De verkeerde manier?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jewell

De verkeerde manier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 19:37

Hallo,

Ik ben een manegeruiter en was net zoals velen anderen in het begin goedgelovig en was ervan overtuigd dat de manier hoe het aangeleerd werd ook de beste was. Nu ben ik wat ouder geworden en heb inmiddels al 3 maneges versleten, en meer liggen er niet, op een na die voor mij echt onbetaalbaar is. Waar ik nu rijd wordt er geduldig en vriendelijk met de pony's en paarden omgegaan, al stuit ik op een ding en dat is het 'aan de teugel' rijden. Er wordt gigantisch veel aandacht aan besteed, vaak de hele les. Nou reed ik eerst altijd op een fries, die reed ik dan lekker voorwaarts met veel voltes en buiging, en dan na een beetje spelen en vragen met mijn handen ging het koppie netjes omlaag. Nu ben ik eens een andere pony gaan rijden, welke niet zo netjes en voorbeeldig loopt als de fries. Ze sloft een beetje en loopt het liefst met haar hoofdje in de lucht. Wat betekent dat ik wat meer aan het werk moet. Na goed losrijden en veel overgangen en buiging vragen tilt ze haar beentjes al netjes op, maar het hoofdje blijft nog lekker daarboven. Ik heb dan ook het gevoel dat ze niet helemaal los loopt over haar rug. Ze laat me ook niet zitten en drukt hem een beetje weg. In plaats van daaraan te werken, liet mijn instructrice me stilstaan. Om dan druk te zetten op de teugels, best wel hard, om zo uiteindelijk haar hoofdje omlaag te trekken. Haar woorden: ''Uiteindelijk merkt ze zelf wel dat het vervelend is en zal ze haar hoofd omlaag houden.''

Is dit niet totaal de verkeerde manier? Ten eerste vond ik het vreemd dat ik stil moest gaan staan, want dan kan het nageven toch nooit vanuit de achterhand komen? Bovendien is het volgensmij ook niet de bedoeling dat het paard gaat nageven omdat hij de druk vervelend vind, nageven moet toch een teken zijn van ontspanning? Ik heb aangegeven dat ik het nageven liever in stap of draf oefende, maar nog steeds vertelde ze me dat ik druk moest geven. Een beetje spelen en vragen vind ik dan normaal, maar toen zij het me voordeed trok ze vrij hard. Uiteindelijk was dan het koppie omlaag. Mij is ook verteld dat er maar weinig mensen zijn die de pony nageeflijk kunnen rijden, wat voor mij een motivatie is om haar vaker te rijden en te proberen op een zachtere manier wat ronder te krijgen.

Ik vroeg me af, vinden jullie deze manier verkeerd? En hoe rijden jullie je paard nageeflijk? Het gevoel begin ik aardig te krijgen, maar wanneer ik op moeilijkere pony's rijd lijkt het verdwenen. Ik vind deze merrie echt een schat van een beest en rijd er dan ook erg graag op, maar ik zou graag wilen dat ze wat losser over de rug liep, zodat doorzitten ook weer mogelijk word.

Ik weet niet of het hier goed staat, en ik zeg ook niet dat ik een voorstander ben van deze manier. Gelieve dus niet op mij af te geven, het is enkel de manier hoe ze het ons probeert aan te leren. De instructrice zelf beschikt over een dressuurstal en heeft al vrij veel paarden hogerop gereden. Het is niet dat ik wil zeggen dat ze dus wel weet wat ze doet, alleen om aan te geven dat het dus geen ongediplomeerde amateuristische prutser is, neem ik aan.

Groetjes,
Joyce.

Edit: Met spelen met de teugels bedoel ik dus ophoudingen, en geen irritant gezeur in de pony's mond Lachen

Fem_daf

Re: De verkeerde manier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 22:56

Ik vind dat jouw eigen manier echt heel goed is.

Ik heb zelf ook een instructeur gehad die de mening van jouw instructrice deelde, gelukkig heb ik een eigen paard en kon ik gewoon weigeren om t op zijn manier te doen.

Zelf vind ik ik dat nageeflijkheid uit ontspanning komt. Mijn paard wordt pas los in galop, dit doe ik dan ook vroeg in de training.
Een manege paard is natuurlijk anders. Ze worden door meerdere personen gereden op verschillende manieren. Mijn ervaring is dan ook dat het moeilijker gaat om deze paarden echt nageeflijk te krijgen. Maar het is niet onmogelijk!

Kan je niet een keer buiten de les om met haar praten en ideeën uitwisselen? Misschien staat ze wel open voor jouw aanpak en mag je het proberen. Kan je pony's huren op jullie stal? Dan kan je een keer een uurtje zelf proberen en kijken hoever je komt.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 09:05

dag Joyce,

ik kan me je verwarring goed voorstellen, en ik vind het heel goed dat je het hier aan de orde stelt.

Het lijkt me inderdaad het beste om eens uitgebreid met je instructrice hierover van gedachte te wisselen.
En dan niet zittend op een paard terwijl er nog meer mensen aandacht nodig hebben, maar even apart, terwijl er tijd voor is.

Want het kan heel goed zijn dat je instructrice je inderdaad iets nuttigs wil bijbrengen.
Wat je beschrijft doet me een beetje denken aan de manier waarop Ernest van Loon een paard het begrip van de 'weerstandbiedende hand' bijbracht. En het doet me ook wel wat denken aan wat NH'ers met grondwerk doen.

Helaas moet een paard vaak als het ware 'vanzelf' nageeflijk worden. Tijdens het rijden van voltes, overgangen. Niet altijd de beste omstandigheid voor een paard om iets te leren.
En ja, natuurlijk moet nageeflijkheid van achteren komen. Maar als een paard niet weet hoe hij dat aan de voorkant moet verwerken ontaardt het 'van achteren naar voren rijden' al snel in gesjor en getrek - en zeker niet in fijne nageeflijkheid.
Het kan heel goed zijn dat je instructrice je heeft willen bijbrengen hoe je een paard kunt léren om nageeflijk te zijn op lichte druk, zonder de hektiek van de voltes, de overgangen, de beweging. Daar is op zich niets mis mee, mits in alle rust en goed uitgevoerd, zodat het paard er iets positiefs van léért. Of dat in jouw geval goed heeft uitgepakt weet ik niet. Het is vaak de hektiek van een les waar niet voldoende tijd is om in alle rust uit te leggen wat de bedoeling is, de achterliggende gedachte. In een les wordt vaak vooral gedáán - er is geen dialoog. Een dialoog die juist zo nodig is, om goed te kunnen begrijpen waar het om gaat.

De moraal van dit verhaal? Ga eens lekker met je instructrice praten, buiten de les om!
Succes en happy horsing!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 02:51

Jouw manier is zowieso goed en de filosofie erachter ook (dat nageeflijkheid vanuit de achterhand moet komen), maar die van je instructrice niet perse fout, als ze echt zit te trekken wel ja maar weerstand bieden hoeft niet fout te zijn.

Ten eerste denk ik dat de pony die je gereden hebt geleerd heeft om het zichzelf prettig te maken, meestal is dat niet wat jij als ruiter wilt zien. Als een manegepaard eenmaal zo'n patroon heeft is het erg moeilijk om daar verandering in te brengen, zeker als hij steeds door verschillende ruiters wordt gereden.

Ik denk dat het idd slim is om eens met je instructrice te praten, laat haar maar uitleggen waarom ze wil dat je het zo doet. Stel vooral alle vragen die je hier ook hebt gesteld en laat je niets om de mouw spelden, blijf doorvragen tot je een bevredigend antwoord hebt.

Wbt het probleem zelf; Elk paard is anders en ze reageren niet allemaal op dezelfde knopjes, je zou dus eens een ander knopje kunnen proberen.
Het ene paard geeft na als je speelt met de teugel maar sommige paarden houden daar helemaal niet van en gaan dan juist met hun neus in de lucht lopen.
Probeer eens je hand stil te houden met een klein beetje tegendruk, dus niet trekken maar je teugel op spanning houden. Sommige paarden moet je juist op je been aan de teugel rijden en dat kun je ook eens proberen, flink bijdrijven, met je teugels wat verschillende dingen proberen, heel licht contact, juist wat zwaarder of spelen. Met je been kun je hetzelfde varieren.

Succes is niet gegarandeerd omdat je niet de enige bent die haar rijd en zij wss al lang deze methode gebruikt om er onderuit te komen. Iig veel succes!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 07:19

Ik wou eenzelfde reactie plaatsen als die hierboven, maar dat is dus niet nodig: Beide manieren zijn goed mits ze correct worden toegepast, maard dat kunnen wij zo niet beoordelen.
Ga inderdaad even een gesprek aan met je instructrice over het hoe en waarom van de methode die ze je bij wilt brengen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 10:27

ik rij hier regelmatig langs de manege. Een keer ving ik op wat er gezegd werd door de instructrice

"Wat schetst mijn verbazing?? NIEMAND rijdt met aanleuning"

Waarop iedereen begon te sjorren en trekken

"Ja dat is al stukke beter zo"

maneges zijn níet de plek om te leren wat de beste manier van huisvesten, voeden, omgaan etc met paarden is. Eerder het tegenovergestelde....

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 12:29

Mijn instructeur liet me ook altijd halthouden om uit te leggen hoe ik het paard aan de teugel kon krijgen, paard ging vaak al in de krul staan als hij er aan kwam lopen....met als gevolg dat ik daar niet geleerd heb hoe ik een paard nageeflijk kon rijden.

Ik vind het goed als je kritiek hebt op de manier waarop er les wordt gegeven, dat zouden veel meer manegeruiters moeten doen. Ik zou zoals eerder is aangegeven eens met je instructrice hierover van gedachten wisselen. Wat is haar reden om je het op deze manier aan te leren/uit te leggen?

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 12:37

Wanneer je instructeur je vraagt halt te houden, om zo aan je paard onspanning te vragen, is dit nooit fout. Alleen ik ben niet zo'n voorstander van onstspanning te eisen! En vindt hier wel een verschil tussen zitten.
Maar gelukkig ben je er zelf al mee aan het werk.
Ik denk dat je inderdaad met je instructrice moet gaan praten, en uitleggen wat jij er van vind, en samen een tussen weg vinden.
Ook is het moeilijker om dit alles in éen les voor elkaar te krijgen, en begrijp me niet verkeerd. Maar waneer je een eigen paard hebt kun je er meer aandacht aan besteden. Dus alles rustig aan opbouwen.
Op maneges wordt ''vaak niet altijd'' de ene ruiter na de andere op een paard'pony gezet, en dus ook iedere keer weer anders bereden. Dus het kan best voorkomen dat deze in jou toedoen, alleen nog maar op die manier reageert.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 16:16

Arabesk schreef:
ik rij hier regelmatig langs de manege. Een keer ving ik op wat er gezegd werd door de instructrice

maneges zijn níet de plek om te leren wat de beste manier van huisvesten, voeden, omgaan etc met paarden is. Eerder het tegenovergestelde....

Je scheert wel lekker alles over een kam.

Ik ben al op veel manege's geweest en idd zijn er veel waar het er zo aan toe gaat maar er zijn er ook veel waar er wel op een goede manier les wordt gegeven. Manegepaarden zijn ook niet altijd van die dooie lifters zoals vaak gezegd wordt, ik heb er al vele gezien die heel fijn aan de hulpen stonden. Er zijn ook genoeg manegehouders die op een bepaalde manier betrokken zijn bij de sport en meestal is dat een goede zaak voor het bedrijf.

SanneTilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 16:33

Ik vind het erg goed dat je er zelf zo over nadenkt en niet zomaar doet wat je instructrice zegt!
Zelf ben ik ook geen voorstander van halthouden en dan druk geven. Natuurlijk knikt een paard dan na een tijd wel in, maar dit is zeker geen nageeflijkheid, gewoon een houding waarin je hem dan dwingt.
Zoals hier ook al eerder gezegd is, komt nageeflijkheid van ontspanning. Daarbij moet je je paard wel goed voorwaarts rijden.

Zelf rijd ik mijn paard altijd eerst goed voorwaarts dmv veel overgangen, en als ik het gevoel heb dat ze zelf naar voren wil, dan ga ik afwisselend mijn handen openen en sluiten. Door het sluiten geef je dan een beetje druk, en vervolgens open je ze weer. Zo ben je dus aan het spelen in de mond. Mijn paard wordt hierdoor vanzelf nageeflijk. Dat kan wel even duren, maar dat vind ik niet erg, het resultaat is dat ze uiteindelijk ontspannen loopt en zelf loslaat in haar hele lijf.
Met een manegepaard zal het niet meevallen om in een uurtje les je paardje echt los te krijgen, maar ik vind het nogmaals erg goed dat je het zo wilt proberen. Blijf kritisch, dan leer je het meeste.
Succes!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 17:24

anneliesdj schreef:
Arabesk schreef:

Je scheert wel lekker alles over een kam.

Ik ben al op veel manege's geweest en idd zijn er veel waar het er zo aan toe gaat maar er zijn er ook veel waar er wel op een goede manier les wordt gegeven. Manegepaarden zijn ook niet altijd van die dooie lifters zoals vaak gezegd wordt, ik heb er al vele gezien die heel fijn aan de hulpen stonden. Er zijn ook genoeg manegehouders die op een bepaalde manier betrokken zijn bij de sport en meestal is dat een goede zaak voor het bedrijf.

maneges waar paarden voornamelijk binnen staan in boxen vallen daaronder

ik heb een lijst met paardvriendelijke maneges, en die is schrikbarend kort!

http://paardvriendelijk.webs.com

't is dat ik hier en daar een Belgische manege heb toegevoegd

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 17:51

Jewell, ik ben het helemaal met jouw manier eens en niet met die van die instructrice.
Helaas zie je die theorie van die instructrice nog in het grootste gedeelte van paardenland, is mijn persoonlijke ervaring. Verdrietig
Ik vrees dat er met mensen met zulke ideeen niet echt te praten valt. Ze hebben het zo geleerd en de tradities zijn hoog. Clown Ook mijn persoonlijke ervaring.

Jammer dat veel mensen, die zich wel bewust zijn van enige paardvriendelijkheid soms alleen maar op maneges terecht kunnen, omdat ze bv. geen eigen paard kunnen aanschaffen. Soms moet je dan wat, dat begrijp ik.

Arabesk, ik deel jouw mening over maneges m.b.t. de manege die ik ken in mijn omgeving (wat er behoorlijk wat zijn).
Ik heb ook even op die website gekeken en verbaas me over het feit dat er bij mij om de hoek een manege zit met 5 sterren, die voor de pony's nog steeds stands hebben. Waar ze dag en nacht in staan, de arme beesten. Ze zijn dan ook spuugchagerijnig. Clown

Hoe kan die manege (die al jarenlang stands heeft) dan alsnog die sterren krijgen?
Overigens hecht ik ook weinig waarde aan sterren. Het gaat idd om het comfort van de ruiters, niet om het comfort van de paarden. Verdrietig
Want owee, als men daarvoor een sterrensysteem zou ontwikkelen. Tong uitsteken
(Maar die heb ik dan maar in mijn eigen hoofd zitten en ik ken niet een 5-sterren manege met paardvriendelijke voorwaarden ).

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 20:50

Arabesk schreef:
maneges waar paarden voornamelijk binnen staan in boxen vallen daaronder

ik heb een lijst met paardvriendelijke maneges, en die is schrikbarend kort!

http://paardvriendelijk.webs.com

't is dat ik hier en daar een Belgische manege heb toegevoegd

?? Dus waar paarden in boxen staan leren ze de leerlingen dat ze moeten trekken om aanleuning te krijgen?? Wat een rare gevolgtrekking. Hoe kun je een manegebedrijf hebben als je paarden niet in boxen mag zetten?
Je wilt zeker dat pennymeisjes van 8 en stadse kakkers lekker de wei in gaan om hun paardje tussen 30 andere vandaan te plukken, zal een mooie chaos worden.

Petraa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 12:47

Ik ben het ook met je eens.
Bij de manier waarop je instructrice het paard netjes wil
laten lopen loopt hij inderdaad niet ontspannen en wordt
in de krul getrokken. Ik zou het lekker op je eigen manier doen!

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 14:15

anneliesdj schreef:
Je wilt zeker dat pennymeisjes van 8 en stadse kakkers lekker de wei in gaan om hun paardje tussen 30 andere vandaan te plukken, zal een mooie chaos worden.

Euhm.. bij een flink aantal maneges waar ik gereden heb moesten we inderdaad voor de les een bemodderd paard uit de wei plukken. Met opdringerige andere paarden om je heen, pony's die zich niet lieten pakken etc. etc.

Net het echte leven hè. En precies wat ik zou willen als manegeruiter. Namelijk het gevoel dat je leert wat het leven van en met een paard inhoudt. Dan moet je alleen wel een uur voor de les aanwezig zijn.

Gisteren was ik toevallig op een manege waar de paarden idd niet buiten komen en men 10 minuutjes voor de les bij het paard aankomt, deken eraf, borsteltje erover en zadelen maar. Ik vond het uitermate triest dat mensen die daar 10 jaar paardrijden bij een hoefbevangen paard staan te kijken en zeggen: "oh wat leuk, hij staat helemaal met zijn beentjes naar voren". Om maar wat te noemen...

Op een goede manege staan de paarden voorop en daar pas je je als ruiter op aan en leer je van. Niet paard even in de krul trekken omdat men denkt dat de ruiter dat wil maar desnoods een uur lang en laag alleen maar stappen en draven om het paard ontspannen te krijgen. Minder spectaculeir voor de ruiter maar wel een goede leerschool.

Charly05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 17:12

ik rijd op een manege waar je minimaal 30 min van tevoren aanwezig moet zijn. Ik ben meestal ruim een uur van tevoren aanwezig

Daniellejody

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 22:17

Wij hebben een manege waar je je eigen pony mee moet nemen dus geen gezeik met manege pony's etc.
Vind ut sowieso zielig sommige manege ponys lopen wel 4 uur achter elkaar , ik zeg niet dat dat by alle maneges is maar ik kwam het op mijn ex-manege wel tegen dan was er weer een pony ziek en moest een andere pony heel veel uren achter elkaar rijden ! Maarja sommige maneges doen het goed , andere niet ....

Moest het ff kwijt

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 22:37

Zoals nu al heel vaak gezegd is: fijn dat je je eigen brein gebruikt!!

Nageeflijkheid komt inderdaad vanuit ontspanning, wat jouw instructrice doet is die nek 'o zo mooi' in een krul trekken.
Niet alleen is dit geen paardvriendelijke of fijne manier, het is het gewoon niet!
Paard gebruikt z'n achterhand niet goed, z'n rug verkrampt en hij ontwikkelt de verkeerde nekspier.

Misschien is het tijd voor een verzorgpaardje, met een paardvriendelijke eigenaar ofzo?:)