je binnenbeen heen te vallen, bijv. op de volte voor het aanspringen.
Tempo vind ik prima, zeker niet te traag, misschien voelt dat wel zo, ik weet het niet. En dat je daardoor nogal beweeglijk in je been bent, ik zou er dan wel opletten dat je juist dat niet probeert op te lossen door meer voorwaarts te rijden.
Dan voelt het misschien beter, maar is ze nog steeds niet aan je been. Ipv haar vlotter te laten lopen (wat voor de proef prima is hoor, impuls en voorwaartse drang is wel een basisvoorwaarde) kun je beter veel meer schakelen en haar daardoor beter aan de hulpen krijgen en daar heb je in de toekomstige proeven dan weer profijt van.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 13:42

Ik ga mee in genoemde commentaar.
Wat ik een beetje storend vind vind ik je teugels, handen mogen meer dragen, meer voor je uit en teugels korter !
Bij het doorzitten proberen meer te ontspannen, benen lang houden, en armen ontspannen en die handen stil houden. Tijdens het doorzitten worden ook die handen te onrustig, doordat je te gespannen gaat zitten.

Verder vind ik het een hele leuke merrie, mag nog wat meer massa krijgen, maar een leuk sjiek damespaardje is het !

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 20:45

Paard loopt heel leuk, als tip voor jou je handen en benen iets stiller, goed te zien in het begin van het filmpje, de eerste draf die je vanachter ziet.

Succes verder!

_Google_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 20:48

Ik ga ook mee met het genoemde commentaar.
En ik vind dat je handen wel wat rustiger mogen worden.
Het ziet er voor de rest super uit voor een 4jarige.
Mooi paardje!

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 22:43

Bedankt voor de reacties!! Klinkt allemaal super maar het doen... niet simpel.
Ze loopt redelijk voorwaarts in de proef, toch plakt ze aan mijn been. Thuis is dat makkelijk op te lossen, even een paar overgangen en een duidelijke beenhulp, maar dat is de proef niet te doen.
Dat mijn handen wat onrustig zijn kan er aan liggen dat ik de hele tijd een beetje moet corrigeren. Ze heeft alles gezien, een probeert telkens "iets" te vinden om omhoog te kunnen komen. Ik probeer ze subtiel iets ronder te laten lopen, misschien soms met iets te duidelijke hulpen.
Wij komen van ver en de weg is nog lang.

PS : vraagje, denken jullie dat ze een kans maakt op de PAVO-cup? heb geen flauw idee wat ze daar van ons verwachten...

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 09:29

Als je voor de Pavo gaat, zou ik een meer ervaren ruiter vragen te rijden.

En tot die tijd veel wedstrijden rijden,zodat ze leert te dealen met de spanningen.
Dat je haar wat ronder insteld zie ik in het filmpje niet terug, ze zou van mij in deze klasse best wat lager mogen lopen met dr hoofd.

Qua beweging loopt ze nog teveel te zwalken voor een plekje in de pavocup, ik zou denk ik liever nog eventjes wachten tot ze ook in de breedte wat meer bevestigd is, en minder zwalkt.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 10:36

crossmonster schreef:
Als je voor de Pavo gaat, zou ik een meer ervaren ruiter vragen te rijden.

Heb zelf vorig jaar de Beker van België gereden met een 4-jarige. De finaleproef zelfs gewonnen. Dus ervaring zal ik wel genoeg hebben, denk ik.

abcde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 18:58

wat ik vanaf het filmpje kan beoordelen is het niet voldoende om boven aan mee te draaien bij de pavo cup. wel leuke paard overigens

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 11:43

Ben ik nu de enige die opmerkt dat dit paard soms neigt naar onregelmatigheid, vooral in wendingen?

Zoals TS al aangeeft wil dit paard zich te strak houden in het lichaam en op bepaalde stukken gaat ze hier zelfs onregelmatig bewegen.

Verder een leuke merrie, zonde dat de benen niet mee geschoren zijn.. (persoonlijke mening)

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 19:39

Kel2004 schreef:
Ben ik nu de enige die opmerkt dat dit paard soms neigt naar onregelmatigheid, vooral in wendingen?

Zoals TS al aangeeft wil dit paard zich te strak houden in het lichaam en op bepaalde stukken gaat ze hier zelfs onregelmatig bewegen.

Verder een leuke merrie, zonde dat de benen niet mee geschoren zijn.. (persoonlijke mening)

Ze heeft een tijdje last gehad van teugelmank. Allé, zij niet, ik. Zij stuwde niet 100% gelijkmatig en leunde echt op mijn hand. Gelukkig is dat er nu uit, maar het kan zijn dat ze soms nog een pasje profiteerd. Alhoewel ik dat in deze proef niet zie..

Had ze ook liever volledig geschoren, maar dat zou gelijk zijn aan zelfmoord!!! Clown Weet het voor volgend jaar, of volledig scheren met verdoving in het bloed of niet scheren.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 23:51

Aansprekend dier Ja
Je mag je teugels alleen een stuk korter doen en je handen stil (!!!) houden. Paard lijkt namelijk mooi stil in de aanleuning, maar dat gerommel er achter kan ook zorgen voor een mispas af en toe.
Verder mogen inderdaad je benen stiller, ik denk dat dat te maken heeft met het feit dat je steeds wilt drijven.
Iig ben je je ervan bewust!! Succes verder.

pientje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 19:13

Erg leuk paard en erg nette proef voor de eerste keer. Lijkt me een paard dat erg fijn te rijden is!!

Mijkee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 11:42

Kel2004 schreef:

ja dat viel mij idd ook op Lachen
maar verder erg mooi dier, vind zelf dat ie een mooie draf bezit vooral met doorzitten Lachen (op die onregelmatigheden na dan Knipoog )
benen iets stiller houden. heb ik zelf ook last van met wedstrijden dat is dan toch miss een beetje spanning dan Lachen
wat waren je punten eigenlijk??

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 12:00

Kel2004 schreef:

Nope, na bekijken van filmpje ging ik eerst even geplaatste commentaar lezen om te zien of het anderen ook opgevallen was. Ik kon er de vinger niet op leggen maar heb niet het hele filmpje uitgekeken en maar eenmaal...
Ik ga mee in het gegeven commentaar, draftempo is op zich goed, impuls en tact zijn stukken minder goed. Voor een eventuele Pavo cup vind ik het paard nog té onrustig in de aanleuning, ze is nog erg zoekende namelijk.
Je benen vind ik wat storend maar geen onoverkomelijk iets aangezien ze duidelijk nog wat zelfvertrouwen moet krijgen (het paard dan he hahaha) en dat komt vanzelf goed en kan de amazone met een stiller been rijden.
Wel vond ik je voornamelijk linkerarm, die van je lichaam af dreigt te gaan staan, een heel storend beeld geven. Zoals CM al zei hiervoor: teugels korter en handen meer voor je uit. Je lijkt nu wat naar beneden weg te drukken met je handen wat de nageeflijkheid en vooral aanleuning niet ten goede komt.

wel een super leuke merrie om te zien met zo te zien hele goede bewegingen. Probeer nog meer die rust erin te gaan krijgen en dan komt het vast wel goed.
veel succes verder met haar!

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-08 13:24

Bedankt voor de reacties. Aanleuning is echt iets waar wij nog veel werk aan hebben.
Ik ben linkshandig, vandaar dat ik mijn linker hand veel meer gebruik en minder stil kan houden.

De uitslag was 65% en een 1ste plaats.

Jisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 16:48

Hey,

Het ziet er erg netjes uit!! Volgens mij heb ik ook op dit paard gereden toen hij/zij nog te koop stond.

veel plezier met dit paard Haha!

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 20:59

Jisa schreef:
Hey,

Het ziet er erg netjes uit!! Volgens mij heb ik ook op dit paard gereden toen hij/zij nog te koop stond.

veel plezier met dit paard Haha!

Dat kan zijn, ze heeft lang te koop gestaan, vanwege heeeeeeeeeeeeeeel moeilijk karakter. (heb ik nu ook ondervonden, maar daar trek ik mij niks van aan.. Haha! )

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 14:42

Waaauw, wat een prachtig paard!
Soms nog wat onrustig in de aanleuning,
dus probeer daaraan te werken.
Volgens mij is het echt een heerlijk paard als je 'm aan het lopen hebt Lachen