Tips leren benen lang maken..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kiimmiie

Tips leren benen lang maken..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 11:13

Hallo allemaal,

Gister waren er foto's gemaakt en had het idee dat ik zelf heel netjes op mn paard zat..
Ik zit dus super kort met mn beugels en trek heel erg mn benen op.
Hebben jullie tips voor mij?
Zonder beugels rijden ga ik nu proberen maar dit word heel lastig aangezien mn paard onwijs hobbelt
met doorzitten en me houding helemaal vresselijk is..

Word er echt onzeker van..

Afbeelding

Op dit plaatje lijkt mn zadel niet goed te liggen maar zie ook dat het dekje eronder is geschoven en
ik net ga staan op de foto.. Vandaar het vertekende beeld maar hij ligt gewoon goed...

_iDj_

Re: Tips leren benen lang maken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 11:24

Probeer duidelijk je balans te vinden op je beugels. Als je zo rijdt, kan je bijna geen evenwicht op je beugels houden (zonder evt. te klemmen met je benen). Je kan proberen eens te gaan staan in je beugels (recht omhoog) en terwijl je dat doet, proberen je benen zo lang mogelijk te maken. Voor je gevoel sta je met je bovenbenen op alleen het dikste stukje van je voeten (waarmee je in de beugel staat), je hakken heb je geen steun aan, omdat die losjes naar beneden hangen.

Als je echt goed evenwicht hebt, kan je op ieder moment van een pas gaan staan in je beugels. Dit kan je ook nagaan door eens ipv sta-zit-sta-zit-enz. sta-zit-sta-sta-zit-sta-zit-enz. te doen.

Spreek anders eens een zitles met je instructrice af (aangezien je ook aangeeft problemen te hebben met doorzitten op je paard).

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 11:28

Ik vind je zadel te ver naar voren liggen, de zweetbladen komen over de schouders wat niet prettig is voor je paard.
Om je benen lang te maken is idd je voeten uit de beugels een prima oefening.
Probeer dit eerst eens met alleen instappen, je zult merken dat op het moment dat jij je voeten in de beugels wilt doen je beugels veel te hoog hangen. Knipoog
Als je je paard op een langzaam tempo laat draven geven ze ook lang zo hoog niet op waardoor jij niet hotst en botst in het zadel.

kiimmiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 11:30

@ _iDj_
Bedankt voor de tips..
Dus je bedoelt dat je een soort van staat in je beugels en tegelijkertijd je hakken uit drukt?

@ _Saida_
Ik zei in het topic al dat mn zadel niet goed lag..
Dus eerst even goed lezen voordat je comentaar geeft. =)

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 11:37

kiimmiie schreef:
@ _iDj_
Bedankt voor de tips..
Dus je bedoelt dat je een soort van staat in je beugels en tegelijkertijd je hakken uit drukt?

Ja.. Eigenlijk net zoals het 'sta' met je lichtrijden, alleen dan dus blijven staan. Dus je staat dan recht boven je paard.
[Mocht je nl wel op je tenen gaan staan met je hakken dus omhoog, is het met een beetje ruimbewegend paard onmogelijk in evenwicht te blijven staan zonder te klemmen.]
Je kan op die manier even tijd besteden aan je benen (en hakken) goed leggen om het juiste gevoel te krijgen.
Zodra dit goed wil, kan je proberen of je het gevoel tijdens het staan en weer zitten (lichtrijden) kan behouden.

Je benen moeten hier dus ook goed onder je lichaam blijven, anders kan je ook niet staan zoals hierboven verteld.

ceso

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 16:00

Ik had hier ook erg last van.

Toen had ik met mijn instructrice afgesproken dat iedere keer dat ik mijn hakken optrok, ze dat meteen zou zeggen. Op een gegeven moment wilde ik haar voor zijn en begon ik er zelf ook heel erg op te letten. En iedere keer tijdens het rijden dacht ik er weer aan: hakken naar beneden!!

En nu heb ik er bijna geen last meer van Haha!

Misschien kan je een keer iemand vragen die er ook heel erg op let, zodat je er zelf ook heel bewust mee bezig bent..

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 16:57

Wat mij het eerste opvalt op de foto is dat je je bekken niet naar achteren kantelt, daardoor kun jij niet stil zitten en moet je klemmen met je benen om in evenwicht te blijven, waardoor weer je knieen omhoog gaan. In plaats van je te focussen op je benen, zou ik gaan werken aan het kantelen van je bekken waardoor je meer op je zitbeenknobbels gaat zitten. Als je daar gaat je evenwicht op kunt bewaren kun je je benen af laten hangen. Dat hangt met elkaar samen.
De kans bestaat dat het zadel (ik kan het niet heel goed zien op deze foto), doordat het te ver naar voren ligt, niet meehelpt aan jouw houding. Het zadel kantelt wat naar achteren waardoor jij je bekken meer naar voren moet houden om in evenwicht te kunnen blijven. Ook dat hangt met elkaar samen.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 17:01

Probeer eens een zoekfunctie te gebruiken dan kom je via links op heel veel topics uit met allemaal goede tips.
Ik tem.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 17:03

als je je beugels wat langer doet en er heel erg op let of je je hakken uitdrukt misschien dat dat helpt
ik heb een keer een half uur op 1 ding gelet en daarna ging het automatisch (misschien bij jou wat sneller of langzamer)

kiimmiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 17:59

Bedankt voor de tips.. Heb vandaag mn beugels langer gemaakt en ook de tip gekregen om mn knien te klemmen.....

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 08:37

kiimmiie schreef:
@ _Saida_

Correct me if I'm wrong, maar volgens mij staat het volgende in je eerste berichtje;

kiimmiie schreef:
Op dit plaatje lijkt mn zadel niet goed te liggen maar zie ook dat het dekje eronder is geschoven en
ik net ga staan op de foto.. Vandaar het vertekende beeld maar hij ligt gewoon goed...

Wie leest er hier nu niet goed? Knipoog

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 08:40

deken dat je met je voeren op de grond staat?
Ademhalen naar je buik en liever naar je voeten?

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 08:47

_Saida_ schreef:
kiimmiie schreef:
@ _Saida_

Correct me if I'm wrong, maar volgens mij staat het volgende in je eerste berichtje;

kiimmiie schreef:

Wie leest er hier nu niet goed? Knipoog

hihi, ik ging ook al terug lezen bij jou reactie Tong uitsteken

maar naar mij idee ligt t zadel te ver naar voren. dus zoals al gezegd werd ook over de schouder.
ook lijkt t op deze foto dat het zadel achter los komt van de rug..... (als jij nu weer gaat zitte klapt het zadel mee trug in de rug vh paard)

maar als ts vind dat t goed ligt......

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 02:46

Kaka schreef:
Wat mij het eerste opvalt op de foto is dat je je bekken niet naar achteren kantelt, daardoor kun jij niet stil zitten en moet je klemmen met je benen om in evenwicht te blijven, waardoor weer je knieen omhoog gaan. In plaats van je te focussen op je benen, zou ik gaan werken aan het kantelen van je bekken waardoor je meer op je zitbeenknobbels gaat zitten. Als je daar gaat je evenwicht op kunt bewaren kun je je benen af laten hangen. Dat hangt met elkaar samen.
De kans bestaat dat het zadel (ik kan het niet heel goed zien op deze foto), doordat het te ver naar voren ligt, niet meehelpt aan jouw houding. Het zadel kantelt wat naar achteren waardoor jij je bekken meer naar voren moet houden om in evenwicht te kunnen blijven. Ook dat hangt met elkaar samen.

Precies. En verder: als je je hakken optrekt, zoals op de foto te zien is: probeer eens om niet steeds je hak uit te drukken maar om met je tenen omhoog te rijden (wat alleen lukt als je in balans zit, zie quote) en als je je knieën optrekt, zoals ik Bloos , zorg ervoor dat je beenspieren langer worden met iets van pilates ofzo. Is sowieso erg goed voor je houding.

JorindaLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 12:08

Ik heb altijd er steun aan als ik een voorbeeld in mijn hoofd neem, zoals ik als kleuter in de lessen leerde dat er bijvoorbeeld 300 kilo aan je voeten hangt, dat werkt echt het is heel raar maar bij mij werkt het wel! Als ik er op let teminste, verder zou ik niet weten wat je nog zou kunnen doen, dus succes Knipoog