Paard (4jr) luistert slecht naar beenhulpen...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

C_Star

Paard (4jr) luistert slecht naar beenhulpen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 13:19

Mijn paard (4jr) is vooral de laaste tijd enorm slecht aan mijn been. (Moet zeggen dat hij dit altijd wel geweest is), maar de laatste tijd enorm. Als je hem dan even harder been geeft of even met je spoor prikt na dat hij niet luisterd. Dan is het vervolgens bokken en nog is bokken.

Heeft iemand hier tips voor?

Ook de laatste tijd als hij aan het werk moet dan gooit het tegenwoordig zijn hoofd elke keer de lucht in als ik ga aandraven en ik pak de teugels iets korter. Heel veel mensen zeggen dat ik hem dan naar voren moet rijden is dat ook zo of...? Zijn gebit is trouwens gecontroleerd laatst, maar dat was allemaal goed.

Mijn vorige instructrice die zei altijd dat ik de teugels kort moest nemen, voor mij gevoel erg kort.
Nu hoor ik weer van andere mensen dat ik hem juist met een wat langere teugel moet rijden zodat hij op zijn eigen benen leert te lopen, want als ik hem zo kort neem als mijn vorige instructrice zei gaat hij hangen en word hij enorm zwaar.

midgie

Re: Paard (4jr) luistert slecht naar beenhulpen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 13:30

Hou er rekening mee dat hij nog erg jong is.
Sporen op een jong paard id ook een beetje te , je bent nog met de basis bezig, hoe gaat het wijken voor druk vanaf de grond?
Bokken is een teken dat jij fouten maakt.
Leer het dier eerst eens op eigen benen lopen, rechtrichten, maar daar zou je instrutrice ook verstand en je daar verder in moeten helpen.
hoe is het zadel , is dat goed passend , bij een ong dier wat nog erg in ontwikkeling is qua spieren en groei is het verstandig om dat geregelt te laten nakijken.

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 13:31

Een goede instructeur nemen en eventueel het paard naar een proffesional brengen.

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 14:10

pasdedeux schreef:
Een goede instructeur nemen en eventueel het paard naar een proffesional brengen.

Dat is hij ook al geweest daar is hij ingereden. Die reed ook altijd met sporen. Ik ga ook volgende lessen bij een andere instructeur. Hopen dat dat wel klikt en goed gaat.

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 14:11

Maar met lange teugel rijden is dat nou juist wel goed of niet? Aangezien ik allemaal verschillende berichten krijg van mensen.

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 19:20

helemaal niemand meer????

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 19:23

een lange teugel is wel goed maar je moet wel contact houden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 19:25

ik zou het dier eerst eens na laten kijken, niet willen lopen is vaak een teken van pijn.

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 19:34

KiWiKo schreef:
ik zou het dier eerst eens na laten kijken, niet willen lopen is vaak een teken van pijn.

Nee hoor. Hij is verder helemaal oke. Tijdens het longeren doet hij ook niks. Vorige week is die door een proffesional gereden en toen deed hij de eerste min zo en daarna was het over
Laatst bijgewerkt door C_Star op 13-12-08 19:35, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 19:34

dan ligt het aan jouw rijkunsten Haha! Haha!

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 19:36

KiWiKo schreef:

Bij meerdere mensen doet hij het tegenwoordig. Niet alleen bij mij. Maar bij die man deed hij de eerste paar min ook.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 19:38

en daarna niet meer Lachen dus ligt het aan jouw rijkunsten Lachen

aanpakken die handel Lachen

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 19:38

_Cynthia_ schreef:
KiWiKo schreef:

Bij meerdere mensen doet hij het tegenwoordig. Niet alleen bij mij. Maar bij die man deed hij de eerste paar min ook.

Dan deed die man toch iets, waardoor het paard ermee stopte... Dus wat deed de man?

Kitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 19:42

laat je zadel eens nakijken door een zadelmaker, ik heb hetzelfde gehad en mijn zadel lag niet goed;) voor de rest een goeie instructie zoeken Lachen

xsimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 19:50

Laten bijrijden door iemand die hem goed kan rijden en dingen kan bijleren en bij diegene gaan lessen.
Dat doe ik met mn 4 jarige ook. Eerst deed ik het alleen en 1x per week les maar dat is echt te weinig en aangezien hij nu nog jong is en hij nu juist de basis goed erin moet krijgen is dit een beste oplossing! Lachen

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 19:55

Niet laten bijrijden in ieder geval. Het is toch jou paard? Jij moet er op leren rijden. Met het paard is niks mis maar jij moet consequenter zijn (dat is teminste hoe ik het zie). Gewoon streng zijn, hij moet aan het werk. Teugels kort (voor jou gevoel) en vooral reactie eisen.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 20:15

Het gaat hierom een jong paard dat nog niet zo lang is ingereden. Hij snapt het volgens mij nog niet helemaal en dan moeten ineens de teugels kort (teken voor stoppen) en nog naar voren getrapt worden ook(dat versta ik onder reactieeisen)?!

Gewoon zonder sporen rijden, duidelijk rijden en dus duidelijke hulpen geven. Paard goed belonen als hij het goed doet. Belast hem niet te veel maar begin nu alleen aan de basis en werk dat dan langzaam uit. Succes Lachen

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 20:19

Nee hoor. Dit paard is al bijna een jaar onder het zadel.

KellyenXena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 20:25

Teugels korter nemen wil niet zeggen dat je er meer druk op moet nemen. Dat is wat anders.

Indien het paard voorheen de been hulpen wel gewoon snapte en je er dus vanuit kunt gaan dat het 'onwil' is zou ik dit gewoon heel consequent aanpakken.
Sporen ten eerste uit en een zweepje erbij pakken.
Zorgen dat je zelf volledig stil zit en dus je paard niet voorwaarts blijft 'duwen'
En heel simpel, beenhulp geven, stilzitten.. Geen reactie? goede tik met de zweep dat ie écht voorwaarts gaat. Zelf direct ontspannen en stil zitten en vooral níet tegenhouden of alsnog met je been komen.
Daarna gewoon weer stil zitten en niks doen, tot de volgende keer dat je een beenhulp geeft. bij geen reactie herhaal je het bovenstaande. Als je hierin heel consequent bent, heb je na 10 minuten geen zweepje meer nodig.
En krijg je weer gewoon netjes reactie op je been.

Het is natuurlijk wel belangrijk dat je er echt vanuit kunt gaan dat het onwil is.
ALs je paard de hulp niet begrijpt of ergens pijn heeft moet je natuurlijk voor een heel andere aanpak gaan Knipoog

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 20:30

KellyenXena schreef:
Teugels korter nemen wil niet zeggen dat je er meer druk op moet nemen. Dat is wat anders.

Indien het paard voorheen de been hulpen wel gewoon snapte en je er dus vanuit kunt gaan dat het 'onwil' is zou ik dit gewoon heel consequent aanpakken.
Sporen ten eerste uit en een zweepje erbij pakken.
Zorgen dat je zelf volledig stil zit en dus je paard niet voorwaarts blijft 'duwen'
En heel simpel, beenhulp geven, stilzitten.. Geen reactie? goede tik met de zweep dat ie écht voorwaarts gaat. Zelf direct ontspannen en stil zitten en vooral níet tegenhouden of alsnog met je been komen.
Daarna gewoon weer stil zitten en niks doen, tot de volgende keer dat je een beenhulp geeft. bij geen reactie herhaal je het bovenstaande. Als je hierin heel consequent bent, heb je na 10 minuten geen zweepje meer nodig.
En krijg je weer gewoon netjes reactie op je been.

Het is natuurlijk wel belangrijk dat je er echt vanuit kunt gaan dat het onwil is.
ALs je paard de hulp niet begrijpt of ergens pijn heeft moet je natuurlijk voor een heel andere aanpak gaan Knipoog

Hij heeft nergens pijn anders had hij het altijd moeten doen en niet alleen bij mij en nog iemand die hem heel af en toe rijd.

Ik reed eerst altijd zonder sporen en met zweep, maar mijn vorige instructrice zei dat ik met sporen moet rijden zodat hij beter reageerd. Wat ik altijd wel vreemd gevonden hebt, want hij moet gewoon luisteren naar mijn beenhulpen.

Wat bedoel jij trouwens met stil zitten? Doorzitten of? Volg dat even niet.

Degene die hem rijd. Daar doet hij het de eerste 15min ook bij, maar zij is wel iemand die hem echt aanpakt dus dan geeft hij het na die 15min na een gevecht wel op. Dus als hij pijn heeft dat zou dat de hele tijd moeten zijn.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 20:31

nee hoor er zijn paarden die van subtiele hints, naar duidelijke uitingen naar levensgevaarlijk gaan........... bij pijn

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 20:32

KiWiKo schreef:
nee hoor er zijn paarden die van subtiele hints, naar duidelijke uitingen naar levensgevaarlijk gaan........... bij pijn

Dit is niet het geval dat heb ik al eerder uit gelegt.
Hij is paar weken geleden door iemand anders gereden en daar die hij het niet bij. Dus het ligt in dit geval aan mij dat ik strenger moet zijn. Trouwens dit is ook niet elke dag het geval dat hij zo reageerd.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 20:35

bij die van jou is dat niet het geval Lachen maar bij veel paarden wel Lachen

en ook kan een goede ruiter hun daar doorheen rijden, maar of het goed is is een tweede Lachen

wel heel goed dat je de fout bij jezelf zoekt...... en ik wens je veel succes bij het oplossen, want makkelijk gaat dit niet worden Lachen

KellyenXena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 20:38

Je sporen zou ik even aflaten, die zou ik toch gebruiken voor de verdere verfijning van je hulpen.
Niet als de basis even niet klopt.

Met stil zitten bedoel ik dat je je paard even totaal geen hulpen geeft en gewoon mee bent met de beweging. En je jezelf volledig ontspant.
Dus niet aan je teugels pielen (wel gewoon zacht contact houden), niet duwen of tegen houden met je zit en voorál niet stiekem nog ergens een kuitdruk geven.
Gewoon erop zitten en niets doen dus. Keertje been geven..Geen reactie, goede tik geven zodat ie naar voren gaat (of vliegt, ook goed Knipoog ) en weer direct stil zitten.

Het gaat er dus om dat je ervoor waakt dat je je paard niet oneindig veel hulpen tegelijk gaat geven en hem niet gaat controleren/storen in zijn voorwaarts zijn.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 20:41

ik zou juist wel aanraden een spoortje om te doen.............. met sporen hoef je niet te prikken!

met sporen kan je ook gewoon een beenhulp geven zonder in te komen........

Ik rij ook alles jong met sporen........ en als ze een keer dneken peop te hebben aan mijn beenhulp, dan zet ik ze even met 4 beentjes op de grond....... door een keer in te komen....... en dan kan je je been weer gewoon af laten hangen.

beter een keer goed, dan dat je elke pas moet werken OOK voor het paard Lachen