Romanov (Rubin Royal x Ramino) M1 dressuur @ work (training)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Odin

Romanov (Rubin Royal x Ramino) M1 dressuur @ work (training)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 15:55

Romanov is een inmiddels 6 1/2 jarige Oldenburger ruin van Rubin Royal x Ramino x Weltmeister, hij is 1.64 m hoog.
Ik heb hem inmiddels al weer 3 jaar en we starten M1 dressuur, met tot nu toe 5 behaalde winstpunten in deze klasse.
Daarnaast rijd ik sinds de zomer in de wekelijkse springles, hetgeen Rom héél erg leuk vindt.
Sinds november doe ik met hem de ORUN instructeurscursus op niveau 2.

Het is voor mij én hem erg moeilijk om wat meer opgericht te gaan lopen (in mijn geval zitten Knipoog ) dus ik houd me aanbevolen voor met name tips met betrekking hiertoe. Uiteraard is alle opbouwende kritiek welkom, ik kan wel tegen een stootje!
We zijn ook hard bezig om het neusje wat meer eruit te krijgen nu hij achter wat sterker aan het worden is. Dat lukt nog niet altijd, voornamelijk omdat ik hem die ruimte nog te vaak vergeet aan te bieden. Mijn ellebogen moeten dus echt vóór mijn lichaam gaan komen, en blíjven.
Ik ben benieuwd of jullie dezelfde dingen op de foto's zien als ik (het is altijd even slikken en erg confronterend jezelf in foto's weer terug te zien, maar ik ben niet banketstaaf en deel niet alleen de perfecte momenten met jullie Knipoog )

Dus, brand gerust los na het zien van mijn fotoserie!
De foto's staan op volgorde, van losrijden tot uitstappen.

Afbeelding1.

Afbeelding2.

Afbeelding3.

Afbeelding4.

Afbeelding5.

Afbeelding6.

Afbeelding7.

Afbeelding8.

Afbeelding9.

Afbeelding10.

Afbeelding11.

Afbeelding12.

Afbeelding13.

Afbeelding14.

Afbeelding15.

nikilover

Re: Romanov (Rubin Royal x Ramino) M1 dressuur @ work (training)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 15:59

mooi paard hoor,prachtig!Ik vind het er netjes uitzien,vind alleen niet dat hij nog opgerichter moet lopen,maar dat is mijn mening hoor Knipoog verder zie ik in de galop wel wat spanning,maar kan ook een momentopname zijn.(oja en probeer in de galop je tenen niet helemaal naar buiten te steken)

Liselot

Re: Romanov (Rubin Royal x Ramino) M1 dressuur @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 16:00

ontzettend leuk en aansprekend paard!

hij mag inderdaad nog wat meer bergop, heel veel (schijn)overgangen maken, dan worden ze achter sterker en actiever.
op een aantal foto's word je wat streng in je hand, dan zet je hem wat platter en komt hij richting je zadel. probeer ze toch "rechtop" en voor het zadel te houden.
wat je zitten betreft, dat doe je helemaal niet zo slecht! in de galop kom je wat uit het zadel, probeer dan je bekken te kantelen, dan wordt het zitten een stuk makkelijker Ja

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 16:09

@LiSSy: ik rijd inderdaad al veel overgangen en schijnovergangen om hem sterker en actiever te maken. Maar het is altijd goed daar aan te blijven denken.
Mijn handen zijn ook een minpuntje, voorheen had ik ze voortdurend plat in plaats van rechtop, inmiddels gaat het wel al wat beter maar zoals je hebt gezien nog lang niet altijd, het moet nóg meer een gewoonte gaan houden. En de handen voor het zadel houden inderdaad, dat is een goede tip.
Het klopt ook dat ik in de galop wat uit het zadel kom, ik ga er goed op letten dat ik mijn bekken dan kantel en op mijn kont blijf zitten.
Bedankt voor je tips!

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 16:13

Jeetje hij wordt met de keer lichter als ik weer foto’s van hem zie, vind hem wel weer een stuk vooruitgegaan zijn in zijn bespiering!

Ik heb/had dat probleem met mijn 6,5 jarige ook, met de oprichting. Ik moet van mijn instructrice dan ophoudingen maken op de buitenteugel, zodat hij zijn hoofd/hals omhoog doet. Zelfs wanneer hij dan zijn neus er erg ver uitdoet, dit komt vanzelf weer goed. Naast dit helpt het ook om overgangen te rijden als het kan is vooral de overgang galop-stap hier erg geschikt voor.

Succes ermee!

Rukaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 16:14

Wat een leuke schim is het toch Ja Lang geen topic van gezien!

Het geen wat mij opvalt is dat ie niet echt lekker lijkt los te laten. Hij spant te veel in de bovenlijn waardoor ie ook niet tot een de goede oprichting kan komen. Op de eerste paar galopfoto's vind ik m zelfs zn rug een beetje weg drukken en geeft ie volgens mij niet fijn na. Hoe vind je hem zelf voelen in galop?
Volgens mij moet je wat meer terug naar de basis, voorwaarts neerwaarts. Vanuit daar weer kleine stukjes oprichting vragen.

Ik vind jullie wel echt een hele leuke en passende combi. Heerlijk koppie heeft ie op die laatste foto!

tommie6600

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 16:18

Leuke schimmel.
Foto 3 vind ik de fijnste om te zien. Daarop zie je duidelijk dat je je handen dichterbij elkaar mag houden en wat hoger dragen. probeer je handen niet naar je buik te trekken maar hou ze op 1 plek en rechtop. Ook mag je de voeten ietsje meer naar binnen draaien maar dat is lastig. denk daar zelf ook nooit aan.
Verder een leuke combinatie en zo op de foto te zien een fijn paard om mee te werken. Oortjes er lekker om, aandacht voor de ruiter en ontspannen

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 16:18

Hij loopt regelmatig met de neus achter de loodlijn, zeker in het begin, dan mag je met je hand echt meer toestaan, probeer hem met losrijden eens met een langer teugeltje te rijden en geef hem wat vrijheid, dat is voor jullie beiden beter.

Hij is in gallop wel mooi bergopwaarts, maar zoals je ziet is hij dan ook niet meer achter de loodlijn. Een paard dat te diep loopt kan namelijk bijna geen goed ruggebruik en achterhandgebruik hebben.

Je zit zelf soms wat naar achteren, houd de ellebogen niet bij je en maakt je armen recht.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 16:25

MLoeser schreef:
Hij loopt regelmatig met de neus achter de loodlijn, zeker in het begin, dan mag je met je hand echt meer toestaan, probeer hem met losrijden eens met een langer teugeltje te rijden en geef hem wat vrijheid, dat is voor jullie beiden beter.

Hij is in gallop wel mooi bergopwaarts, maar zoals je ziet is hij dan ook niet meer achter de loodlijn. Een paard dat te diep loopt kan namelijk bijna geen goed ruggebruik en achterhandgebruik hebben.

Je zit zelf soms wat naar achteren, houd de ellebogen niet bij je en maakt je armen recht.

ik vind dat het paard niet ACHTER de loodlijn moet lopen, dat is niet goed
een beetje mag maar niet te veel. Hij loopt gewoon op de loodlijn maar dat is mijn mening
ik vind wel dat je iets meer je handen moet dragen

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 16:32

@ Jaggie:
Hij wordt inderdaad rap lichter van kleur, dit komt trouwens ook doordat hij geschoren is een paar weken geleden. Maar ja, wit wordt hij uiteindelijk toch wel!
Bedankt voor je tips, ik ga er eens mee aan de slag!

@ Rukaro:
Met name in de rechter galop heeft hij moeite met lekker over de rug te komen en na te geven (dit komt wellicht door mij hoor). Ik ben hier ook op cursus mee bezig dit te verbeteren. In de buitenbak, waar hij een poos niet meer geweest was, is hij sneller gespannen dan in de binnenbak overigens. Maar dit is geen excuus om er niet mee aan de slag te gaan hoor! Dus bedankt voor je tips. Bedankt ook voor je complimenten over ons als combi.

@ Tommie6600:
Je hebt helemaal gelijk wat mijn handhouding betreft, ik vind dat zó moeilijk en doe dat eigenlijk al veel te lang fout. Inmiddels ben ik (gelukkig!) wel zo ver dat ik er bij vlagen al aan denk, maar het moet natuurlijk een gewoonte gaan worden dus het is alleen maar goed als ik hierop gewezen wordt, dus bedankt!
Mijn voeten kunnen inderdaad ook wel wat bijsturing gebruiken, ik ga er op letten mijn tenen meer naar binnen te draaien. Voorheen was het overigens nóg erger, toen trok ik ook nog mijn benen op en had ik dus mijn tenen als laagste punt in plaats van mijn hakken. Ik ben blij dat dat in ieder geval op deze foto's al wat verbeterd is.

@ MLoeser:
Als ik Rom opstart heb ik hem over het algemeen altijd wat ronder ingesteld in zijn hals, waardoor zijn neusje wat meer achter de loodlijn zit. Naarmate hij warmer is stel ik hem wat hoger in en probeer ik zijn neus er heel bewust wat meer uit te rijden.
Je tweede alinea kan ik niet goed rijmen, je zegt eerst dat hij in de galop niet meer achter de loodlijn is (wat volgens mij dus inhoudt dat hij er met zijn neus vóór loopt) en direct daarna heb je het over een paard dat te diep loopt. Kun je dit misschien wat meer toelichten, want zoals het er nu staat heb ik er niet veel aan.
Dat naar achteren zitten vind ik persoonlijk wel meevallen, ik ben benieuwd of er meer bokkers zijn die dit net zoals jij vinden. Mijn armen rechtmaken lijkt me niet echt handig, want daardoor worden je armen/handen star in plaats van meeverend. Dat ik mijn ellebogen vóór mijn lichaam moet houden en de hoek in mijn armen moet vergroten is wel iets waar ik in mee kan gaan.

_Pasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 16:37

Wat een beauty Lovers

Ik ga met de rest mee wat betreft het commentaar. Af en toe meen ik wat spanning te zien in je handen/armen. Probeer ze mooi rechtop te houden en op tijd toe te staan.

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 16:59

@ _Pasja_:
Je hebt gelijk dat ik soms wat span in mijn handen/armen. Ik probeer er wel heel bewust op te letten maar zoals je ziet lukt me dat nog niet altijd. Bedankt voor je tip, ik ga ermee aan de slag!

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 17:38

Wat een prachtig paard Knipoog

Ik ga met de rest verder mee wat betreft het commentaar en probeer in de galop je tenen niet helemaal naar buiten te steken.

Zat ook even in je profiel te kijken, maar wat is hij snel licht geworden zeg Knipoog. Ik heb het ook met mijn schimmel die ik nu een half jaar heb. Toen ik hem kocht was hij rood/donkerschimmel en nu op zijn benen na heel licht. Jammer dat het zo snel gaat Tong uitsteken

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 17:40

Hij is inderdaad rap verkleurd, op de eerste foto's van toen ik hem ging proefrijden (3 jaar geleden hoor, dus op zich is het niet vreemd dat hij een stuk lichter is inmiddels) was hij nog staalgrijs en had hij nog een overduidelijke bles op zijn hoofd. Die kun je nu alleen nog maar terugvinden als je héél goed kijkt!

Ik zie in je profiel dat jouw schimmel ook een Duitser is (net als de mijne), en dat hij ook heel mooi kan flemen. Knipoog
Leuk dier heb je!
En ook grappig is, dat jij eigenlijk helemaal geen schimmel wilde. Hier precies hetzelfde! Maar ik heb er nog geen seconde spijt van gehad hoor. Haha!

zasread

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 20:22

Ik heb het commentaar allemaal nog niet doorgelezen, dus sorry als ik dingen herhaal Bloos

Eerst wil ik zeggen dat ik Rommie er super goed uit vind zien en dat hij nu wel echt heel wit wordt Knipoog

Verder valt het me op dat je veel wisselt van houding in het zadel, de ene keer zit je wat voorover, dan hang je weer erg achter over. Dit stoort het beeld, maar volgens mij ook Romanov.

Zoals je zelf ook al wat aangegeven had zou ik je handen wat meer gedragen en verder naar voren willen zien. En de pianohandjes he Knipoog maar ik geloof dat dat er een beetje ingesleten zit bij je Knipoog

Verder blijf ik jullie echt een super leuke combi vinden! Volgens mij gaat het met die cursus wel goed komen Haha!

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 20:29

@ Zasread:
Bedankt voor het compliment over Rommie, hij wordt inderdaad behoorlijk wit opeens.
Wat mijn houding betreft heb je inderdaad een punt, het is in galop erg moeilijk om constant te blijven en niet voorover te gaan zitten, in de draf gaat me dat wat beter af normaal gesproken.
Die pianohandjes zijn inderdaad erg moeilijk voor mij om af te leren, hoewel het bij vlagen echt al wel lukt. Maar iets wat je al jaren en jaren verkeerd doet is nogal moeilijk af te leren, zo blijkt. Maar het kan geen kwaad me er nog eens op te wijzen, wie weet helpt het!

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 09:11

Zie dat ik vergeten ben op iemand te reageren, alsnog dus maar:

@ Nikilover:
Wat betreft de oprichting kan ik het niet met je eens zijn (en dat wordt ook op mijn protocollen door de mensen die er echt verstand van hebben, de jury's, beaamd), hij moet echt meer opgericht gaan lopen en meer gaan rijzen uit de schoft. Zijn bespiering is op de overgang van zijn schoft naar zijn hals ook nog niet heel erg ontwikkeld.
Wat de galop betreft heb ik al een reactie gegeven op andere forummers.

Ursy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 09:30

Erg leuk om Romanov weer eens aan het werk te zien. Hij ziet er knap uit en ook wordt hij steeds witter. Het rijden ziet er fijn uit, punten waar je aan moet werken geef je zelf al aan.
Waar heeft hij moeite mee in de proeven?

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 09:59

In de proeven heeft hij voornamelijk moeite (of ik natuurlijk!) met het wat meer opgericht lopen waardoor zijn hals mooi uit de schoft gaat rijzen. Ook loopt hij in de kleinere figuren (m.n. de voltes 10 meter) snel wat te diep. Mijn middendraf kan ook nog flink verbeteren, ikzelf heb veel moeite met het volhouden van deze gang gedurende de hele diagonaal, en vooral doordat ik moet doorzitten en daardoor snel mijn balans wat kwijtraak.

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 16:01

Verder niemand meer nuttige tips waar ik mee aan de slag kan?

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 16:35

Wat een prachtig paard! Je rijdt hem erg netjes. Misschien heb je wat aan deze tips:
* Op foto 9 krijg ik het idee dat je hem voor iets te veel tegen houdt. (Wellicht een overgang) probeer dit eens op je zit te doen.
* Tenen naar binnen!
* Het staat wat netter als je je handen wat verder van je lichaam af plaatst, bijvoorbeeld bij foto 13.
Maar let wel: jullie zijn een geweldig leuke combi om te zien! Jullie komen er wel... Lachen Veel rijplezier!

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 16:41

Ik vindt het ook een plaatje om jullie samen te zien. De punten die ik zou geven:
* Denk om de troefheid in de handen, hij moet niet nog meer oprichten, ik vindt hem eigenlijk een beetje wegvallen op de foto's. Maar dat is het nadeel van foto's...
* Wat voor bit gebruik je precies? Ik zie er steeds een deel van naar buiten komen, komt dit doordat je steeds naar binnen toe vraagt? Anders zou ik naar een maatje kleiner gaat kijken of naar bitringen, want hem door zijn mond heen en weer halen is niet echt fijn.
* Voor de rest vindt ik het er aardig uitzien, zijn rug drukt hij nog iets weg (momenten) dit kan je verbeteren door je handhouding...

Jullie komen er wel...

brennie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 16:44

Wat een gaaf paard Vingers aflikken Misschien helpt t om meer te gaan zitten niet naar beneden te kijken naar je mooie paard maar naar voren. Ik merk bij mezelf dat ik dan ook meer ga zitten gelijk! Probleem van de armen, teugels korter, dan houd je vanzelf je ellebogen voor je lichaam. als je dan mee wilt geven hoef je je handen maar een klein stukje naar voren te doen.
Verder heel veel succes met dit mooie paard!

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 00:24

@ Brennie: dat zijn goede tips, ga ik mee aan de slag, dank je wel!

LadyJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 08:23

Wat een prachtig diertje! En loopt ook lekker zo te zien.. Qua lopen van het paardje heb ik niks aan te merken. Op je zit kan ik je mssn wel wat tips meegeven. Probeer je hakken net wat verder naar beneden te drukken en je tenen wat meer naar voren te laten wijzen. Op sommige foto's heb je een hele goede arm/handhouding, maar zie soms ook dat je rechte/diagonale verbinden van bit-hand-arm-elleboog wordt verstoord doordat je je hand iets kantelt en soort 'piano'handje krijgt. Maar dit zijn echt maar de puntjes op de I in mijn ogen. Volgens mij heb je hem lekker voor elkaar! Succes met het in ontvangst nemen van al je winstpunten!!!