Tips voor spieropbouw

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cemlys

Tips voor spieropbouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 20:13

Ik werk sinds een paar maand met een heerlijk paardje. Hij is in niet al te beste conditie aangekomen, groot spiertekort, totaal geen conditie, ziek, hengst,.... Hij is kort daarna geruind en behandeld ivm het ziek zijn. Hij kwam ook langzaam aan maar zeker bij. Ik heb hem een maandje heel voorzichtig proberen op te bouwen aan de longe. Maar zn conditie was echt zo slecht dat hij amper een paar rondjes draven nodig had om daarna er niks meer uit te krijgen. Hij heeft dan terug een hele tijd stilgestaan. Hierna zijn we rustig beginnen stappen, ongeveer een maandje dacht ik en ondertussen was hij ook alweer mooi bijgekomen. Spieren komen er stilletjes aan wel op en hij wordt ondertussen ook weer gelongeerd. Ook hier weer opbouwend maar ik merk wel dat hij nu wel nood begint krijgen aan een beetje meer werk. De energie komt terug enzo. Ik longeer hem nu een 10-15 minuten aan elke kant ongeveer (nog nooit echt tijd opgenomen). Afwisselend komt hij los in de bak (voor een goeie rolbeurt of renpartijtje, hoewel die renpartijtjes er nog niet zijn *LOL*, en wordt hij dus gelongeerd. Daarnaast stap ik hem vaak ook over de middag. qua conditieopbouw zitten we wel goed, hij glanst mooi, spieren komen erop, buikje is wel nog aan de dikke kant (maar ik probeer maandag mest te verzamelen om dit te laten onderzoeken op parasieten), qua voer krijgt hij hooi, wortelen. Nu vraag ik mij af op welke manier ik de training en de spieropbouw van vooral de rugspieren nog wat kan versterken. Momenteel longeer ik hem enkel met hoofdstelletje (en bittussenstukje) en longeersingel. bijzetteugels zijn geen optie aangezien ik hem er niet fijn op vind lopen en dan snapt hij er helemaal niks meer van, gaat ook achter de teugel kruipen en das niet de bedoeling. Onder het zadel rijd ik hem voorlopig niet tot ik een geschikt zadel heb gevonden (beetje hoge schoft en dus niet makkelijk een gepast zadel te vinden.) qua oefeningen laat ik hem veel overgangen maken tussen stap en draf. Hij begint goed te reageren op de stemcommando's dus op dat vlak gaat het ook goed. Tong uitsteken af en toe test hij ook mij eens Tong uitsteken , maar dat is praktisch volledig onder controle. Vandaag eens dubbele longe geprobeerd, ging op zich netjes maar voor een eerste keer had hij het principe dus nog niet volledig door. Ik heb de indruk dat hij heel soepel en gevoelig in de mond is, en hij gaf met momenten op heel weinig druk netjes na. Alleen als hij iets niet helemaal snapt of moeilijk vind gaat hij zn eigen weg, dus moeten we nog wat oefenen op een aantal dingen. Ik gebruik ook een aantal oefeningen uit de t-touch. oa voor de rug. Nog iemand tips eventueel. Mss wil ik wel eens gaan proberen met een pessoateugel. Nog tips ivm andere leuke oefeningen of dingen die we kunnen doen?

ikenindi

Re: Tips voor spieropbouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 20:22

naast de fiets laten draven als afwisseling? verder denk ik dat je al aardig opweg bent?

annaenbowy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 20:25

balkjes lopen is heel erg goed voor de achterhand dus ook voor z'n spieren! vooral in draf en dat je ze zover uit elkaar legt zodat hij er in uitgestrekte draf overheen moet zegmaar;)
dat helpt iniedergeval!
en gewoon tijdens het rijden lekker voorwaarts rijden zodat de achterhand goed mee komt!
maar het klinkt goed wat je doet! succes!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 20:39

ikenindi schreef:
naast de fiets laten draven als afwisseling? verder denk ik dat je al aardig opweg bent?

met de fiets is helaas geen optie hier en het is ook niet het type paard wat je met een fiets kunt meenemen vrees ik. Als hij iets 'engs' ziet staat hij per direct stil, niet handig aan de fiets dus.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 20:41

annaenbowy schreef:
balkjes lopen is heel erg goed voor de achterhand dus ook voor z'n spieren! vooral in draf en dat je ze zover uit elkaar legt zodat hij er in uitgestrekte draf overheen moet zegmaar;)
dat helpt iniedergeval!
en gewoon tijdens het rijden lekker voorwaarts rijden zodat de achterhand goed mee komt!
maar het klinkt goed wat je doet! succes!

idd met één balkje heeft hij al kennisgemaakt. Meerdere balkjes onder het longeren staan normaal voor volgende week op het programma. Rijden komt maar voorlopig nog niet ivm niet echt een geschikt zadel hebben. Aan de longe zorg ik wel dat hij mooi voorwaarts blijft en ik zorg iig dat hij zn achterhand meeneemt. Weet iemand de afstanden tussen drafbalken ongeveer?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 21:09

gewoon er naast laten draven en dan kijken waar hij zijn hoeven plaatst. zo kijk in het altijd Knipoog

verschilt namelijk wel per paard... volgens mij is het grof 1 grote stap van jezelf.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 21:22

Krijgt hij alleen hooi en wortelen?
Geef em ook eens iets waar vitamines en mineralen in zitten, hier zal hij zeker levendiger van worden en dan komen de renpartijtjes vanzelf Haha!

Verder zou ik em eens longeren met elastiek.
Normaliter ben ik niet van het elastiek omdat ze er makkelijk op kunnen gaan hangen, maar ik ga em bij mijn eigen paard ook gebruiken. Simpelweg om wel wat contact met de mond te krijgen zonder em gelijk vast te zetten. Ik verdenk mijn paard er nl ook van dat hij er makkelijk achter zal kruipen.
Met elastiek kan hij makkelijker aanleuning zoeken..

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 21:48

Hij krijgt momenteel alleen hooi en wortelen. sinds vandaag ook mineralen/zoutsteen. Krachtvoer hoeft momenteel niet teveel, kan wel dat hij er smorgens wat krijgt. Hij is op zich tijdens het longeren wel levendig genoeg. Hij rent alleen niet zo graag op zn eentje en hij moet het nog altijd rustig aan doen, dus hij mag momenteel niet té heet worden Lachen
Elastiek is mss ook een optie. maar zou hij dan niet net als bij de bijzet enorm gaan hangen of wegkruipen. Ik heb nog nooit een elastiek gebruikt en wil het zeker ook niet verkeerd gaan doen. Ik wil wel dt hij op eigen benen blijft lopen. Hij loopt nu niet toren hoog met zn hoofd maar ietsje lager zou wel mogen ivm rug ontspannen. Mss een beetje tijd geven waardoor het vanzelf komt?

annaenbowy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 22:41

ik doe voor mijn e-pony van 1.53 met normale/naar grote stappen, een grote stap en nog een voet tussen de balken. maar als je ze wat verder legt moet hij z'n achterhand nog meer meenemen dus alleen maar beter, maar je moet wel oppassen dat je ze niet té ver zet want dan heb je kans dat hij struikeld of op de balk stapt!
ik denk dat je het verder al heel goed doet! en er ook veel voor wilt doen, dus het komt wel goed denk ik!
springen is ook goed voor de conditie van een paard, dus ook voor de spieren, miss kun je omdat je geen zadel hebt, het paard los laten springen! gewoon rustig opbouwen.
naja igg succes!!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 23:01

Het voordeel van elastiek vind ik dat als je een paard hebt die erg gevoelig is en er makkelijk achter kruipt, een elastiek zeer vriendelijk is, en niet storend in de mond. Hierdoor zal het dier misschien makkelijker de verbinding zoeken, zonder een stoot van iets te krijgen in zijn mond want een elastiek rekt..

Uiteraard moet je ze niet te kort zetten, hij moet zijn neus eruit houden en zich gaan rekken in hals en rug..

Was maar een idee, wie weet werkt het wel..
Ik ga het iig wel proberen bij mijn paard..

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 00:01

Balkjes moeten ongeveer 1.20m uit elkaar liggen.

Ik kreeg als advies van de osteopaat die vorige week mijn paard heeft behandeld het advies om veel te longeren met dubbele longe, daarbij ook gaan werken met balkjes.
Eerst kun je ze gewoon op de grond leggen, maar om het iets moeilijker te maken kun je ze ook wat hoger leggen.

JorindaLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 12:26

Ik vind rug trainings oefeningentjes altijd wel een leuke manier om te doen, met een soepje laten buigen enz is heel goed voor de rug, maar ik denk niet intensief genog... Ik doe ook altijd aan rug oprekken met mn vingers flink hard in de billetjes knijpen dan gaat mn paard zn rug bollen. Dat zijn wel minder intensive oefeningen.. Verder is longeren echt de manier om opte bouwen, en heeeeel veel wandelen werkt ook altijd. Wandelen is echt een hele goede manier. Ik weet niet of er een bos of zo bij je stal in de buurt is, maar als het er is kan je altijd een leuke bos wandeling maken dat is heel goed voor je paard, en dan ziet hij ook is wat van de buiten wereld. De kans dat hij dat leuk vind is heel groot!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 20:39

Ik stap hem idd af en toe buiten, helaas zat het weer de laatste weken niet zo mee Lachen. Ik doe idd minder intensieve rugoefeningen, nl handen onderaan de buik waardoor hij zn rug omhoog brengt. dit zo een vijf a tien maal. Ook oefening voor het bekken enzo.
@gillian: dubbele longe heb ik voor de eerste keer geprobeerd. Hij is nog niet echt ingereden (wel al een aantal keer iemand op gezeten en dat scheen goed te gaan), teugelhulpen kent hij nog niet echt, dus daar moeten we even rustig aan werken, aan de hulpen dan enzo. Lachen maar het went wel. Ik heb wel nog nooit met een dubbele longe gewerkt dus zal mij daar toch eens eerst iets meer in verdiepen. Ik heb het verzamelboek van alles ivm ttouch, tips en trainingstechnieken, dus die zal ik dit weekend ook nog maar eens openslaan en een aantal handige oefeningen uithalen Lachen; balkjes komen er zeker volgende week bij Lachen benieuwd hoe hij erop zal reageren. Bedankt iig voor de goeie tips!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 21:00

Deze week balkjes gelopen en dat was al succesvol, die vond hij wel leuk. gisteren lekker ontspannen los en vandaag nog eens gewoon gelongeerd. Hij is op een kant ontzettend stijf, waardoor zn binnenachterbeen niet goed onderkomt. In stap stapt hij over, maar in draf dan weer helemaal niet, hij stapt niet eens in dan. Dus we zullen echt moeten werken aan het losmaken.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 20:39

Vandaag iets gevonden wat super werkt. Eens gelongeerd met een promise wrap (ovv elastische bandages langs de achterkant van zn billen, onder de zitbeenknobbel en aan zn goeie kant liep hij onmiddelijk met zn neusje tot aan de grond, mooi zn rug te gebruiken. Zn moeilijke kant en ook erg stijve kant, (en de kant waar hij het meest afgeleid is Knipoog), kwam zn hoofdje ook een aantal keer netjes richting grond. ging super dus. voorheen liep hij nooit zo laag en mooi door de rug Lachen dus werkt echt super. volgende week krijgt hij een weekje vrij, mss een keertje longeren ofzo en de week erop gaan we weer aan de slag.