Ik rijd sinds augustus terug paard. Als tiener heb een jaartje of twee gereden en gestopt. Het heeft jaren gekriebeld maar op 26-jarige leeftijd (met steun vriend
) ben ik terug begonnen.Ik rijd nu +/- 2x per week, 1x privéles op een pensionstal in buurt en een manégeles. De privélessen gaan eigenlijk best prima, doorzitten blijft moeilijk en mijn evenwicht in galop is ook niet je-dat. Maar dat komt nog wel (hoop ik).
Met sturen blijf ik fundamenteel dingen fout doen denk ik, die vooral zichtbaar zijn in de manégeles. Het paard waar ik op rijd hobbelt daar gewoon achter een ander aan en hoeken uitrijden en vermijden dat ie binnenwegjes neemt is ineens moeilijk! (Voorop is makkelijker
)Ik vrees dat ik ook steeds de verkeerde reactie heb. Als tiener was me immers geleerd dat naar links gaan aan de linkerteugel trekken is en naar rechts gaan aan de rechterteugel trekken is.
Nu weet ik uiteaard dat dat helemaal fout is, maar de verkeerde reactie blijft!Wat moet je doen om je paard goed op de hoefslag te houden? Beenhulpen lukken me aardig, ik kijk netjes recht voor me uit en ik kijk ook waar ik naartoe wil (een wereld ging voor me open toen ik realiseerde dat dat vaak voldoende is om een pony te sturen... gewoon kijken!). Tijdens de privéles is dat voldoende, Het paardje gaat braaf waar ik naartoe wil en ik hoef die domme teugels bijna nooit 'overdreven' te gebruiken, beetje openen zonder druk en dat is genoeg.
Nu de leukerd van de manége kent veel meer truukjes en dat is dus niet voldoende om hem netjes op de hoefslag te houden (of netjes een volte te rijden). Met als gevolg dat ik dus vaak aan de teugels loop te trekken (waarschijnlijk omdat ik overreageer) en hij dus vaak teveel met zijn neus richting bakmuur loopt (arm ding).
Kan iemand mij in puntjes/stapjes vertellen wat de juiste akties zijn om je paard netjes de hoeken te laten uitrijden, op de hoefslag te houden en binnenwegjes vermijden?
en dan de buitenteugel naar buiten (dat laatste redelijk fors). Dit is een vrij strenge correctie (want je duwt alsware het hoofd van je paard naar de hoefslag) maar werkt wel goed. Teugel is natuurlijk altijd de laatste optie dus probeer altijd eerst met been en zit hulpt je paard zover te krijgen, flink het binnenbeen erin/aanhouden wil vaak ook goed helpen. Wat meestal heel belangrijk is (en daar struikel ik ook vaak over) is timing. Zodra je paard neigt om af te wijken al ingrijpen (en dan is een lichte correctie al genoeg) maar dat moet je leren aanvoelen. Gaat vanzelf beter! (en iedereen heeft hiermee te maken gehad..)
Ts beheerst de beenhulpen al wel voldoende en vraagt wat ze met de teugels moet doen dus daar geef ik mijn antwoord op. Daarnaast stuur je met de buitenteugel, die heeft een andere functie dan de binnenteugel. Omdat je met de buitenhand begrenst heb je daar ook meer contact nodig en is die teugel dus ook korter.
Als ik rechtuit rijd zijn mijn handen gewoon naast elkaar zodat ik met allebei de teugels evenveel contact heb, uitgezonderd bijvoorbeeld dat ene paard dat door zich naar rechts krom te maken onder het werk probeert uit te kruipen, bij die dame houd ik haar met links (been + teugel) in de gaten