Mijn ezel op wedstrijd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Micha_

Mijn ezel op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 21:10

Ofja onderling dat wel, en het toch ook niet helemaal een ezel alleen is ze wel net zo koppig.
Dat moest ze vooral vandaag weer laten zien.

Ik moest 2 proefjes rijden op B niveau, ik ben twee keer 2e geworden met 193 en 199 punten had het helemaal niet verwacht omdat de rest ook netjes reed. Natuurlijk allemaal pony's die ook nog van alles moesten leren.

Dan even nog iets over ons, we rijden nog geen officieele wedstrijden ik wil pas een startkaart aanschaffen als ik écht vind dat het goed genoeg gaat en dat is ook wanneer ze meer ontspannen loopt en aan de teugel en wanneer ik mijn handen goed stil kan houden.

De punten waar we aan moeten werken zijn:
Handen stil houden
Schouders ontspannen (eigenlijk helemaal ontspannen)
Terug blijven zitten
Scar haar onrust helemaal weg krijgen (of zo ver mogelijk)
Ook is ze iet wat tegen de hand.

Deze dag zelf was scarlet zeeer onrustig omdat haar grote vriendin van stal ook mee was en ze niet weg wou bij haar en waar ze constant naar bleef hinniken (Scarlet heeft een vorm van verlatingsangst/heel erg hechten aan mensen/dieren) ik heb eigenlijk niet fatsoenlijk kunnen inrijden omdat mevrouw geen rust had. In de ring bleef ze ook hinniken maar het ging wel een stuk beter.
Ik ben best trots op ons ook als ik bekijk hoe ik 2 jaar geleden deze situaties zou oplossen en nu. En ontzettend veel rustiger Scarlet is geworden.

Nou hier zijn de foto's
Opbouwend comentaar is zeer welkom!

Afbeelding
Helemaal in gepakt

Afbeelding
Ze moest laten merken dat ze niet de bak in wou en haar vriendin alleen laten Clown
Ik maar er nu wel een opmerking over maar eigenlijk wil ik het donders graag afgeleerd krijgen, iemand tips?
Het is wel zo dat ze het niet altijd doet alleen als ze iets niet wil( ergens naar binnen/overheen) nooit als ze een dressuur oefening moet doen ofzo.
1
Afbeelding
2
Afbeelding
3
Afbeelding
4
Afbeelding
5
Afbeelding
6
Afbeelding
7
Afbeelding
8
Afbeelding
9
Afbeelding

__Kirsten__

Re: Mijn ezel op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 21:29

wat een leuk paardtje

probeer zelf eens lekker trots op je paardtje tezitten
en zo als je zelf al zei,probeer eens te ontspannen
zo veer ik zie op de foto's zet je je schouders en je onderarmen,handen vast
en probeer ook je hakken uittedrukken
ik hoop dat je hier wat mee kan

veel sucses en plezier

Chrissy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 21:32

Wat een leuke combi Lachen

Probeer inderdaad lekker trots te gaan zitten. Rechtop, en niet naar voren leunen, maar juist wat meer naar achter. Vooral in de galop proberen recht te blijven zitten. En je handen mooi rechtop en iets boven het zadel houden..

Succes Lachen

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 21:36

Bedankt Lachen
Ben ook heel trots op haar als pony het is ook echt mijn knappert Lovers

Ik vind het ontspannen zó moeilijk want vroeger op de manege is mij altijd geleerd recht zitten, maar niet op de goede manier ik ging gewoon zo stijf als een plank zitten 5/6 jaar lang. Ook heb ik nek en rugklachten waardoor ik slecht ontspan maar daar ga ik voor naar de fysio en ga ik ook tips vragen om te ontspannen.
Hebben jullie nog tips om ontspannen te zitten.

Chrissy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 21:46

Gewoon een keertje proberen lekker overdreven ontspannen te gaan zitten... Je moet bedenken dat je lekker zit, en je schouders een beetje naar achter laten hangen. Op een gegeven moment vind je vanzelf die ontspanning. Je moet in elk geval niet krampachtig gaan proberen om recht te zitten, want dat werkt niet. Ik zou gewoon een keer met je paard voor de spiegel in de bak gaan staan (als die er is) en dan verschillende houdingen aannemen die je prettig vindt, en dan vervolgens in de spiegel kijken of het er goed uit ziet. Dat helpt bij mij altijd heel goed Lachen

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 21:55

Waarom vind je jou paard een ezel?

Ik zie dat je bij het steigeren nogal strakke teugels hebt... Tijdens het steigeren kan je de teugels beter losser laten omdat anders het gevaar bestaat dat je de pony omtrekt...
Om steigeren tegen te gaan moet je voorwaarts rijden... Geef het paard niet de kans om te stoppen...

Commentaar geef je zelf al... Vind de proef er verder eigenlijk wel redelijk goed uit zien Lachen. Succes!

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 21:59

Ja als ik gewoon aan het stappen ben ofzo zonder druk rijden kan ik ook gewoon ontspannen zitten. Maar zodra ik druk ga uitoefen en echt ga werken dan ga ik automatisch weer in de gespanne 'ik ben een plank' houding zitten. Nagelbijten / Gniffelen

lindake: ja je hebt gelijk met het steigeren maar op dat moment dan vergeet ik dat gewoon Clown
Klopt dat voorwaartsrijden steigeren tegen gaat. Maar het probleem met haar is, ze loopt gewoon op een normaal tempo draait razendsnel om en steigert, je ziet het bijna niet aankomen.
Bedankt verder Lachen

Edit: omdat ze gewoon zo stront eigenwijs en koppig is, en als ze zo met haar kop in de lucht gaat lopen net ezel oren heeft.
Maar ik vind haar hardstikke knap hoor Lovers
Laatst bijgewerkt door _Micha_ op 14-12-08 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 21:59

lindake schreef:
Waarom vind je jou paard een ezel?

Ik zie dat je bij het steigeren nogal strakke teugels hebt... Tijdens het steigeren kan je de teugels beter losser laten omdat anders het gevaar bestaat dat je de pony omtrekt...
Om steigeren tegen te gaan moet je voorwaarts rijden... Geef het paard niet de kans om te stoppen...

Commentaar geef je zelf al... Vind de proef er verder eigenlijk wel redelijk goed uit zien Lachen. Succes!

Dat vind ik geen gevaar hoor, dat doe ik expres als het echt te gek wordt. Zo snel mogelijk naar de grond die 4 benen en een schop er achteraan.. Steigeren mag niet, klaar.

Leuke pony! Mag nog iets meer door de hals maar dat komt wel straks als jullie allebei wat meer ontspannen zijn Lachen

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 22:01

@ ezumii:
Een skup geven vind ik oke...
Maar een paard omtrekken zodat hij op zijn rug terecht komt met de ruiter er tussen vind ik wel degelijk gevaarlijk hoor Nagelbijten / Gniffelen.

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 22:02

Ja je hebt helemaal gelijk Ezumii met door de hals, ik moet wel zeggen dat ze vandaag extreem gespannen was en dat neem ik dan over in mijn houding. En eigenlijk kan de pony het wel hoor vroeger heeft ze L2 gelopen maar mijn gespanne houding zit in de weg en mijn handen ook maar we werken er hard aan.

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 22:05

lindake schreef:
@ ezumii:
Een skup geven vind ik oke...
Maar een paard omtrekken zodat hij op zijn rug terecht komt met de ruiter er tussen vind ik wel degelijk gevaarlijk hoor Nagelbijten / Gniffelen.

Omtrekken hoeft ook niet te betekenen dat ze op de rug terecht komen.. Je kunt ze ook gewoon naar links of naar rechts 'trekken' dan moeten ze wel weer naar de grond en heb je weer controle. Maargoed dit is echt per paard anders, dat moet je zelf inschatten.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 22:08

Ik heb altijd geleerd als een paard omhoog gaat... Teugels naar voor en drijven... Het lijkt me gevaarlijk om het paard in onbalans te brengen want een paard kan ook opzij vallen Lachen.

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 22:22

Arabesk, ik heb laatst een topic gemaakt over haar mond opensprerren. Het is waarschijnlijk voornamelijk verzet van haar omdat ze geen zin heeft. Maar omdat zeker te weten komt binnekort de tandarts kijken. Ik durf alleen bijna met zekerheid te zeggen dat ze geen pijn heeft, ik ken mijn pony en ze is liever lui dan moe.

Maar er komt dus binnekort een tandarts langs die alles even komt controleren.

pri_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 07:37

Waar is die ezel nou precies??????? Door de titel van dit topic werd ik nieuwsgierig want ik weet dat ze er zijn, ezels die goed presteren.

Wel zie ik een mooie pony, oké ze protesteert, met een wat gespannen ruiter. Begrijp je gespannenheid. Ontspannen is moeilijk in dit soort situaties maar probeer zoveel mogelijk uit te blazen. Als je dit thuis ook oefent, wordt het een gewoonte en denk je er op wedstrijd ook aan.

In ieder geval succes met dit mooie dier!

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 08:00

Snoevie: ik heb ook hulp van mijn instructrice maar het vervelende is ze doet het nooit in de les echt nooit. Alleen bij dingen die ze eng vind. Of nee dat is ook geen goede uitleg, kan beter zeggen dat ze het als we in een bak aan het rijden zijn nooit doet alleen bij situaties waar het haar te heet onder de voeten word oa. nu haar vriendin die ze achter moet laten.
Erg lastig dus voor mijn instructrice om zo te zeggen wat ik moet doen, maar ik ga het er als ik weer les heb zeker over hebben dat ze dit weer deed.

Haha ja mijn ontspannenheid was ver te zoeken ik had ook totaal niet verwacht dat ze zo zou gaan doen. Maar dat maakt niet uit weer een goede oefening en we hebben ontzettend veel lol gehad.

Bedankt voor de tips en complimenten Lachen

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 11:11

wilde ezel dan Tong uitsteken
met stijgeren uiteraard niet je teugels naar je toe trekken maar vrijgeven Knipoog

verder valt hij in galop iets uit elkaar verder heel leuk beestje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 11:24

Ik denk ook dat dat steigeren niks te maken heeft met de mond, sommige paarden steigeren nou eenmaal op deze manier, tegen de hand.
Verder loopt hij net niet nagevelijk. Denk dat het een kwestie is van je hulpen iets duidelijker doorgeven, dan ontspant ze wel. Verder heeft ze mooie gangen!

Bolzak23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 15:18

Joolien schreef:
Ik denk ook dat dat steigeren niks te maken heeft met de mond, sommige paarden steigeren nou eenmaal op deze manier, tegen de hand.
Verder loopt hij net niet nagevelijk. Denk dat het een kwestie is van je hulpen iets duidelijker doorgeven, dan ontspant ze wel. Verder heeft ze mooie gangen!

"Hier ben ik het wel mee eens. De pony loopt niet boos te kijken hoor. Af en toe even een oor naar achteren waarschijnlijk als jij een hulp geeft. IPV door het lijf en vooruit te reageren doet ze even een oor naar achteren. Je kan vragen of iemand je kan helpen daadkrachtiger te worden. Dat lijkt mij eerder het geval nl. Je pony kan lekker met de neus ervoor rondlopen en krijgt de tijd om rond te lopen en na te denken. Als zij weet dat jij de baas bent, wil ze niet terug naar haar vriendjes. Ze is allang blij dat jíj met haar naar die enge bak gaat en zal merken als jij daar heen wilt zij moet luisteren. Volgens mij ben je nog veel te lief!

Om beter te zitten zou ik een kundig iemand vragen haar aan de bijzet te longeren. Jij hoeft er alleen maar op te gaan zitten. Zonder beugels/teugels en evt zelfs zadel krijg je een onafhankelijker zit. En je leert voelen hoe je paard hoort te bewegen (mits het een goede longeur is.... )

Succes ermee! Haha!

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 21:25

Bolzak23 schreef:
Joolien schreef:

"Hier ben ik het wel mee eens. De pony loopt niet boos te kijken hoor. Af en toe even een oor naar achteren waarschijnlijk als jij een hulp geeft. IPV door het lijf en vooruit te reageren doet ze even een oor naar achteren. Je kan vragen of iemand je kan helpen daadkrachtiger te worden. Dat lijkt mij eerder het geval nl. Je pony kan lekker met de neus ervoor rondlopen en krijgt de tijd om rond te lopen en na te denken. Als zij weet dat jij de baas bent, wil ze niet terug naar haar vriendjes. Ze is allang blij dat jíj met haar naar die enge bak gaat en zal merken als jij daar heen wilt zij moet luisteren. Volgens mij ben je nog veel te lief!

Om beter te zitten zou ik een kundig iemand vragen haar aan de bijzet te longeren. Jij hoeft er alleen maar op te gaan zitten. Zonder beugels/teugels en evt zelfs zadel krijg je een onafhankelijker zit. En je leert voelen hoe je paard hoort te bewegen (mits het een goede longeur is.... )

Succes ermee! Haha!

Haha no way dit gaat niet gebeuren Knipoog niet aanvallend bedoeld hoor maar zo ben ik met paard en al gevallen, omdat ze in paniek raakte en begon te steigeren waardoor de bijzet knapte. Dus dat gaat niet weer gebeuren.

Ja het klopt wel dat ik erg lief voor haar ben, niet altijd hoor. Maar bij deze pony heeft ontzettend boos worden vaak geen nut daardoor word ze alleen maar gestressder en raakt ze in paniek waardoor er niets meer te beginnen is.
Vroeger is ze volgens mij ook ontzettend verwend. Maar dat steigeren is een kwestie van in paniek raken en stress.

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 23:21

Je paard komt dus omhoog als je ergens heen rijd van de andere paarden weg? Dus bijvoorbeeld de wedstrijd ring in?

Rijd je in stap de ring in?

Probeer eens in een snellere gang de ring binnen te rijden (indien mogelijk, natuurlijk)
Dan is jouw paard te overdonderd om te stoppen en omhoog te komen.

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 08:00

Ik vraag om tips Google en iedereen zijn tips zijn welkom en ik pik er zelf wel die uit waarbij ik denk dat het helpt bij mijn pony Ja

Natasja: Ehm ze heeft het als ze van andere paarden weg moet maar alleen paarden die ze erg goed kent en dat was dus nu het geval dat haar vriendin ook mee op wedstrijd ging. Normaal als ik alleen op onderling ga doet ze het niet.

Maar in ieder geval bedankt Ja kan kijken of dat lukt en of ze niet nog ineens een sliding stop maakt Huilen van het lachen

Bolzak23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 19:28

_Micha_ schreef:
Ja het klopt wel dat ik erg lief voor haar ben, niet altijd hoor. Maar bij deze pony heeft ontzettend boos worden vaak geen nut daardoor word ze alleen maar gestressder en raakt ze in paniek waardoor er niets meer te beginnen is.
Vroeger is ze volgens mij ook ontzettend verwend. Maar dat steigeren is een kwestie van in paniek raken en stress.

Als zij weet dat jij de baas bent, zal ze niet in paniek raken als ze ergens met je heen moet... En dus ook niet steigeren. Zonder andere paarden (spannend)... Haha! . En daarvoor hoef je niet boos te worden, alleen leren om duidelijker te zijn met je hulpen maar dat is heel moeilijk (weet er alles van..). Ik vind jullie qua type goed bij elkaar passen maar ga thuis bezig met nagevelijk en meer actief rijden Lachen

NiNa_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 19:26

misschien een keer gewoon oefenen met een vriendin en dan steeds verder weg rijden, gaat het goed belonen.
miss vind ze het zelf gewoon spannend en jij ook een beetje te zien aan je houding voelt ze ook weer aan.
en als je voelt dat ze omhoog wil komen gelijk vooruit rijden dat ze de kans niet krijgt!!als jij haar voorwaarts rijd heeft ze de kans niet om omhoog te komen.
nog een tip vraag je instructrice anders een keer mee te gaan naar een wedstrijd zodat ze je als het gebeurt dan tips kan geven!!

succes met je paard het is een harstikke leuk dier en zeker geen ezel Knipoog

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 19:48

Bolzak23: ja daar heb je helemaal gelijk in Ja Ik ben stukje bij beetje ook al meer de baas, maar vroeger is ze waarschijnlijk ontzettend verwend, zo van wil jij links oke dan gaan we links.
Ik heb mezelf een beetje tegen gesproken denk ik of dat ga ik nu doen Knipoog want ze doet het dus als ze in 'paniek' is maar ik geloof niet dat het alleen maar paniek is ik denk dat het ook een stuk is dat ze geen zin heeft en dat ze liever bij haar vriendin blijft.
Bedankt Lachen

NiNa_14: Ja het klopt dat ik gespannen was ofja niet zo zeer in mijn hoofd maar ik zit altijd al gespannen en als ze dan zo gaat lopen stieren ga ik helemaal gespannen zitten Clown erg stom want ik had verder wel de grootste lol (Behalve toen ze steigerde)
Het is ontzettend moeilijk om haar voorwaarts te rijden want ze doet het eigenlijk vrij onverwacht en ze maakt een halve draai en dan gaat ze omhoog. En die draai maakt ze ontzettend snel
-Kan ook nog western gaan rijden ? *LOL* -

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 20:15

Ik denk dat zij gespannen wordt doordat jij gespannen bent en dat jij gespannen wordt doordat zij gespannen is, niet waar? Dan krijg je een vicieuze cirkel en zal dus wel een van de twee moeten ontspannen om daaruit te komen. Ik weet ook wel dat ontspannen makkelijker gezegd dan gedaan is, maar misschien moet je eens proberen om je op je ademhaling te focussen. Gewoon tien keer in een rustig tempo diep en laag (in je buik) inademen door je neus en uit door je mond, dan ontspan je eigenlijk meteen al. Ontspanning vasthouden is vaak nog moeilijker, dus als je voelt dat je weer gespannen raakt, zou je eigenlijk weer moeten stoppen en opnieuw de ontspanning zoeken.
Voor mij is dit de beste manier om te ontspannen, ik hoop dat het voor jou ook werkt Lachen