Hoofd- halshouding bij jonge paarden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

paardje25

Hoofd- halshouding bij jonge paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 20:01

Hallo,

Ik ben in het bezit van een 3,5 jarig merrietje (146 cm)

Ze heeft van haar zelf goede gangen,en ik ben haar nu aan het doorrijden. In he begin laat
ik haar altijd rustig wennen aan een lang teugeltje,en daarna laat ik haar lang en laag draven,galloperen en stappen,
ik probeer haar zo soepel te maken,door op de volte te rijden,en deze te openen (lichtje wijken,zo reageert ze op mijn binnenbeen) en ze te sluiten en vooral veel overgangen te rijden. Als ik voel dat ze goed los is,neem ik haar soms al iets meer op
maar met een stille (meebewegende) hand haar goed van de kuit naar de hand te rijden. Ze kan soms al stukjes meer op
haar achterhand rijden,en dan laat ik haar terug soepel ontspannen. Ik wissel eigenlijk regelmatig af,ook in de gallop,laag en ronder,en dan vw-nm en iets meer sprong terug te krijgen door haar iets meer op te richten. Maar alles steeds vanuit de achterhand.

Nu wa(ren)s mijn vra(a)g(en).

- Ben ik op die manier goed bezig ?
Ik volgde tot eind augustus privé-les bij een inter2 ruiter,maar door de blessure van mijn pony,heb ik nu een uitdaging erbij.
We zouden de les deze vakantie terug opnemen Knipoog
- wat is het gemakkelijkst voor een pony : als ik de overgang van draf naar gallop wil rijden,rijd ik haar meestal eerst iets meer voorwaart,maar in welke houding kan ze het makkelijkst aanspringen ? (een lang en lange,of een ''hogere'')

Groetjes,
Elout

Juangi

Re: Hoofd- halshouding bij jonge paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 20:14

Ja,volgens mij ben je wel goed bezig. Lekker rustig en ontspannen, weinig stress voor het paard.

Een hogere houding lijkt mij beter aan te springen dan een lange houding.

RENSKIRT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 20:20

volgensmij ben je ook goed bezig hoor. :]

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 09:54

Het klinkt goed, of het echt zo is kan ik niet zien natuuurlijk Knipoog

Laat je paardje zelf een beetje uitvogelen wat het gemakkelijkste is om aan te springen.. Kijk uit dat ti niet teveel omhoog komt, want dat is er heel moeilijk uit te rijden straks.. Zelf rij ik ze altijd net even een pasje wat ronder, zodat ik meer tempocontrolle heb en ze moooi rond blijven in de overgang.. Maar het is per paard zo verschillend of dat wel of niet werkt!

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 09:57

ik denk dat je haar beter op een recht stukje laat aanspringen, voor een hoek en dan een cirkeltje rijden bij EBE ofzo, ik loop nu namelijk aan tegen het probleem dat mijn jong paard niet rechtdoor kan galoperen omdat hij altijd cirkels liep. Rechtstellen is net zo belangrijk als buiging vragen. Voor de rest klinkt het wel goed allemaal

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 10:25

Ik zal een jong paard nooit aan laten springen op de rechten lijn.. Die hebben de rkacht en balans nog helemaal niet daarvoor, waardoor je een slechte overgang aanleert.

Je moet wel na de wending rechtuit rijden, dus niet alleen maar op de volte blijven.. maar dat lijkt mij niet meer dan een normale zaak.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 13:27

Ik bedoel dus bij C aanspringen de hoek door zodat ze de makkelijke pasjes hebben en dan rechtuit. "Mijn" paard is helaas of niet helaas heel erg groot en heeft dus nog minder balans, de eigenaar was ietwat bang om hem rechtuit te laten galoperen omdat hij vrij snel gaat en nu nog onhandig is, vandaar dat hij altijd op cirkels galopeerde en het nu dus érg moeilijk heeft met rechtuit te galoperen. Dus regelmatig van de cirkel afkomen heeft alleen maar voordelen.

Lois28

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 13:34

volgens mij ben je zo goed bezig, probeer je paard in ieder geval rond te houden met aanspringen en probeer in t zelfde tempo te blijven (dus niet in de galop te laten vallen). Naarmate je langer traint wordt ze vanzelf sterker in haar achterhand en kun je haar wat hoger instellen. suc6