Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
. 
Eyck schreef:Als je het goed doet voel je vanzelf ook dat je paard minder zwaar in de hand wordt, dus een lichte hoofd/halsverbinding
melissa7 schreef:ik heb zelf vroeger jaren gereden op een manege maar heb nou nooit echt geleerd hoe je
een paard vanuit zijn achterhand laat lopen.
hoe doe je dit het best en kan je het ook voelen als hij vanuit zijn achterhand loopt.
ik wil dit gaan oefenen met mijn paard aangezien hij nogal sloom kan zijn.
! xdniesje schreef:Gaan halthouden, en gelijk op een goed tempo wegstappen, en dan proberen te zorgen dat het hoofdje laag blijft.

xdniesje schreef:Veel voltes openen en sluiten
overgangen rijden.
veel wendingen maken en dan zorgen dat je op het juiste tempo blijft.
Gaan halthouden, en gelijk op een goed tempo wegstappen, en dan proberen te zorgen dat het hoofdje laag blijft.
en wijken helpt ook goed!
Alicia2u schreef:Wijken is een oefeningen om het zweefmoment te verbeteren en de zijlingse spieren in de achterhand op te rekken. Wel een nuttige oefening dus, maar ook een die een paard zonder al te veel verzameling kan uitvoeren. Om te gymnastiseren en los te maken is wijken wel goed.
xdniesje schreef:Veel voltes openen en sluiten
overgangen rijden.
veel wendingen maken en dan zorgen dat je op het juiste tempo blijft.
Gaan halthouden, en gelijk op een goed tempo wegstappen, en dan proberen te zorgen dat het hoofdje laag blijft.
en wijken helpt ook goed!