traininschema voor me dikke vos

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mareentje2

traininschema voor me dikke vos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 11:06

hallo,
sinds kort heb ik me eigen shetlander die mijn andere paard fijn gezelschap kan houden
hij is 12 jaar oud en is erg dik.
ik heb bij pavo al op gezocht hoe ik het met voeren moet doen dus dat is niet zo'n probleem maar er word me ook vertelt dat ik zijn conditie langzaam moet opbouwen(dit heeft hij totaal niet!) en hem zo kan trainen om weer wat lichter teworden en door zijn vrij oude leeftijd weet ik niet zo goed hoe ik het aan moet pakken kan iemand mij hierbij helpen of tips geven?!

kus marene en hoefjes vos

PercyLeen

Re: traininschema voor me dikke vos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 11:08

Longeren, wandelen?

mareentje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 11:36

ja maar dit moet ik toch opbouwen met hem

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 16:51

Pavo adviseerd altijd te veel voer. Mijn shetten moesten toch wel minstens 1 kg brok hebben omdat ze mendurance lopen. Als ik dat zou geven dan gaan we vliegen. Ze krijgen maar een handje en in het seizoen twee handjes.
12 jaar is niet oud, dan begint een paardenleven net.
Wandelen en fietsen is goed voor de pony en voor jezelf. Opbouwen aan de hand van wat je pony aangeeft. Bij wandelen is dat niet echt nodig. Stappend kunnen ze wel een paar uur vol houden. Goed voor de conditie maar niet effectief voor het gewicht.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 21:09

Zie uitleg van Napie.

Natuurlijk kun je Pavo om advies vragen, maar als je een kléin beetje logisch nadenkt, dan kun je bij jezelf ook wel nagaan dat Pavo dan nátuurlijk zal adviseren dat Pavo-brok 'het allerallerbeste is' en als ze helemaal slim zijn, adviseren ze idd téveel voeren, en waarom? Tsja, verdienen zij weer mooi aan he Knipoog Vrij logisch dus.

Verder is het opbouwen van conditie ook niet al te moeilijk en vrij logisch.
Ga eens een half uurtje wandelen; een half uurtje stappen kost zo'n beestje niet al te veel moeite (ja of het moet er één zijn die je bij wijze van als een tonnetje door de wei kan rollen.... zo dik) en dan maak je af en toe eens wat korte drafpasjes daar tussen.

Geleidelijk ga je die wandelingen wat langer maken, wat intensiever, laat je hem wat meer bijdraven.

Dan neem je hem eens een keer aan de fiets (hoofdstel + bit in is aan te raden, evenals een fiets met terugtraprem, zelf goed evenwicht en evt. een goede manier om teugels in één hand te houden en wel te kunnen sturen) en dan ga je eens een kwartiertje rustig fietsen.

Dat kwartiertje maak je dan weer wat langer, je laat hem af en toe wat harder draven, dan stap je weer even van je fiets af en laat hem even weer op adem stappen.

Gooi hem eens aan de longe, op beide kanten paar rondjes stappen, paar rondjes draf en paar rondjes galop. Uitstappen kan dan weer mooi aan de hand bij het wandelen.

Gewoon rustig beginnen dus, en dit rustig uitbouwen; langer maken en intensiever maken.

Zomers is, als je daar de mogelijkheid voor hebt, zwemmen met je pony ook behalve een leuke bezigheid, erg geschikt voor de conditie, bovendien ook goed voor alle spieren e.d. Knipoog

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 18:57

Wij zijn altijd eerst veel gaan wandelen met de pony's en fietsen, daarna gaan mennen. We longeren af en toe, ik ben er zelf niet zo n fan van.
Voor mijn andere paardje heb ik ook PAVO om advies gevraagd, wat ik hem moet voeren, en ik moet zeggen hij ziet er prima uit, en ik houd dit ook aan. Een vriendin van mij heeft ook contact gezocht met pavo, en ze hebben haar ook siper geholpen!

xxdaphneexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 19:12

oke doe je goed
zet er een x foto's op kan ik hem zien.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 21:45

Onze shetlander ging altijd mee als handpaard als we met de andere pony gingen rijden.
Vond ze erg leuk en ze bleef goed in conditie.

kim18a

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 11:47

ik zou veel met hem wandelen! is zeer goed, valt af en zijn conditie word beter. en het natuurlijk ook nog leuk om tedien:d

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 12:27

kim18a schreef:
ik zou veel met hem wandelen! is zeer goed, valt af en zijn conditie word beter. en het natuurlijk ook nog leuk om tedien:d

Wandelen (doorgaans dus rustig stappen) is nou niet echt conditie-opbouwend en intensief hoor Knipoog afvallen doen ze ook nauwelijks door wandelen.

Beter kun je iets actiever bezig gaan door ook af en toe longeren, fietsen e.d. dat zal imo heel wat meer helpen Lachen

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 15:05

Veel afwisseling in het werk houden is belangrijk zo blijven ze het werk wat je met hen doet leuk vinden, om haar te laten afvallen zou je met haar kunnen fietsen, wandelen, longeren eventueel mennen en een ruitertje zoeken die haar berijdt ?

Wel de conditie op bouwen hoor.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 15:13

Wandelen is echt wel opbouwend voor zo'n kleine dikke pony. Mijn pony is er vorig jaar van afgevallen EN ontkreupelt (daar deden we het voor natuurlijk Knipoog) Belangrijk is dat hij niet te hard afvalt, dat is echt heel slecht voor je pony. Daarentegen valt dat ook niet echt mee bij een shetlandpony Knipoog Maarre, gewoon beginnen met tien minuten wandelen (als hij echt niets gewend is) en dan na een paar dagen een kwartier, dan af en toe een paar meter draven tussendoor, dan weer wat uitbouwen, leren aan de fiets te lopen en tenslotte longeren ofzo. Als hij niets gewend is en zeker niet op stenen lopen, is dat ook wel iets om aan te wennen met hoefjes..gewoon lekker spelen met de pony en zijn beweging. Mijn pony (=Welsh A van 1.15) krijgt inderdaad ook heel beperkt voer, twee kleine handjes per dag. Hij staat overdag in een paddock met onbeperkt hooi (wat hij wel moet delen met vier grotere paarden) en 's nachts krijgt hij dan redelijk beperkt eten.

Enne over dat voeradvies...helemaal met de rest eens, grove korrel zout. Daarbij hebben wij juist met de ponies in de kolonie geen goede ervaringen met Pavo. Mijn paard doet het er goed op (de muesli dan), maar de ponies worden allemaal jeukerig, dat geldt ook voor de blokken die je kan voeren...maargoed, dat is weer een heel ander verhaal Knipoog

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 19:11

wandelen opbouwend? Ja.
Maar relatief lang en vrijwel alleen wandelen en daar mee doorgaan, met als doel goede conditie vérder uitbouwen en afvallen?? nee.

Elpharo; net als je zelf zegt; wandelen alleen is niet voldoende; uiteindelijk ga je ook kleine stukjes draven, die stukjes vergroot je, en dan kun je dus voor verder conditie opbouwen en verder afvallen beter wandelen gaan afwisselen met fietsen, longeren, mennen, rijden ohz, etc. etc.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 22:36

Ik zou het opbouwen met wandelen / fietsen en dat verder met longeren.

Mijn manier van conditie longeren is:

Gewoon aan het halster:
Om te beginnen:
10 min stappen (beide kanten 5 om 5)
10 min draven, rustig tempo (beide kanten 5 om 5)
3 min galop, ook rustig tempo ( beide kanten 1,5 om 1,5 )

En een goede cooling down door nog te stappen aan de longe of aan de hand.

En dit dan ter zijnder tijd verder uit bouwen....

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 22:54

Hihi, wat zijn we het allemaal eens hier Lachen Leuk dat dat soms ook gewoon gebeurt Knipoog Ik kan niet anders zeggen dan dat ik steeds meer lol krijg met mijn kruimel...wil nu ook een klein kaptoom gaan aanschaffen om werken aan de hand te gaan doen...maar die zijn best duur zeg maar. Maar dan es kijken of we hem leuk aan het werk kunnen gaan krijgen...beetje schouderbinnen, mooi in stelling enzo. Genoeg te doen enzo hoor...

Tommiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 20:31

12 jaar is ook weer niet zo super oud,gewoon niet teveel rennen en druk doen,rustig wandelen en longeren,hij krijgt vanzelf meer conditie en je zult merken dat die ook gaat afvallen! Knipoog

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 21:42

Volgens mij kan een twaalfjarige shetlander nog prima intensief werk doen? Natuurlijk wel nadat je zijn conditie hebt opgebouwd, zoals hierboven beschreven Lachen

Fanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 13:32

Laat de pony overdag in de bak loslopen, als je daar de gelegenheid voor hebt. Dan is hij al lekker in beweging. Dan uitbouwen. Ik kan mij erg vinden in de opbouw van Joyciej007. Ik heb het ook zo gedaan met mijn pony. Ik heb een verzorgster erbij genomen, die heel de zaterdag en woensdagmiddag op pad was met haar. Ze vond het geweldig om te wandelen. Heb je misschien een foto?

Nikit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 19:27

Wij doen ze in de stapmolen, wandelen, longeren. Als ze oud genoeg zijn beleren we ze voor de wagen en maken ze regelamtig een ritje door de bak/het dorp. Goed voor de conditie en leuk voor jou en je pony!

liannehh!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 20:54

mijn shetjes zijn 6 en 8 en ze rijden allebij ze hebben ook een goede conditie ze rijden voor de kar we gaan wel eens nar buiten ze kunnen heel veel

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 16:38

[SMP] > [TAO]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 20:37

TAO --> RT-P.

stalkarima

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 16:09

ik denk dat veel wandelen goed id en er evt kinderen op laten rijden? wanneer ie weer iets in conditie is kun je ook eens gaan longeren. dit kun je eerst ook even kort doen met veel stappen en kleinere stukjes draven?
en ik denk dat je gewoon heeeel weinig biks moet voeren want een shetje heeft dat eigenlijk niet zo nodig!! ik gaf mijn shetjes eloke dag een handje vol voor de smaak (en omdat de ene pony het nu eenmaal wel nodig had, dus kreeg de andere ook omdat ik het anders sneu vond maar gaf em dan maar een handje vol) en voerde verder bij met kuil wanneer nodig (winter).
als de pony makkelijk is kun je er evt ook mee gaan fietsen, dan laat je de pony stukjes naast de fiets lopen,maar niet teveel in 1 keer antuurlijk, eerst zal stukjes wandelen en beetje longeren wel genoeg zijn om wat conditie op te bouwen..
het zou mooi zijn als de pony nu lekker overdag ook naar buiten kan zodat ie zelf ook al wat kan rondlopen! en een ruime stal??
succes en ook veel plezier!

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 17:43

Krachtvoer? Voor een shet die vrijwel niks hoeft te doen?! Hooi, en verder niks! Daar zou ik mee beginnen! Een shet heeft echt 'niks' nodig, qua krachtvoer. Wel goed vitamines/mineralen in de gaten houden, dus een liksteen, of wat muesli om dat goed op peil te houden. Maar geen krachtvoer gaan geven, voor energie, zeg maar. Dat heeft ie echt niet nodig, tot je echt actief met hem bezig gaat. Tot die tijd is het nergens voor nodig!

Verder inderdaad longeren, grondwerk doen, ga een stuk hardlopen/fietsen, beleer hem over een tijdje (onder goede begeleiding!!!) voor de kar.. Met 12 jaar is hij in de bloei van zijn leven, wat nou oud! ;) Ik heb het idee dat zodra paarden de 10 gepasseerd zijn, ze tegenwoordig als bejaard gezien worden :=

Dagmar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 22:16

Als je inderdaad niks intensiefs met je shetje gaat doen moet je zo min mogelijk krachtvoer geven. shetjes zijn daar heel gevoelig voor. Geef hem gewoon hooi en begin iedere dag met wandelen. Dit is inderdaad niet echt effectief voor het gewicht maar wel voor de conditie. Met zo'n vet lijfje is hij het wandelen na een uur wel zat dus zorg dat je gewoon een uurtje uit kan wandelen met hem. ga dan stukjes met hem hardlopen of longeer hem, bouw deze draf stukjes steeds verder uit 5 min- 10 min- 15 min. kijk goed naar je pony wat ie wel en niet aankan. fietsen raad ik af want dat kan voor nare ongelukken zorgen :D
mocht je op het punt gekomen zijn dat hij eventueel iedere dag een uur echt wat doet dan kan je erover nadenken om hem een klein handje krachtvoer te geven