probleem met rijden paard verveeldt zich te snel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

prow

probleem met rijden paard verveeldt zich te snel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 21:20

hoi allemaal wie kan me helpen.

mijn pony is met het rijden snel afgeleid en stormt dat naar het hek.
alleen nu wilt die er over heen springen.
ik rij nu met een lindt in de bak zo dat die niet naar het hek kan rennen alleen nu wilt die over het lindt springen

ik merk ook met rijden dat die zich snel verveelt en dan niet meer oplet dan gaat die omzich heen kijken en hineke
mischien moet die meer dingen leren ik weet het niet
of licht het ergens anders aan wie kan me helpen Verdrietig
(hij is 3 jaar)

(weet niet of het goed staat)

Anoniem

Re: probleem met rijden paard verveeldt zich te snel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 11:40

De manier om dit af te leren is door heel veel met hem te doen. Hou hem tijdens het rijden constant bezig zodat hij niet over wegrennen na kan denken.

Rij veel voltes, vraag stelling, rij overgangen, voorwaarts en terug rijden, neerwaarts rijden(aan de teugel); dit zijn enkele voorbeelden om hem aan het werk te houden.

Een andere oplossing is tegen hem praten. Heel belangrijk is om het orenspel in de gaten te houden. Als de oren naar voren staan kun je goed merken dat hij NIET op je let. Probeer hem dan dus af te leiden door oefeningen met hem te doen en door tegen hem te praten. Reageert hij daar niet op, verhef je stem dan wat, totdat hij reageert(hij doet 1 of 2 oren jou kant op). Dit in combinatie met je oefeningen.

Mocht je het moeilijk vinden om zelf oefeningen te bedenken of kom je er nog niet helemaal uit, dan is het, zeker met zo'n jonge pony, raadzaam om 1 of 2 keer les of begeleiding te nemen.

Maar vooral, hou hem bezig!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 18:21

Verplaatst: OPG --> RT-P

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 18:24

iig les nemen!
Heeft hij soms last van verlatingsangst?
Klinkt als een onzeker paardje.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 19:03

Begin met rijden op de plek waar hij zich het prettigste voelt: bij het hek. Dan kan hij ook geen aanloop nemen en eroverheen springen.

Het grootste probleem hier is dat het paard zich niet prettig genoeg bij jou voelt: hij wil immers bij je weg, naar het hek, naar stal, naar huis. Probeer dus een betere band met je paard op te bouwen. Grondwerk is hiervoor een goede manier.

Wees niet te streng voor je paard; hij is nog jong en moet veel leren. Met mijn paard ging ik in het begin door eenzelfde soort fase heen. Het heeft toen een aantal maanden geduurt voordat ik hem door heel de bak kon rijden, maar ik had liever dat hij mij vertrouwde en graag bij me wilde zijn dan dat hij de bak door liep. Je kunt je paard nu waarschijnlijk wel intimideren en dwingen de hoefslag te volgen, maar uiteindelijk kom je jezelf dan toch weer tegen.

Het allerbelangrijkste is dat je veilig blijft! Als je paard niet weg wilt bij het hek, blijf daar dan in de buurt en ga steeds een stapje verder zonder je paard te dwingen (dus stop als je voelt dat hij spanning opbouwd). Daardoor zal hij steeds meer vertrouwen in je krijgen en gaat hij jou zien als leider en dan zal hij zich veilig voelen waar jij bent, en niet bij het hek, andere paarden, de stal etc.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 15:10

Ja ik zou ook grondwerk aanraden, om het vertrouwen van het paardje te winnen, hij is nog maar 3 dus erg jong, wees erg geduldig en hou de oefeningen makkelijk, als hij zich verveelt, (wat een mensen gedachten is) ligt dat toch aan jezelf, zoek goeie begeleiding , zeker met zo`n ong dier, fouten zijn zo gemaakt en om die recht te breien ben je veel langer mee bezig,

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 15:18

mijn merrie had/heeft dit ook heel erg. en ze heeft
een jaar lang dag in dag uit vol gehouden.
daarnaast is ze ook nog een ontzettende druktemaker
nu begind het een beetje minder to worden.
ben er nier trots op maar ik heb er een scherper bit in gegooit toen.
dan kon ik haar ff duidelijk maken dat ik wat van haar wilde.
volgende probleem was dat ze niet aan het werk wilde
en onder me uit liep. heel veel rennen
en dan raakte ik uit balans waardoor ik stopte met wat ik deed
bit er weer uit. en toen ben ik gaan leren doorzitten
en hoe hard ze ook ging gewoon been eraanhouden en doorgaan met de oefening.
ze werk echt een paar keer heel boos op mij,
schudden met het hoofd, bokken steigeren. pas als ze deed wat ik wilde in een enigzins aangenaam tempo
liet ik los. en nu gaat het steeds beter
nu loopt ze minder snel onder me uit omdat ze weet dat ik ook dan nog steeds dingen van haar vraag

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 15:33

66996236 schreef:
mijn merrie had/heeft dit ook heel erg. en ze heeft
een jaar lang dag in dag uit vol gehouden.
daarnaast is ze ook nog een ontzettende druktemaker
nu begind het een beetje minder to worden.
ben er nier trots op maar ik heb er een scherper bit in gegooit toen.
dan kon ik haar ff duidelijk maken dat ik wat van haar wilde.
volgende probleem was dat ze niet aan het werk wilde
en onder me uit liep. heel veel rennen
en dan raakte ik uit balans waardoor ik stopte met wat ik deed
bit er weer uit. en toen ben ik gaan leren doorzitten
en hoe hard ze ook ging gewoon been eraanhouden en doorgaan met de oefening.
ze werk echt een paar keer heel boos op mij,
schudden met het hoofd, bokken steigeren. pas als ze deed wat ik wilde in een enigzins aangenaam tempo
liet ik los. en nu gaat het steeds beter
nu loopt ze minder snel onder me uit omdat ze weet dat ik ook dan nog steeds dingen van haar vraag

Ik denk dat een scherper bit nooit de juiste oplossing is, je rijd tenslotte je paard niet op je bit, maar op je zit.
Je paard is gaan bokken en steigeren, dus gaf jou keer op keer aan dat je te veel vroeg en te hard was.
Les van een juiste persoon had jou misschien geleerd wat meer respect voor je paard te hebben en samen te gaan werken, nu ben je een jaar aan het vechten geweest en ik denk dat jou paard het dus niet voor jou doet maar voor jou te harde hulpen, paardrijden is niet vast houden maar op het juiste moment leren los te (durven) laten, paardrijden doe je niet met kracht maar met gevoel.

Ik zag jou paard in je profiel maar hij heeft geen mooie halsbespiering en ook een valse knik zi eik in de rijfoto`s .

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 15:59

het bit heeft er maar heel even in gezeten, en als je goed leest staat er ook dat dat steigeren ed geberurde nadat dat bit er weer uit was. ze werd gewoon simpelweg boos omdat ik door het doorzitten haar direkt met mijn benen kon corrigeren als ze niet tussen mij bleef.
en wat de foto's betreft. het lijkt me logisch dat een paard nog niet helemaal top loopt als ze net een maandje onder het zadel zijn.

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 16:05

volgens mij vat Joolien alles goed samen.

het paard goed bezig houden tijdens het rijden, voltes, stelling, overgangen, en zelf constant alert zitten!

En indien je voelt dat je hiermee problemen hebt, misschien paar keer lesgever nemen, die zal jou dan zeggen wat je moet doen, dus maw ook "bezighouden" Knipoog

Edit: zie net dat je paardje 3 jaar is. Bezighouden dus, maar ook nog niet teveel vragen!
Les kan nooit kwaad hier, zodat jullie snel gecorrigeerd worden, dan ga je er later nog zoveel meer aan hebben!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 18:29

66996236 schreef:
het bit heeft er maar heel even in gezeten, en als je goed leest staat er ook dat dat steigeren ed geberurde nadat dat bit er weer uit was. ze werd gewoon simpelweg boos omdat ik door het doorzitten haar direkt met mijn benen kon corrigeren als ze niet tussen mij bleef.
en wat de foto's betreft. het lijkt me logisch dat een paard nog niet helemaal top loopt als ze net een maandje onder het zadel zijn.

Ik heb hem goed gelezen.
Als je paard boos word ben je al te veel en te harde hulpen aan het geven, als een paard steigert ben je echt te ver gegaan.
Ooit van lichaamstaal?

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 08:50

Kun je niet een keer proberen tegelijkertijd met een ander paard/pony te rijden? Als hij verlatingsangst heeft dan helpt dit zeker. Hij is pas 3, dus het zou wel héél goed zijn als hij meteen heel braaf en oplettend was Knipoog Om het leuker te maken kun je misschien wat balkjes op de grond leggen, hij moét wel opletten als ie daaroverheen gaat Clown

Vlinderx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 12:15

Wat bij mij goed heeft gewerkt;

Doe niet alleen "vervelende" dingen in de bak (zoals rijden, longeren) maar ga er ook gewoon eens met hem spelen.
Of laat hem eens met een ander paardje in de bak staan.
Zo krijgt hij een wat prettiger gevoel bij de bak.

Mijn huidige paardje (18) ging eerst ook met tegenzin naar de bak, omdat het dressuren z'n strot uit kwam. Zijn vorige eigenaresse was echt een dressuurruitertje die iedere middag dressuuroefeningen deed.
Door hem iedere keer te verassen met nieuwe, leuke dingetjes (heb bijv. zo'n grote voetbal gekocht en ben overgestapt naar westernrijden) ziet ie de bak niet meer als een verplichting.

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 13:04

heyy
had soortgelijke problemen, slim paard, altijd nieuwe truckjes om er onderuit te komen, kan niet goed spring maar probeerde gewoon door de bakrand heen te lopen !! Erg eng! Hij gaf ook niet op, dus erg veel bauwe plekken aan over gehouden Haha!.
Nu gaat het super! Hoe? Af en toe grond werk, (niet te vaak dan gaat hij zich weer vervelen) veel naar buiten! (klinkt eng als je paard al niet in de bak luisterd! weet ik) Probeer de eerste keren met een ruiter die zijn paard heel erg onder controle heeft naar buiten te gaan, met een touwtje je paard vast binden aan het brave paard en naar buiten gaan. Probeer alles zelf te doen, maar als je paard toch probeerd eronderuit te komen kan hij niet weg want hij zit vast aan het andere paard:D. Als het goed gaat maak je het touwtje steeds wat langer zodat je zelf steeds meer moet doen. Zorg dat je je paard steeds achter het hoofd van het andere paard houd, (voor je eigen controle). Zorg dat je paard de lol er weer van inziet, als buiten rijden aan lijntje goed gaat zonder lijntje proberen. Als dat goed gaat kun je opok proberen bij het andere paard weg te rijden en weer terug, dan weetje dat je controle hebt. O ja en vooral niet aan de teugels trekken tenzij het heel erg nodig is. En als het buiten goed gaat, af en toe eventjes in de bak, en leuke dingen doen, niet aldoor hetzelfde doen, houd het een beetje spannend voor je paardje. Als hij door heeft dat het rijden leuk is, buiten en in de bak zal hij veel beter meewerken.
Dat zou ik doen, werkt voor mij.
Misschien wil je het proberen, anders zijn er nog genoeg andere methoden van andere ruiters zie ik Haha!.

O en ik zie dat het paard nog jong is, niet te vaak en te lang rijden dus, houd het afwisselend en leuk!! Hij hinnikt ook naar andere paarden al jullie aan het rijden zijn, dus hij let niet op jou en zoekt een uitweg naar iets leukers: dat zijn zijn vriendjes. Maak jezelf leuk voor hem, hij moet het leuk gaan vinden om iets met jou te gaan doen.

Mijn paardje komt nu voor de weide staan als hij mij aan ziet komen fietsen, eerder moest ik hem vangen uit de weide en als ik met hem ging rijden was hij binnen no time terug bij de weide...Haha!.

prow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 13:50

CCindy schreef:
Kun je niet een keer proberen tegelijkertijd met een ander paard/pony te rijden? Als hij verlatingsangst heeft dan helpt dit zeker. Hij is pas 3, dus het zou wel héél goed zijn als hij meteen heel braaf en oplettend was Knipoog Om het leuker te maken kun je misschien wat balkjes op de grond leggen, hij moét wel opletten als ie daaroverheen gaat Clown

kijk wat bij mij soms is dat die van balkjes lopen beetje te leuk vindt en gaat hij het voor zich zelf moeilijker maken
en dan gaat die probeeren over drie balken te springen Verdrietig maar dat lukt natuurlijk niet
en gaat die denkt hoe (vaarscheinlijk) die over het hek kan springen

prow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 14:00

kan je in een bak rijden terveil er somige stukken bevroren zijn of ijs licht?
lijkt mij niet dus kom ik niet zo vaak meer in de bak maar naar het bos leukt ook niet van dan gooit die er mij van af Boos!
en wil ik eerst in de bak goed kunnen rijden maar als het steets gaat vriezen gaat het vaak een beetje moeilijk vooral van daag ik loop buiten en ik kan met mijn fiets al over het ijs lopen dus dacht ik dat ik beter in de midag kan

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 14:28

als de bak niet "glad" getrokken is, dus allemaal hobbels, kan je niet rijden als het heeft gevroren (en de bak hard is.)

prow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 14:33

superwoman schreef:
als de bak niet "glad" getrokken is, dus allemaal hobbels, kan je niet rijden als het heeft gevroren (en de bak hard is.)

oke bedankt