Slordig rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Skull

Slordig rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 12:00

Dit is mijn eerste post en tevens mijn eerste topic, dus sorry als hij op een verkeerde plaats staat. Dit leek me de meest logische plek. Tong uitsteken

Nou, ik zit sinds mijn 9e op paardrijden en rijd 1 keer per week 1 uur, elke week op een andere manege pony. Ik rijd in een groep van 8 personen met een vrijwilligers-instructrice. Binnenkort moet ik een wedstrijd rijden, en ik vind zelf dat ik er nog niet klaar voor ben. Ik rijd naar mijn mening slordig, wat inhoudt dat mijn handen nogal eens op de verkeerde plek zitten en ook mijn zit niet altijd goed is. Ook mijn hulpen zijn net netjes. Ik wil dit heel graag veranderen. Uiteraard helpt mijn instructrice me ook, maar omdat er nog 7 andere personen zijn die les van haar willen hebben let ze bijna niet op me (ik ben een beetje een schaduw en trek niet snel mijn mond open, vandaar). En tips van anderen (die veel meer ervaring hebben, mijn instructrice is maar een jaar ouder dan ik) kan ik altijd wel gebruiken.

De pony waarop ik de wedstrijd ga rijden is een pony die niet aan het been is (op been geven reageert ze slecht) en bij zweepslagen gaat bokken. Ook is ze gevoelig in de mond. Ik moet dus voorzichtig met de teugels doen, maar als ik dit doe negeert ze het gewoon (ze is erg eigenwijs) dus ben ik eigelijk gedwongen te gaan trekken. Dan wordt het weer bekvechten tussen ons en dit is natuurlijk niet de bedoeling. Als ik mijn zweep erbij neem gaat ze bokken, en ik wil absoluut niet dat ze dit onder de wedstrijd gaat doen (dat levert veel minpunten op, vrees ik). Ook ben ik geneigd om als een paard niet op mijn been reageert mijn beenhulp te versterken, wat er slordig uitziet (en wat natuurlijk ook niet de bedoeling is).

Kortom, HELP? Nagelbijten / Gniffelen

Elma_

Re: Slordig rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 12:03

Ik zou gewoon eerst lekker door blijven lessen, Bij een goeie instructrise, en de wedstrijden nog even laten voor wat het is..
Van wie MOET jij op wedstrijd dan Haha!
Je moet niks als jij er nog niet klaar voor bent Lachen

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 12:04

Waarom doe je dan mee? Misschien kun je nog om een andere pony vragen als je uitlegt waarom en verteld waar je mee zit.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 15:05

Van wie moet je meedoen dan?
Probeer eens een paar weken achter elkaar voor elkaar te krijgen met die pony in de les te rijden, dan leer je elkaar wat beter kennen en leer je wat je kan doen als ze een bepaalde reactie geeft. Misschien kan je eens een paar keer vrij rijden?

Skull

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 15:48

Ik had me ingeschreven toen ik nog niet wist hoe de proef eruit zag, en ik had een ander paard in gedachte. Maar toen ik eenmaal de proef voor mijn neus kreeg bleek dat het paar waarop ik had willen gaan (waarmee ik prijzen heb gewonnen) totaal niet geschikt voor deze proef is. Bovendien zit ik nu al een week of 5 op het paard waarop ik nu de proef ga doen omdat ik er ook een kür mee ga rijden waarvoor ik aan het oefenen ben. Dus ik kon sowieso niet op een ander paard oefenen en had dus eigelijk geen keus. Vrij rijden zit er absoluut niet in, ik moet het hebben mijn het ene uurtje per week. En ik kan ook niet van instructrice wisselen, want dan moet ik naar een andere les en de enige andere ver-gevordenen les die er is zit vol (en die instructrice is niet veel beter). Ik had eerst een super instructrice, maar die is jammer genoeg weg. :/

Ik ga kijken hoever mijn instructrice me nog kan helpen, en dan kijk ik wel of ik de wedstrijd aflas of een poging waag. Voor nu ben ik heel Google door aan het spitten voor tips om die in praktijk (zo schrijf je dat toch? o.o) te kunnen gaan brengen, want wedstrijd of niet, ik moet echt wat aan mijn rijstijl doen. XD

Bedankt voor de tips. ^^

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 17:00

Hebben jullie spiegels in de bak? Zo ja kan je jezelf bekijken in de spiegel en aan de hand daarvan gaan werken. Of laat iemand je eens een paar keer filmen tijdens de les, dan zie je pas goed wat er allemaal fout gaat en in de les gewoon zelf proberen op die punten te letten, met eventueel assistentie van je instructrice. Zo heb ik het heel lang gedaan omdat de enige plek op die manege in een beginnersgroep was (met 8 jaar rijervaring hoor je over het algemeen niet meer in een beginnersgroep thuis). Dan neem je thuis al steeds een punt in gedachten waar je die les aan gaat werken. Bijvoorbeeld stel dat je je hakken erg optrekt, dan een les lang alleen maar op die hakken letten, dan gaat het de keer daarop al beter. En kan je aan het volgende punt gaan werken.

En je mond toch opentrekken, je betaalt voor les (dus aandacht van je instructrice) dus mag je best om les vragen.

rockie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 17:05

wat voor mij altijd helpt is:

steeds jezelf controleren.
- heb ik mijn hakken naar onderen?
- zit ik recht?
- hou ik mijn handen goed?

door mezelf constant te controleren en mezelf zo bewust te maken van mijn fouten heb ik op een korte tijd mijn houding super verandert.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 00:14

Wat ik zou doen is zorgen dat je weer ontspannen kan rijden. Natuurlijk is je doel uiteindelijk dat je soepel met je paard meebeweegt en steeds fijnere hulpen kan geven en ook nog eens netjes zit... maar dat lukt je gewoon niet meteen allemaal Knipoog Ik rijd ook gewoon iedere week in een groepsles (groepje van twee) en sinds begin dit jaar krijg ik les van deze instructrice. En pas nu leer ik eindelijk rijden, in de bijna 20 jaar daarvoor deed ik maar wat Bloos

Ga nou eens gewoon van het rijden genieten en maak je niet zo druk om je houding. Als je daar te veel mee bezig bent verstijf je juist omdat je meer bezig bent met of je wel mooi op je pony zit dan met hoe hij aanvoelt. Die houding komt vanzelf wel, doe ook niet alles tegelijk maar bijvoorbeeld eerst je zit, daarna je voeten en dan je schouders, of waar je ook aan wil werken, en dan niet in 1 les, misschien dat het wel maanden duurt voor je zit goed is en je je druk kunt gaan maken over je voeten. Nou en? Je hoeft toch niet naar de Olympische Spelen? Als je er bijvoorbeeld mee zit dat je handen niet op de juiste plek zitten: nou en? Zit je de pony in de weg dan? Zo lang je niet te ruw doet met de teugels en geen onduidelijke hulpen geeft heeft die pony veel liever iemand op zijn rug die met hem meebeweegt en misschien niet helemaal perfect zit dan iemand die stijf met de handjes precies op de goede plek maar wel zonder mee te geven heel netjes zit te zitten, of juist iemand die erg onrustig is met de handen.

Met zorgen dat je weer ontspannen kan rijden bedoel ik verder ook dat je niet iets doet wat je niet wil. Je zegt dat je die wedstrijd moet rijden. Nee, dat moet je niet, als je aan zoiets meedoet doe je dat omdat je het leuk vindt en niet omdat het moet of omdat iedereen het doet. Ben je wel al toe aan die proef? Het is heus geen schande om niet mee te doen Knipoog Wat de pony betreft: tja,sorry hoor wat verwacht je dan van een manegepony? Lips are sealed En ook die pony is vast best netjes te rijden, het is wel erg makkelijk om hem de schuld te geven he? Dat het er bij jou nog niet uitkomt is ook helemaal niet erg, paardrijden is gewoon verrekte lastig en het leuke is nou juist als het over drie maanden of over drie jaar wél lukt om die pony netjes voorwaarts te krijgen, weet je wel hoe lang ik erover heb gedaan om met paard x enigszins normaal over de baan te leren tölten? Maaaaaaaaanden. En nu kan ik het en dat is gaaf... jij komt er heus wel, maak je gewoon niet zo druk en ont-spannnnn. En zoek een andere instructrice, desnoods bij een andere manege. Ik weet niet precies hoe oud je bent maar ik denk nog vrij jong... heeft jouw instructrice wel genoeg overzicht en bijvoorbeeld een diploma? Pling Goede instructeurs zijn belangrijker dan goede paarden, op een goed paard komen de meesten wel rond maar zij kunnen je niet leren hoe je een minder fijn paard aan het lopen krijgt. Een goede instructeur kan dat wel.

En vooral: zorg dat je het weer leuk gaat vinden. Je was toch niet op paardrijden gegaan omdat dat moest? Knipoog
Laatst bijgewerkt door Koper op 12-12-08 00:31, in het totaal 2 keer bewerkt

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 00:22

Je hebt het helemaal goed geplaatst Haha!. Welkom op bokt!!!

En dan nu het paardengedeeltje:

Als je met dat paard een kur aan het oefenen bent moet een wedstrijdje rijden met het dier denk ik ook wel lukken... Als je een kur rijdt is het namelijk ook niet de bedoeling dat het paard bokt enz...
Daarnaast... In welke zin is dat paard dat jij voor ogen had niet geschikt voor die bepaalde dressuurwedstrijd?

En tot slot: als je toch dat wedstrijdje wil rijden... Dan vind ik wel dat je eens vrij moet gaan rijden met het dier waarmee je wedstrijd rijdt... Meestal gedragen paarden zich toch anders als ze alleen in de bak zijn...

Skull

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 15:17

Ik heb inmiddels mijn laatste les voor de wedstrijd achter de rug, en gelukkig ging het al stukken beter. Ik maakte dit topic na een paar bagger lessen op een rij, maar na vandaag heb ik er weer een beetje vertrouwen in. ^^ Ik heb alle tips die ik vond (ik heb heel Bokt en Google doorgespit) in gebruik genomen en het heeft echt geholpen (toch zonde dat ik dat niet eerder gedaan heb). Ook maakte ik van een vlieg een olifant, nu heb ik zoiets van dat het me niet kan schelen of ik nou wel of geen beker haal ik kom gewoon even testen hoever mijn rijkunsten zijn.

Ik heb ook mijn oude (super goede) instructrice opgezocht en zij heeft me enorm geholpen. Het meeste lag aan mij (zoals jullie al zeiden), en al zal ze altijd een loopje met me proberen te nemen, ik kan het bokken nu tot minimaal beperken. Scheelt mijn pony ook weer energie. Tong uitsteken Aan mijn huidige instructrice heb ik nog steeds niet veel, die vind het allemaal best. Ook als ik mijn mond opentrek zegt ze dat er helemaal niks fout aan mijn rijstijl is (terwijl ik toch zeker weet dat dit wel het geval is). Ze heeft ook geen diploma en wordt niet betaald, dus ik kan haar ook weinig kwalijk nemen.

In ieder geval, bedankt voor de hulp. ^^

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 15:20

Leuk dat je het nu beter zie zitten Lachen.
Heel veel succes tijdens je wedstrijd!

Is het niet mogelijk om priveles te krijgen van je vorige instructrice? Want jij betaalt neem ik aan wel voor een les...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 15:23

Mooi zo, fijn dat je les goed ging en dat je wat hebt gehad aan de informatie die je hebt gevonden. Je moet bij zo'n manegeproefje maar zo denken: dit is wat ik onder deze omstandigheden en met dit paard kan, en het zien als een voorbereiding voor als je ooit met een (eigen?) paard wil gaan starten in de toekomst.

Edit: ik zou ook teruggaan naar de vorige instructrice Ja Ook al kost dat misschien wat, daar heb je denk ik meer aan dan aan maar wat rondhobbelen.

Skull schreef:
ik kan het bokken nu tot minimaal beperken

Van de pony hoop ik Haha! Bokken kan heel leuk en leerzaam zijn... voor mensen! En je hebt bokt nu ontdekt dus wat let je Tong uitsteken

xxxdonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 15:24

Nou, eigenlijk wou ik met tips reageren, maar dat is niet meer nodig lees ik zo.
Geniet van je wedstrijd, het is neem ik aan een onderlinge. Gewoon voor de leuk dus Lachen

IK weet niet wat je bedoelt onder 'mijn mond opentrekken' maar, als ik iets niet weet, of als ik niet weet wat ik moet dan als mijn pony iets doet, vraag ik het altijd Lachen

Skull

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 10:24

Het is helaas niet mogelijk om die instructrice weer te krijgen, want ze geeft alleen nog maar les aan mensen met een eigen paard.

Nou ja bij mijn huidige instructrice vraag ik het wel als ik iets niet snapt, maar dan zegt ze hoe ik het moet doen (ze zegt altijd precies hetzelfde, dus daar heb ik niks aan want ik weet wel HOE het moet) en dan gaat ze weer met iets anders bezig zijn (zoals haar mobieltje of een beginner die aan de kant van de bak staat).

Morgen is het al, ik ga gewoon meedoen als voorbereiding op de kür die ik in januari moet gaan rijden (want als het alleen niet lukt lukt het met 8 ook niet XD) en vooral lol hebben, ik heb gemerkt dat mijn paardje dan ook een stuk beter meewerkt.

Jaa tuurlijk ga ik ooit een eigen paard hebben. Haha!

probo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 12:43

blijf lessen , maar als je been niet werkt helpt een klein tikje achter je kuit dan niet ?