paard vanuit achterhand laten lopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

melissa7

paard vanuit achterhand laten lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 21:23

ik heb zelf vroeger jaren gereden op een manege maar heb nou nooit echt geleerd hoe je
een paard vanuit zijn achterhand laat lopen.

hoe doe je dit het best en kan je het ook voelen als hij vanuit zijn achterhand loopt.

ik wil dit gaan oefenen met mijn paard aangezien hij nogal sloom kan zijn.

YMJArabians

Re: paard vanuit achterhand laten lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 10:45

Je activeert de achterhand, door overgangen te rijden, en veel figuren. Het paard moet op jou gaan letten Knipoog.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 10:51

Paarden gaan inderdaad meer verzameld lopen en worden sterker door ontzettend veel overgangen en tempowisselingen te rijden. Het elke keer afzetten (bij een voorwaartse wisseling) of ondertreden (bij een terugwaarste wisseling) zorgt ervoor dat de spieren in de achterhand, soepel, los en sterker worden. Daardoor kan het paard op den duur steeds meer gewicht op de achterhand nemen.

Ik maak hier zelf vaak een spelletje van: elke 5 meter een overgang of tempowisseling, ook binnen de figuren en de zijgangen.

Sommige paarden hebben meer aanleg dan anderen, maar echte verzameling komt pas na jaren correct trainen. Ik zou dus zeggen: zoek een goede instructrice die je hierbij kan helpen als je zelf inspiratie of motivatie tekort komt hiervoor. Het blijft een tijdrovend process, hoeveel aanleg je paard ook heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 08:01

Wat Alicia zegt idd Lachen
verder is het erg belangrijk dat je je paard goed aan het been hebt/maakt, zodat je zelf het achterbeen er ook goed onder kunt zetten.

Verder: je zit. Veel ruiters hebben een zit (of eerder een gebrek eraan) die ongelooflijk storend is voor het paard. Veel te veel bewegingen, klapperende onderbenen, te hoog uit het zadel komen bij het lichtrijden, en de ergste....... geldzoeken, of juist overdreven naar achter hangen.
Door al die bewegingen en de verkeerde balans (paard moet over het algemeen veel compenseren voor de ruiter) wordt het paard geblokkeerd in de rug, en kan dus nooit de rug bol maken en vanuit de achterhand lopen......
Het belang van de zit wordt imo door veel mensen zwaar onderschat, erg jammer, want het is letterlijk de basis van je rijden.......

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 19:14

Als je het goed doet voel je vanzelf ook dat je paard minder zwaar in de hand wordt, dus een lichte hoofd/halsverbinding

luffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 12:17

Eyck schreef:
Als je het goed doet voel je vanzelf ook dat je paard minder zwaar in de hand wordt, dus een lichte hoofd/halsverbinding

Helemaal mee eens! Ik voel ook inderdaad vaak het verschil als mijn verzorgpaard ontspannen loopt. Hij zit dan lekkerder en hij is heel licht in de hand, moet er alleen soms wel echt voor werken om dat te realiseren Haha!

MarjonTampon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 12:19

Het paard moet ook goed zijn benen optillen en niet sloffen. Dit krijg je het beste voor elkaar door idd overgangen te rijden en figuren te rijden, dus het paard goed voor het been hebben. Dan zet ie zn achterbenen er (hopelijk) ook netjes onder.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 12:25

melissa7 schreef:
ik heb zelf vroeger jaren gereden op een manege maar heb nou nooit echt geleerd hoe je
een paard vanuit zijn achterhand laat lopen.

hoe doe je dit het best en kan je het ook voelen als hij vanuit zijn achterhand loopt.

ik wil dit gaan oefenen met mijn paard aangezien hij nogal sloom kan zijn.

Het beste is om les te nemen.
Recreatief het paard op de voorhand laten hobbelen, kan veel schade aanrichten, waardoor je hoge dierenartsrekeningen kunt krijgen.
Zeker als je zelf wat gaat 'proberen' is de kans op fouten heel groot. Fouten afleren is veel moeilijker.
Daarbij is het paard aan je been zetten niet zo simpel als het klinkt, je kan het paard namelijk op veel manieren tegen werken, zonder dat je het zelf in de gaten heb.

Dus investeer in les en leer op die manier hoe je het moet doen én hoe het moet voelen als je het goed doet.
Bijv; Het gevoel van een paard achter de teugel is heel licht, terwijl dat echt niet goed is voor het paardl Daarmee wil ik dus aangeven dat je moet leren te voelen wat er goed is en niet goed is en dat een fijn gevoel niet altijd goed is.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 12:30

om een paard vanuit achteren te laten lopen zijn de dressuuroefeningen bedoeld: je moet hem trainen om sterker te worden van achteren en dan gaat het vanzelf. Een goede trainer kan je hierbij helpen. Zo maar lukraak oefeningen gaan rijden zonder te weten waarom heeft geen zin en kan je paard behoorlijke schade toebrengen.

Veel mensen herkennen het gevoel van een paard dat achter de teugel loopt als een 'licht in de hand' en denken dan onterecht dat het paard op de achterhand loopt, terwijl het paard dan juist kracht te kort komt en het op deze wijze compenseert of zo gaat lopen om onder de starre ruiterhand uit te komen. Ik zou goede les gaan nemen en niet zelf gaan prutsen, hoe onderschuldig overgangen rijden e.d. in het begin ook lijkt. Ik sluit me aan bij Superwoman dus!

n_twinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 12:54

je kunt ook zijgangen rijden om de achterhand eronder te krijgen en idd overgangen

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 12:57

even ter verduidelijking: met dressuuroefeningen bedoel ik alle oefeningen die je maar kunt bedenken zoals zijgangen, overgangen, voltes, piaffe en passage. Alle dressuuroefeningen hebben namelijk uiteindelijk maar een doel: het paard gymnastiseren en in staat stellen om zonder blessures het ruitergewicht te dragen tot op hoge leeftijd. Waar je naar vraagt is dus eigenlijk de basis van de dressuur en iets dat uiteindelijk pas tot de volle 100% gelukt is als je paard in alle oefeningen rustig en in balans onder je blijft. Genoeg werk dus Knipoog!

xdniesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 17:17

Veel voltes openen en sluiten
overgangen rijden.
veel wendingen maken en dan zorgen dat je op het juiste tempo blijft.
Gaan halthouden, en gelijk op een goed tempo wegstappen, en dan proberen te zorgen dat het hoofdje laag blijft.
en wijken helpt ook goed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 21:34

xdniesje schreef:
Gaan halthouden, en gelijk op een goed tempo wegstappen, en dan proberen te zorgen dat het hoofdje laag blijft.

Wat is het nut hiervan? Dat resulteert toch alleen maar in je handen vastzetten? Op die manier kun je een paard niet doorsluiten, hoor

De oplossing zit hem vooral in de zit, en daarnaast de benen van de ruiter. In de rijtechniek, niet de oefeningen.

barlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 12:53

xdniesje schreef:
overgangen rijden.

Volgens mij is wijken geen oefening om de achterhand er onder te laten treden

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 12:55

Wijken is een oefeningen om het zweefmoment te verbeteren en de zijlingse spieren in de achterhand op te rekken. Wel een nuttige oefening dus, maar ook een die een paard zonder al te veel verzameling kan uitvoeren. Om te gymnastiseren en los te maken is wijken wel goed.

barlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 13:00

Alicia2u schreef:
Wijken is een oefeningen om het zweefmoment te verbeteren en de zijlingse spieren in de achterhand op te rekken. Wel een nuttige oefening dus, maar ook een die een paard zonder al te veel verzameling kan uitvoeren. Om te gymnastiseren en los te maken is wijken wel goed.

Ja tuurlijk, als een vooroefening is het wel goed (zoals zoveel B en L oefeningen). het is ook bijvoorbeeld een oefening om te kijken of het paard op de beenhulp reageert. Maar is het echt een oefening om het paard vanuit de achterhand te laten lopen?

nadeche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 13:02

dat voel je best wel snel aan.

als je je paard goed voorwaarts laat lopen, en veel dingen dr mee doet.
bv. wijken ed.
voel je uiteindelijk dat t paard op de 8erhand gaat lopen.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 16:41

Dit is niet echt een discussie, hoort imo thuis in [RT]praktijproblemen. Ik tem even.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 16:52

RT-P

Coot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 00:58

xdniesje schreef:
overgangen rijden.

Oef, pijnlijke opmerking. Het nageven komt voort omdat je van achter naar voren loopt, dit doet het paard, niet jij!

Ik denk dat alle nuttige tips al gegeven zijn Lachen

lisantjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 18:35

haay:P

Al wil ik dat mijn paard goed met zijn achterbenen erbij loopt ga ik altijd zonder zadel rijden,dan ga ik tempowisselingen , overgangen & figuren rijden dat mijn paard goed aan het been is en dus ook goed voorwaarts loopt.
nu zal je denken waarom zonder zadel? :? :\
nou ik vind dat dan altijd prettiger om te voelen of mijn paard goed met de achterhand eronder loopt

(K)

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 07:40

Zoals je ziet is dit een heel oud topic ;)

Bij deze een slotje.