Makkelijker doorzitten + zitten in galop.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rivano

Makkelijker doorzitten + zitten in galop.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 22:32

Probleem:
Zou graag makkelijker doorzitten in draf en vaster zitten in de galop.

Naast natuurlijk veel oefenen te paard, ben ik op zoek naar oefeningen die ik zonder paard kan doen om de spiergroepen die je tijdens doorzitten en galop gebruikt sterker te maken. Heeft iemand advies? (spiergroepen van de ruiter dit keer, niet het paard. Knipoog )
Heb van mijzelf een flinke holle rug dus dat veert niet altijd even lekker mee.

Anoniem

Re: Makkelijker doorzitten + zitten in galop.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 22:37

Dan lijkt het wervel voor wervel afrollen van je rug me een goede oefening om mee te beginnen.
Rechtop gaan staan, en heeeeel langzaam, werveltje voor werveltje, voorover buigen. Daarna ook weer heeeeeeel langzaam terug naar rechtop staan.

Wat ook een goede beweging is om droog te oefenen is het meeschuiven in het zadel. Handen in je zij, en rustig je bekken van voor naar achter kantelen en weer terug. Goed opletten dat je daarbij dus niet je rug te hol gaat trekken.

Een holle rug kun je ook op de grond liggend goed corrigeren door je knieën op te trekken, en dan je onderrug rustig plat tegen de grond te drukken. Deze oefening kun je je zo eigen maken dat je op een gegeven moment je benen gewoon kunt laten liggen, en tóch je onderrug tegen de grond kunt drukken.

Nog een grondoefening: op de grond liggen, onderrug op de grond, en dan heel rustig 1 been optillen en kleine rondjes draaien met je voet. Let op je onderrug! Ook goed voor je buikspieren.

Kun je hier wat mee?

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 23:40

Ga ik proberen. Vooral die laatste oefening.
Het lijken me de rug en buikspieren die getraind moeten worden.
Weet iemand ook iets wat ik zittend op een stoel kan doen? (voor tijdens kantoortijd..)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 23:42

hmm met je spieren kan ik je weinig helpen, volgens mij heb je daar ook weinig aan. Heb je wel eens zonder zadel proberen te oefenen? en je ogen dicht? dat laatste werkt bij mij echt heel goed! Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 23:45

Rivano, die oefening van onderrug tegen de grond drukken kun je ook in je bureaustoel doen tegen de rugleuning. Is wel iets moeilijker omdat je niet in eerste instantie jezelf kunt helpen door je knieën iets te liften.
Ook je rug wervel voor wervel afrollen kan zittend, hoewel ik het persoonlijk staand beter kan voelen.

Buikspieren sterker maken is vaak het antwoord voor lichte rugklachten in de onderrug.

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 23:54

Meestal krijg ik rugklachten tijdens de buikspieroefeningen.
Maar dan doe ik vast iets verkeerd en heb mijn rug niet recht/plat.

Heb je ook een goede tip voor verantwoorde buikspieroefeningen?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 23:55

ik zit op cesartherapie waar ik speciale buikspieroefeningen krijg en deze is juist tegen rugklachten (daar moeten ze uiteindelijk voor zorgen dus 't zijn geen oefeningen die ze juist veroorzaken) maar ik heb de blaadjes niet hier nu dus die wil ik hier morgen wel neerzetten (ook al vroeg je 't niet aan mij Clown )

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 00:02

mijn moeder zegt altijd als je t oefenen van je tenen naar binnen draaien wil ja doe kassa werk dus zit op me luie kont t niksen..doe een stuiver tussen je knieen en hou deze vast...Knipoog dat zorgt ervoor dat je je knieen meer je zadel in drukt en zo je tenen automatisch naar binnen draaien

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 00:23

Maartje1990 schreef:
ik zit op cesartherapie waar ik speciale buikspieroefeningen krijg en deze is juist tegen rugklachten (daar moeten ze uiteindelijk voor zorgen dus 't zijn geen oefeningen die ze juist veroorzaken) maar ik heb de blaadjes niet hier nu dus die wil ik hier morgen wel neerzetten (ook al vroeg je 't niet aan mij Clown )

Desalniettemin, hoor ik graag je oefeningen!

buster4ever schreef:
mijn moeder zegt altijd als je t oefenen van je tenen naar binnen draaien wil ja doe kassa werk dus zit op me luie kont t niksen..doe een stuiver tussen je knieen en hou deze vast...Knipoog dat zorgt ervoor dat je je knieen meer je zadel in drukt en zo je tenen automatisch naar binnen draaien

Is een Real ook goed? Knipoog
Ik ben zo "athletisch" dat zelfs met mijn knieen aangesloten mijn voeten nog naar buiten staan.
Krijg die tenen nog niet naar binnen al zou ik het willen!
Trouwens, in een iets verlichte zit kunnen mijn tenen wel naar binnen, zodra ik ga zitten worden ze meteen naar buiten getrokken. Denk dat het een spier is die ik ergens moet gaan stretchen. Ik probeer nu met mijn tenen naar binnen rechtop te gaan staan, en dan langzaam naar voren buigen. Geen idee of ik dan de probleemspier/pees/gewricht/stelsel aanspreek, maar we blijven positief hopen!

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 07:41

dan een stuiver tussen je tenen houden in plaats van tussen je knieën

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 11:18

Ik denk juist dat je niet veel met je spieren. kan, hoe harder je die spant hoe moeilijker het doorzitten word.
Je moet leren in balans te zitten en erg belangrijk is is dat het paard zelf ook in balans loopt ander zul je niet lekker ontspannen kunnen blijven zitten, probeer een seen tijdje zonder zadel te rijden, dan leer je wel zitten, niet je benen aan klemmen maar alles loslaten en ga eens wat meer op je binnen zitbeen knobbel zitten zodat he het paard niet in zijn buiging belemmert als je met stelling rijd om hem recht te richten.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 11:41

voor mij was (en is nog steeds eigenlijk) de beste oplossing om je in te beelden dat er een balletje in je buik ligt, wat je rondjes moet laten draaien. Hierdoor ga je met je lichaam mee in de beweging.
Altijd als ik ga stuiteren in een zadel in de galop, beeld ik me dit weer in, waardoor ik (stukken) beter zit.
Succes!

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 14:12

Bedankt voor de tips.

Het probleem is een beetje dat ik niet dagelijks rij en als ik rij is het meteen meerdere paarden op 1 dag. Verschillende paarden, (stijf, rond, klein, hoog, soepel, snel, langzaam, lange rug, korte rug, scheef, recht, etc.) En dan ook steeds op verschillende zadels. (Hard, zacht, klein, groot, diep, vlak, etc) Dus op het eene paard/zadel combinatie gaat het beter dan op de andere. Bij de 1 kieper ik naar voren, bij de ander naar achter. En na paard 3 intensief rondgetuft te hebben is de conditie stiekem wel een beetje op. Tong uitsteken

Wat ik wel merk is dat ik bij meer dan normaal doorzitten en galopperen de volgende dagen spierpijn in mijn buik en rug heb. Vandaar dat ik dacht het daarin te zoeken. En dat als ik die spieren heb wakker gemaakt en aangesterkt, dan pas de balans verder uit kan werken want nu werk ik me tegen door spierslapte. (ook voor onstpannend doorzitten heb je een minimum aan spierconditie nodig)
Zou ik elk dag rijden, dan komt zouets vanzelf wel, maar nu is de frequentie te laag om echt tijdens het rijden iets aan spierconditie op te bouwen. Na 5 dagen 12 uur p/d zoutzak kantoorhangen is dat zo weer weggezakt.

Dus vandaar "Do it at home" oefeningen gevraagd!
Want ik denk (denk) dat ik eerst mijn spieren iets sterker moet maken voor ik uberhaubt een betere balans mag verwachten. Ook omdat door zo´n holle rug je niet op je zitbeenknobbels kan zitten. (althans.. het zou er niet charmanter op worden.)

(het is niet zo dramatisch hoor dat ik gigantisch in de rondte stuiter, maar we streven altijd naar veeeeeel beter.)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 18:58

draaf/galoppeer je wel eens zonder beugels? Helpt bij mij altijd heel goed, al is het maar voor even om je er aan te herinneren hoe je ook al weer moest zitten..

maanou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 19:49

ik ging vroeger eerst leren doorzitten voordat ik mocht lichtrijden:= als 3jarig kind, toen bakte ik er niets van maar het gaat nu wel heel goed

Gewoon de beugels uit doen, teugels los en met je benen sturen, dat werkt het beste

Bugles

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 20:06

Buikspier oefeningen doen.
Heb nooit zo gemerkt dat ik die nodig had tijdens het rijden totdat ik een jaar niet gereden had en toen opeens weer wel een keertje.
Ik zal even kijken of ik wat oefeningen kan vinden.
Had laatst iets op internet gezien.

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 22:56

Ok, ik ga zonder beugels rijden, en heb al een wit behaard en een schimmelig slachtoffer op het oog. Op de andere hou ik de beugels liever aan, want die weet namelijk zeker dat bij de verre hoek meer baktijgers zitten dan in burgers safari plek voor is.

Maar met 1x a 2x per week een aantal paarden kom ik er niet wat spieropbouw/conditie/etc betreft.
En weet zeker dat rug- en buikspieren een goede basis zijn voor harmonisch langduring doorzitten.
Heb namelijk zondag veel doorgezeten, en mijn buikspieren doen zeer. (en dat was niet van het lachen..) Bij buikspieren horen rugspieren, dus gaan we voor de combi.

Dus kom maar op met goede buik en rugspier oefeningen die je thuis kunt doen.
Of elke andere oefening bestemd voor ruiters.
(heb ooit een boek gezien met oefeningen speciaal voor ruiters, weet alleen niet meer welke.)

Bugles

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 12:08

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 13:19

Bugles schreef:
Ik kan de site die ik had gezien niet meer vinden, maar op deze site staan er ook een aantal.
http://www.gewicht-verliezen.nl/buikspieroefeningen.php
De oefening 'Bruggen' is ook goed voor je rugspieren.
Succes met je buikspieren!

Thanks! die ga ik proberen. Zoek ik er ook nog rugspieroefeningen bij.
(stond toevallig in de Dressage Today van de maand december, (met interview met mijn instructeur OK dan! ) , dat je nooit alleen buikspieroefeningen moet doen, maar dat die samen moeten gaan met rugspieroefeningen. Dat je voor elke oefening die je doet ook de "tegenoverliggende/tegenovergestelde" spiergroep moet trainen. Anders krijg je balansproblemen omdat de 1 sterker wordt dan de ander en je zo krom trekt. (overdreven gezegd dan)