Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Alicia2u schreef:Als je zoiets nodig hebt voor je balans, dan kun je beter een boel zitlessen zonder teugels aan de longeerlijn nemen, vind ik. Dit gaat je niet afleren de teugels voor balans te gebruiken, omdat je nog steeds iets hebt waar je aan kan trekken. Lekker met losse handen gaan rijden dus.
Waar ik wel af en toe mee rij is een cordeo, echter, die is niet voor balans voor de ruiter, maar als communicatiemiddel naar het paard. Dus het grootste deel van de tijd is hij gewoon los.
Daantjuh88 schreef:het is een teugel waarmee je je paard meer over de rug kan rijden (dus gewoon netjes aan de teugel) Als het paard omhoog komt, komt er door de katrollen meer druk, waardoor hij dus uit balans word gebracht. Dat is dus niet prettig, waardoor ze zich weer gaan nageven. Doordat er dus met katrollen word gewerkt, trek je het paard niet in de mond en kun je blijven ontspannen aan de voorkant.
Zo is het mij enkele jaren geleden uitgelegt en het klinkt opzich wel vrij logisch.
Arabesk schreef:een afgeleide van de slof/martingaal/thiedemann
een ordinaire hulpteugel om het gebrek aan rijkunst van de ruiter te 'compenseren'
Iemand op bokt zei ooit 'daar waar de rijkunst van de ruiter ophoudt, gaat de divoza gids open' (op de pagina van de hulpteugels)
Noem het 'balansteugel' en het klinkt veel minder erg
een ordinaire hulpteugel om het gebrek aan rijkunst van de ruiter te 'compenseren'
Iemand op bokt zei ooit 'daar waar de rijkunst van de ruiter ophoudt, gaat de divoza gids open' (op de pagina van de hulpteugels)
Arabesk schreef:van daantjuh begreep ik dat het wél om een hulpteugel gaat voor het paard en níet eentje voor de mens