paardje achter de teugel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

eekhoornerik

paardje achter de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 22:23

mijn bijrijdpaard loopt achter de teugel bij ontspanning.

Ik zit zelf dus niet aan de teugel, heb een licht contact (heel licht, soms betrap ik mijzelf erop dat mijn teugels weereens te lang zijn Bloos ) en ik rijd met hem heel veel overgangen van stap naar draf en terug, middendraf, langzame draf (verzameld is een te groot woord Haha! ), halt, draf, gallop, volte openen en sluiten, slangevoltes, wijken etcetera.

Basis dressuurwerk dus. Als hij dan loslaat en ontspant dan loopt hij diep en vrij opgekruld (in mijn beleving, kort arabierennekje dat wel). Ik heb dan niets in mijn handen, want hij laat dan helemaal los.

Echter is dit goed?

In de gallop is er nog geen ontspanning, hij gaat dan razendsnel en ik ben nu alleen nog maar bezig om hem rustig te laten galloperen op een volte. Zodra hij dan weer naar draf gaat en hij weer op een rustig tempo draaft gaat hij dus weer uit zichzelf ' in de krul ' met heel los teugelcontact.

Teelee

Re: paardje achter de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 00:32

Misschien proberen om hem eens iets voorwaardser te rijden, en zodra hij goed loopt en jij voldoende druk hebt, neem je hem terug naar normaal tempo. Zodra hij dan weer opkruld meer tempo maken, tot hij weer goed loopt?

Ik weet het eigenlijk ook verder ook niet zo goed..

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 23:05

Is er niemand die weet of ik zo goed rijd of dat dit niet goed is?

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 23:11

Hmm, mijn zusje heeft ook zo'n pony, zo achter de teugel kruipen en ik kan zeggen dat je pony dan alleen maar in een houding kruipt die hij makkelijk vind en waar hij onder z'n werk uitkomt. Bij mijn zusje helpt het heel erg om de pony goed voorwaarts te houden, als de pony achter de teugel kruipt meteen weer de neus eruit "drijven" met je benen. Ik zou als ik jou was veel overgangen rijden en veel spelen met je hoofd/hals houding, zodat hij niet in één houding gaat wandelen die hij makkelijk vind. Verder kan ik zeggen, zoek een goede instructie en kaart het bij hem/haar aan. Die kan beter helpen Ja

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 23:15

Ik ken het, mijn verzorg arabier doet het zelfde. Krijg het nog niet helemaal over, maar deels al wel. Maar zoals boven mij al word gezegd: Als die achter de teugel komt, zijn neusje eruit drijven. Dus veel overgangen.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 23:22

Hoi hoi, mijn paard doet dit ook heel makkelijk...het gebeurt vaak omdat het paard het moeilijk vindt om de goede hoofdhouding vast te houden....helaas als ze achter de teugel lopen (opkrullen), dan is de goede rughouding helemaal weg...

Voorwaarts rijden werkt bij die van mij niet helaas...daar wordt hij onzeker van...ik moet het nu van mijn instructrice oplossen door te proberen om de teugel op maat te houden en mijn hand uit te steken met de "vraag" of hij die wil volgen naar voren toe. Hij loopt op dat moment dan niet perfect aan de teugel maar gebruikt wel zijn rug weer. Belangrijk is dat je dit eerst in stap oefent...

Wat ik daarbij moet doen in de draf als hij gaat krullen is mijn beide handen op te tillen en hem door een ophoudinkje aan beide teugels te vragen of hij zijn hoofd wil optillen...zodra hij dit doet weer vragen of hij zijn neusje weer wil uitsteken door je hand naar voren te doen...

Weet niet of dit begrijpelijk overkomt en het is een onwijs samenspel met je paard...je vraagt dus eigenlijk elke keer of je paard zijn hals wil strekken (een beetje) en dan krijg je vanzelf mooi teugelcontact op den duur...je paard moet echter eerst sterker worden in alles voor hij/zij dit kan volhouden... en inujojo zegt het wel goed, zoek goede instructie, da's denk ik nog beter Knipoog

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 08:57

Is het paardje al lichamelik na gekeken??
Kan heel goed zijn dat het ergens vast, vaak komt het probleem van achtere, dus je moet meer op het voorwaarste trainen niet op tempo, ga rechtrichten enz.
Ook kan het aan het gebit liggen.
Je zegt dat hij erg hard gaat in de galo, du seen teken dat hij dat nog niet snapt, kan ook de oorzaak zijn misschien vraag je te veel, hou het simpel en veel basis werk doen.een paard gaat vanzelf nageeflijk lopen,maar dan moet je wel de achterhand onder controle hebben dat komt niet van voor.
Hoe oud is het paard .
Niemand hier kan zeggen of je het goed doet want we kunnen je niet zien rijden,misschien vraag je te veel , te hard , te moeilijk, wat ik al zei laat eerst al het lichamelijke nakijken enz enz
Laatst bijgewerkt door midgie op 13-12-08 09:03, in het totaal 1 keer bewerkt

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 08:58

Ik denk dat je beter af bent met een goede instructie.

Je pony loopt duidelijk achter het bit.

Er zijn veel oefeningen die kunnen bijdragen aan meer gewicht in de hand. Maar wat bij jou en je pony het beste helpen, dat kan alleen iemand zien die er live bij staat Lachen

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 13:04

ik had les, echter nu even op pauze ivm blessure die hij heeft gehad aan zijn been.

Instructrice heeft niets gezegd over het opkrullen, ik moest hem zelfs voor een overgang nog dieper instellen van haar zodat hij tijdens de overgang 'rond' bleef. Dit deed ik dan dmv een ophouding op de buitenteugel en dat ging goed.

Ik zal het ook eens aankaarten bij de eigenaresse hoe zij dat ziet (=paardenfysio).

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 13:20

Hmm een paard dat achter het bit loopt nog dieper instellen?
Dat zou niet mijn tactiek zijn

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 14:37

nee ik vond het dus ook raar...ze rijdt zelf ZZ en is Orun 3 gecertificeert?? Ik ga straks ook op zoek naar een andere instructrice.

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 19:13

idd wat je kunt proberen is veel overgangen rijden en voren "dr vanaf blijven" maar na wat ik begreep deed je dit al Lachen
en wat tempowisselingen blijven rijden.. als hij als 'n giraffe zou gaan lopen ja ok fijn dan, als hij dan maar ontspannen is e.d zodat je langzaam aan weer wat kunt gaan vragen..
of proberen om wat langer en lager in te stellen zodat ie beetje met z'n neus over de grond loopt zeg maar.. en 'm beetje oppakken en weer wat laten zakken.. (heeft die van mij ook af en toe 'n handje aan en dit helpt wel bij die van mij Pling

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 19:16

Orun bewijst helaas niks.

Maar met haar niveau zou je toch wel wat meer verwachten.
Buiten het niveau en diploma's om, is het allerbelangrijkste, dat jij voelt dat de lessen helpen!
En dat de instructie jou geen dingen wijsmaakt die niet kloppen Lachen

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 23:44

nee inderdaad. Vond het al frappant dat ik moest kneden in de teugels...gaat tegen mijn principes van nageeflijkheid in maar goed. Oke een ophouding op de buitenteugel voor de overgang kan ik inkomen. Maar dat vind ik een ander verhaal.

Verder vindt paardje het dus erg moeilijk om lang en laag te blijven, als ik hem laat uitdraven op het einde doet hij dit altijd wel maar hij kan in die houding blijven, het lijkt wel of hij dan uit balans is.

Ik ga morgen weer rijden, wat kan ik morgen aanpakken?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 09:11

Ik denk dat het logisch is dat het paard het moeilijk vind om lang en laag te lopen , omdat die spieren daar niet op getraint zijn, denk dat dat is wat je eerst moet gaan aanpakken, ga rechtrichten en ga technisch trainen , dat heeft tijd nodig, trek er een paard maanden voor uit, ik weet niet hoeveel haast je hebt,
Zelf kun je ook niet in 1 of 2 in in de split , daar moet je voor trainen.
Op het einde als jij niets meer vraagt gaat hij terug in zijn eigen balans en zal hij wel zo kunnen lopen, maar uit elkaar dus en in zijn eigen balans.
Leer het paard zijn natuurlijke balans omzetten in een balans zodat hij jou zonder probleem en zonder dat hij blessures krijgt e dragen, want de meeste rug en been blessures komen omdat het paard vaal achterstevoren in mekaar getrokken en tegen zijn balans in moet lopen, als je het paard leert zijn speiren zo te gebruiekn om jou zonder probleem te dragen ben je al een stuk verder, ook heel belangrijk je eigen zit, hoe zit je, belemmer jij hem waar je wilt dat hij ontspant, een goeie instrutrice hoort je dit allemaal te kunnen vertellen met of zonder orun, zelfs z ruiters weten soms niet hoe of wat er gebeurd in de spieren, sorry dat ik het zeg , maar heel veel z ruiters hebben een paard waar de knopjes opzitten, maar het belangrijkste is hoe zet je ze erop, zet je ze erop voor jezelf of om je paard gezond te houden, als je met die insteek gaat trainen ben je op de goeie weg, train om je paard soepel , gezond en gelukkig te houden en zoek vooral een instrutrice die het jou kan leren en niet een die zelf z rij en al dingen zegt waar jij een ?? bij gaat zetten, ga op je eigen gevoel af, ik neem aan dat je gek ben op je paard en dat je hem wil houden tot 30 jaar of ouder, train dan met en voor het paard en niet omdat het er mooi uit moet zien, dat komt vanzelf, trek daar eens 5 jaar voor uit en train in stukjes en uiteindelijk kun je de stukjes aan mekaar plakken en dan heb je een prachtig maar vooral technisch goed gereden paard, wat je van sommige ZZ ruiter niet kan zeggen heleaas.
Je kan veel leren van je paard zelf door hem te leren voelen en in zijn ogen te kijken, leer naar je paard te luisteren en niet naar een of andere orun lesgever, die niet leren om met gevoel les te geven, ik wil ook mijn orun gaan doen, maar dit houd me tegen , dat je vanuit het boekje les moet geven vooral niet meedenken met je paard .

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 10:17

Het is best moeilijk, een paard wat zelf graag achter de teugel loopt. Zoals eerder gezegd, zoekt het paard een houding op die voor hemzelf gemakkelijk is en onttrekt zich zo aan het werk. Jouw beschrijving geeft me ook het idee dat het paard nog erg uit balans is. Met je werk ben je dan zeker bezig in goede zin om het paard sterker te maken, wat weer bijdraagt aan zijn mogelijkheden om een goede aanleuning te nemen.

Je kunt proberen om hem door veel voorwaarts in lange lijnen zover te krijgen dat hij meer naar je hand gaat zoeken. Ideaal hierbij is een lang recht bospad waar je dus zelf niet hoeft te sturen en alleen mee kunt liften terwijl je je hand stil aanbiedt. Zodra het paard gaat zoeken beloon je met je stem.

Maarrrr er zijn ook paarden die zich nog verder op gaan krullen en zelf niet gaan zoeken naar contact.
Dan kun je nog verschillende dingen doen. Je kunt bijvoorbeeld in stap veel naar het halsstrekken werken. In stap houden de paarden gemakkelijker balans en zoeken dan eerder naar de aanleuning lang en laag. Als je de stap voor elkaar krijgt, probeer je hetzelfde voor elkaar te krijgen in draf, op de rechte lijn en grote voltes. In latere instantie ga je datzelfde doen op voltes tien meter, waarbij het paard langzaam moet lopen maar wel met een actieve achterhand (vergt veel kracht en balans, maar is echt fijn werk voor paarden om ze sterk te krijgen). Let daarbij op dat hij geen benen buiten de massa zet en zo smokkelt Knipoog

Met longeren kan een hulpteugel als een gogue fijn helpen om de goede aanleuning te krijgen. Je stoort dan niet in je ruitergewicht en de gogue werkt toe naar een lange lage lijn itt vele andere hulpteugels.

Een laatste optie bij paarden die echt niet uit zichzelf willen geven, is het dan maar zelf vragen. Hij is hier al eerder genoemd door Elpharo. Hier is het nodige gevoel en timing nodig om te voorkomen dat je het verkeerde beloont of je paard beledigt in de mond, zodat hij helemaal geen lengte meer op wil zoeken Knipoog

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 19:52

Heb vandaag op aanraden van Urielle een bosrit gemaakt en hem zelf zijn balans laten zoeken (ging soms wat moeilijk omdat hij erg fris was).

In het begin dus erg met hoofdje erop, want alles was eng en interessant. Maar op een gegeven moment ontspande hij en ik bood hem wat ondersteuning met mijn hand en vroeg hem lang en laag te gaan en dat deed hij! met aanleuning!

Heb toen op een ander recht stuk wat overgangen gereden (ook omdat hij heel heet was en steeds harder wilde draven en ik hem dan weer in stap zette) en toen we weer met de overgangen aan de slag gingen, ging hij wel rond maar ik had nog wel aanleuning (contact met het bit) en hij ging toen op het bit kauwen. Ik doe zelf dus niet veel met de teugels, biedt contact aan en hij gaat na een paar overgangen zelf 'rond' lopen...

Het liefste wil ik een bitloos hoofdstel omdoen, om te kijken hoe hij dan gaat lopen, hoe de aanleuning dan zal zijn.

Echter is niet mijn paard en het zou dan om een Dr. Cook gaan en die zijn nog vrij prijzig.