lobke (fries) @ work voor het eerst op bokt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MiSzNiTa

lobke (fries) @ work voor het eerst op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 12:09

Ik zal eerst wat vertellen over lobke.
Ze is een 5 jarige merrie haar vader is sytste 385, ik heb haar nu ander half jaar waarvan we nu een half jaar echt aan het rijden zijn omdat ze een veulen heeft gehad en ze is beleerd toen ze 4 was het veulen heeft haar erg goed gedaan ze was een hele iele fries en nu is ze mooi op gewicht.
Ik heb haar nu een paar keer uitgebracht in de b problemen waar we tegen aan lopen is een overhaast tempo, bij halthouden hoofd omhoog brengen eveneens als bij de overgangen, niet nageefelijk in de galop en de hoeken afsnijden in galop. middendraf en middenstap is erg lastig nog.
Dus als jullie tips hebben hoor ik het graag.

1. instappen

Afbeelding

2. oppakken

Afbeelding

3. stappen

Afbeelding

4. draven

Afbeelding

5. halt houden

Afbeelding

6. stappen

Afbeelding

7. draven

Afbeelding

8. stappen

Afbeelding

9. draven

Afbeelding

10. stappen

Afbeelding

11. stappen

Afbeelding

12. beetje te diep

Afbeelding

13. overgang galop-draf

Afbeelding

14. fijne draf iets te diep

Afbeelding

15. uitstappen

Afbeelding

Dit waren ze het valt mij nu ineens op dat ik geen galop foto s heb die komen wel een andere keer.

EmptyWords

Re: lobke (fries) @ work voor het eerst op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 12:12

hoi

leuk paard, ik heb wel het idee dat ze erg opgekropt loopt...probeeer haar eens van voren uit te schuiven

MiSzNiTa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 12:13

dat klopt dat vind ze nog moeilijk

Benthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 12:23

Mooie fries! Probeer haar niet achter de loodlijn te laten lopen, want ze loopt écht veel te diep. Succes ermee Lachen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 12:27

Probeer haar wat lager te krijgen met haar hoofd en hals, ze kropt zich op waardoor ze de rug ook wegdrukt.
Het nageeflijk zijn bij overgangen en halthouden is meestal en kwestie van tijd, geduldig zijn en niet dwingen.
Misschien ook wat meer je been eraan houden, valt me op dat je ze op sommige foto's nogal afsteekt en af en toe ben je ook wat hard in de hand lijkt het.

MiSzNiTa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 12:29

ok maar nu de vraag hoe krijg ik haar lager want dat lukt me niet en ik heb wel les hoor.

brenda1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 12:34

Leuke fries. Wij hebben er 3 Knipoog
Ik vind het er netjes uitzien. Ze kropt zich soms wat op wat ik op de foto's kan zien, dat doet die van mij ook en dan geef ik haar wat meer teugel.

MiSzNiTa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 12:35

als ik meer teugel geef gaat ze stappen ze snapt niet helemaal wat ze daar mee moet

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 12:38

Idd probeer meer lengte te krijgen in die hals, plaats je handen meer voor je uit, en draag ze, nu staan ze vaak vast !

Ook zouden je beugels een gaatje langer mogen, ik heb het idee dat je nu teveel op de lepel van het zadel zit. Het zadel lijkt ook wat te klein voor jou, dit kan het paard ten nadele komen, omdat de druk dan niet goed verdeeld word, omdat je teveel op de lepel hangt( en die is van dit zadel al zo hoog)

Met het losstappen zie ik dat ze zelf netjes lengte neemt, probeer eens met een wat langer teugeltje te rijden, en vanuit je been dan druk in de hand te rijden. Wellicht zal ze dan makkelijker lengte nemen en niet zo opgekropt lopen.

Maar ik zou ook navragen of dit zadel jou wel past.
De vuistregel is dat als je zit, je minimaal een platte hand in de breedte voor en achter je moet overhouden aan ruimte.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 12:39

MiSzNiTa schreef:
als ik meer teugel geef gaat ze stappen ze snapt niet helemaal wat ze daar mee moet

Dan moet je dus meer drijven Knipoog

MiSzNiTa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 12:42

mijn zadel heb ik nu een goed jaar past voor mij prima, heb er net een goede zadel maker na laten kijken dus het ligt op mijn paard ook goed.
Mijn beugels dat zou ik kunnen proberen maar vind ze al vrij lang.
Als ik mee drijf in de draf gaat haar hoofd omhoog en loopt ze ook in deze houding.
Mijn lesgeefster zegt dat ze goed loopt qua houding is zelf jury lid en rijd vrij hoog in de dressuur.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 12:44

Hmm toch vreemd, dat de foto's wat anders laten zien, ik zie er 2 waarop ze een redelijke hoofd-halshouding heeft, de rest is of tegen de hand, of achter het bit....

MiSzNiTa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 12:45

tsja dat heb je met moment opnames

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 12:47

Als je paard netjes zou lopen zou je 4 van de 5 foto's een goede houding zien en een foto wat een ongelukkig moment is, niet andersom.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 12:47

heeel herkenbaar de dingen waar je tegenaan loopt!

Probeer controlle te krijgen over het tempo dmv zithulpen.. Hoe moet je met je handen doet, hoe dieper ze gaat lopen en zal je buiten spelw orden gezet.

Wanneer je tempo controlle hebt, komt een goede aanleuning en hoofd/hals houding vanzelf.. dus veeel overgangen rijden, geef der niet de kans om hard te gaan door der terug te rijden voordat ze tempo kan gaan maken. Als dit je lukt, zal ze ook niet tegen de hand komen met halthouden omdat je dit kan doen op je zit- ipv teugelhulpen..

succes

MiSzNiTa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 12:49

zodra ik ga zitten komt ze wel voledig op mn zit terug alleen gaat ze dan direcht in stap

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 13:05

Dan ga je dus teveel zitten, of uit balans zitten.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 13:20

idd.. een zithulp wilt niet altijd zeggen dat ze moet stappen.. hou netjes je been eraan en ga licht zitten.. Wat je ook kan doen om der rustig te laten draven is langzaam lichtrijden!

MiSzNiTa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 13:43

ok dan ga ik proberen langzaam te lichtrijden

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 13:57

Mooie fries! Die waar ik mee rijd, kropt zich ook heel snel op (bekend friezenprobleem eigenlijk) Probeer heel veel overgangen (ik bedoel ook tempowisselingen) te rijden en probeer je handen wat verder naar voren te doen en iets hoger te dragen (boven de manenkam) Vooral de overgangen en tempowisselingen zijn heel belangrijk! Succes!

MiSzNiTa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 14:00

dank je zulke tips zijn fijn want heb altijd het idee dat bokt iedereen afkraakt tenzij je veel topics opend dus een bekende bokker bent.

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 14:17

Haha, heb ikzelf gelukkig nooit last van gehad, maar ik zie inderdaad weleens wat voorbij komen Knipoog

"Goed" paardrijden is nou eenmaal moeilijk en niemand doet't perfect, ook Anky niet Haha!
Ten eerste is elk paard anders en elk mens ook Knipoog

Nienke1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 15:29

Leuke fries heb je hoor! Lachen

Wat ook kan helpen om haar 'nek' uit te schuiven:
Eerst haar tegen je hand aan drijven. Zodra je gelijke druk voelt in beide handen neem je beide handen iets mee naar voren. Merk jij dat zij haar neusje ook iets mee naar voren neemt of lager met haar hoofd gaat lopen en dus haar nek uitschuift, is dat prima! Sommige paarden vinden dit best lastig en je kan ze als het ware 'het vertrouwen' leren geven, dat ze hun nek langer mogen laten.
Dit vergt ook geduld. Ze is ook pas 5. Knipoog

Voor de overgangen geldt: als je van draf naar stap gaat of van galop naar draf, draf naar galop. Je moet een stukje doorzitten. De meeste (jonge) paarden vinden dit ook lastig. Veel overgangen blijven rijden zoals al eerder is gezegd en tempowisselingen. Probeer niet (wat vaak voorkomt, maar zie het jou nog niet doen) je handen vast te gaan zetten als je paard de overgang moet maken. Ook kan je oefenen met in de draf als ze nageeflijk loopt om een paar pasjes door te zitten en vóórdat ze het lastig gaat vinden en haar rug weg wil drukken ga je weer lichtrijden. Dit kan je van 2 pasjes doorzitten uitbreiden naar een heel rondje en zo kan ze je beter leren dragen en de overgangen ook makkelijker maken.

Als ze in de galop de hoeken afsnijdt dan loopt ze door je binnenbeen heen. Eventueel een dressuurzweepje erbij pakken om haar te laten reageren op je binnenbeen?
Ook veel draf - galop overgangen. Je springt aan, goede sprong, twee pasjes en weer terug, rustige gecontroleerde maar actieve draf, spring je weer aan 2 pasjes en weer terug. Dan spring je in de 1e bocht aan en laat haar de tweede bocht door galopperen dan neem je haar weer terug naar draf. En zo weer uitbreiden.

Succes ermee, ik hoop dat je er wat aan hebt! Lachen
Doei!

Ninthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 15:51

Hey Anita Haha!

Jullie gaan goed zeg! Ik vind Lobke erg mooi geworden,
ze word inderdaad steeds voller!

Rijtechnisch commentaar, omdat het 'moet' volgens de regels van HAW.. Je handen misschien afentoe wat meer boven de schoft, op de meeste foto's heb je dat wel, maar bij sommigen niet! Ik vind je houding trouwens wel erg goed!

Komt wel goed met jullie Knipoog

liefs

xxxNaatjuhxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 15:55

probweer ook je handen rechtop te houden en wat dichter bij elkaar te plaatsen Lachen derest is gewoon een kwestie van goed trainen.