Ene dag lui voor het been, dag later angstig voor het been.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sandradeboer

Ene dag lui voor het been, dag later angstig voor het been.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 14:41

Mijn 5-jarige is over het algemeen fijn rond te sturen. Goed voorwaarts en aan de hulpen.

Maar heel soms heeft ze dagen dat ze slecht aan het been is, wel voldoende looplust, maar te weinig reactie op met name zijwaarts drijvende hulpen en voorwaarst blijven gaan in de galop.
Als ik dan vervolgens een klein spoortje omdoe, gaat het weer super. Het gekke is dat ze dan een dag later erg angstig kan zijn met het rijden, kan er dan met been/spoor niet aankomen. Als ik dan de spoor weer afdoe en mijn been weer goed aanleg, verdwijnt de stress stukje bij beetje weer.

Herkent iemand van jullie dit?

chrisje_83

Re: Ene dag lui voor het been, dag later angstig voor het been.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 15:00

Hoe reageert ze wanneer ze niet voldoende aan het been is met een zweepje in plaats van met sporen?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 15:07

Misschien ben jezelf niet conseqeunt in je beenhulp, want als ze de ene dag niet loopt en dan wel met spoor en de dag erna teveelop de spoor reageert, denk ik dat je de dag tevoor teveel been met spoor hebt gebruik, als je b.v met een zweepje een aanwijzing op haar achterbeen geeft en zelf uit haar rug blijft zitten, niet steeds harder met de zweep gaan worden, maar irriteren zeg maar, dan zal ze uiteindelik wel gaan lopen, dat moet je wel met veel geduld doen en niet de neiging krijgen om harder te gaan tikken met de zweep.
Maar hou de hulpen hetzelfde en niet de ene keer met de spoor en de andere keer zonder, dat kan voor sommige paarden al genoeg verwarring geven.
Je kan ook gaan oefenen met wijken voor de druk vanaf de grond en b.v veel met je stem werken , dus echt weer helemaal terug naar het basis verhaal, wil vaak helpen om het paard weer wat zekerder te maken , maar ook daar geld voor dat je zelf wel hel goed op je eigen hulpen gaat letten, hou ze klein waar kan en maak ze wat groter waar nodig en bouw dat weer uit naar kleinere hulpen, maar altijd met rust en geduld werken.
Want misschien de dagen dat het niet lukt ben jij misschien ook anders in je vel, let daar ook eens op, merk ik wel altijd, als ik gespannen of gewoon een rot dag heb , doe ik meestal of niks of een beetje basis werk.

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 15:24

chrisje_83 schreef:
Hoe reageert ze wanneer ze niet voldoende aan het been is met een zweepje in plaats van met sporen?

Het is een sensibele merrie; daar reageert ze angstig op = loperig en wegdraaien voor de zweep. Rijd daar dus niet mee.

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 15:27

midgie schreef:
Misschien ben jezelf niet conseqeunt in je beenhulp, want als ze de ene dag niet loopt en dan wel met spoor en de dag erna teveelop de spoor reageert, denk ik dat je de dag tevoor teveel been met spoor hebt gebruik, als je b.v met een zweepje een aanwijzing op haar achterbeen geeft en zelf uit haar rug blijft zitten, niet steeds harder met de zweep gaan worden, maar irriteren zeg maar, dan zal ze uiteindelik wel gaan lopen, dat moet je wel met veel geduld doen en niet de neiging krijgen om harder te gaan tikken met de zweep.
Maar hou de hulpen hetzelfde en niet de ene keer met de spoor en de andere keer zonder, dat kan voor sommige paarden al genoeg verwarring geven.
Je kan ook gaan oefenen met wijken voor de druk vanaf de grond en b.v veel met je stem werken , dus echt weer helemaal terug naar het basis verhaal, wil vaak helpen om het paard weer wat zekerder te maken , maar ook daar geld voor dat je zelf wel hel goed op je eigen hulpen gaat letten, hou ze klein waar kan en maak ze wat groter waar nodig en bouw dat weer uit naar kleinere hulpen, maar altijd met rust en geduld werken.
Want misschien de dagen dat het niet lukt ben jij misschien ook anders in je vel, let daar ook eens op, merk ik wel altijd, als ik gespannen of gewoon een rot dag heb , doe ik meestal of niks of een beetje basis werk.

Het is niet zo dat ze niet loopt. Als ik been geef, vertrekt ze gewoon. Het zit hem dan zo'n dag in het feit dat ze niet zijwaarts wil. Daarvoor gebruik ik dus de spoor. Daar reageert ze dan super op en is net weer zo gehoorzaam als anders zonder spoortje.
Het is juist een dag later, dat ze ineens heftig kan reageren.
Moet hierbij zeggen dat ik in totaal nu 2x een spoortje heb gebruikt in haar hele opleiding (!) en de dag na het spoortje ik toevallig steeds op vreemd terrein met haar reed (Les/wedstrijd). Het spoortje daarbij nog om had ivm de lichte ongehoorzaamheid van de dag ervoor en ze juist dan erg angstig/loperig op mijn been werd. Zat overigens prima in mijn vel, daar lag het niet aan Knipoog .

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 15:39

Misschien dan toch het wijken voor druk oefenen, je kan b.v als ze zo`n dag heeft , geen spoor aandoen, maar even afstappen en even alle wijk puntjes vanaf de grond doornemen, werk bij mij altijd erg goed, soms ben je net iets anders in je hulp dan de dag ervoor en als je dat weer even bevestigen kan op een rustige manier , kan dat echt helpen als je weer opstapt,
Let bij het zijwaartse ook op je eigen zit, geef de ruimte door b.v iets naar binnen te gaan zitten en kijk ook overdreven waar je heen wil, ik zeg altijd als ik les geef, teken een denkbeeldige lijn op de grond en focus e daar ook op en geef het de tijd, lukt het niet de eerste of 2 de keer pech, je hebt de tijd toch?

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 15:43

midgie schreef:
Misschien dan toch het wijken voor druk oefenen, je kan b.v als ze zo`n dag heeft , geen spoor aandoen, maar even afstappen en even alle wijk puntjes vanaf de grond doornemen, werk bij mij altijd erg goed, soms ben je net iets anders in je hulp dan de dag ervoor en als je dat weer even bevestigen kan op een rustige manier , kan dat echt helpen als je weer opstapt,
Let bij het zijwaartse ook op je eigen zit, geef de ruimte door b.v iets naar binnen te gaan zitten en kijk ook overdreven waar je heen wil, ik zeg altijd als ik les geef, teken een denkbeeldige lijn op de grond en focus e daar ook op en geef het de tijd, lukt het niet de eerste of 2 de keer pech, je hebt de tijd toch?

Heb je een tip hoe ik dat vanaf de grond goed kan doen? En idd, ik heb alle tijd Bloos .

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 23:35

Ja is een beetej moeilijk voordoen vanaf de pc, maar je zou eens wat kunnen gaan freestyle en ook de site www.paardenbegrijpen.nl is een mooie manier om je paard te trainen.

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 19:27

midgie schreef:
Ja is een beetej moeilijk voordoen vanaf de pc, maar je zou eens wat kunnen gaan freestyle en ook de site http://www.paardenbegrijpen.nl is een mooie manier om je paard te trainen.

Ik ken die site en heb daar al veel bruikbare tips van geprobeerd. Bijvoorbeeld het schouderbinnenwaarts op de grond oefenen.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 19:32

klinkt ook wel beetje als merriegedrag. Merries hebben vaker dat ze ene moment heet zijn en dag erop tegen been... ik wet niet of ze allang onder het zadel is? Mijn merrie waarmee ik nu net weer begonnen ben is ook soms zo wisselvallig ene dag links niet in willen buigen, dag erna niet rechts. dan reageert ze heet op been en dan sloom... is soms wel lastig in op te spelen. het is misschien niet de gehele oorzaak, maar kan wel goed meespelen