Volhouden of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

eline_di

Volhouden of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 13:06

Ik heb sinds kort een paard van een stalgenoot van mij erbij te rijden. Een heel leuk dier, maar met energie voor 10 en erg sterk.
Het is een 4-jarige Fries x ... We denken tinker aangezien hij bont is en fors gebouwd. Hij heeft duidelijk het hoofd en de nek van een Fries. Hij is nu ruim een half jaar onder het zadel en ik rij hem nu ongeveer 1,5 maand.
Hij wordt ongeveer 3x per week bereden en staat full-time buiten. Hij krijgt 1 schep biks per dag (condition van Pavo).
Maar nu mijn vraag.

Met rijden, vooral in het begin, wil hij nog wel eens vreselijk sterk zijn en dan dramt hij enorm door. Ik ben daarom al bezig met het instappen hem al regelmatig stil te zetten en veel figuren te rijden (voltes, gebroken lijnen enz.).
Maar toch blijft hij drammen. Nu ben ik weleens wat strenger met mijn handen om hem een keer terug te zetten in tempo, maar liever doe ik dit niet omdat ik zeker niet wil dat hij hard wordt in de mond. Soms moet ik bijna "trekken" om meneer te laten reageren. Ik probeer al veel op mijn zit te rijden en het gaat, dat moet ik wel zeggen, al een heel stuk beter.

Als ik langer rij, en hij zijn energie wat kwijt is, wordt het al een stuk beter. Maar zodra er iets langs de kant beweegt bv is hij weer veel te voorwaards en eigenlijk alleen maar daarop geconcentreerd.

Hebben jullie nog tips om hem, vooral in tempo, terug te rijden zonder dat ik erg aan zijn mond zit?

Ik weet dat hij jong is en dat ik niet teveel van hem mag verwachten. Maar het tempo ligt soms zo vreselijk hoog, dat is niet altijd fijn rijden. Zeker niet in de galop want hij gooit vrij hoog op (al gaat de galop ook langzaam beter).

Nicje87

Re: Volhouden of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 13:11

In draf zou je zelf eventueel wat langzamer kunnen lichtrijden, dit wil soms ook weleens helpen. Veel tempowisseling rijden...
Eventueel zou misschien van te voren even longeren helpen?

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 13:27

Voor mijn gevoel wordt hij juist van longeren voorwaards.
Maar het is wel een idee

Ik probeer inderdaad veel tempowisselingen te rijden. Maar soms is hij zo voorwaards dat terugrijden (helemaal op je zit) moeilijk is.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 13:37

Hoe heb je je handen?

Soms kan het ook zo zijn dat hoe meer jij je handen spant hoe gespannender ze gaan lopen en dus ook voorwaartser..

En hem goed aan het werk houden zodat hij geen tijd hebt om te denken aan het gene wat naast de bak beweegt? Dus veel afwendingen en tempo wisselingen.

Misschien evt ook af en toe kje stem gebruiken?

Askor_Djarne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 13:39

Ik herken je probleem helemaal . . . dit heb ik ook gehad met mijn jonge fjordenruin. Wat bij mij erg hielp is zodra hij ging versnellen een volte te rijden. Niet te groot en niet te klein. . .ongeveer 15 m. Dan weer rustig verder rijden en zorg dat je zelf goed je geduld bewaard en rustig blijft. Als je zelf namelijk boos word reageerd je paard hier ook op, door voorwaartser te lopen.
Het longeren voor het rijden vind ik een hele goede optie dan is hij zijn overtollige energie beetje kwijt en kan je misschien wat makkelijker en eerder rustig rijden. Wat ook wil helpen is hem vragen achterwaarts te gaan. Omdat het nog een jong dier is doe je dat eerst met hulp!!! Ook dan geld weer niet boos worden en hem de tijd geven het te begrijpen.

Heel veel succes der mee Lachen Kom allemaal goed Lachen

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 13:42

Bedankt voor de tips!

Ik probeer hem inderdaad als het kan wat losser te laten, maar als hij er vandoor schiet (wat hij regelmatig doet) heb ik daar niks aan Lachen.

Ik wordt inderdaad na verloop van tijd wat bozig, maar ik probeer dat dan van me af te zetten. Al lukt dat niet altijd, maar we blijven oefenen.

Askor_Djarne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 13:47

Graag gedaan hoor Lachen

Alleen nog 1 ding. . . je zegt net dat je hem als het kan wat losser laat, maar als hij er vandoor schiet heb je daar niets aan.
Probeer ook dat op te lossen met rust. . . goed in je zadel zitten en niet blijven trekken in de mond. Een ophouding mag als je maar niet blijft trekken. . . dan gaan ze meestal juist rennen. Ook dan weer rustig op een volte proberen te zetten en terug rijden Lachen

Ben benieuwd naar foto's ofzo. . .hou je me op de hoogte??

Succes

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 13:48

Ik zal binnenkort even foto´s maken en die plaatsen.

Bedankt alvast in iedergeval!

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 14:13

Herkenbaar probleem Haha!
Heb je je handen hoog genoeg opgesteld?
Hoe lager je je handen hebt hoe meer er druk er komt op de lagen en de tong, als je je handen wat hoger opsteld kun je automatisch minder kracht zetten zelf. En komt er minder druk op de lagen en de tong, wel wat meer druk op de (iets flexibelere) mondhoeken.
Laat het paard je wel zitten?
Wat doet hij als je een paar pasjes door gaat zitten, drukt hij dan zijn rug nog erger weg of blijft 't hetzelfde?
('t paard wat ik rijd drukte zijn rug dan helemaal weg en werd super scheef). Uit je tekst (weet dus niet zeker of het zo is hoor) maak ik op dat je paard moeite heeft met 'dragen'. Door zijn gebrek aan balans vind hij het makkelijker om overeind te blijven door te gaan stuwen in plaats van dragen. Het helpt om inderdaad veel figuren te rijden, veel van hand te veranderen en iedere keer terug te gaan naar de rust. Laat je handen staan en rij voorzichtig met je been naar je hand toe.
Probeer vooral een gelijkmatig tempo te krijgen, zijgangen mee te nemen (voor schouder voor is goed om het binnenachterbeen wat sterker te maken.
Ik ben magnesium bij gaan voeren ter ontspanning van de spieren, merk wel veel verschil! Misschien ook wat voor jou?
(paardendrogist)

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 17:46

We zijn nog erg met de basis bezig , zijgangen besteed ik nog weinig aandacht aan. Ik wil eerst het tempo kunnen controleren.

Bedankt voor je tips in iedergeval.

xdonnaa1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 20:55

Tempowisselingen zijn denk ik heel belangrijk handen hoog genoeg houden en lekker ontspannen ookal is dat moeilijk. Al helemaal als je een fors paard heb
succes!!!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 23:18

zeker nooit trekken aan die teugels, als hij wegschiet dus ook niet, zet hem gewoon meer aan het werk dan....... volte, kleine volte, heel kleine volte, om z'en as laten draaien, tot hij rustiger word, dan belonen en weer recht en rustig gaan rijden maar altijd met een losse teugel, nooit nooit trekken.
Zelf moet je de rust zelve blijven, geen emotie tonen, niet echt straffen maar meer werk geven en wanneer jij het ietsje beter doet dadelijk belonen.
Duidelijke lichaamstaal en stem gebruiken.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 07:13

sorry beetje raar maar dit staat in de onderschrift:
Voor inrijden, doorrijden, trainen of corrigeren van je paard of pony, kijk in mijn profiel

kom toch niet graag daarvoor een paard naar jou brengen als je hier nog om tips komt vragen.

maar over je vraag, veel overgangen, schijnovergangen, tempowisselingen en voornamelijk draf (is meestal toch makkelijker als galop). op zit leren reageren en op stemhulpen. verder vooral belangrijk met jonge en nerveuze paarden, gerust stellen! stemhulp en belonen. klein strijkje over de hals is al genoeg.

(maar neem aan dat je dat toch wel weet als je je aanbiedt voor t inrijden van paarden Tong uitsteken)

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 17:57

Ik weet zeker wat ik aanbied, maar het vragen van tips is toch nooit weg?

Ik vraag het liever een keer extra om dingen zeker te weten Lachen .

Een hoop dingen die genoemd zijn had ik zelf ook bedacht. Maar als iemand anders er naar kijkt kan dat soms een goed advies opleveren.

Mandyy94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 23:19

veel tempowisselingen rijden?
en als hij erg snel draaft, rustig en zwaarder licht gaan rijden
bij mij hielp dat iniedergeval

Roos__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 00:40

aeolusnr1 schreef:
zeker nooit trekken aan die teugels, als hij wegschiet dus ook niet, zet hem gewoon meer aan het werk dan....... volte, kleine volte, heel kleine volte, om z'en as laten draaien, tot hij rustiger word, dan belonen en weer recht en rustig gaan rijden maar altijd met een losse teugel, nooit nooit trekken.
Zelf moet je de rust zelve blijven, geen emotie tonen, niet echt straffen maar meer werk geven en wanneer jij het ietsje beter doet dadelijk belonen.
Duidelijke lichaamstaal en stem gebruiken.

Volkomen mee eens!
en met de rest ook Ja