Ik heb nu geruime tijd een lieve New Forest merrie van zes jaar.
Ze werkt graag, maar door haar springerichte training heeft ze weinig dressuurtraining gehad.
Ik ben daar nu mee bezig, ze pakt het leuk op. Probleem waar we op stuiten is echter haar galop.
Een pony heeft ponygangen, dat weet ik, maar Viola beschikt over een erg vlak, stuiterig galopje.
Verschillende mensen hebben haar gereden waarbij bleek dat het ondanks de vlakke galop erg lastig uit te zitten is.
Nu wil ik graag wat oefeningen gaan doen om haar losser in galop te krijgen, en eigenlijk ook meer bergopwaarts.
Zijn er bepaalde oefeningen of technieken die jullie kennen/gebruiken om de galop te verbeteren?
Ik ben me ervan bewust dat je een pony niet zomaar bergopwaarts kan laten galopperen. Ik wil alleen hiermee benadrukken dat ik wel die kant op wil gaan. Nee, dat lukt niet in een jaar, maar dat heb ik ook niet voor ogen. Ik doel voornamelijk op soepelere, ruimere sprongen in galop.
Van haarzelf is de pony niet ruim in de gangen, totaal niet zelfs. D.m.v. tempowisselinen en buiging ben ik bezig dat losser te krijgen.
Hebben jullie tips of ideeën? Grondwerk en andere dingen mogen ook, alle tips die jullie hebben wil ik gaan proberen om te kijken of dit positief uitpakt.
Overigens heb ik op dit moment even geen les met haar vanwege wisseling van stal. Deze vakantie krijgen we een proefles van iemand, daar ga ik er ook aan werken.
Maar aan gezien ik al vaker dingen ben tegen gekomen op bokt die erg handig bleken, stel ik de vraag ook hier.
Bedankt voor het lezen!
.