Nou, ik zit sinds mijn 9e op paardrijden en rijd 1 keer per week 1 uur, elke week op een andere manege pony. Ik rijd in een groep van 8 personen met een vrijwilligers-instructrice. Binnenkort moet ik een wedstrijd rijden, en ik vind zelf dat ik er nog niet klaar voor ben. Ik rijd naar mijn mening slordig, wat inhoudt dat mijn handen nogal eens op de verkeerde plek zitten en ook mijn zit niet altijd goed is. Ook mijn hulpen zijn net netjes. Ik wil dit heel graag veranderen. Uiteraard helpt mijn instructrice me ook, maar omdat er nog 7 andere personen zijn die les van haar willen hebben let ze bijna niet op me (ik ben een beetje een schaduw en trek niet snel mijn mond open, vandaar). En tips van anderen (die veel meer ervaring hebben, mijn instructrice is maar een jaar ouder dan ik) kan ik altijd wel gebruiken.
De pony waarop ik de wedstrijd ga rijden is een pony die niet aan het been is (op been geven reageert ze slecht) en bij zweepslagen gaat bokken. Ook is ze gevoelig in de mond. Ik moet dus voorzichtig met de teugels doen, maar als ik dit doe negeert ze het gewoon (ze is erg eigenwijs) dus ben ik eigelijk gedwongen te gaan trekken. Dan wordt het weer bekvechten tussen ons en dit is natuurlijk niet de bedoeling. Als ik mijn zweep erbij neem gaat ze bokken, en ik wil absoluut niet dat ze dit onder de wedstrijd gaat doen (dat levert veel minpunten op, vrees ik). Ook ben ik geneigd om als een paard niet op mijn been reageert mijn beenhulp te versterken, wat er slordig uitziet (en wat natuurlijk ook niet de bedoeling is).
Kortom, HELP?

Ik rijd ook gewoon iedere week in een groepsles (groepje van twee) en sinds begin dit jaar krijg ik les van deze instructrice. En pas nu leer ik eindelijk rijden, in de bijna 20 jaar daarvoor deed ik maar wat
En ook die pony is vast best netjes te rijden, het is wel erg makkelijk om hem de schuld te geven he? Dat het er bij jou nog niet uitkomt is ook helemaal niet erg, paardrijden is gewoon verrekte lastig en het leuke is nou juist als het over drie maanden of over drie jaar wél lukt om die pony netjes voorwaarts te krijgen, weet je wel hoe lang ik erover heb gedaan om met paard x enigszins normaal over de baan te leren tölten? Maaaaaaaaanden. En nu kan ik het en dat is gaaf... jij komt er heus wel, maak je gewoon niet zo druk en ont-spannnnn. En zoek een andere instructrice, desnoods bij een andere manege. Ik weet niet precies hoe oud je bent maar ik denk nog vrij jong... heeft jouw instructrice wel genoeg overzicht en bijvoorbeeld een diploma?
Goede instructeurs zijn belangrijker dan goede paarden, op een goed paard komen de meesten wel rond maar zij kunnen je niet leren hoe je een minder fijn paard aan het lopen krijgt. Een goede instructeur kan dat wel.
Ook al kost dat misschien wat, daar heb je denk ik meer aan dan aan maar wat rondhobbelen.