Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
pasdedeux schreef:Een goede instructeur nemen en eventueel het paard naar een proffesional brengen.
KiWiKo schreef:ik zou het dier eerst eens na laten kijken, niet willen lopen is vaak een teken van pijn.
KiWiKo schreef:dan ligt het aan jouw rijkunsten![]()
dus ligt het aan jouw rijkunsten 
_Cynthia_ schreef:KiWiKo schreef:dan ligt het aan jouw rijkunsten![]()
Bij meerdere mensen doet hij het tegenwoordig. Niet alleen bij mij. Maar bij die man deed hij de eerste paar min ook.

KellyenXena schreef:Teugels korter nemen wil niet zeggen dat je er meer druk op moet nemen. Dat is wat anders.
Indien het paard voorheen de been hulpen wel gewoon snapte en je er dus vanuit kunt gaan dat het 'onwil' is zou ik dit gewoon heel consequent aanpakken.
Sporen ten eerste uit en een zweepje erbij pakken.
Zorgen dat je zelf volledig stil zit en dus je paard niet voorwaarts blijft 'duwen'
En heel simpel, beenhulp geven, stilzitten.. Geen reactie? goede tik met de zweep dat ie écht voorwaarts gaat. Zelf direct ontspannen en stil zitten en vooral níet tegenhouden of alsnog met je been komen.
Daarna gewoon weer stil zitten en niks doen, tot de volgende keer dat je een beenhulp geeft. bij geen reactie herhaal je het bovenstaande. Als je hierin heel consequent bent, heb je na 10 minuten geen zweepje meer nodig.
En krijg je weer gewoon netjes reactie op je been.
Het is natuurlijk wel belangrijk dat je er echt vanuit kunt gaan dat het onwil is.
ALs je paard de hulp niet begrijpt of ergens pijn heeft moet je natuurlijk voor een heel andere aanpak gaan
KiWiKo schreef:nee hoor er zijn paarden die van subtiele hints, naar duidelijke uitingen naar levensgevaarlijk gaan........... bij pijn
maar bij veel paarden wel

) en weer direct stil zitten.