Herstart met 5-jarige ruin v Ferro

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pdjonghe

Herstart met 5-jarige ruin v Ferro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 20:21

Dit is mijn intro op HAW. Filly is door de vorige eigenaar succesvol uitgebracht bij de 4-jarige paarden. Eens bij mij in augustus bleek het paard volledig vast te zitten, vol van stress. Na het bezoek van een goeie tandarts en een paar osteopatische behandelingen kunnen we sinds een week of drie voluit aan het werk.

Ikzelf heb nog geen wedstrijden gestart. Mijn paard dus wel. De knopjes zitten er redelijk op tem een galopwissel, maar knopjes alleen vind ik niet goed. We werken op dit moment heel erg veel aan mijn houding en aan de soepelheid en ontspanning van Filly. Veel basiswerk dus. Het vastzitten was volgens de osteopaat het gevolg van de één of andere val. En dat laat nog wel wat zijn sporen na. Daarnaast is Filly heel sensibel en krijgt hij snel stress, vandaar dat we de gevorderde oefeningen even achterwege laten en werken aan een degelijke basis alvorens we gaan starten. Vermoed dat we nu een goed A-niveau (duitse en belgische proeven) rijden, maar met wat gebrek aan constante aanleuning. Er komen al goeie momenten, maar ze zijn nog heel erg broos.

Ik moet erg opletten dat ik mijn benen lang houd, ik trek ze heel erg op. Mijn lange benen maken het me soms wel wat moeilijk op dat vlak. Daarnaast leidt mijn linker hand ook soms wel een eigen leven en treedt hij soms wat te streng op. Bij Filly zijn soepelheid, ontspanning, een fijne aanleuning en het goed onderbrengen van het rechterachterbeen de grote werkpunten.

1.
Afbeelding
2.
Afbeelding
3.
Afbeelding
4.
Afbeelding
5.
Afbeelding
6.
Afbeelding
7.
Afbeelding
8.
Afbeelding

knooopje

Re: Herstart met 5-jarige ruin v Ferro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 20:30

probeer druk op 2 teugels te houden dus niet telkens stelling op met je binnenhand vragen,je hebt je binnenteugel telkens langer dan je buitenteugel,zo gaat je paard op 1 teugel lopen,vooral als je rechtuit rijd hou je paard dan recht,dus je handen netjes naast elkaar,en niet telkens aan die binnenhand plukken.
ik vind dat je een heeeel mooi paardje hebt,hij ziet er ook super verzorgt uit!

edith,probeer je buitenteugel ook af en toe te ontspannen!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 21:04

Wat een mooi paard om te zien en het lijkt me ook een heerlijke accomodatie om te rijden Bloos

Het beeld van de foto's vind ik niet zo prettig. Ik denk dat je ofwel te ver achterin je zadel zit, ofwel een te klein zadel hebt? Ik denk met name het laatste omdat je voor het oog ook in de weg zit met de beenwrongen, gezien je bovenbeen wat opengedraaid is. Je lijkt verder steeds wat achter de beweging van je paard te zitten ook. Je paard is volgens mij een heel fijn dier, maar loopt met te weinig impuls, hij moet meer bodem bedekken. Je paard zou ik graag meer over de rug zien. Met dit paard zou ik heel veel korte overgangen rijden en veel kleine wendingen om het achterbeen sterker te krijgen zodat hij kan sluiten en tot dragen kan komen. Probeer idd niet teveel met je handen te gaan regelen, het is zonde als je paard verkantelt. Het moeilijker buigen zul je imo moeten creeeren vanuit dat achterbeen dat sterker moet worden.

Ik vind het dus wel echt een leuk paard en denk dat je er een fijn beest aan hebt eens de revalidatietraining een eind gevorderd is. Met je basiswerk ben je iig goed bezig, de knopjes zou ik mooi even laten voor wat ze zijn Knipoog

pdjonghe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 08:11

Merci voor de opmerkingen. De opmerkingen over het zadel had ik enigszins verwacht. De kniewrongen zitten me niet in de weg en het zadel is zeker niet te klein voor mij. Ik ben wel nogal een stijve ruiter en heb nog veel moeite om ontspannen te kunnen zitten en bijgevolg om mijn benen ontspanning lang te houden. Er zit vooral veel spanning in mijn bovenbenen. Bijgevolg trek ik die wat op en dan volgen de opmerkingen over het zadel ... en terecht natuurlijk. Teugeldruk is inderdaad ook een groot issue. Het valt niet mee voor een scheve ruiter op een scheef paard, maar we doen ons best. Alle opmerkingen en tips zijn hierover welkom hoor!

En ja hoor, het is een heerlijke accomodatie om te rijden. Met dit gure weer is het een grote luxe om een binnenpiste te hebben. En aangezien het enkel pensionstal is, kunnen we rijden in alle rust, wanneer we maar willen, elke dag van de week. Het prijskaartje hoort er natuurlijk bij, maar we compenseren dat wel door de bus of de fiets te nemen Knipoog alles voor de paarden, nietwaar?

Ursy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 09:35

Wat jammer dat de foto's slecht zijn van kwaliteit, daardoor vinden ik het moeilijk te beoordelen. Wat me wel opvalt, is dat je je handen wat meer zou mogen dragen. Dus iet minder op hoogte van je bovenbeen en wat minder breed.
Volgens mij heb je een erg knap paard, ben benieuwd naar betere foto's!

Tess_Macho

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 10:25

Geen commentaar op je rijden.. Wou alleen even zeggen dat het echt een prachtbeest is!

pdjonghe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 08:55

Betere foto's volgen wel. Mijn fotograaf is nogal beginnend en ze kan nog niet zo goed overweg met de manuele scherpstelling van mijn lichtsterke 1.8 lens. Maar ja, al doende leert ze ... en ik natuurlijk ook. De opmerking over de handen heb ik al meer gehoord, maar ja, een gewoonte is snel aangeleerd, maar geraak hem maar eens weer kwijt. Die handen vallen nu nog mee, maar als er iemand goeie oefeningen, op of naast het paard, kent om mijn benen lang te leren laten, laat ze maar komen hoor.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 09:09

Nou goed dat je zo n flinke stap terug doet. Een 5-jarige zou in mijn ogen nog niet zozeer met wissels bezig mogen zijn (kan leuk zijn met een ruiter erop die weet waar hij/zij mee bezig is, spelenderwijs zo af en toe eens als ‘test’) maar inderdaad met de beginselen.
Echt super sensibel doet hij op de foto’s niet aan. Misschien is het meer zijn eigen schrikreactie omdat hij lange tijd gereden is terwijl hij aan alle kanten vastzat. Tja, vind je het gek dat het paard dan stress krijgt? Misschien ook teveel moeten doen in het verleden voor zijn kunnen.

Maar goed, nu moet jij het met hem doen.

Eerlijk gezegd vind ik alleen foto 7 een fijn beeld geven. Hij laat lekker los, jij laat lekker los en op jouw houding let ik even niet zozeer. Als je echt bezig bent om je paard nog zo te trainen is het in mijn ogen meer belangrijk dat jij hem niet in de weg zit; jouw houding komt later dan vanzelf wel. Op een paard dat niet loslaat of vol stress zit, kun je toch geen ideale houding aannemen..Op de andere foto’s zie je nog dat je het paard wel probeert in te buigen maar dat hij niet echt loslaat. Op foto 7 kan ik dat wel terugzien, hij laat jou meedeinen in zijn rug.
Je zegt dat je al goede momenten hebt.
Ga zo door; net zo lang tot dat hele moment een moment is zo lang je rijdt!

Veel succes, zo te merken weet je wel wat er verbeteren moet en ben je gewoon lekker ermee aan het werk! Oh ja, inderdaad een leuk paard!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 10:51

Leuk dier!!

Wat betreft de handen, hele goeie oefening, wat ik van mijn juf heb overgenomen. Je pakt 1 deel van een slofteugel, of een teugel. Deze doe je om het hals van het paard. Dan pak je met biede handen de teugel om de hals vast. Op deze manier heb je de handen voor, kunnen ze niet ver uit elkaar en houd je ze stil. Kunst is dan om je paard met kleine hulpen te begeleiden, want ruimte voor grotere hulpen is er gewoon niet. Ik heb hiet heel veel aan gehad, had eigenlijk hetzelfde probleem als jij hebt, maar ben er nu voledig van af.

mimi_hamesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 13:33

moooi paard Haha!

probeer de binnen teugel iets korter te nemen op de volte's je kan het zien op de laatste foto Knipoog

maar het ziet er verder heel netjes uit! Haha! succes

RolandHitze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 15:08

Oeh.. jammer van de slecht foto's!! Huilen
Het is volgens mij echt een plaatje.. ben benieuwd naar duidelijkere foto's! Haha!

Verder vind ik de foto's wel een fijn beeld geven.. inderdaad een beetje om de teugels denken. Knipoog
Veel succes nog met je paard!! Haha!

gigil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 15:50

leuk paardje, wat mij alleen opvalt is dat je heel erg je tenen naar buiten steekt.

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 19:09

leuk beestje,loopt opzich best lekker.
je hebt inderdaad erg veel je binnenhand erbij en je buitenteugel zie ik een keer slap hangen! en niet zon beetje op Knipoog
probeer meer op gelijk teugel te rijden,dat kan je berijken door