Fries merel voor het eerst op HAW

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

annelies_b

Fries merel voor het eerst op HAW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 14:41

Als eerste zal ik wat over merel vertellen, ze is een 4 jarige merrie Fries haar vader is ULKE 338. De films die hier onder geplaatst zijn is van de wedstrijd afgelopen zaterdag. Het hals strekken vond ik zelf wat matig ze kan het veel beter had er nu een 6 voor terwijl ik normaal wel hoger haal. Ik zelf ben er wiebelig met mijn handen wat ik zelf erg vervelend vind om dat terug te zien op de film. Merel loop verder echt B a L1 niveau hoger is het nu nog echt niet.
we halen onze winstpunten binnen maar het zijn nog niet echte uitschieters omdat er in de proef hele mooie stukken in zitten maar ook minder.

3e prijs mee behaald

Adil

Re: Fries merel voor het eerst op HAW

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 14:48

Leuk diertje!

Ik heb het idee dat je veel meer met je handen aan het rijden bent i.p.v. je benen, ik dat dat je paard vooral in het begin van de proef star in de rug blijft en zelf een enkel pasje onregelmatig liep.

Ik zie ook dat ze veel naar buiten gesteld loopt, kan er misschien me te maken hebben dat je zelf ook licht scheef zit af en toe (je zit soms meer op links..)

Dus werken aan een fijnere aanleuning en meer schwung! Iets meer vrijdheid geven en haar stimuleren meer te lopen. Thuis lekker veel schakelen en sterk vooruitrijden etc.

Aanspringen in galop vond ik wel erg mooi, dat ken ik van veel Firsen heel erg anders Haha!

heleen06

Woonplaats: in het weekend vlakbij Assen/doordeweeks in Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 15:10

Leuk paard! Je hebt haar al best fijn aan het lopen! Tweede filmpje is lekker voorwaarts, eerste filmpje zou wat meer mogen zijn.
Wel heb ik nog wat tips voor je: De aanleuning is nog lang niet constant. Ik zie regelmatig verzet en bij het halsstrekken en de middendraf is het contact vrijwel helemaal weg. Ik heb het idee dat je haar in de middendraf van voren "losgooit" dit is zonder want zo gaat alle energie die je er van achter ingooit er aan de voorkant weer uit. Haar passen worden hierdoor niet ruimer, ze gaat alleen maar sneller lopen. Probeer haar iets langer te krijgen in de hals en iets lager in de hals en houd contact. Hierdoor zal ze gaan verruimen in haar passen. Volgens mij kan ze dit best, want ik zie dat ze in de middenstap wel wil zakken met haar hoofd. Maar ook in de middenstap mag het meer zijn. Zoals adil18 ook al zegt loopt ze met name op de linkerhand vaak verkeerd of niet gesteld. Werk hieraan. Ze gaat nu vaak te recht door de bocht waardoor je weer minder tijd hebt voor de volgende oefening. Ook de overgang van de galop naar de draf kun je nog wel wat verbeteren. Probeer die overgang voorwaarts te rijden. Dat betekent dus dat je haar niet uit de galop moet laten vallen maar de overgang moet rijden. Nu lijkt het alsof je gewoon de rem erop zet en wacht tot ze terugvalt. Probeer thuis de overgang wat preciezer te rijden, dus terug naar de draf als jij dat wilt, gaat ze niet, dan been en door galopperen zo houd je haar alert en wordt de overgang van jou.
Ik bedoel dit niet negatief, ik wil je helpen. Want ik vind dat je haar al behoorlijk lekker aan het lopen hebt en dit zijn gewoon tips waardoor het allemaal net even iets beter gaat.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 15:16

mooie fries!
ze heeft een onrustig hoofd door jouw wat onrustige hand,ik dacht ook dat ze zelfs een paar passen onregelmatig liep....misschien komt dat ook door ongelijk contact met haar mond...

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 15:55

Het meeste commentaar is al gegeven (wat mij opvalt dan), maar wat ik volgens mij nog niet heb gezien is, dat je beter op je kont moet zitten met doorzitten. JE ziet, dat zodra jij gaat doorzitten je paard in de "stress" schiet, en gelijk sneller en minder in de aanleuning gaat lopen. Probeer te oefenen zonder beugels en probeer ook de overgangen te oefenen, en dan met name de overgang naar galop want dan valt ze helemaal uit elkaar. Voor de rest ziet het er super uit hoor Knipoog. Ga zo door zou ik zeggen!

annelies_b

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 15:56

super bedankt voor de tips dat ik af en toe op links zat kwam doordat ik mijn ene beugel langer had dan de ander had ik met het peotsen van het zadel verkeerd terug gedaan Knipoog niet zo handig het hals strekken lukte die dag niet zo normaal gaat ze wel met de neus op de grond

Carmuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 16:59

vind het er al best netjes uit zien!!
het meeste commentaar is wel gezegd denk ik de aanleuning en de schwung ontbreken nog!! enne is een halfzusje van mijn paardje...leuk hoor Haha!

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 18:26

ik vind het er ook netjes uit zien, het begin van eht eerste filmpje, daar is ze heel onrustig met haar hoofd. Met het 2de filmpje is dat al beter, was ze niet goed los in de eerste ?

Ik vind dat je opzich stille handen hebt op de momenten dat ze fijn loopt, maar t veel met je handen bezig bent wanneer ze eruit komt. Gewoon doorrijden en je buitenteugel eraan houden dan komt die nageeflijkheid helemaal goed.
Probeer te oefenen op de overgang draf-galop mar ook galop-draf. Van draf naar galop rent ze eerst iets eruit en galoppeerd dan netjes aan en draf-galop, die gaat ook nog niet helemaal soepel.

Ik ben trouwens benieuwd wat je punten waren, of lees ik daarover heen?

Veel succes nog met haar, ik erger me trouwens heel erg aan de voorlezer Bloos ze leest echt alles op eht laatste moment, als je bij de F bent zegt ze pas dat je A moet afwenden, ken je de proef uit je hoofd? Ik zou er namelijk vrij gestresst doorraken omdat ik dan te weinig tijd heb om de oefeningen voor te bereiden Lachen

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 19:00

een nette b proef vind ik het waard;)
probeer zijn/haar hoofdwat stiller te laten houden en wat beter door de nageeflijkheid heen ,zo word het haslstrekken zeker veel beter!;)

annelies_b

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 20:56

deniece schreef:
ik vind het er ook netjes uit zien, het begin van eht eerste filmpje, daar is ze heel onrustig met haar hoofd. Met het 2de filmpje is dat al beter, was ze niet goed los in de eerste ?

Ik vind dat je opzich stille handen hebt op de momenten dat ze fijn loopt, maar t veel met je handen bezig bent wanneer ze eruit komt. Gewoon doorrijden en je buitenteugel eraan houden dan komt die nageeflijkheid helemaal goed.
Probeer te oefenen op de overgang draf-galop mar ook galop-draf. Van draf naar galop rent ze eerst iets eruit en galoppeerd dan netjes aan en draf-galop, die gaat ook nog niet helemaal soepel.

Ik ben trouwens benieuwd wat je punten waren, of lees ik daarover heen?

Veel succes nog met haar, ik erger me trouwens heel erg aan de voorlezer Bloos ze leest echt alles op eht laatste moment, als je bij de F bent zegt ze pas dat je A moet afwenden, ken je de proef uit je hoofd? Ik zou er namelijk vrij gestresst doorraken omdat ik dan te weinig tijd heb om de oefeningen voor te bereiden Lachen

bednak oor de goede tips mijn les gever zegt dat ook altijd maar is erg moeilijk om dt soms af te leren als het er eenmaal in zit het is al 1o keer minder dan eerst maar we zijn er nog niet Knipoog De eerste proef is ze voor mijn gevoel altijd een beetje zenuwachtig, ik rij haar namelijk een half uur los zodat ze kan wennen aan de omgeving het is al stukken beter geworden dan eerst maar je kan het nog wel merken. voor de eerste proef had ik 177 en de tweede 181 er waren weinig winstpunten gevallen was erg blij dat ik daar bij zat.

En jah mijn voor lezer is mijn Moeder die helemaal niks met paarden heeft nu wel wat meer heb het haar eerst moeten leren waar alle letters waren in de bak en wat een volte is enz.. Ik ken daarom ook het proefje uit mijn hoofd zodat zei alleen een onder steunde faktor is vind het zelf prettiger kan ik het beter voor bereiden. Kan mijn voorstellen als je haar zo hoordtdat je dat irritant zou vinden Knipoog

Carmuh schreef:
vind het er al best netjes uit zien!!
het meeste commentaar is wel gezegd denk ik de aanleuning en de schwung ontbreken nog!! enne is een halfzusje van mijn paardje...leuk hoor Haha!

haha echt waar heb je ook foto's van jouw paard? ben namelijk wel benieuwd Haha!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 21:37

ziet er al netjes uit
ook ik mis de swung wel wat en vooral op de linkerhand is ze erg onrustig i der hoofdhouding. probeer haar er net iets meer doorheen te rijden. je middendraf is wel netjes maar let ook daar op dat ze netjes naar beneden blijft.
verder let op je pianohandjes. daardoor heb je ook al sneller de neiging meer te bewegen. hou ze netjes rechtop. en let goed op dat je van je been naar je hand rij.
veel succes ermee

Fjorden007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 09:41

Zo jij hebt een fijne fries onder je kont Haha!

Ze is idd, wat onrustig in haar hoofdhouding, probeer hier aan te werken.

Verder ziet het er top uit, ga zo door

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 12:59

ik vind niet dat je kan zeggen dat je paard op b/l niveau loopt, hij loopt niet constant en er is geen vaste aanleuning, hij loopt heel de tijd te wiebelen met zijn hoofd. verder kan je je teugels een stukje langer doen waardoor die niet zo opgekropt hoeft te lopen en wat meer ontspannen kan zakken waardoor die ook zijn rug beter gaat gebuiken

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 16:54

De aanleuning móet nog veeel beter. Vooral in het begin komt hij erg tegen de hand, hij is erg onrustig en de knik mist nog net een beetje. verder vind ik het er fijn en ontspannen uitzien Lachen

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 17:32

Kijk aan deze filmpjes hebben we iets! Goede kwaliteit trouwens! en dat voor een binnenbak...

ok, er is al iets gezegd over je iets te scheve houding, je mag gerust zeggen heel erg scheve houding. Dit werkt in alles door. je moet maar eens je filmpjes af en toe op pauze zetten. Je ziet dan dat je erg op links zit en dat je beenligging hierdoor ook ongelijk is. Ik denk dat je je daar veel bewuster van moet worden. Je handen zijn te onrustig omdat je hem niet daar kan houden/krijgen wat je wel wilt. Op dit niveau gaat het niet zo zeer of je paard mooi aan de teugel loopt maar of hij rechtgesteld loopt. Dit heb jij nog niet voor elkaar maar ik denk dat als je iets meer gaat toestaan met je handen en je op je houding, en vooral je balns, gaat letten dit al een veel rustiger beeld gaat geven en dat is wat de jury wilt zien. De overgang van de tweede proef van galop naar draf was netjes maar probeer hem niet vanuit je schouders op te vangen. Dat zie j etrouwens door heel de proef, ontspan en sluit je armen iets meer aan tegen je lichaam. Het halthouden was trouwens perfect. ik denk dat de jury vanuit die hoek wel kan zien dat je scheef zit maar je paard heeft geen extra "balans stapje" nodig gehad om jou te corrigeren, ze is vier dus zal zelf ook nog meer in balans gaan komen en als jij je wat meer bewuster gaat worden van jouw zit dan kan deze combinatie zeker nog een heeel stuk groeien! Mooi paard, leuke combi! ga zo door en succes met je wedstrijden!