Dressuur met Zanda, v. Tango

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AnoukB

Dressuur met Zanda, v. Tango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-08 21:45

Sinds kort heb ik een nieuw paardje om te rijden! Sommige van jullie zullen hem misschien wel al kennen van zijn eigenaresse, Runningkawa. Vind het ook super dat ik hem van haar mag rijden Haha!.
Zanda, een 4jarige ruin van Tango. Hij is vorig jaar zadelmak gemaakt maar niet echt regelmatig bereden.
Ik heb dit nu opgepakt en het gaat super.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Aan de ontspanning hoeven we niet zozeer meer te werken, want dit is hij volledig! Wel wilt hij nog wel eens er achter kruipen.
Tis geen echte tango met 'jazz-trekjes', hij ziet wel alles en kan hier wel eens op reageren. Duivel
Aan mijn eigen houding valt natuurlijk nog een hoop te verbeteren, maar daar ben ik zelf ook van op de hoogte Clown
Al het commentaar is welkom! Ben wel een beetje lief, we zijn pas een maandje samen bezig.

Silence

Re: Dressuur met Zanda, v. Tango

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 21:48

Ik vind het er op zich netjes uit zien.

Probeer alleen wel je handen stabiel te houden.
Mag ik vragen waarom je continu met deken rijd?

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 21:48

Ik heb Zanda altijd al een erg leuk paard gevonden, leuk dat je hem mag rijden!
Het enige wat ik me afvraag wat de meerwaarde is van contstant met in/uitrijdeken rijden

AnoukB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-08 21:51

Ja, denk dat het geen meerwaarde is. Tis meer iets wat bij mij tussen mn oren zit.
Hij reageerd heel erg op het weer, wind e.d.
Dus vandaar de uitrijdeken.
Het hindert mij verder niet tijdens het rijden dus vandaar dat ik m heb laten liggen.

Silence; Mijn handen moeten ook stabieler, dat hoor ik van Claire ook geregeld.
Mn 1e x schriktraining ging trouwens goed! In het begin vond hij het even spannend, maar uiteindelijk volgde hij me als een mak lammetje Haha!

marjoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 22:49

Hielen naar beneden ! En inderdaad die rare knik in je polsen.. Let hier op Lachen
Verder ziet het er erg vriendelijk uit, en zo hoort het. Lachen

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 23:53

mooie foto's en ziet er goed uit. de paar kleine puntjes van hielen, polzen, niet achter de teugel kruipen etc ben ik het mee eens, maar goed daar werk je al aan.
Ga zo door!

AnoukB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 00:44

Haha! Dank u!

Met jullie puntjes, qua hielen omlaag en handen, ben ik het volledig mee eens. Hij is zooo licht in zn mondje, dat die knik er vanzelf komt.
Iemand tips hoe ik kan voorkomen dat hij er achter gaat lopen? Hij moet ook echt nog leren om voor mijn been te zijn. Af en toe is hij nog liever lui als moe Whoosh!
Vind het zelf ook heel belangrijk dat het er vriendelijk uitziet en vooral ook vriendelijk voelt.
Hij is nog jong, ben helemaal geen voorstander van hulpteugels e.d op deze leeftijd al.
We hebben tijd genoeg! Slim

mimi_hamesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 10:56

Echt een gaaf paard,
probeer alleen wel je handen iets lager te houden zie foto 3,5 en 6 Knipoog

maar ziet er wel heel netjes uit voor de rest Knipoog

Aardbei_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 11:07

Leuk paard en het ziet er goed uit! Lachen
Misschien iets meer contact met je paard door je teugels ietjes 'strakker' te houden.
Verder vindt ik het er goed uit zien! Lachen

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 11:15

Mijn paard was het eerste jaar ook erg licht in de mond. Heb daar niet heel veel aandacht aan gegeven. Door verdere trainingen (waardoor de ballans beter wordt , het paard meer gaat rekken in de hals enz)is het vanzelf opgelost.Als je je teugels korter maakt en je paard gaat nog dieper lopen kan je naar mijn inzien beter de teugels langer laten en een licht kontact hebben. Verder vind ik het een leuk paard om te zien . Probeer er zelf rechter op te zitten zoals al eerder opgemerkt is(hielen naar beneden ,schouders rechtop en voor je uit kijken) Veel succes met dit paard!

Groetjes Hester

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 11:21

Ziet er wel leuk uit vind 'k !
alleen dat knikje in je handen, maar dat is al gezegt geweest.

Indomitable

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 11:37

Ha Anouk,

Toch zeker wel even wennen om geen buitenbak meer te hebben Knipoog. Leuk je hier terug te zien, probeer wel meer voor je uit te kijken is zie je namelijk regelmatig naar centjes zoeken.

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 13:25

Echt leuk dat je ook een Tango rijdt! Het ziet er echt leuk uit! Lachen
Aan het begin zou ik niet teveel doen aan die hoofd-houding. Gewoon zo laten lopen, en lekker gaan rijden. Later, als ze het zelf iets gaat aangeven, kan je meer bezig gaan met de hoofd-houding. Dit door bijvoorbeeld als ze te diep gaat, een overgang terug te maken. En dan direct weer de overgang voorwaarts.
Maar dat komt nog wel, ik zou er aan het begin niet zoveel aandacht aan schenken.
Wel goed bezig gaan/blijven met de tempocontrole. Dus ze moet direct reageren op je been, en ook direct terugkomen op je zit.
Ik hoop dat je nog lang van haar mag genieten!!

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 16:05

loopt er goed bij vooral voor een jong beestje.
je handen zijn bij jou in het algemeen een minpuntje;)
pianohandjes als ik het goed zie en op 1 foto de handne erg onglijk Knipoog ( moet toch wat als rijtechnisch comment geven :p)

AnoukB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 16:15

Ja ik moet zeggen dat mijn handen normaal niet zo heel erg zijn. Ik merk aan mezelf dat wanneer ik een paard rij die meer contact e.d. nodig heeft, mijn handen ook meer rechtop staan.
Zanda is zo licht in zn mond dat ik met een heel klein beetje contact al genoeg heb. Vandaar dat mijn polsen dan af en toe knikken, maar goed, tis zeker een punt waar ik aan moet werken! Ja

Vandaag ging hij echt heeel lekker, wat ik vooral knap vind voor zijn leeftijd is dat hij al heel fijn kan verzamelen in de galop enzo, vaak zie je bij echte groene paarden als je een overgang van galop na draf maakt dat ze nog helemaal uit elkaar vallen omdat ze nog geen goede balans e.d. hebben.
Zanda heeft dit helemaal niet, hij heeft echt al een goede achterhand terwijl hier helemaal nog niet aan getraind is.

hesterve schreef:
Als je je teugels korter maakt en je paard gaat nog dieper lopen kan je naar mijn inzien beter de teugels langer laten en een licht kontact hebben.

Inderdaad, hier ben ik het wel mee eens. Vandaar dat je op sommige foto's ook ziet dat mijn teugels wat langer zijn, als ik ze echt korter pak, loopt hij er veel vaker achter als nu. Ik rij hem nu met een heel licht kontact, lekker naar voren toe.

AnoukB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 16:48

Indomitable schreef:
Ha Anouk,

Toch zeker wel even wennen om geen buitenbak meer te hebben . Leuk je hier terug te zien, probeer wel meer voor je uit te kijken is zie je namelijk regelmatig naar centjes zoeken.

Hyper! Een buitenbak heb ik nog wel, alleen geen binnebak meer. Dit is inderdaad wel even wennen en vooral aanpassen nu in deze tijd van het jaar. Maar ik heb niks te klagen met deze buitenbak. Het komt eigenlijk zelden voor dat hij echt te nat is.

Maaruh, kennen wij elkaar? Haha!

LadyJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 19:03

Ziet er lekker uit zeg! Het enige wat ik er zo aan zie is idd jouw houding, maar die is nog niet eens heel slecht. Probeer je ellebogen wat meer bij je lichaam te houden, je handen rechtop en je kin ietsje omhoog. Dat is voor het plaatje nog veel mooier! succes met hem!

AnoukB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 20:01

Jep, i know.
Ben het volledig met je eens, doe mn best maar af en toe vergeet je het nog wel eens :p

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 16:58

AnoukB schreef:
Haha! Dank u!

Met jullie puntjes, qua hielen omlaag en handen, ben ik het volledig mee eens. Hij is zooo licht in zn mondje, dat die knik er vanzelf komt.
Iemand tips hoe ik kan voorkomen dat hij er achter gaat lopen? Hij moet ook echt nog leren om voor mijn been te zijn. Af en toe is hij nog liever lui als moe ~~}>
Vind het zelf ook heel belangrijk dat het er vriendelijk uitziet en vooral ook vriendelijk voelt.
Hij is nog jong, ben helemaal geen voorstander van hulpteugels e.d op deze leeftijd al.
We hebben tijd genoeg! Slim

Daar zit het een beetje, leren paard voor je been te krijgen, veel korte tempowisselingen te rijden of korte overgangen, korte schijnovergangen rijden. Daar worden ze lekker van aan het been, nodig paard uit om lengte te gaan zoeken, zeker dit soort paarden moet je eerst zelf beetje aangeven van, ga maar durf maar lengte te nemen en probeer het aan tevullen met je been.
Dat is de enige remedie wat je kunt doen. Het werkt wel. Want je zegt wel ontspanning is er genoeg maar komt hij ook goed over de rug, rij ook gerust voorwaarts neerwaarts, zeker die jonge paarden. Goed zorgen dat alle spieren goed losgemaakt worden. Succes ermee

AnoukB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 22:51

Ja dat soort oefeningen ben ik nu ook echt veel aan het rijden. Hij komt wel goed over zn rug, je voelt ook dat hij zn rug helemaal los laat, daar ben ik wel heel blij mee want vaak zitten daar ook wel problemen bij jonge paarden.

Tis nu inderdaad een kwestie van veel overgangen maken, hij heeft ook al een behoorlijk sterke achterhand, zeker voor zn grootte, dat voel je heel goed in de galop, hij kan bv al heel goed verzameld galopperen.
Ga zeker wat doen met je tips Lachen

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 14:57

Gaaf beestje!
Ziet er heel netjes uit!

Zou toch wat meer buiging willen zien in het achterbeen, daardoor gaat ti wat meer dragen en zal die ook niet meer achter de LL kruipen.. Rij hem ook een keertje een stapje terug!

succes

AnoukB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 20:36

Dank u Haha!

Kweet dat hij nog wat meer moet gaan dragen, maar alles op zn tijd, ben pas anderhalve maand met hem bezig en omdat hij nooit regelmatig bereden is, wil ik hem niet overvragen nu al.
Ik bouw het rustig op en dan komt alles goed!

Heeft er iemand nog tips wat ik zou kunnen doen zodat ik zn neusje wat meer omlaag zou kunnen rijden in het halsstrekken.
Zodra ik mijn hand geef, volgt hij die wel maar door wat dieper te gaan lopen eigenlijk en niet echt na onder. Ach gut

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 22:21

Wat leuk dat je Zanda van RK mag rijden Haha!.

Let er wel op dat je kijkt waar je rijdt want je kijkt te veel naar beneden... Heeft RK zoveel geld in haar bak liggen? Knipoog

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 22:38

AnoukB schreef:
Dank u Haha!

Kweet dat hij nog wat meer moet gaan dragen, maar alles op zn tijd, ben pas anderhalve maand met hem bezig en omdat hij nooit regelmatig bereden is, wil ik hem niet overvragen nu al.
Ik bouw het rustig op en dan komt alles goed!

Heeft er iemand nog tips wat ik zou kunnen doen zodat ik zn neusje wat meer omlaag zou kunnen rijden in het halsstrekken.
Zodra ik mijn hand geef, volgt hij die wel maar door wat dieper te gaan lopen eigenlijk en niet echt na onder. Ach gut

Ah, Zanda! Ik heb hem vaak gezien, niet vaak gereageerd overigens, ik vond dat het er altijd goed uitzag. Nu ook, al zag ik hem graag wat langer in de hals idd. Goed je handen voor je uit zetten en het gewicht erin willen rijden en niet zozeer gewicht nemen. Dan kan het best zijn dat ie even met zijn neus in de lucht loopt, maar dat is dan net het stukje "been", impuls, dat je van achter uit tekort komt.

Dus zet je handen voor je uit op de lengte die je wilt bereiken (geen boogjes laten hangen, dat ook niet) maar net zo'n contact dat je geen druk meer voelt en dan dat stukje aanvullen met been tot je paard zelf weer druk aanneemt, zijn hals wat wil uitleggen dus. Op deze druk kan je nageeflijkheid vragen en richting vwnw gaan. Als hij daar in een bepaalde houding blijft hangen zoals je aangeeft mist ie waarschijnlijk nog een stukje balans en verbinding van achteruit. Blijf steeds van achteruit naar je hand toe verbinding rijden, dat is best moeilijk voor een jong paard en zeker om dat helemaal in het halsstrekken vol te houden!

Ga maar na, hij moet dan zijn spieren gaan aanspannen als het ware om van dat achterbeentje naar jouw hand verbinding te maken, impuls te hebben, rugje bol maken, hals uitleggen naar jouw hand toe en dan maak jij dat stuk waar hij verbinding mee moet maken ook nog eens langer Haha! .

Dus ik denk dat als je je richt op het verbinding krijgen en houden van achter naar voren, dat hij dan dat halsstrekken steeds beter op de goede manier kan uitvoeren. Begrijp je wat ik bedoel?
Het is dus gewoon best moeilijk en bij sommige paarden moet je gewoon een hele tijd aandacht besteden aanimpuls en balans voordat ze dat goed kunnen. Is gewoon een stukje training vaak!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 01:50

Zelf consequent lager en vooral meer voorwaarts vragen!! Dus even vragen (met je zit, been en dan pas hand), laten zakken, zodra hij 'inknikt' been erin, contact nemen en herbeginnen tot hij een keertje het juiste probeert, dan moet je hem echt durven loslaten (desnoods valt het contact dan maar een keertje weg).
Streef echt naar neus tegen de grond en ga pas later weer werken aan correct vw-nw, dus neus net iets hoger dan de kogel.
Gewoon hier keihard aan werken, goed voorwaarts houden, veel ruim cirkelwerk meenemen, en niet teveel prutsen aan de voorkant, hij doet het al heel goed Ja