Rug zakt in, te maken met rugspieren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Miriam91

Rug zakt in, te maken met rugspieren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 19:47

Ik rijd sinds een tijdje een fjordenmerrie van 12 jaar. Alleen het lijkt wel alsof haar rug steeds minder wordt. Haar schoft komt steeds meer naar boven. Ik heb ooit eens van iemand gehoord dat dit te maken heeft met de rugspieren. En dan wanneer je de rugspieren weer traint dat het weer beter wordt.

Ook gooit ze haar hoofd omhoog als ik opstap. Ik ga altijd heel rustig opstappen en ga zacht zitten. Heeft ze dan nu last van haar rug ? Of is dit een gewoonte van haar?

Kaka

Re: Rug zakt in, te maken met rugspieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 20:05

Hoe ligt het zadel? Als de boom te krap is, drukt deze de spieren rond de schoft weg, waardoor je zo'n typerende uitstekende schoft krijgt. Laat dat eerst eens nakijken.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 20:12

Kaka schreef:
Hoe ligt het zadel? Als de boom te krap is, drukt deze de spieren rond de schoft weg, waardoor je zo'n typerende uitstekende schoft krijgt. Laat dat eerst eens nakijken.

Volgens mij ligt het zadel wel goed. Zal er morgen nog eens kritisch naar kijken.
Kan het ook komen omdat de ruiter te zwaar is?

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 20:29

k zag de rugspieren bij mijn paard ook opeens verdwijnen. Binnen een paar weken was z'n hele mooie rug verdwenen en had hij kuiltjes achter de schouderbladen. Het zadel paste toen niet goed meer. Nu heb ik een nieuw zadel en al na de eerste keer rijden zag ik verschil in de rugbespiering. Inmiddels is het weer helemaal normaal (en hij loopt ook een stuk beter).

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 21:58

tjaa zoiets kan je natuurlijk niet echt zeggen zo van achter de pc hé; er zijn wel een paar mogelijkheden dat wel.
1 : is er iets medisch niet in orde ziekte, of een afwijking aan de rug, "kissing spine"
2 : passend getuig/zadel
3 : de training van het paard ( specifiek naar de buik en rugspieren )
4 : nageeflijk lopen en ondertreden

Spieren kan je wel opbouwen maar je moet het dan wel onderhouden , vier weken niet trainen en je kan weer overnieuw beginnen.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 22:07

Ze loopt niet nageeflijk. We rijden alleen in het bos lekker met een lang teugeltje.

Ergens gelezen dat je met de galop de buikspieren traint. Maar waarmee traint je dan de rugspieren?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 22:18

Door een zadel verliest een paard geen rugspieren! Dat kan alleen door verkeerd rijden en door b.v het ouder worden van een paard. Natuurlijk is een goed passend zadel een vereiste, en natuurlijk kan een paard zijn rug weg gaan drukken door een slecht passend zadel, maar dan zal je altijd meer problemen hebben dan alleen maar de rug van je paard.
Nageven is in elk geval al een van die dingen waardoor het paard zijn rug beter gaat gebruiken. Ga zelf maar eens hard lopen met je hoofd in je nek en voel dan maar eens wat je in je rug voelt. Door een paard na te laten geven kan hij zijn rug als het ware bollen en word de rugspier langer waardoor hij naarmate de training steeds soepeler wordt in zijn rug.
Galoperen met een lang teugeltje en een paard dat zijn hoofd in de wolken gooit, heeft dus geen zin. VW NW rijden en tempowisselingen om het achterbeen onder de massa te brengen zijn o.a methode's om een paard meer zijn rug te laten gebruiken. Maaaaaaar...als je niet goed weet hoe of wat, is er natuurlijk maar een weg en dat is...jawel...les nemen van een goede insructeur of trice!

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 12:42

aerdenhout1 schreef:
Door een zadel verliest een paard geen rugspieren! Dat kan alleen door verkeerd rijden en door b.v het ouder worden van een paard. Natuurlijk is een goed passend zadel een vereiste, en natuurlijk kan een paard zijn rug weg gaan drukken door een slecht passend zadel, maar dan zal je altijd meer problemen hebben dan alleen maar de rug van je paard.
Nageven is in elk geval al een van die dingen waardoor het paard zijn rug beter gaat gebruiken. Ga zelf maar eens hard lopen met je hoofd in je nek en voel dan maar eens wat je in je rug voelt. Door een paard na te laten geven kan hij zijn rug als het ware bollen en word de rugspier langer waardoor hij naarmate de training steeds soepeler wordt in zijn rug.
Galoperen met een lang teugeltje en een paard dat zijn hoofd in de wolken gooit, heeft dus geen zin. VW NW rijden en tempowisselingen om het achterbeen onder de massa te brengen zijn o.a methode's om een paard meer zijn rug te laten gebruiken. Maaaaaaar...als je niet goed weet hoe of wat, is er natuurlijk maar een weg en dat is...jawel...les nemen van een goede insructeur of trice!

Ik ben nu bezig met een bak regelen en als die er is, neem ik ook weer les. In het bos is het lastig om nageeflijk te rijden want je rijd meestal rechtdoor. En ik heb geleerd dat je juist met stelling vragen, figuren rijden en inderdaad tempowisselingen een paard soepel krijgt.

Ik zal vandaag eens kritisch naar haar zadel kijken en als dat goed ligt gaan we eens intensief oefenen Knipoog