Ik ken het probleem; maar ik heb tot op heden ook nog niet echt een oplossing gevonden.
Ik schrik zelf ook snel (ook als ik niet met paarden bezig ben). Omdat paarden vluchtdieren zijn, is dit natuurlijk niet handig! Ik denk dat je paard jou als 'leider' moet gaan zien, dus als jij rustig blijft, zal je paard ook eerder kalmeren.
Maar zo hou ik zelf bijvoorbeeld al helemaal niet van (groot) verkeer dat snel langsraast of plotselinge harde geluiden. Hoe kan ik dan verwachten dat een paard rustig blijft in zulk soort situaties, als ik zelf niet eens rustig kan blijven?
Ik werk ook het liefste met rustige paarden die dus eigenlijk wat karakter betreft een beetje het tegenovergestelde zijn van wat ik ben. Dus vertouw ik eigenlijk een beetje op het paard in plaats van andersom (zoals het dus eigenlijk zou moeten zijn, vind ik...). Maar ik weet dat zelfs het meest rustige paard wel eens ergens van kan schrikken, en daarom speelt die gedachte altijd in mijn achterhoofd mee. Wat ik wel weet, is dat ik na verloop van tijd wel wat meer zelfvertrouwen opbouw en daardoor dus ook meer durf...
Laatst bijgewerkt door mairead op 14-12-08 12:20, in het totaal 1 keer bewerkt