Paard loopt niet op eigen benen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

my_angel

Paard loopt niet op eigen benen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 15:57

Enkele weken geleden kwam er bij ons op de pony-club een paardje te koop.
Een 6 jarige ruin met een sprong, magnifiek.
Ik heb proef op hem gereden en na een half uur was het zowel voor mij als voor J-P (mijn instructeur) duidelijk dit paardje was voor mij!
Helaas werd hij weer uit de verkoop terug getrokken omdat het meisje waarvan hij is nog een laatste kans kreeg van haar ouders. Nu komt hij vrijwel zeker weer te koop maar wanneer??? (Te lang verhaal.)
Maar het meisje is tot op heden niet komen rijden dus rijd ik Niops 2x in de week in de les.
Ik mag hem dus niet buiten de lessen om rijden of grondwerk met hem doen, helaas, dus zijn mijn mogelijkheden om zijn "problemen" aan te pakken nogal beperkt.
Niops is voornamelijk gebruikt op mee naar buiten te gaan en om over hindernissen heen te springen. Maar ze is vergeten om ook "dressuurmatig" met hem aan de slag te gaan met als gevolg dat hij nog zeer op zijn voorhand loopt en de teugels als steun gebruikt.
Als ik de teugels langer laat dan gaat hij steeds harder en harder alsof hij naar die teugel toe wil. Als ik de teugels op maat heb dan gaat hij er op hangen, zo erg dat als ik mijn handen open hij struikelt om zijn evenwicht terug te vinden. Hij loopt dus absoluut niet op eigen benen en volledig op de voorhand.

Wat ik op dit moment doe is hem zoveel mogelijk op mijn zit rijden en proberen om mijn teugels zo lang mogelijk te houden.
Verder rijdt ik hem zo diep mogelijk door de hoeken (het geen hij heel vreemd vind hij dacht dat de piste ovaal was)
Maar wat kan ik verder doen zonder de andere te hinderen?
Ik kan niet van mijn plek gaan omdat ik dan de gene die moet springen hinder ik heb 2 op de 3 rondjes een extra paard lengte op te versnellen en te vertragen omdat er dan een paard tussen uit is.
Hij loopt wel al iets beter (ook volgens J-P) maar ik zou graag wat meer doen.
Dus heeft iemand verder nog ideeën e/o tips wat ik op dit moment zou kunnen doen.

O ja hij wordt (al 2 jaar) met een gogue gereden.

Merci, Martina

Mars

Re: Paard loopt niet op eigen benen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 16:00

Ik begrijp dat je hem 2x per week in de groepsles rijdt?
Het is dan erg moeilijk om dit op te lossen. Is het niet af te spreken met de eigenaren dat je 2x per week priveles krijgt?
Dit is namelijk iets dat best wel wat werk vraagt en ik vrees dat je daar in een groepsles gewoon te weinig aandacht voor krijgt.

my_angel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 16:06

Helaas, daar valt niet over te praten. Ik ben al blij dat ik hem überhaupt mag rijden. Want als het aan het meisje lag bleef hij gewoon op stal. Dus zolang ik geen andere mogelijkheid heb probeer ik zoveel mogelijk te doen, maar dat is wel ongeloofelijk lastig.

Martina

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 16:24

Ik zou eerst die gogue eraf halen en dan rechtricht oefeningen gaan doen, om het paard zijn achterhand soepeler en sterker te maken.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 16:38

Als ik het goed begrijp rijd je springlessen met hem? Ik denk dat je in een springles te weinig mogelijkheden hebt om dit probleem op te lossen. Áls het al op te lossen is met 2x in de week. Grote kans namelijk dat wat jij hem leert, de andere ruiter hem weer afleert.
Maar je bent op de goede weg. Geef hem geen mogelijkheid om op je handen te hangen. Maar je zult hem ook wel de mogelijkheid moeten geven om je hand op te zoeken en nageeflijk te worden. Lastig om hier een balans in te vinden, maar niet onmogelijk. Het is belangrijk dat hij eerst leert om zonder teugelsteun in verschillende tempo's te lopen.

Waarom wordt hij met hulpteugel gereden en heb je al eens zonder geprobeerd/mag dat?

my_angel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 10:41

@midgie Ik zal morgen ochtend vragen of dat mag.
Kun je ajb iets specifieker zeggen over hoe ik dat doe binnen de beperkte ruimte die ik heb.
Daar zou je mij erg mee helpen!

@Sjonniej Ik rijd op een kleine pony-club met op maar 3 dagen les. In alle lessen wordt aan de "dressuur" gewerkt, en gesprongen (niet in de beginners lessen). Behalve de zondag ochtend dat is echt trainen voor de wedstrijdruiters (springen).
We zijn al een tijdje bezig om een enthousiast groepje ruiters bij elkaar te brengen om puur dressuur te rijden maar helaas als de 1 kan dan kan de ander weer niet.
De gene met eigen paard mogen ten alle tijden komen rijden en als J-P er is krijg je op dat moment les.
Ik kan dus helaas niet kiezen voor een andere les want die is er niet.
J-P geeft mij zoveel mogelijk aanwijzingen maar soms is de taal een barrière.
Dus vandaar dat ik hier tips vraag.

De gogue hangt er aan om hem extra steun te geven. Ik zal morgen eens kijken of ik hem er af mag halen.

Ik zou graag meer met hem doen maar helaas kan dat op dit moment niet. Ik ga op dit moment dus gewoon zo door.

Bedankt voor jullie reacties en tips blijven welkom.