Zelf schrikkerig zijn?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Zelf schrikkerig zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 11:37

Een paar weken geleden ging ik met Sheila (verzorgpony) voor de 4e keer buiten het erf lopen. Toen we bij een viaduct kwamen was ze amper nog te houden en de hele terugweg schrok ze van alles wat bewoog en geluid maakte. Rustig werd ze niet meer en ik was onwijs bang dat ze zich los zou trekken en de weg op zou rennen (drukke weg). Zelf wel redelijk rustig gebleven waardoor we gelukkig uiteindelijk veilig op stal teruggekomen zijn, maar sindsdien ben ik wel zelf schrikkerig als ik bij paarden ben. Ik heb de hele tijd zoiets van straks schrikt 'ie, gaat 'ie rennen, loopt 'ie over mee heen enzo. Zowel bij de verzorging als met rijden. Ik ben dus zelf niet meer rustig, en zelfs het makste paard van stal wordt druk als ik erop stap. Best lastig dus.. Want daardoor kan ik ook niet meer inzien van 'ze schrikken heus niet overal van'. Ik ben zegmaar bang voor schrikreacties geworden. Zijn er hier meer mensen die zoiets hebben meegemaakt en wat doe je dr tegen? Lachen

Suzanne37

Re: Zelf schrikkerig zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 11:44

Ik heb dat zelf ook een tijdje gehad. Het beste is gewoon alles blijven doen en tegen jezelf blijven zeggen dat het aan jezelf ligt en dus niet reëel is. Dan slijt het vanzelf maar het duurt wel een tijdje hoor. In ieder geval niets forceren maar wel doorzetten: Succes ermee.

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 11:50

ja ik heb het zelf ook gehad,is idd niet fijn nee en als jij dat gevoel hebt schrikt je paard dus ook sneller Nagelbijten / Gniffelen
daarom ben ik dus grondwerk gaan doen om een betere band te krijgen en dat ze mij meer ging vertrouwen en dus niet zo vaak hoeft te schrikken Lachen

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 11:57

Ik ken het probleem; maar ik heb tot op heden ook nog niet echt een oplossing gevonden.
Ik schrik zelf ook snel (ook als ik niet met paarden bezig ben). Omdat paarden vluchtdieren zijn, is dit natuurlijk niet handig! Ik denk dat je paard jou als 'leider' moet gaan zien, dus als jij rustig blijft, zal je paard ook eerder kalmeren.
Maar zo hou ik zelf bijvoorbeeld al helemaal niet van (groot) verkeer dat snel langsraast of plotselinge harde geluiden. Hoe kan ik dan verwachten dat een paard rustig blijft in zulk soort situaties, als ik zelf niet eens rustig kan blijven?
Ik werk ook het liefste met rustige paarden die dus eigenlijk wat karakter betreft een beetje het tegenovergestelde zijn van wat ik ben. Dus vertouw ik eigenlijk een beetje op het paard in plaats van andersom (zoals het dus eigenlijk zou moeten zijn, vind ik...). Maar ik weet dat zelfs het meest rustige paard wel eens ergens van kan schrikken, en daarom speelt die gedachte altijd in mijn achterhoofd mee. Wat ik wel weet, is dat ik na verloop van tijd wel wat meer zelfvertrouwen opbouw en daardoor dus ook meer durf...
Laatst bijgewerkt door mairead op 14-12-08 12:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 12:01

Ik herken het probleem ook. Maar dan met rijden.
Ik ben nooit hard van een paard gevallen (wel vaak, maar nooit heel hard) maar heb wel een auto ongeluk gehad en sindsdien ben ik bang om te vallen. Of het nou van een fiets, een paard of een trap is.

Ik klim nog wel gerust op ieder paard hoor, maar zodra ie ergens van schrikt, schrik ik nog veel harder! En daar schrikt het paard dus weer van. Ik vind het echt heel vervelend, maar ik kan op dit moment nog geen oplossing voor bedenken. Heb het ook in het verkeer bijvoorbeeld.

Hoop dat ik hier misschien want nuttige tips krijg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 12:27

Ik ben van mezelf ook wel schrikkerig idd. Als er om de hoek van ons tunneltje bij het station iemand komt fietsen, en ik weet dat dat kan, schrik ik nog bijvoorbeeld. Clown

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 14:14

Mijn schrikreactie is gewoon erg overdreven. Ik krijg een halve hartwhip, mijn hart zit in mn keel, slaat een slag over en ik verstijf voor 1 seconde.

Maar dat heb ik gelukkig alleen met rijden en niet in de omgang met paarden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 14:19

Heb dat een keer gehad na een klein ongelukje met mijn merrie, da's een beetje de schrik die er in zit, het enige wat helpt is even een stapje terug zetten, iets doen wat wel goed gaat en zo terug vertrouwen op bouwen. Het is heel normaal dat je nog een beetje "voorzichtig" bent Lachen Gewoon rustig dingen doen waar je je wel goed bij voelt en dan weer een stapje verder. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 14:22

Ja klopt.. maar ik rijd in een manegeles dus een stapje terugnemen is niet zo makkelijk. En zeker met dit weer zijn alle paarden extra druk..

detoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 17:07

kan je niet met iemand met een rustig paard samen naar buiten geeft altijd al meer rust met 2 zijn en als je dat goed afgaat krijg jij en je paardje vanzelf meer vertrouwen.