Ik zit met een behoorlijk probleem met mijn paard, en omdat onze ideen langzaam maar zeker opraken hoop ik hier nog een goede tip op te doen. Zit er eerlijk gezegd behoorlijk mee in mijn maag....Ik zal proberen het zo goed mogelijk uit te leggen, wat ik heel moeilijk vind zo via het toetsenbord dus als er vragen zijn hoor ik het graag.
De situatie is als volgt:
Het paard waar het om gaat is groot, sterk, weet vooral ook dat hij sterk is. Het is een ruin van 8 jaar. Paard komt dagelijks enkele uren buiten, wordt daarnaast bijna dagelijks gereden of gelongeerd. Tuigage is in orde, paard wordt zelf regelmatig gecheckt en is ok. Ziet er verder ook prima uit, zeer goede conditie en vriendelijk dier. Lekker wakker maar eerlijk.
Ikzelf heb toch wel aardig wat rij-ervaring, ben redelijk handig en zit hem (meestal) niet in de weg. Minpunt voor mij bij dit paard is dat ik niet heel groot ben. Dat geeft meteen een deel van het probleem weer, hij trekt mij namelijk uit het zadel, dus uit balans. Het paard weet dat hij dat kan en dat ik daar weinig tegenin kan brengen. Ik heb de keuze tussen loslaten, of vasthouden en naar voren worden getrokken, beide manieren hoeft hij niet veel meer te doen

Waar ik op dit moment tegen aan loop is het volgende:
Het paard kan zeer goed lopen, we werken dan ook aan de zijgangen en zijn vooral bezig met schakelen, sterker maken en steeds meer richting de verzameling te rijden. Nou loopt hij over het algemeen wel op de loodlijn, en is wel stil in het hoofd en mooi gedragen, MAAR net het laatste stukje in de kaak wil hij niet loslaten. Het beeld blijft dan steeds een beetje 'gedwongen' uitzien en het gevoel is ook niet geweldig. Vaak probeert hij er weer onderuit te komen door met de neus naar voren te 'duwen' wat ik niet tegen kan houden.
Losrijden doen we altijd netjes over de rug, buiging naar beide kanten en hij krijgt rustig de tijd om op te warmen. In het oppakken maak ik veel overgangen, verder probeer ik telkens als hij sterk wordt stelling te vragen (een klein beetje) om hem net wat makkelijker los te laten.
Ondanks dat we hier echt al lang mee bezig zijn blijf ik telkens tegen dat laatste stukje aanlopen. Niet fijn voor mij en niet voor het paard.
Ik heb een goede instructrice die mij zeker wel verder helpt, iemand anders zoeken is dan ook geen optie, ik ben erg blij met haar. Evengoed hoop ik dat er iemand een goede tip heeft die ik kan proberen en misschien wel de sleutel naar de oplossing biedt
Nogmaals, vragen staat vrij, alles is welkom....ik weet t soms echt niet meer!
En bedankt voor t lezen van het lange verhaal!
) heel goede ervaringen met LDR rijden (onder erg goede begeleiding), eerst voorwaarts neerwaarts helemaal losrijden en daarna toewerken naar een heel rond paard aan de voorkant (daarbij overigens niet door weerstand heen trekken!)
wel in het paard. Heeft verder onwijs veel geduld en blijft er ook constant op hameren dat ik zeer streng maar wel eerlijk moet zijn. En dat ik niet alles in een keer moet willen oplossen (ben maar een heel klein beetje perfectionist gelukkig haha)