Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

M'n pony heeft ook een vrij vlakke gang. En ik draaf nog niet zoveel.
)
doorzitten is trouwens helemaal niet meer belastend voor de paardenrug zoals men vaak denkt... als je kan doorzitten (niet klemmen ed dus) blijft de druk veel gelijkmatiger wanneer je doorzit dan wanneer je lichtrijdt. bij lichtrijden krijgt je paard druk in pieken en dalen op zn rug; tis enkel minder belastend voor de ruiter en daarom soms wel handig als je de beweging van je paard even niet meer kan volgen. zitten ketsen op de rug is immers dan weer veel slechter voor de rug dan lichtrijden... 
RedPassion schreef:Llichtrijden moet je in principe zonder beugels kunnen, als je echt alleen omhoog kan komen door in je beugels te gaan staan doe je toch iets verkeerd. Dus als je correct lichtrijdt moet dat kunnen op een boomloos zadel, is mijn theorie.
Sodeletuut schreef:Ik weet niet of dat allemaal klopt Roweentje89..
Er zijn genoeg mensen die hun paarden boomloos inrijden..
En ik denk dat doorzitten of lichtrijden niet heél veel met
de leeftijd te maken heeft..
Ik kan het mis hebben hoor..
Anoniem schreef:Sodeletuut schreef:Ik weet niet of dat allemaal klopt Roweentje89..
Er zijn genoeg mensen die hun paarden boomloos inrijden..
En ik denk dat doorzitten of lichtrijden niet heél veel met
de leeftijd te maken heeft..
Ik kan het mis hebben hoor..
door zitten op een jongen pony met een zwakke rug is wel zwaarder dan doorzitten op een oudere pony met een sterkere rug !
Arabesk schreef:lichtrijden is sowieso geen goed idee, het is een asymmetrische belasting voor het paard. Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat dit ook alleen maar méér belastend is voor de rug. Je kunt dus beter doorzitten.