training voor oudere merrie gezocht met beperking

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

training voor oudere merrie gezocht met beperking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 13:34

Ok, wist even geen andere titel.

Maar mijn merrie van nu ongeveer 16-17 jaar (engels volbloed) heeft een beperking in haar knie. Er is een klein stukje van een botje afgebroken met als gevolg dat ze een beetje bokbenig staat en dus niet zuiver loopt. Volgens de DA mag ze dus eigelijk max 2x in de week een half uurtje getraind worden, enkel stap en draf. En als ze ontspannen loopt mag er zelfs een klein rondje gegalopeerd worden. Voor de rest moet ze ingezet worden als wandelpaard en continu op de wei want rust roest Haha!

Mijn bijrijdster (sarahtje_x hier op bokt) rijd echt met heel veel respect voor Amore en ik zoek dus eigelijk dingen die ze met Amore kan doen zodat het voor beide ontspannend blijft.

Amore is van zichzelf een heel nerveus paardje die vooral op buitenwandeling openbloeit. Toch vind ik 1x in de week een half uurtje in de piste gericht training ook belangrijk om zoveel mogelijk verschillende spieren soepel te houden.

Wie heeft er ook een paard die niet meer alles mag/kan en hoe houden jullie spieren zo soepel mogelijk zonder het paard te vervelen?

Misschien handig om te weten, mijn bijrijdster komt op dinsdag en zondag. Eventueel kan ik op donderdag en mijn vriend op zaterdag nog iets extra doen met haar.

Heel belangrijk is wel dat ze momenteel niet mag galoperen tot ze volledig in ontspanning kan stappen en draven.

Back to basic dus Haha!

Silence

Re: training voor oudere merrie gezocht met beperking

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 13:35

Lekker vanaf de grond gaan werken.
Met grondwerk kun je heel veel bereiken en het is nog ontzettend leuk ook.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 19:31

Aangepast paardrijden is voor ruiters met een beperking, en niet voor paarden met een beperking.
Ik verplaats hem naar Rijtechnisch: praktijkproblemen. Lachen

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 19:46

Ik heb een 18-jarig paard met astma, een geheel andere aandoening dan dat van jouw paard, maar in slechte periodes wel een beperking. Bij mijn paard doe ik in slechte tijden erg veel stapwerk en daarbij pak ik veel zijgangen mee, zoals schouder binnen/buiten en het wijken. Verder rijd ik figuren waarbij mijn paard veel moet buigen. Aangezien mijn paard niet altijd lange drafstukken aankan, rijd ik veel overgangen en schijnovergangen. Daarbij werk ik zelf veel aan de verzameling. Ik ben nog veel bezig met de basis en met mijn eigen houding, waardoor ik me prima kan vermaken met alleen stapwerk en een paar overgangen.
Ik weet niet op welke wijze jouw paard beperkt wordt, maar als je een keer iets anders wil dan gewoon dressuurmatig trainen, dan zou je met balken een patroon op de grond kunnen leggen waar je het paard dan doorheen stuurt. Hoe scherper het patroon gelegd wordt, des te moeilijker het wordt om geen balken te raken.

BRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 19:51

Ik denk meteen aan "Werken aan de lange teugel".
Piet Bakker heeft een erg leuke en leerzame dvd gemaakt, zie http://www.rijkunstzondergrenzen.nl
Je kan ook even de zoekfunctie op bokt gebruiken, er zijn hier een heleboel 'langeteugelaars' Haha!
Ik vind het een fantastische manier om mijn paard onbelast te trainen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 07:50

Wat dacht je van ttouch en andere massage-bewustwordingsoefeningen voor je paard, je mag me hierover pben.

Je kunt ook denken aan de bodywrap/bodybandage. Deze is ook van linda tellington jones en ik heb er erg goede resultaten over gehoord en zelf ook leuke dingen mee bereikt. Paarden die kreupel zijn kunnen beter gaan lopen met een bodywrap om en daardoor weer vrolijker worden en meer plezier krijgen in het werk en je kunt hem ook met rijden omdoen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 19:21

Als ik het goed begrijp zoek je iets om het paard soepel te houden, dit hoeft dus niet persé door rijden te gebeuren? Ik zou dan idd aan massage oid denken, of grondwerk.

Qua rijden denk ik alleen veel buitenritten, lekker stappen onder de man of mee met fiets (als ze daar tegen kan). Veel stappen is altijd goed voor een paard.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 07-12-08 19:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 19:23

aan de fiets meestappen vind ik nogal gevaarlijk. Ze is nogal fit van geest en ja, als ze stilstaat en ik heb het te laat gemerkt lig ik op de grond Clown

Het hoeft idd niet per sé door rijden te gebeuren.

Zo'n massage vind ik wel hééél interessant, voor al mijn paarden eigelijk. Maar hoe begin je daaraan en kun je je paard daar geen kwaad mee doen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 19:26

Ik heb een boekje paardenmassage, waarin de basisoefeningen in staat. Niet dik, makkelijk te lezen met foto's. Simpele dingetjes die ik wel zou durven toepassen (nog niet gedaan overigs, omdat ik het moet uitlezen), maar misschien dat er ook wel cursussen zijn die je kan volgen. Lijkt mij nl. ook zeer interessant.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 19:27

Ik heb een paard wat niet mag springen, maar belangrijker nog ik heb zelf een 'handicap' waardoor ik niet vaak kan rijden.
Ik heb grondwerkles op de klassieke dressuur manier. Zo kan ik toch alle dressuuroefeningen doen, maar dan vanaf de grond.

Ik werk aan de longeerlijn, enkele en dubbele. Ook doe ik lange lijnen werk. Ook ga ik vaak gewoon wandelen, maar dat is meer voor de fun. Bij de andere dingen zet ik haar aan het werk

Mandyy94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 23:17

gewoon beetje draven enzo met lange teugel?
of lekker naast haar gaan stappen in het bos ofzo? als je daar dichtbij woont;p
en grondwerk is ook wel leuk om te doen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 23:56