Ik wil nog een keer attenderen op het gebit en zadel. Ik heb voor mijn fjord 5 tandartsen gehad. eerste 3 vonden hem onderhoudsvrij (zat ook een da tussen). De 4e vijlde wel wat, met de hand, maar merkte weinig verschil, wel iets natuurlijk. De 5e heeft zijn hele gebit uitgelijnt en hij is alles behalve onderhoudsvrij en nu, je merkt zo enorm veel verschil!
Dan het zadel. Ik heb verschillde door zadelmakers op maat aangepaste zadels gezien, maar ik als leek kan zien/voelen dat het zadel knelt, drukt, te groot van inchmaat is, te hard is opgevult, niet in evenwicht ligt etc. Hoe dus goed je ogen open!
Maar nu het rijden. Ik zou ook zeggen als je het kan en de mogelijkheid hebt bezig gaan met bochten (van binnenbeen naar buiten hand rijden) en beginnen met zijgangen voor balans, kracht en achterhand gebruik. Binnenhoefslag rijden is ook nooit verkeerd. Je kan met lange stukken rechtuit en dan je paard rechtmaken (in draf bijvoorbeeld op het moeilijke been lichtrijden en controleren of verschil kleiner wordt) en tempowisselingen, een keer een flinke draf en weer terug etc. en dan kijken of ze wil zakken met neus naar grond. Ik merk dat mijn opkrullers dat erg helpt, ze maken dan weer lengte in de hals, vinden het leuk en hoeven geen rekening met bochten te houden. vervolgens ga ik in stap een beetje stellen/buigen en als ze er klaar voor zijn wat zijgangen. Meestal gaat het een stuk beter, vallen ze weer terug probeer ik het eerst voorwaarts in stap op te lossen.