me pony loopt onder me uit.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sonjador

me pony loopt onder me uit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 11:21

hallo allemaal,

ik heb een 9 jarige pony die om haar 5 is ingereden me pony is niet een van de makkelijkste.
ze dramt altijd haar zin door en dat is dus ook het probleem met rijden.
als me pony net een stukje rustig en ontspannen loopt rent ze weer onder me uit.
maar ik sta op een grote manege waar iedereen weer een andere manier voor heeft om het
op te lossen. maar welke manier is nou het beste. ik doe nu als die onder me uit rent zet ik hem stil en doe ik het weer
opnieuw. maar andere zeggen weer dat je haar dan weer naar voren moet laten lopen en zeggen ze dat die van zelf wel moe
maar mijn pony word niet snel moe.

dus wie kan mij helpen??????

groetjes cynthia

love_u

Re: me pony loopt onder me uit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 18:21

kelly heeft precies hetzelfde by oscar
kelly doet altijd oscar stilzette loslaten van voren kijken of die op haar wacht en dan draaft ze weer weg.
wacht die niet op haar dan laat ze hem weer halthouden tot die wacht.

Gracezellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 18:23

gewoon proberen zo langzaam mogelijk te draven. zodra hij onder je vandaag rent op de rem zetten, dan weer heel langzaam draven. Op een gegeven moment heeft hij daar heus wel genoeg van en gaat hij wel op je wachten.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 18:26

De pony lichamelijk laten nakijken, past het zadel, hoe is het gebit.
Als dat allemaal ok is , grondwerk gaan doen, leren wijken voor druk, de rem en het gas erop zetten vanaf de grond, en les nemen van iemand die er verstand van heeft.
Rennen is vluchtgedrag en het probleem moet je echt bij jezelf gaan zoeken als het lichamelijk ok is.

sonjador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 16:11

oke bedankt voor de tips. me pony heeft het aller liefste bitje en het zadel is ook goed want die is pas nieuw. ik ga binnen kort ook bij iemand anders lessen.

Wijnanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 16:17

Dat een zadel of hoofdstel pas nieuw is betekent niet dat ie goed ligt. Ik ben m'n paard aan het inrijden met een zadel dat 30 jaar oud is en dat is ook goed.

Voor de rest, mijn paard (datzelfde) vindt het ook leuk om onder me vandaan te rennen. Ik ga voltes rijden, veel overgangen, en als ie blijft rennen gewoon steeds de volte verkleinen, weer groter, stappen, draf. Hou hem bezig en zorg dat ie de kans niet krijgt om maar te bedenken om onder je uit te lopen.

picobello2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 16:21

Je moet een pony nooit de kans geven om te winnen,
om de pony te laten rennen, wegrennen.
geef je toe dat het goed is.
Dit zal deze pony niet voor niets doen.
Probeer zoveel mogelijk overgangen te maken,
veel van hand te veranderen.
Dat ze moet weten dat ze blindelings op je kan vertrouwen dat er niets gebeurd.
Door veel overgangen te maken, ben je ook met de basis van het rijden bezig.
Maar je moet alles op een rustige manier doen.

ladyisabelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 16:24

Veel schijn-overgangen rijden. Veel volte's en gebroken lijnen, zodat je pony niet eens de tijd heeft om daar aan te denken! Lachen

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 16:30

naar voren zetten helpt niet op het moment dat hij naar voren gaat. Het is neit zo dat je je pony niet meer naar voren moet zetten, Hij moet gewoon doen wat jij van hem vraagt. Dus als hij ongevraagt gaat racen, moet hij natuurlijk eerst terug. Want jij hebt het niet van hem gecraagd. Laat hem in alles wat je doet wachten op jou. Blijf concequent dat zal er vast verbetering in komen. Zo niet, dan is er miss wel iets anders aan de hand en kan je altijd naar iemand toe gaan die er echt verstand van heeft. Lachen

Deniseeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 16:50

Hoi,

Ik heb ook wel eens op een pony gereden die erg onder me uit liep.
Praat rustig tegen je pony en knijp in de teugels dus:
Knijp, Los, Knijp, Los.
en als die rustig is aai je even langs zijn/haar hals en fluister goedmoedigende woordjes.

ik hoop dat je hier wat aan hebt.

HORSEmyLive

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 18:11

ik zou je pony niet steeds stil zetten gewoon veel overgangen rijden en halthouden stappen figuren rijden en vooral niet trekken maar kneepjes en op je zit !

RENSKIRT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 18:17

ik denk veel overgangen rijden! :]

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 18:22

ik rijd af en toe ook wel is op een (jonge) pony die soms ook erg onder me uit wil lopen. laatste 3 dagen dat ik erop had gereden ging het wel beter!

In stap om en om drijven en ook rustig, moet zeggen dat ze daar ineens wel langzamer van ging lopen, instructie zij ook al van ja als je je benen heel de tijd afsteekt zou ze echt niet weten wat ze moet doen..
In draf, lang maken en zwaar maken, knijp los knijp los en langzaam lichtrijden en blijven drijven, want die pony vlucht nu af en toe nog is voor je been..
Vrijdag had ik er 1 uur op gereden, zaterdag ik half uurtje en ander meisje een half uurtje. en zondag proefje gereden. Toen stond er mijn protecol van tempo iets te hoog, maar instructie had t gezien en die vond het wel meevallen(vergeleken met hoe hard ze eerst altijd ging enzo) als ik nu op die pony rijd zijn we nu ook vooral bezig met onder me houden.

maanou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 19:50

Misschien is het een optie om je paard en jou te laten longeren, je kan je dan op je pony concentreren en veel overgangen rijden.
Hou het ook leuk voor je pony! Als je elke dag hetzelfde doet, wil hij ook wel eens wat anders, dan snap ik best dat je pony onder je uit loopt.

sonjador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 21:52

bedankt voor de tips maar het zadel is aan gepast door een zadel maker dus daar ligt het niet aan ze is ook pas naar de tandarts geweest dus dat is het ook niet k denk dat het gewoon een beetje in haar bloed zit.

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 22:00

Denken is ook niet genoeg je moet het zeker weten. Dat jij denkt wilt niet zeggen dat het ook zo is.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 22:10

Altijd het paard op jouw gewenste tempo laten lopen. Niet alleen aan de longe/ met grondwerk maar ook als je rijdt. Goed op je kont zitten, ontspanning in de armen. Het beestje lekker bezig houden met figuren en oefeningen maar op jouw tempo. Voel je weer dat je harder gaat, gelijk consequent corrigeren en op je zit terug vragen met eventueel een kleine ophouding op de buitenteugel. Zelf rustig lichtrijden en nogmaals goed rechtop zitten en achterin het zadel. Als het paard harder gaat lopen blijf jij rustig lichtrijden en maak je je zwaar. Het paard moet niet wijken voor druk aan de voorkant..zeker niet want er hoort geen druk te zijn. Ontspanning in je lijf en armen, het liefst in het begin aan een langer teugeltje, maar wel altijd contact houden..geen boogjes. Allerbelangrijkste...rustige/zware zit en teugels ontspannen maar wel met contact. Ook veel overgangen maken. Als jij terugwil naar stap dan zit je ook binnen 3 tellen in stap..en zo bij alle gangen. Lekker actief blijven (zo ook de achterhand eronder) en niet opeens altijd langzaam/verzameld laten draven. De gangen moeten lekker actief blijven maar wel op het jouw gewenste tempo..consequent zijn als het niet gaat zoals jij wilt, maar blijf eerlijk en wees duidelijk en op tijd met je hulpen. Lachen

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 01:12

1é: Als eerste punt moet je er voor zorgen dat je pony nageeflijk wordt, anders is er gewoon geen beginnen aan.
2é: als hij wegrent kan je hem op de volte gaan rijden, maar op die volte blijven tot hij rustiger word indien nodig kan je die volte nog verkleinen natuurlijk, wanneer hij ook maar ietsje vertraagt zet je hem weer gewoon op de hoefslag en draaf je gewoon verder alsof er niks gebeurt is.
3é: dan is er nog een andere manier, das wanneer hij wegvlucht, geef je hem nog wat benen bij en jaag je hem zelf rond de piste, uiteraard met lange teugel zeker niet gaan trekken en dit hou je vrij lang vol ongeveer een rondje of 10 en dan vraag je gewoon heel zacht om te vertragen doet hij het geef je hem rust, doet hij het niet gewoon extra benen en laat hem maar eens gaan.
maar als hij zelf zou besluiten van ik ben het moe nu ik vertraag mag je dat niet accepteren, nee je wou toch lopen hééééééé lopen zul je, uiteraard hou er wel rekening mee dat het beestje idd moe zal worden dus niet overdrijven 1 toertje extra dan vraag je het weer , hij vertraagt brave pony, rust geven belonen.
Maar bij deze aanpak moet je natuurlijk zelf het nodige lef hebben en durven te crossen, en het paard zal het warm krijgen maar jij ook want das best een vermoeiend ding zo rondrijden maar het helpt zeker wel.
Ook hier kan je hem natuurlijk op de grote cirkel rijden en dan weer de volle baan weer cirkel en eventueel die verkleinen , maar hou wel tempo niet toegeven aan wat de pony wil , jij bepaalt niet hij .

sonjador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 21:26

nogmaals bedankt voor de tips en zal er zeker iets mee doen.
nou opzich ben ik niet bang uit gevallen en cross ik nog wel eens even bij onze manege over het grote springveld (manege middenhof) . maar aanngezien mijn pony niet snel moe is zal ze het alleen maar leuk vinden ff een rondje in ren galop. maar ga het zeker allemaal uit proberen.

Mandyy94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 22:40

langzamer en zwaarder lichtrijden.
zo is het bij mij wel beter gegaan.