beginnersvraag: hoeken uitrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Davlin

beginnersvraag: hoeken uitrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 13:31

Oké dit is toch wat langer geworden dan ik dacht...

Ik rijd sinds augustus terug paard. Als tiener heb een jaartje of twee gereden en gestopt. Het heeft jaren gekriebeld maar op 26-jarige leeftijd (met steun vriend Haha! ) ben ik terug begonnen.

Ik rijd nu +/- 2x per week, 1x privéles op een pensionstal in buurt en een manégeles. De privélessen gaan eigenlijk best prima, doorzitten blijft moeilijk en mijn evenwicht in galop is ook niet je-dat. Maar dat komt nog wel (hoop ik).

Met sturen blijf ik fundamenteel dingen fout doen denk ik, die vooral zichtbaar zijn in de manégeles. Het paard waar ik op rijd hobbelt daar gewoon achter een ander aan en hoeken uitrijden en vermijden dat ie binnenwegjes neemt is ineens moeilijk! (Voorop is makkelijker Knipoog )

Ik vrees dat ik ook steeds de verkeerde reactie heb. Als tiener was me immers geleerd dat naar links gaan aan de linkerteugel trekken is en naar rechts gaan aan de rechterteugel trekken is. Bloos Nu weet ik uiteaard dat dat helemaal fout is, maar de verkeerde reactie blijft!

Wat moet je doen om je paard goed op de hoefslag te houden? Beenhulpen lukken me aardig, ik kijk netjes recht voor me uit en ik kijk ook waar ik naartoe wil (een wereld ging voor me open toen ik realiseerde dat dat vaak voldoende is om een pony te sturen... gewoon kijken!). Tijdens de privéles is dat voldoende, Het paardje gaat braaf waar ik naartoe wil en ik hoef die domme teugels bijna nooit 'overdreven' te gebruiken, beetje openen zonder druk en dat is genoeg.

Nu de leukerd van de manége kent veel meer truukjes en dat is dus niet voldoende om hem netjes op de hoefslag te houden (of netjes een volte te rijden). Met als gevolg dat ik dus vaak aan de teugels loop te trekken (waarschijnlijk omdat ik overreageer) en hij dus vaak teveel met zijn neus richting bakmuur loopt (arm ding). Huilen

Kan iemand mij in puntjes/stapjes vertellen wat de juiste akties zijn om je paard netjes de hoeken te laten uitrijden, op de hoefslag te houden en binnenwegjes vermijden?

_iDj_

Re: beginnersvraag: hoeken uitrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 13:58

Probeer de hele tijd te controleren dat je het schouder de goede kant op stuurt. Als je paard dus met zijn hoofd constant naar buiten loopt, moet je zorgen dat het binnenschouder daar ook heen gaat zodat z'n hoofd weer boven het schouder komt (dus je binnenteugel er meer aan). Dit kan je ondersteunen met je binnenbeen.
Manegepaard kunnen vaak wel wat afgestompt zijn, probeer daarom áls je iets doet, op z'n minst EEN reactie te krijgen. Niet opgeven totdat er iets veranderd.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 14:03

Wat ik als noodoplossing wel eens hanteer is mijn binnenteugel aanhalen richting de zadel knop (of midden van zadel als je engels rijdt *LOL* en dan de buitenteugel naar buiten (dat laatste redelijk fors). Dit is een vrij strenge correctie (want je duwt alsware het hoofd van je paard naar de hoefslag) maar werkt wel goed. Teugel is natuurlijk altijd de laatste optie dus probeer altijd eerst met been en zit hulpt je paard zover te krijgen, flink het binnenbeen erin/aanhouden wil vaak ook goed helpen. Wat meestal heel belangrijk is (en daar struikel ik ook vaak over) is timing. Zodra je paard neigt om af te wijken al ingrijpen (en dan is een lichte correctie al genoeg) maar dat moet je leren aanvoelen. Gaat vanzelf beter! (en iedereen heeft hiermee te maken gehad..)

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 14:16

Probeer met beide handen tegelijk te werken in plaats van maar één. Ik maak uit je verhaal op dat je nog steeds terugtrekt aan (een van) de teugels als het even niet wil. Dit is een natuurlijke reactie van de mens, maar onlogisch voor het paard. Paarden reageren namelijk beter op begrenzende hulpen dan aan 'trekkende' hulpen.

Probeer je handen naast elkaar te houden en zorg dat ze hetzelfde gaan doen: Naar links is beide handen naar links(dus niet naar je toe en naar links! gewoon naar links), de buitenteugel begrenst dan automatisch tegen de hals en je binnenteugel geeft de binnenschouder de ruimte om de bocht te maken. Naar rechts geldt hetzelfde Knipoog

Om jezelf hierbij te controleren kun je de toppen van je duimen tegen elkaar zetten en zorgen dat die elkaar niet meer loslaten. Wat je ook kunt doen is een kort zweepje, stokje of pollepel op je vuisten leggen met je duimen erop. Op die manier kun je niet meer met één hand tegelijk werken en heb je jezelf snel door. In geval van nood kun je het stokje gewoon laten vallen.

Davlin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 14:41

Ik denk dat je de nagel op de kop slaat daar Alicia. Dat truukje ga ik zeker proberen, kan ik tegelijk ook oefenen om die verdomde linkerhand rechtop te houden. Haha!

Maar ik vermoed dat ik dan weer niet TE hard naar links mag bewegen want dan ga ik mijn rechterhand over het zadel heenbrengen en dus rechts trekken... en dan gaat ie weer van de hoefslag weg, want ik 'trek' aan rechts. Man, paardrijden is moeilijk Knipoog

En ik altijd maar denken dat 'begrenzen' en 'ruimte geven' dus wil zeggen dat ik mijn linkerteugel langer moet maken en mijn rechter korter om naar links te gaan. Dat je elke hand dus apart iets anders moet laten doen... Bloos

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 14:50

Wat leuk dat je weer bent gaan rijden! Haha!

Ben het in grote lijnen met Alicia2u eens, door te doen wat zij schrijft kun je niet meer aan de binnenteugel trekken. Als het van de instructeur mag zou je ook eens kunnen proberen om alleen de buitenteugel vast te houden, of rijden met allebei de teugels in 1 hand. Ik heb hetzelfde probleem als jij en met mijn vorige bijrijdpaard reed ik vaak met 1 hand en niet te veel contact. Wat mij trouwens ook heel goed helpt is een instructrice die je steeds corrigeert, mijne kan dat heel goed, soms op een grappige en soms op een waarschuwende manier, steeds dezelfde opmerking hoor je op een gegeven moment namelijk niet meer Knipoog Zij heeft me trouwens ook heel goed uitgelegd hoe de buitenteugel als begrenzende hulp moet worden gebruikt en geleerd om te kijken waar je heen rijdt, als je je binnenschouder wat naar achter draait kijk je niet alleen automatisch in de goede richting, je maakt het ook makkelijker voor het paard om hetzelfde te doen, het paard spiegelt namelijk de ruiter. Vandaar ook dat je op een wending niet recht naar voren kijkt maar in een bochtje, ongeveer een kwart volte vooruit, en bij schouderbinnenwaarts juist wel (dus kijken langs de hoefslag).

Edit: ik zie dat je net wat gepost hebt. De buitenteugel hoor je korter vast te houden dan de binnenteugel, met de buitenteugel zorg je ervoor dat het paard niet over de schouder wegvalt en in een mooie wending loopt, de binnenteugel gebruik je alleen maar om dmv kleine kneepjes (steeds weer meteen loslaten) het paard de richting aan te geven, waarbij je je hand eventueel wat naar voren of naar binnen kunt doen. Dus wat jij dacht over begrenzen klopt!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 15:16

Je teugels moeten echt op gelijke lengte hoor Knipoog anders gaat je paard scheef.

Het is inderdaad niet de bedoeling dat je de buitenhand over de manenkam brengt. Als je bang bent dat je met je hand over het zadel gaat, moeten toch echt je teugels een eind korter, want je moet je handen voor het zadel dragen (en dus niet boven de voorboom).
Als je de teugels op maat hebt, zodat ze gelijk zijn, en je handen op de juiste positie, dan zul je merken dat het niet mogelijk is je hand over de manenkam te brengen, want daar heb je geen ruimte voor (de teugel is te kort). Kijk altijd goed waar je heen gaat en draai je schouders, knieën en heupen mee de bocht in. Alles wat je dan nog te kort komt om de bocht door te komen zit in je benen (afhankelijk van de rechtgerichtheid van het paard binnen of buitenbeen, dat moet je per paard en situatie aan je instructrice vragen, want dat kan ik zo niet beoordelen). En dat los je dus niet op door extra aan de teugels te gaan zitten.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 15:25

Nee je moet er ook niet EXTRA aan zitten Vork Ts beheerst de beenhulpen al wel voldoende en vraagt wat ze met de teugels moet doen dus daar geef ik mijn antwoord op. Daarnaast stuur je met de buitenteugel, die heeft een andere functie dan de binnenteugel. Omdat je met de buitenhand begrenst heb je daar ook meer contact nodig en is die teugel dus ook korter.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 15:42

Nee, dat ben ik niet met je eens. Probeer het maar eens uit op je paard: als je de teugels op gelijke lengte houdt en je doet beide handen naar links of naar rechts (evenveel) dan zul je merken dat je automatisch de buitenteugel meer begrensd zonder dat je die korter hoeft te maken.

Wat ik opmaak uit jou verhaal is dat je voor elke wending met je teugels aan het frutselen bent om de buitenteugel korter te maken. Dit lijkt mij niet bevordelijk voor de aanleuning en de algehele balans van de ruiter en ik ben het er daarom ook geheel niet mee eens.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 15:47

Ik heb in een wending net iets meer contact met buitenteugel dan met de binnenteugel. Althans, dat is wat mijn instructrice graag wil zien. Dat komt omdat mijn binnenhand meer naar voren is. Ik heb dus de teugels bij hetzelfde stopje vast alleen heb ik met de binnenteugel net wat minder contact. In een wending doe ik mijn binnenhand naar voren en niet opzij. Het principe is hetzelfde als wat jij beschrijft, we houden allebei de teugels op dezelfde manier vast alleen doe ik mijn binnenhand naar voren en jij naar opzij. Kan ook, het is maar net wat je prettiger vindt Lachen Als ik rechtuit rijd zijn mijn handen gewoon naast elkaar zodat ik met allebei de teugels evenveel contact heb, uitgezonderd bijvoorbeeld dat ene paard dat door zich naar rechts krom te maken onder het werk probeert uit te kruipen, bij die dame houd ik haar met links (been + teugel) in de gaten

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 15:55

ik lees even mee, dit probleem heb ik ook op de linker volte...

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 18:02

hestejente schreef:
Ik heb in een wending net iets meer contact met buitenteugel dan met de binnenteugel. Althans, dat is wat mijn instructrice graag wil zien. Dat komt omdat mijn binnenhand meer naar voren is. Ik heb dus de teugels bij hetzelfde stopje vast alleen heb ik met de binnenteugel net wat minder contact. In een wending doe ik mijn binnenhand naar voren en niet opzij. Het principe is hetzelfde als wat jij beschrijft, we houden allebei de teugels op dezelfde manier vast alleen doe ik mijn binnenhand naar voren en jij naar opzij. Kan ook, het is maar net wat je prettiger vindt Lachen Als ik rechtuit rijd zijn mijn handen gewoon naast elkaar zodat ik met allebei de teugels evenveel contact heb, uitgezonderd bijvoorbeeld dat ene paard dat door zich naar rechts krom te maken onder het werk probeert uit te kruipen, bij die dame houd ik haar met links (been + teugel) in de gaten

Nee, dat is het niet; doordat je je binnenhand naar voren doet verlies je je aanleuning op de binnenhand. Op de manier die ik hier beschreef hou je gelijke druk op beide teugels. waarbij de binnenhand ruimte geeft (maar niet naar voren gaat) voor de schouder om zich naar binnen te plaatsen.
Door een teugel weg te geven zoals jij beschrijft, verlies je aanleuning en daarmee ook de precieze controle over het binnenachterbeen, dat door het weggeven van de binnenhand minder ver onder de masse geplaatst kan worden (omdat de steun ontbreekt).

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 18:11

hmm, okee... voorlopig blijf ik toch maar zo rijden als ik doe, net als ts heb ik namelijk vroeger ook geleerd dat je aan de rechterteugel moest trekken als je naar rechts wilde. Omdat ik nogal de neiging heb om te veel met de binnenteugel te doen heb ik er juist voor gekozen om mijn binnenhand dan naar voren te doen ipv opzij. Als ik meer binnenachterbeen wil heb ik toch altijd nog een wakend binnenbeen Lachen

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 18:18

Wakend binnenbeen is prima, maar je haalt wel een steunpuntje weg door je binnenhand weg te geven. Ik snap waarom je het doet; bewegingspatronen veranderen is erg moeilijk en vaak moet je in het begin inderdaad overdrijven.

Ik vind het erg jammer dat op zoveel maneges zoveel dingen nog steeds fout aangeleerd wordt. Ik zou je aan willen raden toch eens te experimenteren hiermee, eventueel onder begeleiding van je instructrice. In het begin zal het weer even wennen zijn (weer een nieuw patroon), maar hoe meer je iets doet hoe makkelijker het wordt Knipoog

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 18:38

Dit lijkt me een geschikt moment om even aan te geven dat ik weliswaar op lespaarden rijd maar niet bij een manege.

Dan is er nog iets dat ik niet begrijp en dat jij me misschien kunt uitleggen. Als je stelling of buiging naar bijvoorbeeld links vraagt is de hals of het lichaam van het paard naar links gebogen en dan is de linker bitring ook dichter bij je handen. Hoe kun je dan toch met beide teugels evenveel contact houden zoals jij zegt? En dat is geen kritiek op jouw methode, het is gewoon een vraag Sigaar

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 20:28

Stelling vraag je op een andere manier. Deze manier is om de bochten door te komen. Het paard buigt dan dus in z'n hele lijf.

Wil je alleen stelling in de hals (waarbij het paard dus rechtuit blijft lopen) en geen buiging (schoudervoor en travers werken dus wél met bovenstaande methode, wijken echter weer niet), dan gebruik je een liftende binnenhand. Dus niet naar voren, maar iets omhoog (en eventueel opzij als je extra stelling in een wending wilt). Dat is dus een andere teugelhulp dan de handen evenwijdig verplaatsen, want nu zijn je handen wel evenwijdig, maar op ongelijke hoogte (hoeveel verschil hangt af van het opleidingsniveau van het paard en de mate van rechtgerichtheid. Bij extreem scheve paarden heb ik m'n hand wel eens op borsthoogte gehad, maar bij m'n eigen paard is het tegenwoordig maar een halve cm).

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 20:35

Wat is dit toch een leerzaam topic Haha!

Maar hoe zit het dan met een wending?

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 20:42

Ik heb het even op een rijtje gezet:

Voor het rijden van een wending of een zijgang met lengtebuiging is de teugelhulp als volgt:

Citaat:
Probeer je handen naast elkaar te houden en zorg dat ze hetzelfde gaan doen: Naar links is beide handen naar links(dus niet naar je toe en naar links! gewoon naar links), de buitenteugel begrenst dan automatisch tegen de hals en je binnenteugel geeft de binnenschouder de ruimte om de bocht te maken. Naar rechts geldt hetzelfde.
Om jezelf hierbij te controleren kun je de toppen van je duimen tegen elkaar zetten en zorgen dat die elkaar niet meer loslaten. Wat je ook kunt doen is een kort zweepje, stokje of pollepel op je vuisten leggen met je duimen erop. Op die manier kun je niet meer met één hand tegelijk werken en heb je jezelf snel door. In geval van nood kun je het stokje gewoon laten vallen.

Het is niet de bedoeling dat je de buitenhand over de manenkam brengt. Als je bang bent dat je met je hand over het zadel gaat, moeten toch echt je teugels een eind korter, want je moet je handen voor het zadel dragen (en dus niet boven de voorboom).
Als je de teugels op maat hebt, zodat ze gelijk zijn, en je handen op de juiste positie, dan zul je merken dat het niet mogelijk is je hand over de manenkam te brengen, want daar heb je geen ruimte voor (de teugel is te kort). Kijk altijd goed waar je heen gaat en draai je schouders, knieën en heupen mee de bocht in. Alles wat je dan nog te kort komt om de bocht door te komen zit in je benen (afhankelijk van de rechtgerichtheid van het paard binnen of buitenbeen, dat moet je per paard en situatie aan je instructrice vragen, want dat kan ik zo niet beoordelen). En dat los je dus niet op door extra aan de teugels te gaan zitten.

Als je je binnenhand naar voren doet verlies je je aanleuning op de binnenhand. Op de manier die hierboven beschreven staat hou je gelijke druk op beide teugels, waarbij de binnenhand ruimte geeft (maar niet naar voren gaat) voor de schouder om zich naar binnen te plaatsen.
Door een teugel weg te geven, verlies je aanleuning en daarmee ook de precieze controle over het binnenachterbeen, dat door het weggeven van de binnenhand minder ver onder de massa geplaatst kan worden (omdat de steun ontbreekt).

Voor alleen stelling op de rechte lijn of extra stelling in een buiging (rechtrichtende arbeid):

Citaat:
Wil je alleen stelling in de hals (waarbij het paard dus rechtuit blijft lopen) en geen buiging (schoudervoor en travers werken dus wél met bovenstaande methode, wijken echter weer niet), dan gebruik je een liftende binnenhand. Dus niet naar voren, maar iets omhoog (en eventueel opzij als je extra stelling in een wending wilt). Dat is dus een andere teugelhulp dan de handen evenwijdig verplaatsen, want nu zijn je handen wel evenwijdig, maar op ongelijke hoogte (hoeveel verschil hangt af van het opleidingsniveau van het paard en de mate van rechtgerichtheid. Bij extreem scheve paarden heb ik m'n hand wel eens op borsthoogte gehad, maar bij m'n eigen paard is het tegenwoordig maar een halve cm).