Rijangst op mijn nieuwe paard, hellllppp!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LoveNarco

Rijangst op mijn nieuwe paard, hellllppp!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 04:12

Hoi bokkers,
Ik ben sinds +/- 3 weken de gelukkige eigenaar van een prachtige 4 jarige Tango Ruin Haha!
Ik ben er mega blij mee en hij is SUPER BRAAF!!! Zowel in de omgang als onder het zadel is het eigelijk tot nu toe een zeer makkelijk paard (afkloppen).
Alleen ben ik in mijn zoektocht naar een paardje van een ander jong paard op een handelsstal afgevallen en heb hierbij mijn pols gecompliceerd gebroken Boos! Dit is gelukkig allemaal hersteld alleen merk ik nu ik mijn nieuwe paardje heb, dat ik enorm gestresst ben vooral tijdens het rijden Ik ben erg bezig met als hij maar niet schrik en gek gaat doen, of wat is het druk in de bak ik kan echt niet rijden met deze drukte, ik kan gewoon niet meer ontspannen rijden soms door mijn gedachtengangen Boos!
Ik krijg twee keer per week professioneel les en dit gaat ook goed, want als ik eenmaal even aan het rijden ben en goed begeleiding krijg gaat het wel, maar als ik alleen ben, pfffff...
Kent iemand dit probleem en hebben jullie tips!
Ben gewoon erg onzeker over mijn rijkunsten geworden en heb weinig vertrouwen in mijn paardje, terwijl ik voor mijn ongeluk ze hoe gekker hoe liever had Boos!
Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties, ervaringen en tips!
Alvast bedankt Haha!

CM_

Re: Rijangst op mijn nieuwe paard, hellllppp!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 07:15

Als ik jou was zou ik eens een paar maanden op een goede manege bij je in de buurt gaan rijden.

Dit puur om weer vertrouwt te raken op verschillende paarden.

Jammer dat je net een paard hebt gekocht wat zo jong is, beter was een wat ouder, meer ervaren dier, die niet gevoelig is voor je angsten.

Zorg dat je je huidige paard ook minimaal eens per week laat rijden door iemand die goed rijd, en niet bang is. Anders acht ik de kans groot dat je hierdoor dalijk problemen krijgt.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 07:22

Bach rescue doet wonderen. Daar hoef je helemaal geen ander ouder paard voor te kopen (die ook kunnen schrikken), jonge paarden kunnen ook heel braaf zijn en cool. Denk dat je daarin nu een superbeestje hebt gekocht.
Manegepaarden geven niet standaard vetrouwen (en daar koop je ook geen eigen paard voor Knipoog ).
Hou je lessen in gedachten, die gaan goed en ook bij het alleen rijden gaat het goed. Gewoon lekker genieten van je nieuwe aanwinst. Vertrouwen moet altijd groeien, ookal ben je niet gevallen.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 07:23

Ook al zo'n vroege vogel! Haha!

Misschien een paar CR lessen wat voor je, daar leer je een goeie zit en een powerpostitie en ik moet zeggen.... je word er ook een stuk zekerder van.

(CR = centered riding)

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 07:24

je bent met je kwetsbaarheid geconfronteerd. Dit vertrouwen moet opgebouwd worden. je paard voelt ook die onzekerheid, en neemt die trouw over. Hij vertrouwd jou immers.

Houd jezelf voor dat dit echt een ander paard is. Anders kan je deze met poosje verkopen wat vol van wantrouwn naar de mens is, jij moet zijn stabiele factor zijn.
Ik ben paar weken terug van mijn pony afgevallen, en ben ook nog wel angstig van o jee, hij kan maarzo 180 graden draaien. Maar eigenlijk is hij vooral superbraaf.
Ik begrijp je angst, maar probeer die van je af te zetten, praten tegen je zelf in de spiegel ed. werk er goed aan.

Ik heb mijn pony ook poos bij fokker laten staan, om vertrouwen te kweken, anders had ik het gevoel in het diepe gegooit te worden,

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 07:37

Misschien helpt een muziekje je meer om te ontspannen, knal de radio aan dus Haha!

Daarbij heb ik in mijn bange periode er erg veel aan gehad, als er iemand stond te kijken Nagelbijten / Gniffelen gewoon het idee als ik val, is er iemand bij (ben er toen vanaf gevallen, bleef in de beugel vastzitten en werd meegesleurd en niemand aanwezig, lag ik daar Boos! )dus misschien een tijdje stallen op een drukke pensiostal of manege. Om over je angst heen te komen heeft gewoon tijd nodig, dus misschien had je beter eerst weer vertrouwen moeten kweken en daarna een paardje kopen maar goed dat is achteraf gepraat.

Heel veel succes met het overwinnen van je angst

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 07:45

Ik heb precies hetzelfde gehad als jou. Ben ooit eens van mijn eigen paard afgevallen (terwijl het ook nog eens mijn eigen schuld was) en die was altijd superbraaf. Bij mij heeft het 2 maanden geduurt voordat ik er weer op durfde. En dat is heel vervelend!!

Ik kan je alleen maar aanraden om door te zetten. Probeer jezelf niet gek te maken. Kruip er toch elke keer weer op en zeg tegen jezelf: "ik doe het gewoon!!". Probeer je eigen gedachten op het positieve te richten als je erop zit. Concentreer je op je paard en niet op je omgeving. En probeer je goed voor ogen te houden dat dit niet het paard was waar je afgevallen bent.

Het heeft gewoon tijd nodig, het duurt even voordat je je weer wat vertrouwder gaat voelen. Ik denk dat er verder weinig is wat je er aan kunt doen. Blijf doorzetten, uiteindelijk zul je je ook weer zekerder voelen.

Succes ermee!

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 07:48

Misschien kun je naast bovenstaande tips eens een tijdje een Bodyprotector van iemand lenen? of er evt. zelf een aanschaffen.. okee het zit onwijs lomp, maar het geeft je wel een gevoel van vertrouwen... Als ik op een jong/nieuw paard stap dan doe ik dat met bodyprotector Ja Het geeft me dan toch een gevoel van veiligheid!
Succes!

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 07:49

MontyRulezz schreef:
Ik heb precies hetzelfde gehad als jou. Ben ooit eens van mijn eigen paard afgevallen (terwijl het ook nog eens mijn eigen schuld was) en die was altijd superbraaf. Bij mij heeft het 2 maanden geduurt voordat ik er weer op durfde. En dat is heel vervelend!!

Bloos! 2 maanden maar, bij mij zeker anderhalf jaar Nagelbijten / Gniffelen

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 07:55

Ik heb je profiel gelezen en sluit me aan bij Truus, het lijkt erop dat je een zeer goed en groot paard hebt gekocht met heel veel potentie, terwijl je zelf veel geschikter zou zijn voor een rustige brave bast.

Nu moet je je grenzen iedere dag opzoeken terwijl die grens nog erg laag is.

Zoek een hele goede instructrice en neem heel veel tijd en rust. En als jouw paard echt teveel is voor je, accepteer dat dan en doe een stap terug.

Bijna niemand kan een topper aan in het begin van hun carrière, het is alsof je een maand je rijbewijs hebt en in een Porsche gaat rijden.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 13:36

Wat er gebeurd is, is dat je je grens bent tegengekomen. Heb ik ook zo vaak gehad. Daarna altijd erg bang enzo, want je kunt er idd zomaar afvallen.

Bij mij helpt het heel goed als er iemand aanwijzingen schreeuwt. Dus: NU een volte, DAAR afwenden, GA in galop!
En het meest achterlijke is dat het ook helpt als ik tegen mezelf ga lopen schreeuwen (nouja in gedachten dan.)

Dus echt: Oké, nu klim ik erop, nu ga ik stappen, ik draai nu een voltje zodat ik nog niet naar het gedeelte moet waar ik bv. gespannen raak (omdat je denkt dat je paard daar gaat schrikken.) en nu zet ik 'm een pasje opzij zodat hij moet concentreren, en zo ga ik weer wat dichter bij dat enge gedeelte, en zo steeds door.

Hoop dat je hier wat aan hebt, want het is voor iedereen anders natuurlijk. Lachen

p.s. Wat ik ook doe, is gewoon de knop omzetten naar "zelfmoord". Dus echt zeggen: Jammer als je valt, doe niet zo stom en rijd die knol de bak rond. Duivel
Laatst bijgewerkt door Gypsy op 12-12-08 13:50, in het totaal 1 keer bewerkt

DUDIEFOREVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 13:42

maar het is echt niet waar dat een jong paard meer op je gevoelens in zouden gaan dan een ouder paard?

mijn ruin is 19, en als iemand zich onzeker voelt, of het eng vind, dan bokt hij diegene eraf.

net alsof oude paarden gevoelloos zijn ofzo .

je kan net zo hard van een jong paard afvallen dan van een oud paard.

maargoed manegepony's zijn meestal wel braaf, echt sjoksjok, dus misschien zou je het daar eens kunnen proberen?

voor een half jaartje ofzo?

of je zou meer priveles moeten nemen met je eigen paardje?

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 13:42

@ Miss_malfoy, relativeren is ook een kunst, dat moet je maar net kunnen, dat heb ik ook heeeeeeeeel lang niet gekund..

SuperSonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 13:44

goh wat vervelend zeg dat je dit moet meemaken maar het is heel herkenbaar hoor dus laat dat een troost voor je zijn. Er zijn heel wat goede tips verteld dus ga dat eens proberen. Over het algemeen heb je gewoon 3/4 tot een jaar nodig voordat je samen een 'stelletje/koppel' bent geworden wat elkaar door dik en dun vertrouwd. Misschien heeft freestylen ook nog zin dat versterkt de band tussen jullie enorm en schept veel vertrouwen. Ik heb er in ieder geval van geleerd dat als je echt wil, je gewoon doorzet en erover heen kan komen... met de juiste begeleiding.

succes

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 13:46

Elma_ schreef:
@ Miss_malfoy, relativeren is ook een kunst, dat moet je maar net kunnen, dat heb ik ook heeeeeeeeel lang niet gekund..

Ik ook niet hoor. Zat ik daar te bibberen en te shaken op het alleroudste allerbraafste beginnerspaard. Clown
Maar gaandeweg heb ik zo goed leren vallen, dat ik nooit echt pijn meer heb ervan.

Dus mischien is een val cursesje ook een goed idee? Van een braaf oude paard, en eventueel kun je je paard leren direct stil te staan op haaaaalt (werkt hier heel goed) of de one rein stop aanleren? Dan heb je altijd een noodrem.

DUDIEFOREVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 13:46

tja, je kan het wel eng vinden maargoed, paardrijden is een gevaarlijke sport.

je zou alsnog je hand kunnen breken op een ander paard.

ook op je eigen paard.

DUDIEFOREVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 13:49

@supersonny, ik had nog geen eens 1 jaar nodig voor ik het vertrouwen had van me paard.

maarja, hij was dan ook eerst manegepony geweest.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 13:52

Dit moet gewoon even slijten. Na elke keer dat het op je nieuwe paard goed gaat zal je vertrouwen beter worden.
Op het moment dat je merkt dat hij fris is kan je hem even longeren voordat je erop gaat, dat doe ik met mijn 3-jarige ook.

IceMam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 14:00

DUDIEFOREVER schreef:
maargoed manegepony's zijn meestal wel braaf, echt sjoksjok, dus misschien zou je het daar eens kunnen proberen?

Manegepony's braaf? Ik zou het soms wel willen, maar op de manege waar ik rij zou ik de meeste paarden en pony's toch niet braaf en type sjok-sjok willen noemen.

Ik neem veel privéles, zo hou ik mijn angst op mijn bijrijdpaard onder controle.

apenstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 14:02

Ohh dit is zo herkenbaar. Wees blij dat je een braaf dier hebt..

Ik heb zo ongeveer hetzelfde en moet zeggen als ik alleen rijd of les heb het goed gaat. Maar met andere paarden, het lijkt wel alsof ik bang ben dat als hij wat gaat doen ik niet meer weet wat ik moet doen en een soort bevries.

Mijn andere paard een oudje is niet bepaald een paard wat schrikvast is en daar heb ik dan geen problemen mee. Het niet weten wat het jonge dier precies uithaalt in verschillende situaties lijkt mij angst in te boezemen. Verder vind ik het erg vervelend als ik andere combinaties "in de weg" zit.

Ik heb er veel baat dat er iemand langs de kant staat en me er doorheen praat in "schrik" situaties. Omdat ik mijn andere paard ook nog rijd, kan ik zo ook nog relaxed rijden en ga ik daardoor ook relaxter op de jongste zitten.

Probeer je tijdens het rijden (buiten de les) de opmerkingen van je instructeur voor je te halen en daarmee aan de slag te gaan. Je hebt dan minder tijd om na te denken wat er fout kan gaan.

LoveNarco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 17:57

WOW wat een reacties en wat super fijn dat het herkenbaar is! Ik zou dit paard voor geen miljoen verkopen, want het ligt niet aan hem, maar aan mij Haha!
Ik ga zeker wat doe met jullie tips! Ben vandaag ook wezen rijden en zo gauw ik erop zit komt dat gevoel... echt onbeschrijvelijk! Gewoon zo'n gevoel van was ik maar weer op de grond hahaha en ergste is als ik op de grond sta heb ik zo'n onbevredigend gevoel dat ik denk van zat ik er maar weer op!
Ik ga zeker gewoon doorzetten, ik krijg super les en begeleiding (en ik heb hem natuurlijk nog maar net). Ik laat hem ook naast mij professioneel doorrijden, zodat hij niet alleen mij, de angstige ruiter gewend is hahaha en blijft werken.
Ik vind het ook wel een idee om standje "zelfmoord" erin de zetten hahaha en een valcursus is misschien ook wel een slim idee. Ik hou jullie op de hoogte....
En mijn paard is idd een paard met potentie en die echt wil werken, maar hij is gelukkig ook erg braaf.... Als hij nou gevaarlijk of te sterk zou zijn... maar is eigelijk gewoon een jong werkwillig knulletje die een baasje moet hebben met vertrouwen.
Een ouder paard kopen is me afgeraden, deze voelen onzekerheid aan en zijn al meesters in het uit proberen, die kennen te truckjes al hahaha. Mijn paard is 90% van de dag overdonderd door alle geweldigheden om hem heen Haha!

detoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 19:22

neurieen helpt ook vaak, je ontspand vaak doordat je door ademd wat je nl meestal niet doet als je gespannen bent,en glimlachen is ook z,n truckje waardoor je je minder spand ,wel echt hoor anders ziet het er niet uit Knipoog

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 20:55

Gewoon lekker blijven doen! Leer een proef uit je hoofd en ga die lekker oefenen bijvoorbeeld, om je gedachten te verzetten.
Je huiswerk die je krijgt na een les, lekker meenemen als je aan het vrijrijden bent...
Niet denken, maar doen Knipoog
Succes ermee, komt helemaal goed OK dan!